تاریخ انتشار : جمعه 26 اردیبهشت 1393 - ساعت : 19:43

کد مطلب: چاپ به اشتراگ گذاشتن

اختصاصی مازند شورا: به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی با «شعبان وفایی نژاد» مسئول روابط عمومی سازمان عمران شهرداری ساری به گفتگو نشستیم ایشان پیرامون جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها اظهار داشت:

اختصاصی مازند شورا: به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی با «شعبان وفایی نژاد» مسئول روابط عمومی سازمان عمران شهرداری ساری به گفتگو نشستیم ایشان پیرامون جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها اظهار داشت: امروزه در عصر حاضر، ارتباطات اگرچه نگوییم اولین عنصر و اساسی‌ترین اصل مورد نیاز بشر است، اما به جرات می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر است. اینک با حساسیت بجا و درست مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه ویژه روابط عمومی در سازمان ها و وزارتخانه‌های دولتی و با در نظر گرفتن آنچه بیان شد، شاید بیشتر بتوان به اهمیت علوم ارتباطات و نیز نقش روابط عمومی‌ها، به عنوان مجری اصلی آن در جوامع، دست یافت.

وفایی نژاد اظهار داشت: روابط عمومی باید پل ارتباطی میان مردم و مسئولین باشد این حوزه مهم سازمانی و اداری به عنوان مدعی العموم و پناهگاه مردم، مروج و مبلّغ عملکرد دستگاههاست اما در این راستا معیارهایی همچون صداقت، شجاعت در بیان واقعیت‌ها در کنار نقد وبررسی عقلانی از وضعیت موجود افکار عمومی نسبت به عملکرد دستگاهها می‌تواند رسالت یک روابط عمومی منسجم و کارا باشد.

چالش در انجام رسالت روابط عمومی ها

مسئول روابط عمومی سازمان عمران شهرداری ساری بیان داشت: اکثریت مدیران در نظام ما همه دیدگاههای خود را در حوزه روابط عمومی تحت عنوان ستاد تبلیغات، تشریفات و تبلیغات خودشان تعریف کرده‌اند و انتظار دارند در همه لحظات روابط عمومی از آنها عکسبرداری و فیلمبرداری کرده و نسبت به انعکاس در رسانه‌ها اقدام کند. برخی مدیران انتظار دارند از عملکرد آنها به عنوان امداد غیبی و عملکرد مدیران گذشته به عنوان خیانت و بلایای مدیریت ناکارآمد در رسانه‌ها یاد شود و به هیچ عنوان انتظار مدعی العموم بودن روابط عمومی‌ها را ندارند.

وی افزود: آنچه که واضح و مبرهن است جایگاه روابط عمومی آنگونه که این مدیران متصورند نیست روابط عمومی تنها پل ارتباطی مسئولین و رسانه‌ها نیست بلکه جایگاهی برای ارتباط مردم و مسئولین نیز می‌باشد. در بحث انتصاب رئیس روابط عمومی دستگاهها بیان این مسئله خالی از لطف نیست که برخی مدیران مسئولینی را برای تصدی‌گری این جایگاه بر می‌گزینند که تنها توان تبلیغات زیادی داشته باشد البته مضاف بر این هم خانواده بودن، هم خط – هم جناح، سیاسی بودن و یکطرفه بودن نیز یکی از اصول و ملاک این انتصابات به شمار می رود و هیچ مدیری تمایل به انتصاب افراد شجاع در بیان واقعیت ها و تشریح نقاط ضعف دستگاههای زیرمجموعه خود را ندارد بر همین اساس است که پس از انتصاب مدیران جدید در دستگاهها 95 درصد مسئولین روابط عمومی‌ها نیز تعویض می‌شوند.

وفایی نژاد در پایان اظهار داشت:  به هر حال جوامع امروزی اینک در حال گذار به جامعه اطلاعاتی آینده هستند، جامعه ای که در فناوری های اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. جامعه ما نیز ناگزیر از این روند خواهد بود و خواه ناخواه به این سمت و سو کشیده خواهد شد. در همین راستا دولت و مسئولان نظام ضمن آنکه باید دغدغه‌های رهبری معظم انقلاب را درخصوص روابط عمومی‌های دستگاه خود جدی تلقی نمایند، چاره‌ای باقی نمی‌ماند که با اندیشیدن و تدابیر لازم، تلاش مضاعف نمایند تا با لحاظ کردن تغییرات ضروری، روابط عمومی‌های سنتی را به سوی روابط عمومی های دیجیتال سوق داده و آماده سازند و این امر مهم محقق نخواهد شد مگر با ایفای نقش مدیران که فناوری جدید را درک می کنند و آگاهی مناسب از آن دارند.


برچسب ها :

لینک کوتاه مطلب :