مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 13040 -تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دی 1395 -ساعت : 11:19

چاپ به اشتراگ گذاشتن
ساری می‌تواند به برند جهانی تبدیل شود

همت محمدنژاد در گفت‌وگو با مازندشورا:

ساری می‌تواند به برند جهانی تبدیل شود

اختصاصی مازندشورا: با توجه به شناخت و امکانت شهر به شهردار نمره قبولی را می‌دهم. اما به شورا نمره قبولی نمی‌دهم و نسبت به آن نقدهایی دارم. شورای شهر باید ترمیم شود تا شهر ساری با شتاب رو به رشدی به سمت توسعه پیش رود

اختصاصی مازندشورا: دکتر همت محمدنژاد متولد 1354 است و کارشناسی مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و دکتری تکنولوژی آموزشی دارد. در حال حاضر عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد ساری است. ریاست انجمن نخبگان شهرستان ساری، تدریس در دانشگاه، فعالیت‌های علمی و پژوهشی، از او یک چهره علمی و دانشگاهی ساخته است. در همین زمینه با ایشان گفت‌و‌گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

 

آیا سوابق و تجربیاتی در بحث مدیریت شهری داشته‌اید؟

محمدنژاد: بله. بعد از خدمت سربازی کارمند دانشگاه شدم و مدتی معاون معاونت فرهنگی بودم. حدود 4 سال برای ادامه تحصیل به خارج از ایران رفتم و بعد از آن هم عضو هیئت علمی دانشگاه شدم. در سال 82 تا 84 از طریق استانداری مامور شدم و دو سالی به عنوان یکی از مدیران و مشاور فرهنگی شهردار بودم. در همان زمان که من مدیر روابط عمومی و مشاور شهردار بودم به عنوان برترین کارشناس روابط عمومی شهرداری‌های کشور انتخاب و عضو شورای مرکزی انجمن روابط عمومی‌های شهرداری‌های کشور شدم. در آن زمان فضای ساری فضای تنگ نظری بود و به همین خاطر پس از دوسال تجربه، به محیط دانشگاه برگشتم.

 

وضعیت مدیریت شهری استان در سال‌های گذشته چطور بوده است؟

محمدنژاد: با مدیریت شهردار عبوری روند رو به رشدی را در ساری شاهدیم که رضایت مردم را در پی داشته است. این جوان ساروی با توجه به امکانات ساری توانسته کارهای بزرگی را انجام دهد و یکسری  تغییر و تحولات مثبتی را ایجاد کند.

 

به شهردار نمره قبولی می‌دهید؟

محمدنژاد: با توجه به شناخت و امکانت شهر به شهردار نمره قبولی را می‌دهم.

 

در طول 4 سال شورای شهر چطور عمل کرده است؟

محمدنژاد: به شورا نمره قبولی نمی‌دهم و نسبت به آن نقدهایی دارم. شورای شهر باید ترمیم شود تا شهر ساری با شتاب رو به رشدی به سمت توسعه پیش رود. افرادی که وارد شورا می‌شوند باید انگیزه توسعه شهر و خدمت را در سر داشته باشند نه انگیزه مالی و یا قدرت.

ما شهروندان ساری باید بخواهیم. مردم ژاپن، کره جنوبی و اروپا خواستند و توسعه یافته شدند. باید آموزش صحیح را در شهروندان ساری پیاده و فرهنگ شهرنشینی را یاد بگیریم. باید یاد بگیریم که چطور می‌توان انسان خوب بود، چطور می‌توان شهر زیبا و توسعه یافته داشت، چطور می‌توانیم فقیر وجود نداشته باشد و همه باید دست در دست یکدیگر برای رشد و توسعه ساری تلاش کنیم. در سفرهایی که به بعضی از کشورها داشتم از تمام ظرفیت‌هایشان برای جذب توریست و درآمدزایی استفاده می‌کردند. ساری ظرفیت‌های زیادی از جمله رودخانه، آب و هوای معتدل خزری، زمین‌های حاصل خیز، جنگل و... دارد که آمادگی سرمایه گذاری و تحول اقتصادی است و هر کدام از این‌ها به تنهایی می‌تواند یک شهر را متحول کند. ما می‌توانیم به کمک مردم در بین شهرهای دنیا برند و الگوی تمام شهرهای ایران باشیم تا آنها از ما الگوبرداری کنند. اگر مردم به صحنه بیایند این اتفاق خوب رخ خواهد داد.

 

راهکارهای شما برای برند و الگوسازی یک شهر نمونه چیست؟

محمدنژاد: در درجه اول باید شهرهای موفق در دنیا را شناسایی و تیمی را به صورت حرفه‌ای تشکیل دهیم و بررسی کنیم چطور این شهرها به این جایگاه رسیده‌اند و از تجربیات آنها در توسعه و پویایی شهرمان استفاده کنیم. موضوع دیگر سرمایه گذاری است. باید به سرمایه گذار اعتماد  و سرمایه گذاری‌اش را تضمین کنیم. خودمان به عنوان شهروند ساری شرایط را برای او فراهم کنیم مثلا برای سرمایه‌گذار آب، برق و امنیت اجتماعی بیاوریم.

باید به شهروندان از نظر فرهنگی این آموزش را بدهیم که چطور می‌توانیم پولدار شویم، چطور می توانیم شهر توسعه یافته شویم. از کارشناسان و اساتید زبده استفاده کنیم. در رادیو محلی و محلاتمان آموزش بگذاریم. تبلیغات گسترده‌ای را در جهت آموزش انجام دهیم.

ایران در جنگ تحمیلی به تنهایی در مقابل عراقی که تمامی کشورها از او حمایت می‌کردند ایستاد چون این فرهنگ در بین مردم جا افتاد و با دست خالی دفاع کردند و پیروز شدند. چرا کشورهایی همچون آلمان، آمریکا، سوئد و شهرهایی همچون پاریس، برلین و... باید کشور و شهرهای پیشرفته باشند و چرا ساری این طور نباشد. مگر مردم این شهرها و کشورها از نظر جسمی متفاوت از ما هستند؟ باید مردم را بیدار کرد و این چرایی‌ها را در ذهنشان ایجاد کنیم. باید به مردم آموزش دهیم تا منافع عمومی را به منافع شخصی خود ترجیح دهند. توسعه را از ساری شروع کنیم و قطعا شهرهای دیگر کشورمان هم با الگوبرداری از ساری توسعه خواهند یافت.

 

با توجه به موضوعاتی که مطرح کردید یکسری الزامات و موانع قانونی وجود دارد که یک نماینده مجلس و یا یک عضو مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند آن را برطرف کند. از طرفی در بحث آموزش، صدا و سیما یک نهاد جداگانه است و در حیطه مدیریت شهری نمی‌گنجد. نظرتان در این مورد بیان کنید؟

محمدنژاد: درست است موانع و چارچوب‌های قانونی وجود دارد اما کشور ما یک کشور جهان سومی است و هنوز افکار ما توسعه یافته نشده است و اگر می‌خواهیم گام‌های بزرگی برداریم و در دنیا برند شویم باید تلاش‌های بزرگی کنیم. شهرداری می‌تواند با صداوسیما قرارداد ببندد و برنامه آموزشی خود را با صدا و سیما پیاده کند.

مثلا در کنار جاده ساحل مازندران اراضی کشاورزی وجود دارد در حالی که این جاده باید توریستی باشد. شاید آن زمین متری 500 تا یک میلیون تومان باشد و کشاورزی سودآوری آنچنانی برای کشاورز نداشته باشد ما باید در آنجا تغییر کاربری توریستی دهیم و طرح‌های توریستی را تشویق کنیم. باید جناح بازی و خصومت‌های شخصی را کنار گذاشته و نخبگان را دور هم جمع کرده و با یکدیگر هم فکر شویم. با برنامه‌ریزی، اراده و استدلال منطقی مردم مطمئن باشید موانع رفع خواهد شد.

 

 با توجه به ظرفیت‌های بالای شهرستان ساری در بحث گردشگری مرکز استان چه برنامه‌هایی دارید؟

محمدنژاد: توریست یک صنعت است. من به کشورهای مختلفی سفر کردم ولی مازندران جاذبه‌های توریستی فوق العاده‌ای نسبت به همه آنها دارد. در ساری بالای 25 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند و ما شهروندان ساری باید آنقدر متحد باشیم که نگذاریم یک شهروند فقیر در ساری باشد. نیاز نیست خودمان از جیب شخصی کمک کنیم بلکه می‌توانیم با برنامه‌ریزی فرصت پولدار شدن را برای همه مردم ایجاد کنیم. باید یک ساحل با استاندارهای جهانی، نمادهای اسلامی و امکانات خوب برندسازی کنیم تا برای توریست داخلی و خارجی جاذبه داشته باشد. از ظرفیت جنگل می‌توانیم برای باغ وحش جنگلی و یا تور بکر جنگل‌های ناب ساری استفاده کنیم. سد سلیمان‌تنگه، قله‌ها و دشت‌های ساری از دیگر ظرفیت‌های خدادادی این شهر است.

باید پروازهای مستقیم خارجی برای ساری در نظر بگیریم. باید فضایی ایجاد کنیم تا پای توریست خارجی به ساری باز شود. من معتقدم می‌توانیم پای توریست اسلامی را به ساری بکشانیم و ساری را به عنوان یک نماد علوی و شیعیان معرفی کنیم. یکی از کارهای بزرگی که شهرداری انجام داد پارک ملل ساری است که از شهرهای مختلف برای تماشای زیبایی آن می‌آیند. شاید برند کردن ساری سخت باشد اما با تلاش مستمر ممکن است.

باید برای شهروندان ساری کارت شهروندی صادر کنیم و دهک‌های آنان را شناسایی کنیم. با وجود این کارت می‌توانیم سرمایه داران  برای سرمایه گذاری شناسایی کنیم و برای اشتغال بیکاران اقدام نماییم. باید عزم عمومی و انگیزه و رغبت را برای اشتغال زایی ایجاد کنیم.

 

به نظراین ایده بسیار آرمان گرایانه به نظر می‌آید و طرح‌هایی همچون دهک و طبقه بندی کردن از عهده دولت هم برنیاید

محمدنژاد: در نگاه کوچکتر امکان دارد. می‌توانیم از NGOها برای شناسایی سطح درآمدی شهروندان ساروی کمک بگیریم و آماری از آنها بدست آوریم. مد نظر ما تنها مردم ساری است و اینها قابلیت اجرا دارد. به کمک شهرداری و مدیریت شهری این آموزش‌ها قابل اجرا است. باید برای آموزش در مدارس برنامه‌ریزی کنیم و این طرح کاملا قابل اجرا و عملیاتی است.

استاندار، فرماندار، شهردار و هر مسئول دیگر با هر سطح توانمندی به تنهایی نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد و باید همه مردم به صحنه بیایند. باید آموزش صحیح و انگیزه در مردم صورت گیرد. برای توسعه شهر ساری باید نخبگان و معتمدین شهر را دور هم جمع کرد. من  انجمنی با عنوان نام‌های ماندگار شهرستان ساری ثبت کردم. باید از ظرفیت تمام ساروی‌ها در هر جای دنیا هستند برای توسعه شهر استفاده کرد.


ساری می‌تواند به برند جهانی تبدیل شود

نویسنده :
منبع : موثق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : همت محمدنژاد - ساری - برند جهانی - دکتر محمدنژاد -

نظر شما در مورد : ساری می‌تواند به برند جهانی تبدیل شود

*

*


آخرین اخبارپربازدیدها