امروز جمعه 02 تیر 1396 ساعت 01:07:10

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 13235 -تاریخ انتشار : شنبه 02 بهمن 1395 -ساعت : 12:19

چاپ به اشتراگ گذاشتن
کاربری‌ها باید اصلاح شده باشد

شهرام صادقی در گفت‌وگو با مازندشورا؛

کاربری‌ها باید اصلاح شده باشد

اختصاصی مازندشورا: احداث مجتمع‌هایی چون مجتمع پزشکی شهریار3 بر میزان بار ترافیکی خیابان فرهنگ ساری بسیار افزوده است که اگر در یک سیستم اروپایی بودیم هیچ وقت مجوز مجتمعی چون شهریار 3 در خیابان فرهنگ داده نمی‌شد

اختصاصی مازندشورا: شهرام صادقی کارشناس ارشد مهندسی سیستم‌های پایدار شهری دانشگاه دویسبورگ آلمان، در گفت‌وگو با موثق درباره چرایی معضل ترافیک شهرهای مازندران به ویژه ساری، اظهار کرد: مشکل اصلی ما در مدیریت ترافیک است و اینکه ترافیک را تنها به حمل‌ونقل نسبت بدهیم، اشتباه است. ترافیک شامل هر نوع جریانی (ترافیک پول، ترافیک کالا و...) می‌شود اما در کشور ما در اصطلاح به حمل‌ونقل اختصاص یافت.

وی، با بیان اینکه در جهان امروز، دو نوع راهکار حمل‌ونقلی (آمریکایی و اروپایی) وجود دارد، افزود: پس از جنگ جهانی دوم، در آمریکا جنبش تولید انبوه راه می‌افتد و آمریکا رشد چشمگیری پیدا می‌کند یعنی در بحث ترافیک، هم تولید ماشین و هم به تبع آن پهنای جاده، پل‌ها و زیرگذرها و...  در راستای هم افزایش می‌یابد. اما در دیدگاه اروپایی با کنترل کاربری‌ها دراطراف و مناطق و خیابان‌ها، کنترل را ترافیک می‌کنند     

کارشناس مدیریت شهری، با گریزی به قبل از انقلاب، تصریح کرد: از زمان محمدرضاشاه به دلیل روابطی که بوده ساختارهای ما بی‌نهایت آمریکایی شده و در راستای آن گسترش یافت و از آنجا که در رویکرد آمریکایی هم تولید هم مصرف بالاست در دوران شاه ساختارهای ما نیز با این دیدگاه همراه بود.

صادقی، با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی دیدگاه اصلی کشور، با تفکر نظام سرمایه‌داری آمریکا مخالفت شد و سبک اسلامی جایگزین آن شد، گفت: اگرچه هنوز الگوی سبک زندگی اسلامی هم به‌خوبی ارائه نشده است اما در تمام این سال‌ها به دنبال تغییر سبک زندگی به سبک اسلامی بودیم و این‌که از مصرف‌گرایی و اسراف بپرهیزیم.

وی، با اظهار اینکه امروز ما به دنبال گسترش حمل‌ونقل عمومی و کاهش استفاده از اتومبیل شخصی هستیم، افزود: در بحث ترافیک، شهرهای ما با ساختار آمریکایی بنا شدند اما در ادامه زیرساخت‌های فیزیکی افزایش نیافت و ما رفته‌رفته با مشکلات عدیده مواجه شدیم. از طرفی همواره صنعت خودروسازی - هرچند خیلی قدیمی- در اولویت صنایع ما بوده است با این تصور که اگر صنعت اتومبیل‌رانی راه‌اندازی شود نزدیک به 200 حرفه درگیر آن خواهند شد و 450 شاخه اقتصادی راه‌اندازی می‌شود اما عملا چنین نشد.

کارشناس مدیریت شهری، درباره با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای کاهش یا رفع معضل ترافیک، بیان کرد: زمانی در میدان خزر ساری ترافیک بسیار شدیدی داشتیم بنابراین چند دو پل و در ادامه زیرگذر احداث کردیم که اینگونه راه‌حل‌ها معروف به دیدگاه آمریکایی هستند. ولی در دیدگاه اروپایی به تغییر کاربری‌ها می‌پردازند و با یک مطالعه‌ی ساده در حوزه میدان خزر می‌توان به دست آورد که چه کاربری‌هایی موجب ایجاد ترافیک است و نسبت به رفع آن اقدام کرد.

صادقی، با بیان اینکه حمل‌ونقل شهری خیابان فرهنگ حداقل مربوط به 40 سال قبل است، گفت: در این مدت هیچگونه گسترشی را شاهد نبودیم چون امکانش وجود نداشته اما احداث مجتمع‌هایی چون مجتمع پزشکی شهریار3 بر میزان بار ترافیکی این خیابان بسیار افزوده است که اگر در یک سیستم اروپایی بودیم هیچ وقت مجوز مجتمعی چون شهریار 3 در خیابان فرهنگ داده نمی شد. این را بنده زمانی که در شرکتی (در شهر اشتوتگارت) کار می‌کردم به عینه دیدم که در یک منطقه عادی میخواستند یک مرکز تجاری بزنند مطالعه پایه‌ی آن‌هابحث ترافیکی بود یعنی مقدار واحد تجاری و تعداد تقریبی مراجعه کنندگان آن و میزان حمل‌ونقل عمومی آن خیابان سنجیده شد. در نهایت بر مبنای آن مطالعات، تعداد واحدهای تجاری را کاهش دادند تا از ترافیک‌های احتمالی جلوگیری کنند. آیا مثلا در مطالعات خیابان فرهنگ چنین دیدگاهی وجود دارد؟.

وی، با اظهار اینکه شهرداری‌های ما بنا به دلایلی حتی تا دو سه سال اخیر، اعتقادی به مبحث کنترل ترافیک نداشتند و به شیوه‌های مختلف به صورت دل‌بخواهی مجوز صادر می‌کردند، گفت: راهکار اصلی کنترل ترافیک شهرهای شمالی که زمین‌های آن گران است و امکان تعریض خیابان وجود ندارد، کنترل کاربری‌هاست. خلاصه‌ی عرض بنده این است کاربری‌ها باید اصلاح شده باشد. یعنی اصلاح‌ جریان ترافیکی با اصلاح جریان کاربری امکان‌پذیر است نه ساخت پل و زیرگذر و میان‌گذر!

کارشناس مدیریت شهری، در ادامه گذری به میزان ترافیک کشور آلمان زد و تصریح کرد: آلمان مجموعا اندازه خراسان ایران است و از بین دوهزار آن تنها شهری که بخشی از آن با معضل ترافیک روبرو هست شهر فرانکفورت است که آن‌هم جا پای آمریکا پس از جنگ جهانی دوم بوده و بر اساس همان تفکرات آمریکایی در آن برج سازی شده و تقریبا همیشه ترافیک است. در حالی‌که در آلمان عموما برج دیده نمی‌شود چرا که اروپایی‌ها با کنترل کاربری‌ها ترافیک را کنترل می‌کنند.


کاربری‌ها باید اصلاح شده باشد

نویسنده :
منبع : موثق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : شهرام صادقی -

نظر شما در مورد : کاربری‌ها باید اصلاح شده باشد

*

*


آخرین اخبارپربازدیدها

کانال آپارات مازندشورا