مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 14010 -تاریخ انتشار : چهار شنبه 04 اسفند 1395 -ساعت : 11:14

چاپ به اشتراگ گذاشتن
ترافیک شهری بزرگترین مشکل نکا

موسی قاسمی طوسی عضو شورای شهر نکا در گفت‌وگو با موثق؛

ترافیک شهری بزرگترین مشکل نکا

اختصاصی مازندشورا: نکا چهارمین شهر تولید محصولات کشاورزی استان و دومین شهر تولید میوه‌ وتره‌بار است. بنابراین پیشنهاد دادیم در مرکز جاده نیروگاه، میدان میوه و تربار با گردش سرمایه سالانه 500 تا 700 میلیارد تومان آنجا احداث شود

اختصاصی مازندشورا: موسی قاسمی طوسی، علاوه بر عضویت در شورای اسلامی شهر نکا، در اداره‌کل دفتر شهری و شوراهای استانداری مازندران مشغول خدمت است. همچنین وی دبیر تهیه و تدوین، بررسی و تایید نهایی برنامه 5 ساله شهرداری‌های استان مازندران است. قاسمی طوسی از رزمندگان دفاع مقدس و جانباز 10 درصد، با مدرک کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری، در نهادهایی چون (به ترتیب) تربیت‌بدنی، بانک ملت و استانداری مازندران خدمت کرده است.

 

ترافیک شهری بزرگترین مشکل نکا

قاسمی طوسی، درباره معضلات مهم شهر نکا با بیان اینکه اکثر سیستم حمل‌ونقل شهری و حمل‌ونقل سنگین نکا فرسوده است و نیاز به تعمیرات دارد، گفت: نکا به شهر گاراژی معروف است. البته بنده این مشکلات را در پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع بررسی کیفیت زندگی شهروندان نکا با رویکرد زیست-محیطی بررسی و ثابت کردم. وی، ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین کاری که برای نکا می‌توانیم انجام دهیم ایجاد شهرک صنفی است. به این منظور که این گاراژها به خارج از سطح شهر هدایت شوند. بنده در یک روز، این طرح را مورد بررسی قرار دادم و به اتفاق دوستان صاحبنظر، چندین پلاک و زمین حریم شهر را ملاحظه کردیم. نتیجه آن شد که زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع را مناسب این کار جهت انتقال صنایع (مکانیکی‌ها، صافکاری‌ها و.. از داخل شهر به حاشیه شهر) دیدیم تا در ادامه، گاراژهای فعلی تغییر کاربری دهند و به مکان‌های اداری و اجتماعی جهت ایجاد درآمد برای شهرداری تبدیل شوند. این اقدام، هم از ترافیک شهری و آلودگی‌های آن می‌کاهد و هم اینکه نمای شهر را زیباتر خواهد کرد. چون بسیاری از گاراژها نه استحکام بنا دارند و نه نمای مناسب و زیبایی شهر ما را زیر سوال می‌برد.

 

اکثر استادکاران گاراژهای نکا، بیمه نیستند

عضو شورای شهر نکا، با بیان اینکه اکثر استادکاران گاراژها علیرغم خدمات گسترده‌ای که می‌دهند، بیمه نیستند و اجاره‌بهای بالایی پرداخت می‌کنند، افزود: اگر این مکان‌ها انتقال داده شود همه آن‌ها می‌توانند در قالب صنفی بیمه شوند و رابطه محکمی با تامین اجتماعی در راستای حقوق شهروندی حقوق شهروندی ایجاد کنند. تاکید بنده این است در نکا شهرک صنفی تعمیرگاهی ماشین‌های سبک و سنگین عمیاتی گردد. به این منظور بنده زمینی را که برای شرکت تیراژ است در نظر دارم و حتی با مدیرعامل آن صحبت کردم تا با قیمت مناسب به جهت کار عام‌المنفعه خریداری شود. این زمین ویژگی‌هایی دارد که آب چاه عمیق 200 متری با تولید آب حدود 8 اینچ، برق سه فاز، دسترسی بسیار مناسب به جاده نکا- بهشهر و برخورداری از گاز شهری از جمله آن است.

 

بافت‌های فرسوده دومین معضل بزرگ شهر نکا است

وی، بافت فرسوده را دومین معضل بزرگ شهر نکا دانست و گفت: ما با اعمال تنظیم مجدد زمین برای بافت فرسوده شهری می‌توانیم نقاط کوری را که شبکه معبر نامناسبی دارد عملیات مناسب‌سازی انجام دهیم. بازارهای محلی و منطقه‌ای درست کنیم تا برای مردم ایجاد اشتغال شود. همچنین می‌توان موضوع برنامه‌ریزی مسکن را در دستور کار قرار داد تا ساخت‌وسازهایی در راستای بلندمرتبه سازی در سطح شهر انجام شود. چون زمین‌های نکا از پایداری بسیار مناسبی- تا حد 50 طبقه- برخوردار هستند اما تاکنون به ساختمان‌های بالای 9 طبقه مجوز پروانه ساخت داده نشده است و بنا احداث نشد. اما در شهری چون بابلسر که نزدیک ساحل است مجوز ساخت بنای30 طبقه داده می‌شود و این کمی عجیب می‌نماید و به واقع عکس قضیه است.

قاسمی طوسی، تاکید کرد: ما باید در راستای ایجاد منابع پایدار و توسعه شهری، بلندمرتبه‌سازی را با پارکینک اصولی معنا کنیم، چرا که شهرداری‌های ما خودگردانند و کمتر از 10 درصد درآمد شهرداری‌ها مال ارزش افزوده‌ای است که دولت به حساب آن‌ها واریز می‌کند. عضو شورای شهر نکا، ادامه داد: نکا چهارمین شهر تولید محصولات کشاورزی استان و دومین شهر تولید میوه‌ وتره‌بار است. بنابراین پیشنهاد دادیم در مرکز جاده نیروگاه، میدان میوه و تربار با گردش سرمایه سالانه 500 تا 700 میلیارد تومان آنجا احداث شود. 

 

ایجاد شهرک صنعتی دامپروری و طیور در بالادست

وی، با بیان اینکه نکا ساحل ندارد، گفت: خوشبختانه ما در مناطق بالادست به طول 100 کیلومتر جنگل هیرکانی داریم اما متاسفانه شاهد خروج دام و مهاجرت مردم از بالادست به شهرها هستیم در حالی که این موضوع می‌توانست نقطه قوتی برای نکا باشد. به همین جهت، ما پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی دامپروری و طیور، با هدف تولید گوشت و لبنیات، پرورش شترمرغ، بلدرچین  و... را مطرح می‌نماییم تا با توجه به مصمم بودن دولت (برای انتقال گاز به مناطق بالادست تا 6 ماه دیگر)، شاهد اتفاقات نیکو باشیم. قاسمی طوسی، تصریح کرد: موضوع نگران‌کننده خروج دام از جنگل را می‌توان با رویکرد صنعتی و با هدف ایجاد اشتغال، توسعه پایدار و مهاجرت معکوس به روستاها با طرحی که ارائه شد، تعریف کنیم. عضو شورای شهرستان نکا افزود: می‌توانیم در مناطق پایین دست صنایع تبدیلی و در مناطق بالادست صنایع تولید دام و طیور و لبنیات ایجاد کنیم.

جمشیدی شهرداری با برنامه و با تجربه است

موسی قاسمی طوسی با بیان اینکه ما شهردار قبلی را برای کار تا پایان دوره چهارم انتخاب کردیم ولی شرایط به نحوی پیش رفت به خاطر برخی مشکلات استعفا داد، افزود: در بحث زیباسازی شهری کارهای مناسبی انجام شد. پروژه سد لاستیکی در مرحله پایانی هست. ایجاد زیرگذر شهدای غواص برای کاهش بار ترافیکی و تصادفات بوده است. در مجموع، اعتبارات ما کفاف تحرکات و انجام پروژه‌های بیشتر را نمی‌داد. عضو شورای شهر نکا، علت انتخاب آقای جمشیدی به عنوان شهردار جدید را داشتن برنامه قوی و جامع اعلام کرد و گفت: ایشان از ظرفیت مشاورین شهرداری تهران استفاده می‌نماید و بخشی از برنامه‌های خود را از آنجا الگوبرداری کرده است. ضمن اینکه آقای جمشیدی ده سال سابقه کار در سمت‌های مختلف شهری (اداری، عمرانی و ساختمانی، حتی عضویت در هیات مدیره حمل‌ونقل کشور و ریاست حمل‌ونقل و تاکسیرانی شهری) را دارا بوده است.

وی، تصریح کرد: آقای جمشیدی وجهه اجتماعی مناسبی دارد و چهره‌ای مذهبی و بدون حاشیه هست که به شورا تعهد کار داد و رسما نیز اعلام کرد شهرداری جای کار است نه جای بازی‌های سیاسی. یقینا وی می‌تواند تعامل خوبی با شورا داشته باشد برای انتخاب ایشان وحدت مناسبی ایجاد شده. شهردار ساری با 7 رای مشغول کار است شهرداری نکا با 9 رای، یعنی همه اعضا به ایشان رای دادند.


ترافیک شهری بزرگترین مشکل نکا

نویسنده :
منبع : موثق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : موسی قاسمی طوسی -

نظر شما در مورد : ترافیک شهری بزرگترین مشکل نکا

*

*


آخرین اخبارپربازدیدها