امروز پنج شنبه 18 آذر 1395 ساعت 03:47:22

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 1915 -تاریخ انتشار : جمعه 13 دی 1392 -ساعت : 13:55

چاپ به اشتراگ گذاشتن
تاسیس کانون‌های تمدن سازی شیعی با تاسیس نخستین حکومت شیعی علوی در مازندران

اختصاصی/ در گفتگو با غلامرضا رمضانی پور مشاور ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان مازندران مطرح شد؛

تاسیس کانون‌های تمدن سازی شیعی با تاسیس نخستین حکومت شیعی علوی در مازندران

اختصاصی مازند شورا: فرهنگ مازندران با درونمایه و پیشینه اصیل علوی‌گری و با بهره‌گیری از نقشه راه و تنظیم سند راهبردی چشم انداز توسعه فرهنگی و در اختیار داشتن مدیران دانش بنیان و پژوهش محور از جنس فرهنگ، می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان با ایجاد وفاق میان نیروهای توانمند فرهنگی به بزرگترین کانون فرهنگ سازی تشیع تبدیل شود. چنانچه مازندران 400 سال پایتخت علمی و فرهنگی جهان اسلام بوده است.

اختصاصی مازند شورا: بازسازی عتبات عالیات اگرچه ریشه‌ای تاریخی دارد اما به شکل سازمان یافته آن در استان مازندران سابقه‌ای 10 ساله دارد. لذا روند نقش مازندران در بازسازی عتبات عالیات به نحوی بوده است که به گفته مسئولین مازندران جزء پنج استان برتر در امر بازسازی عتبات عالیات است غلامرضا رمضانی پور ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و اقدامات انجام شده در تالیف کتاب «نقش مازندران در فرآیند هندسی تاسیس نخستین تمدن شهرهای دانش بنیان شیعی در عتبات» اظهار داشت: مازندرانی‌ها با دعوت از نوادگان حضرت فاطمه (س) در سال250ه.ق با تاسیس نخستین حکومت شیعی علوی در اسلام اقدام به تاسیس کانون‌های تمدن سازی شیعی نمودند و در واقع نقش مازندران در فرآیند هندسی تاسیس نخستین تمدن شهرهای شیعی دانش بنیان در عتبات عالیات به وضوح مبرهن است. از آنجائیکه حاکمان علوی مازندران از حکیمان و دانشمندان سترگ عصر خویش بودهاند و لذا نگاه استراتژیک فرهنگی مازندرانی‌ها به عتبات فقط بناسازی و بارگاه سازی برای ذوات نوریّه ائمه(ع) نبوده است بلکه آنان با تاسیس تمدن شهرهایی چون نجف و حوزه علمیه به دنبال پی‌ریزی تمدنی دانش بنیان و تحقق آرمانشهر جهانی مبتنی بر دکترین مهدویّت (عج) بوده‌اند. با رصد کتاب‌های نوشته شده به قلم حاکمان علوی مازندران و کالبد شکافی و رمز گشایی از کتاب‌های تالیفی حاکمان مازندران چون حسن بن زید، محمد بن زید و ناصرکبیر این اَبَرتئوری یعنی «تاسیس تمدن شهرهای دانش بنیان شیعی» در اندیشه سترگ آنان نمایان می‌شود. یعنی اصرار هوشمندانه حاکمان مازندران در تاسیس شهرهایی با محوریت قبور سراسر نور و رحمت ائمه(ع)، که با تاسیس مراکز علمی و فرهنگی در این شهرها، دانشمندان با تولید علم و فرهنگ منبعث از معارف و اندیشه‌های نورانی و مترقی اهل بیت عصمت(ع) اقدام به اعتلای چهره اسلام حقیقی نمودند.

ایران اُمّ القرای نواندیشی دینی و کانون تمدن سازی اسلامی

رمضانی پور اظهار داشت: با توجه به اشرافیت تام به عمق و حاقّ چالش‌های هویتی در استان، یکی از تلاش‌های اینجانب در این کتاب دگردیسی به روز، باز تولید مدرن و زایشی نوین «تمدن شهرهای دانش بنیان شیعی» از مفاهیم عمیق قرآنی در جهت مدیریت افکار عمومی نسل نوظهور دانشگاهی است. علیرغم همه فضا سازی‌های امپریالیسم رسانه‌ای و مصاف جنگ نرم نظام سلطه، الحمدالله نسل نوظهوری از اصحاب فرهنگ و اساتید اندیشمند جوان دانشگاهی به این ادراک صحیح از جایگاه ایران رسیده‌اند که در این پیچ حساس تاریخی، ایران اُمّ القرای نواندیشی دینی و کانون تمدن سازی اسلامی در قرن معاصر است.

ضرورت تعیین جغرافیای فکری و تعریف واحد از ستاد بازسازی عتبات عالیات

مشاور فرهنگی- پژوهشی ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: نخستین گام الزامی در ورود به مبحث شرح وظایف و عملکرد «ستاد فرهنگی بازسازی عتبات عالیات» تئوری پردازی صحیح و تعیین پهنای باند جغرافیای فکری و عملیاتی آن و رسیدن به یک تعریف واحد و دقیق علمی از افق این سامانه فرهنگی- عمرانی می‌باشد. چرا که اگر چهارچوبه واحد و مفاهمه آوری از این ساز و کار «فرهنگی- عمرانی» به وضوح تبیین و تئوری پردازی نشود، ما شاهد فقدان ترسیم مهندسی واحدی از نقشه راه و سردرگمی در نقطه هدف خواهیم بود.

روح ماهوی حاکم بر مانیفست هندسی این «سازمانِ مردم نهاد» برگرفته از روح جهان وطنی انقلاب اسلامی موجب شده تا «ستاد فرهنگی بازسازی عتبات عالیات» در قالب یک قرارگاهِ فرهنگیِ بین المللیِ  راهبردی که منظم، برنامه محور، باثبات، منعطف، پویا، تحول خواه، نوگرا و با جولانگاه نظریه پردازی خارج از مرزهای ایران و حتی خاورمیانه در قالب اجرای طرح‌های عمرانی پا به عرصه فرهنگ سازی بگذارد.

در راستای القائات حکیمانه آن عارف شجاع سفرکرده یعنی خمینی اکبر و تاکیدات راهبردی این شجاعِ باقی مُطاع یعنی خامنه ای کبیر(ادام الله ظلّه علی رُئُوس المسلمین) یکی از کارهای مهم در نقطه آغازین کتاب و پردازش دکترین ستاد این است که از ستاد بازسازی با لفظ «سامانه فرهنگی- عمرانی» نام برده شده و این اصرار در افزودن قید «فرهنگی» در تئوریزه کردن دکترین «ستاد بازسازی عتبات عالیات» و ظهور عنوان نوین «ستاد فرهنگی بازسازی عتبات عالیات»  از منویات معظم له در تبیین استراتژی «ستاد فرهنگی بازسازی عتبات» می‌باشد. لازم به ذکر است که برادران طه نجفی، سیدعلیرضا محمدی و رحمت عزیزی و از خواهران سرکارخانم زهرا محمدی کوچکسرائی و فاطمه نوروزی بیشترین همکاری را در تهیه این کتاب برعهده داشته‌اند.

رمضانی پور افزود: منظومه فکری «ستاد فرهنگی بازسازی عتبات عالیات» براساس سند چشم انداز و نقشه راه ترسیمی رهبری حکیم انقلاب؛ در کنار فراهم آوردن امکانات سخت افزاری و ساخت و ساز اماکن زیارتی عتبات، سامانه فرهنگی جریان ساز و تاثیر گذار و نه دفاعی و منفعل با تاکید بر دکترین جمهوری اسلامی می باشد. این همان موقع شناسی، جریان سازی فرهنگی، جلوتر از زمان بودن و تاثیر گذاری است که در حوزه فرهنگ مورد تاکید رئیس جمهور محترم برآمده از حوزه های علمیه نیز می باشد. دقیقا در راستای همین نواندیشی در مدیریت فرهنگ جهانی، « ستاد فرهنگی بازسازی عتبات عالیات»  بصورت یک تئوری نوظهور و تجربه فوق مدرن از حضور فرهنگی، علمی، آموزشی و عمرانی در عرصه جهانی سازی فرهنگ توحیدی با محوریّت اندیشه های متعالی و نورانی اهل بیت عصمت(ع) متولد شده است.

ستاد فرهنگی بازسازی عتبات عالیات؛ قرار گاهی برای بازسازی انسانهای مومن

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: امروز دکترین «ستاد فرهنگی بازسازی عتبات عالیات» با بهره‌گیری از تجربیات موفق حکومتهای علویان و آل بویه مازندرانی در قرن سوم و چهارم (ه.ق)، در پی احیای تمدن شهرهای شیعی در عتبات عالیات می باشند. بحول و قوه الهی پس از سالیانی جناب مهندس پلارک (زیدعزّه) به عنوان رئیس ستاد فرهنگی باز سازی عتبات عالیات مفتخر به شرف منصب خادمی به آل الله شده و پرچمداری پرچم عزیز بازسازی عتبات به عنایات خاصه حضرت ولی عصر (عج) به ید باکفایت ایشان سپرده شده و آل الله ایشان را بدین نعمت عظمی و شرف رفیع متنعّم و مُشرّف نمودند. و حتما این رحمت خاص الهی برای سردار «پلارک» با دعای همرزمان شهیدشان که در آرزوی زیارت کربلا شهید شده‌اند رزق کریم ایشان شده است. و سالیانی پس از اتمام دفاع مقدس برای نخستین بار با مدیریت جهادی و مخلصانه مهندس پلارک، ستاد فرهنگی بازسازی عتبات مقرّی شد برای بسیج مجدد نیروهای بی ادعا، مخلص، کاردان، متخصص و متعهد و بار دیگر فرهنگ ایثار و اخلاص بسیجی در قامت ساخت و ساز حرم های مطهر ائمه معصومین خودش را نشان داد. در واقع ستاد فرهنگی بازسازی عتبات تبدیل به قرار گاهی برای بازسازی انسانهای مومن و انقلابی شد. ستاد با عنایات اهل بیت عصمت و خلوص مدیران آن  به مرکزی فرهنگی در راستای تحقق هدف نهضت امام(ره)- که همانا خودسازی و تربیت نیروی های مخلص و الهی بود- تبدیل شد. و بی‌شک این همه را مدیون رهبری بصیر نظام ولایی جمهوری اسلامی هستیم که هوشمندانه این سامانه به ظاهر عمرانی و در واقع فرهنگی را طراحی نمودند. و با گذشت یک دهه از تاسیس ستاد، برکات اصرار حکیمانه آن رهبری فرزانه بر مردمی بودن این سامانه و بسیج قلب های توده عاشق به عترت را شاهد هستیم. مطمئنا این خدمت صادقانه و از سر اخلاص تا قیام قیامت بر تارک تاریخ تشیّع خواهد درخشید و سند بر ولایت مداری سردار پلارک و همکارانشان خواهد بود. چرا که به فرموده خاتم انبیاء(ص): «یاعلی! خداوند قبر تو  و فرزندانت را بقاعی از بقعه‌های بهشتی و عرصه ای از عرصات آن قرار داده است. هر کس قبور شما را تعمیر کند و بر آن متعهد باشد به طور مخصوص به شفاعت من می‌رسد و بر حوض کوثر بر من وارد می‌شود» (تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج14،ص22)

مازندران نیازمند به حرکت جدید و نوین فرهنگی

مدیر پژوهشکده احیای مواریث اهل بیت(ع) ادامه داد: دکترین تدبیر و امید و استاندار محترم برآمده از این دیدگاه بایست به دنبال ایجاد یک رنسانس فرهنگی مبتنی بر اندیشه‌های مترقی اهل بیت عصمت(ع) باشد و در این مسیر نواندیشان دینی و فرهنگی دانشگاهی و حوزوی می‌توانند بیشترین نقش را در یاری رساندن به استاندار محترم و تحقق این رنسانس فرهنگی داشته باشند. مازندران نیازمند به حرکت جدید و نوینی در عرصه فرهنگ است و اهالی و اصحاب فرهنگ این امید تازه را بایست با حضور استاندار جدید شاهد باشند. حضور استاندار جهادی و دانش بنیان یک فرصت متعالی برای فرهنگ مازندران و اهالی آنست تا با تغییر نگاه و در کنار تغییر مدیریت، در حوزه فرهنگ طرحی نو درانداخته و مازندران را به قطب رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی در کشور تبدیل نمایند.

استاندار محترم مستحضرند به اینکه مازندران از نیمه قرن سوم به مدت چهار قرن مرکز تولید فکر، تمدن، علم و نواندیشی دینی در جهان اسلام بوده است و این پیشینه فرهنگی نشانگر از ظرفیت والای این استان است. امروزه نیز حضور صدها محقق و پژوهشگر دانشگاهی فعال مازندرانی در هیئت علمی دانشگاه‌های اروپا، آمریکا و دانشگاه‌های برتر کشور و نواندیشان دینی حوزوی مازندرانی در کرسی استادی حوزه علمیه قم و مشهد نشان از یک ظرفیت فوق العاده در جهت تحقق جهش فرهنگی مورد نیاز استاندار برآمده از دکترین تدبیر و امید است. وجود حضرت آیت الله جوادی آملی به عنوان مرجع عالیقدر و مفسر بزرگ قرآن در حوزه های شیعی یک سرمایه فرهنگی و معنوی محسوب می‌شود. همچنین شخصیت برجسته، بی بدیل و معلم عصر علامه ذوالفنون حضرت آیت الله حسن زاده آملی (حفظه الله)، که می‌توان وجود باهرالنور این یگانه دوران را «تجلی اعظم علوم اهل بیت عصمت (ع)» دانست. چنانکه پرفسور مایُر- دبیر کل سازمان یونسکو- در جشنواره بین المللی علوم از طرف سازمان ملل از ایشان به عنوان آفتاب علم مشرق زمین و محقق برتر قرن در رشته‌های علمی چون منطق، فلسفه، ریاضی، نجوم، طب، عرفان، تفسیر، ادبیات و ... یاد نموده اند.

نخستین اقدامات فرهنگی مازندران در گذار تاریخ

این مازندران پژوه افزود: نخستین حکومت شیعی علوی در جهان در مازندران تاسیس شده است. مازندران تنها نقطه‌ای از جهان اسلام است که سه تیره از سادات حسنی، حسینی و مرعشی در آن حکومت نمودند. تنها منطقه‌ای از سرزمین جهان اسلام که از آن نُه حکومت از خاندان شیعی یعنی؛ علویان، آل بویه، مرعشیان، قاجار، قارنیان، باوندیان، دابوهیان، پادوسپانیان و پهلوی در آن ظهور نمودند. نخستین بارگاه، حرم و گنبد برای قبورائمه(ع) در عتبات عالیات و مدینه توسط محمدبن زید، حاکم علوی مازندران تاسیس شد. نخستین توجه بین المللی به «دکترین غدیر» و برپایی جشن علنی عید غدیر در شهرها و نخستین توجه استراتژیک فرهنگی به قدرت نرمِ اقامه عزای عمومی در محرم و عاشورا بصورت علنی در جهان اسلام توسط آل بویه مازندرانی انجام شد. نخستین شهادت به ولایت علی(ع) در اذان به صورت علنی در ماذنه‌های مساجد جهان اسلام توسط آل بویه مازندرانی صورت گرفت. مازندرانی‌ها نخستین تئوری پردازان و مجریان تاسیس «تمدن شهرهای دانش بنیان شیعی» بودند. چنانچه شهر نجف و حوزه علمیه آن توسط عضدالدوله مازندرانی و با دعوت از شیخ طوسی به نجف تاسیس شد. نخستین بنیانگذار مبانی عرفان نظری شیعی علامه سید حیدر آملی می‌باشد. نخستین مورخ ِمبدع سالنگاری تاریخ عمومی، محمد بن جریر طبری می‌باشد. نخستین سراینده شعر نو  فارسی و پدر شعر معاصر ایران، نیما یوشیج از مازندران است. شهید شیخ فضل الله نوری نخستین نو اندیش دینی و تئوری پردازیست که امکان تلفیق اسلامیت و جمهوریت و سامانه شورای نگهبان را با تاکید بر اینکه مشروطه باید مشروعه باشد، مطرح نمود. تشیع در شامات (سوریه و حلب) مدیون و مرهون فعالیت‌های علمی زیر بنایی و فرهنگی دانشمندان مازندران در حلب بوده است. که قریب چند قرن بین مازندران و حلب سوریه ارتباطات فرهنگی و مناسبات علمی برقرار بوده است. که در فضای بسیار حساس و دشوار حاکمیت خلفای عباسی و آل زنگی که حنفی متعصب و متصلب بودند، عالمان با درایت و بصیر مازندرانی همچون سلار بن عبدالعزیز دیلمی در قرن پنجم، علامه ابن شهرآشوب در قرن ششم و عبدالواحد بن اسماعیل بن رویانی طبری با هجرت به حلب و تاسیس مراکز علمی و تربیت دانشمندان شیعی نقش شگرفی در نفوذ تشیع در سوریه داشتند.

نقش بی‌بدیل مازندران در شیعه سازی گرگان تا اصفهان

کارشناس ارشد فرهنگ و تمدن ملل اسلامی اظهار داشت: تاریخ از تلاش‌های برخی دانشمندان مازندران در تلطیف فضای ضد شیعی اصفهان خبر می‌دهد. عماد الدین طبری عالم شیعی قرن هفتم با اقامت در اصفهان، که تا آن زمان ناصبی و مخالف سرسخت تشیع بوده اند، با تالیف کتاب«کامل بهایی» و«تحفة الابرار فی مناقب ائمة الطهار» تحول عظیمی در گرایش مردم آنجا به تشیع ایفاء نمودند. یکی دیگر از ارکان رشد علاقه به اهل بیت در اصفهان را باید صاحب بن عباد وزیر شیعی آل بویه مازندرانی دانست. یک نمونه دیگر از این مبلغین مهاجر « ابوعبدالله محمد بن مملک اصفهانی طبرستانی»، از متکلمان برجسته شیعی است که در اصل از مازندران بوده و بعدا در اصفهان ساکن شده است برای تشیع این شهر مفید بوده است. همچنین در کتاب «جُرجانیون» اثر جناب سهمی (4ه.ق)  مضبوط است که مردم و حاکمان شهر ساری اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین نقش را در تشیع گرگان داشته‌اند. که با تماس گسترده فرهنگی و علمی، شهر گرگان از تشیع ساری متاثّر شد.

دواوین شعرای مازندرانی عامل تاسیسی شهرهای علمی در آندلس

رمضانی پور افزود: حکومت مطلق اُمویان اندلس(اسپانیا) قرن‌ها اجازه هیچگونه طرح دیدگاه اهل بیت را در اندلس(اسپانیا) نمی‌داد اما ورود دواوین شعرای مازندرانی به اندلس مانند دیوان شریف رضی و مهیار دیلمی که مشحون است از معارف حقه در باب ولایت، امامت و نهضت عاشورا  به تشیع اندلس دامن زده است. که این نفوذ نرم اشعار ولایی و علمی در دانشمندان اسپانیای اسلامی حتی بعدها به تاسیس شهری علمی با بزرگترین کتابخانه جهان اسلام بنام شهر «فاطمه زهرا(ص)» و تاسیس حکومت شیعی «حمیریان» در اندلس منجر شد. علامه شیخ حسن کاشی آملی شخصیت علمی بی‌نظیر در عصر ایلخانان که با درایت و نفوذ به دستگاه حکومتی ایلخانان، تشیع را در جهان گسترش داد.

گستره فرهنگی مازندران از خراسان تا هند

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: همچنین تشیع در خراسان، خوارزم، و آسیای میانه مرهون تلاش ابوبکر خوارزمی آملی در قرن سوم (خواهرزاده طبری مورخ) می‌باشد. صدها دانشمندان مازندرانی در طی چند قرن در پاکستان، هند و بنگلادش حاکم مطلق بر مراکز علمی و فرهنگی و مشاوران دربار حاکمان آنجا بوده‌اند، چنانچه در حیدر آباد دکن هند کتابی در دو مجلد تحت عنوان «آملیّون» با محتوای اسامی هزاران دانشمند مازندرانی مقیم در هندوستان به چاپ رسیده است. لذا در طول چهار قرن مدیریت تمام مراکز علمی و موسسات فرهنگی حکومت‌های جهان اسلام در دست دانشمندان مازندران بوده است. چنانچه محمدبن جریر طبری مورخ، مفسر، فقیه و ادیب بزرگ قرن سوم با تاسیس دانشگاهی در بغداد و سایر شهرهای مهم جهان اسلام تحت عنوان «مدارس جریریّه» و تربیت رجال سیاسی، قضات و مدیران ولایات جهان اسلام، مکتبی علمی را بنام «مکتب جریریّه» بنا نهاد که صدها سال بعد او نیز پا برجا بود. سید رضی(مولف نهج البلاغه) و برادرش سیدمرتضی (از پنج ستون علم در تشیع و مولف الشافی) از نوادگان ناصر کبیر، حاکم علوی مازندران، بوده‌اند. حجم مکاتبات و مراجعات اعتقادی و علمی عموم مردم مازندران با سایر مراکز علمی جهان به حدی بوده که نشان از وجود یک جوشش و جنبش علمی حتی میان طبقه عوام مازندران بوده است چنانچه در میان آثار شیخ مفید به رساله‌های مستقلی مانند: اَلمَسائِلُ السَّرویَّه (سوالات علمی مردم ساری) المسائل المازندرانیّه و المسائل الجرجانیه و جوابات اهل جرجان فی تحریم الفقاع و در آثار سید مرتضی کتاب مسائل الطبریّه و المسائل الجرجانیه مضبوط است. حاکمان علوی مازندران نخستین موسسین تشکیلات نقابت، که مدیریت امور سادات در سراسر جهان اسلام را برعهده داشت، بودند. اولین سلسله دوازده امامی ایرانی، باوندیان حاکم در مازندران در دوره سلجوقی بودند که به عنوان حمایت کننده و پناه دهنده به عالمان امامی عمل می‌کردند. به تعبیر ابن خلدون وقتی در تمام شهرهای اسلامی نوادگان پیامبر(ص) قتل عام می‌شدند این مازندران بود که به تعداد تمام شهرهای جهان اسلام، سادات بنی فاطمه(س) را در خود جای داد. حتی خاندان‌های بزرگ شیعی مانند فرزندان مختار ثقفی به منطقه محمودآباد و نور مازندران هجرت نمودند و مولف تفسیر «روان جاوید» حضرت آیت الله العظمی ثقفی نوری (پدرخانم امام خمینی) از نسل جناب مختار ثقفی و از ثقفی های مازندران می‌باشند.

ضرورت وفاق میان نیروهای توانمند فرهنگی مازندران

رمضانی پور بیان داشت: فراموش نکنیم که این نظام نوپا تجربه‌ای نوین در عرصه مدیریت جهانی را پیش روی اندیشمندان و ملت‌های آزادیخواه دنیا تحت عنوان «مردمسالاری دینی» قرار داده است. انقلاب ما در بهمن57 صرفا به دنبال تغییر مدیران و ساختار اداری نبود بلکه نهضت عرفانی، فلسفی و انسان سازی امام راحل عظیم الشان و ملت، تغییر بنیادین در احیای مجدد هویت علوی و ولایی این کشور و ساختن مدینه فاضله مبتنی بر اندیشه‌های مترقی و نورانی اهل بیت(ع) بود و لذا ما معتقدیم غدیر و مدیریت جهانی برآمده از دکترین غدیر یک واقعه تاریخی یا مکتب کلامی صرف نبوده بلکه غدیر شیوه و الگوی زیست مسلمانی می‌باشد. و تاکید رهبری در دهه چهارم انقلاب در تبیین «سبک زندگی» نشانگر همین معناست. به فرموده باهر النور آن اَبَرمرد توحید، عارف و فیلسوف قرن معاصر: «این انقلاب عظیم الشان قرآنی در سایه قیام حضرت خاتم انبیاء (ص) برای مدینه فاضله داشتن است. برای مدینه فاضله ساختن است.»

وی افزود: فرهنگ و عناصر دخیل در هندسه فرهنگی، سازنده الگوی زیست مسلمانی است. لذا انتظاری که از مقوله فرهنگ در نظام اسلامی می‌رود این است که در حوزه‌های تئاتر، شعر، سینما ... الگوی صحیح زیست مسلمانی تئوری پردازی، تبیین و در قالب هنر در معرض افکار عمومی قرار گیرد. بدین معنا که همه عناصر دخیل در هندسه فرهنگ می‌بایست محقق کننده آرمانشهر جهانی مهدویت (عج) یا همان جهانی سازی توحیدی فرهنگ باشند. ما در گستره جغرافیایی سرزمین خویش هیچگاه اعتقاد به تضاد فرهنگ‌ها و قومیت‌ها نداریم بلکه قائل به تنوع خورده فرهنگ‌های بومی می‌باشیم. وجود این تنوع خورده فرهنگ‌ها نه تنها برای یک سرزمین بحران و چالش محسوب نشده، بلکه با مدیریت دانش بنیان و شایسته سالار می‌توان این تنوع فرهنگی را به بهترین فرصت و ظرفیت فرهنگی جهت ایجاد وفاق و نشاط ملی مبدل نمود. فرهنگ مازندران با درونمایه و پیشینه اصیل علوی‌گری و با بهره‌گیری از نقشه راه و تنظیم سند راهبردی چشم انداز توسعه فرهنگی و در اختیار داشتن مدیران دانش بنیان و پژوهش محور از جنس فرهنگ، می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان با ایجاد وفاق میان نیروهای توانمند فرهنگی به بزرگترین کانون فرهنگ سازی تشیع تبدیل شود. چنانچه مازندران 400 سال پایتخت علمی و فرهنگی جهان اسلام بوده است.

ضرورت بهره‌گیری از اندیشمندان مازندرانی خارج استان

مشاور فرهنگی – پژوهشی ستاد بازسازی عتبات عالیات مازندران اظهار داشت: دنیای امروز و تحولات آن با ظهور فضای مجازی با چنان شتاب و سرعت نوری در حال دگرگونی و رشد است که اداره نمودن عرصه فرهنگ به صورت زد وبند محوری، باند بازی، روز مرگی و فلّه‌ای سیستم فرهنگی را از یک سامانه تاثیر گذار و جریان ساز به یک تشکیلات منفعل و دفاعی تبدیل می‌نماید. حال اینکه روح حاکم بر گفتمان انقلاب اسلامی از یک افق جهان وطنی برخوردار و داعیه جهانی سازی دکترین آرمانشهر جهانی مهدوی(عج) را دارد. بهره‌گیری از تولیدات فکری نواندیشان دینی و فرهنگی و ظرفیت اندیشمندان مازندرانی خارج استان در قالب اتاق فکر می‌تواند فرهنگ استان را از یک ادراه منفعل و راکد به یک سامانه متحرک، پویا، ناایستا و مترقی تبدیل نماید.

بی‌شک دولت تدبر و امید و رئیس جمهور محترم برآمده از حوزه های علمیه، در حوزه فرهنگ با توجه به واقعیت‌های موجود، خود را مقید به آرمان‌های امام راحل عظیم الشان و رهنمودهای اَبَرتئوریسین فرهنگی امت اسلام اعنی رهبری فرزانه انقلاب، در تحقق «رنسانس فرهنگی» در سطح جهان اسلام می‌داند. اینجانب با بیش از دو دهه سابقه فعالیت فرهنگی در استان، تجربه عضویت هیات علمی دانشگاه و ارتباط با نسل جوان دانشگاهی، تنها راه ترمیم گسست فرهنگی نسلِ جوانِ نواندیش و نوظهور انقلاب اسلامی را بهره‌گیری از تمام توان و ظرفیت‌های نواندیشان دینی در حوزه فرهنگ می‌دانم. بی‌شک تنها راه توانمند سازی قدرت نرم نظام در تقابل با امواج  امپریالیسم رسانه‌ای بهره‌مندی از زایش‌های نوین و تولیدات مدرن فکری همه‌ی نو اندیشان فرهنگی جهت تبیین و تئوری پردازی دکترین فرهنگی نظام اسلامی با محوریت اندیشه‌های جهان شمول و مترقی اهل بیت عصمت(ع)  می‌باشد. لذا عناصری چون؛ 1- تهیه آمایش از چالش‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها موجود فرهنگ استان، 2- داشتن استراتژی دانش بنیان برای نقشه راه آینده، 3- برخورداری از مدیران توانمند صنفی و تخصصی از جنس دردآشنای فرهنگ، 4- فعال سازی اقتصاد فرهنگ در جهت خودگردانی و بهرگیری از خیّرین فرهنگ ساز، 5- طراحی سامانه مجازی اتاق فکر و نقادی در حوزه مدیریت فرهنگی استان، 6- فعال سازی جلسات و تصمیم سازی در شورای توسعه فرهنگی استان، 7- بهرمندی از توان مدیریت بحران در حوزه‌های چالش زای فرهنگی، هفت کلید طلایی برای گشودن قفل‌های انفعال فرهنگی استان مازندران می‌باشند.

در پایان از استاندار ولایتمدار و جهادی جناب دکتر سید ربیع فلاح(زید عزّه) که در طلیعه مسئولیت خویش جهت اشاعه اندیشه های نورانی و مترقی اهل بیت عصمت(ع)، خدمت به فرهنگ کهن دیار علویان مازندران و عرض ارادت به محضر اجداد طاهرین خویش در چاپ این اثر ماندگار عنایت لازم را به ستاد بازسازی عتبات مازندران مبذول می‌نمایند کمال تشکر را دارم. همچنین از برادر اهل ولایت و دلداده اهل بیت عصمت(ع) جناب سید قاسم علوی که در طول این سال‌ها مجدانه با ستاد باسازی همکاری نمودند سپاس فراوان دارم.



لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : ستاد بازسازی عتبات ع - مازندران - آیت الله طبرسی - ربیع فلاح - سردار شاهچراغی - غلامرضا رمضانی پور - محمد حسن اصغری - رحمت عزیزی - طاهایی - مازند شورا - -

مطالب مرتبط با : تاسیس کانون‌های تمدن سازی شیعی با تاسیس نخستین حکومت شیعی علوی در مازندران
نظر شما در مورد : تاسیس کانون‌های تمدن سازی شیعی با تاسیس نخستین حکومت شیعی علوی در مازندران

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

کانال آپارات مازندشورا