مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 24776 -تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1396 -ساعت : 11:21

چاپ به اشتراگ گذاشتن
سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی نقطه عطفی در شهرسازی ایران است/ تاکید بر جلوگیری از بلندمرتبه سازی‌های پراکنده/ TOD حاصل دغدغه وزیر راه و شهرسازی نسبت به ارتباط شهرسازی و ترابری است

معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی نقطه عطفی در شهرسازی ایران است/ تاکید بر جلوگیری از بلندمرتبه سازی‌های پراکنده/ TOD حاصل دغدغه وزیر راه و شهرسازی نسبت به ارتباط شهرسازی و ترابری است

مازندشورا: معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی (TOD) تأکید کرد: روح اصلی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی با هدف جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی به‌صورت پراکنده و توسعه آن در جوار ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی است.

مازندشورا:به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD﴾ اظهار داشت: این سند نقطه عطفی در شهرسازی ایران به شمار می‌رود زیرا یک سند شهرسازی مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی محسوب می‌شود که در دو مرجع مهم در وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسیده است.

وی افزود: در شورای عالی شهرسازی و معماری پس از یک سال کار کارشناسی و هم در شورای عالی هماهنگی ترابری به تصویب رسید که می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی در عرصه شهرسازی کشور ایجاد کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه راه و شهرسازی در داخل کشور گفت: این مشکل چندین ساله ریشه‌دار در کشور حاکی از هماهنگی نازل بین بحث حمل‌ونقل و شهرسازی است و این مسئله حتی در شهرداری‌ها و متخصصان این حوزه نیز بروز می‌کند.

تقی زاده با اشاره به کم بودن ارتباط این دو حوزه در شهرداری‌ها نیز بیان داشت: به‌طور مثال دو معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و معاونت شهرسازی نیز هماهنگی و هم‌پوشانی ندارند. درحالی‌که چیزی که بسیار اثرگذار است کاربری‌هایی است که در مورد مکان‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌شود زیرا این تصمیمات به‌شدت بر روی حمل‌ونقل تأثیر می‌گذارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به‌طور مثال یک مکان تفریحی و تجاری مانند سینما و مرکز خرید باعث ایجاد تعداد زیادی سفر می‌شود لذا همین مسئله باعث می‌شود که در سایر کشورهای جهان به دلیل همین ارتباط نزدیک‌ بین کاربری‌ها، ارتباط بین دو حوزه حمل‌ونقل و شهرسازی را تحکیم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق در ایران رخ نداده است تا اینکه چند سال پیش و پس از حضور دکتر آخوندی در مسند وزارت راه و شهرسازی خوشبختانه تفکر قوی بر روی این موضوع شکل گرفت. زیرا همواره سؤالی برای ایشان وجود داشت که چرا در کشورهای مختلف حمل‌ونقل و شهرسازی دارای ارتباط تنگاتنگ و نزدیک هستند و این اتفاق در ایران رخ نمی‌دهد.

تقی زاده افزود: این موضوع از سال ۹۳ توسط وزیر راه و شهرسازی پیگیری شد و کارهای متعددی صورت گرفت تا به امروز که شاهد تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD﴾ هستیم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره اهمیت TOD تأکید کرد: روح اصلی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی باهدف جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی به‌صورت پراکنده و توسعه آن در جوار ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی است. اما متأسفانه  کلان‌شهرهای کشور بدون توجه به مفهوم TOD شکل‌گرفته‌اند. ازاین‌رو هرچه شهرها بزرگ‌تر شوند پیاده‌سازی مدل توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی دشوارتر است.

ادامه دارد/


منبع : وزارت راه و شهرسازی/مسکن و شهرسازی


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : شهرسازی - حمل‌ونقل - مبتنی - همگانی - توسعه - ارتباط - معاون - اشاره - هماهنگی - تصویب - وزارت - معاونت - به‌طور - مختلف - کشورهای - موضوع - اتفاق - شهرداری‌ها - مسئله - پراکنده - ترابری - افزود - شورای - جلوگیری - ایجاد -

مطالب مرتبط با : سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی نقطه عطفی در شهرسازی ایران است/ تاکید بر جلوگیری از بلندمرتبه سازی‌ه...
نظر شما در مورد : سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی نقطه عطفی در شهرسازی ایران است/ تاکید بر جلوگیری از بلندمرتبه سازی‌ه...

*

*


آخرین اخبارپربازدیدها