اختصاصی مازندشورا: بیشتر ساروی ها از تاکسی های درون شهری برای جابجایی در سطح شهر استفاده می کنند. حدود 3000 تاکسی در حال سرویس دهی به شهروندان هستند. برای پیگیری مطالبات برخی رانندگان و همچنین برنامه های سازمان تاکسیرانی با حمیدرضا فضل الله نژاد، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی به گفتگو نشستیم.
وی در آغاز صحبت در مورد تاریخچه ی سازمان تاکسیرانی گفت: در گذشته سازمان تاکسیرانی تحت عنوان شرکت تعاونی تاکسیرانی فعالیت می کرد. در دهه ی 80 این شرکت تبدیل به سازمان تاکسیرانی شهرداری شد و فعالیت خود را به عنوان یکی از سازمان های تابع شهرداری ادامه داد. امروز حدود 3000 تاکسی و 158 خودروی ون در حال خدمت رسانی و جابجایی شهروندان هستند. البته این تعداد بیش از سرانه ی استاندارد شهری است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی پیرامون مشکلات رانندگان تاکسی عنوان کرد: بزرگ ترین مشکل رانندگان تاکسی و سازمان فعالیت مسافربرهای شخصی غیرمجاز است. البته این معضل مربوط به کشور است و مختص ساری نمی باشد. از دیگر مشکلات سازمان تاکسیرانی اشباع بودن فضای شهر از تاکسی و وسایل نقلیه است.
فضل الله نژاد پیرامون طرح تعویض تاکسی های فرسوده افزود: طرح خودروهای فرسوده چند سالی در ساری راکد مانده بود اما با سیاست های دولت قبل و زحمات شهردار محترم و اعضای شورای شهر، سازمان تاکسیرانی توانست با پیگیری های لازم خودروهای فرسوده ی مدل 72 تا 85 را جمع آوری و با تاکسی های نو تعویض کند. سال های گذشته حدود 512 تاکسی فرسوده در ساری داشتیم. اقدامات مناسبی در جهت تعویض این خودروها انجام گرفته است و برای 442 خودرو پیش فاکتور صادر شده و 405 خودرو نیز به مالکان تحویل داده شده است. باقی خودرو ها نیز در پروسه کارهای بانکی هستند.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون صدور کارت شناسایی برای رانندگان تاکسی گفت: صدور کارت شناسایی طرحی است که از سوی وزارت کشور و دادستانی به سازمان تاکسیرانی ابلاغ شده و ما تا امروز موفق به صدور 2379 کارت شناسایی برای رانندگان تاکسی ساروی شده ایم که حاوی اطلاعاتی چون نام و نام خانوادگی، شماره تماس و شماره ی ماشین و عکس راننده می باشد.
فضل الله نژاد در مورد طرح ساری کارت بیان کرد: بر حسب دستور شهردار، پروژه ساری کارت را پیگیری کردیم. لازم به ذکر است که رانندگان تاکسی شهر هیچ هزینه ای بابت خرید دستگاه کارت خوان پرداخت نکردند. سازمان فاوا شهرداری ساری قراردادی را با بانک انصار منعقد کرده و تا امروز حدود 2800 تاکسی و 157 دستگاه ون درون شهری مجهز به دستگاه کارت خوان هستند. ساری در اجرای این طرح در استان های شمالی پیشگام بوده است. البته در ابتدا مقاومت هایی از سوی رانندگان وجود داشت اما با گفتگوهای سازنده ای که با رانندگان محترم داشتیم، بخش زیادی از این مقاومت ها تبدیل به همکاری و تعامل شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در مورد استقبال شهرندان از ساری کارت افزود: به طور مثال در سال جاری، تعداد 645000 تراکنش در تاکسیها ثبت شده است. و تراکنش هفته ی گذشته (7 مرداد تا 13 مرداد) ساری کارت حدود 40000 بار بوده است و شهروندان حدود 25 میلیون تومان کرایه ی خود را از طریق کارت خوان درون تاکسی پرداخت کرده اند. این اعداد نشان می دهد نسبت به سال گذشته مردم از ساری کارت بیش تر استفاده کرده اند. البته انتظار ما این است که شهروندان از طرح ساری کارت بیش تر استقبال کنند. با اجرای هر چه بهتر این پروژه شاهد اصطکاک کمتری میان راننده و مسافر می شویم و البته درمورد مسائل بهداشتی نیز ساری کارت مزیت های واضحی نسبت به پول نقد خواهد داشت.
فضل الله نژاد در ادامه افزود: در مورد کرایه که رانندگان تاکسی به سازمان انتقاداتی را وارد می دانند باید عرض کنم که طی نامه شماره ی 7209 در تاریخ 6/10/95 درخواست افزایش کرایه را تقدیم شهرداری کردیم. شهرداری نیز این مساله را طی نامه ای به شورا در میان گذاشت. شورای محترم هم در تاریخ 7/2/96 طی مصوبه 203 شورا، نظر خودش را به فرمانداری ساری اعلام کرده است. اما کمیته ی انطباق طی نظری که وزارت کشور و سایر ارگان ها دارد به علت این که در سال جاری قیمت حامل های انرژی افزایش نیافته است، با افزایش قیمت کرایه ها موافقت نکرده است. رانندگان محترم باید بدانند در پروسه ی افزایش کرایه تاکسی ها، سازمان تاکسی رانی، شورای شهر، شهرداری، فرمانداری، استانداری، ستاد سوخت و ... دخیل و موثر هستند. البته برخی شنیده ها از احتمال افزایش 10 درصد ی کرایه های شهر تهران خبر می دهد.
وی پیرامون ساماندهی سرویس های مدارس گفت: سازمان برای ساماندهی سرویس های مدارس شهر اقدام به ارائه ی برچسب سرویس مدرسه نموده است. خودروهایی که دارای برچسب سرویس های مدارس هستند، از پروسه ای گذر کرده اند که خانواده ها می توانند با اطمینان خاطر بیش تری فرزندان خود را برای رفتن به مدرسه و بازگشت به خانه در اختیار آنها قرار دهند. به طور مثال اگر ناغافل دانش آموزی که در سرویس مدرسه دارای برچسب قرار دارد اتفاقی برایش بیافتد می تواند به بیمه مراجعه کند اما در صورت استفاده از سرویس های بدون برچسب، بیمه خسارتی را متقبل نخواهد شد.
فضل الله نژاد در مورد شرکت های تاکسی اینترنتی گفت: چهار شرکت برای اجرای طرح تاکسی های اینترنتی اقدام کرده اند که ما با آنها در حال تعامل هستیم و به آنها پیشنهاد کردیم که از تاکسی های سطح شهر استفاده کنند.
وی در مورد دیگر طرح های سازمان ادامه داد: ساری برنامه های زیادی برای گردشگری دارد، ما به عنوان مجموعه ای که قرار است مستقیم در زمینه ی حمل و نقل گردشگران ورود پیدا کنیم، با یکی از شرکت های حمل و نقل مذاکراتی داشته ایم تا با آموزش های مناسب به راننده ی محترم، وی بتواند برای خدمت رسانی به گردشگران آماده باشد و شناخت خوبی نسبت به مناطق تفریحی، توریستی و تاریخی داشته باشد. یکی دیگر از برنامه های سازمان در سال های اخیر طراحی لاین ویژه تاکسی و اتوبوس در خیابان های فرهنگ و قارن می باشد. این طرح آماده شده، رئیس راهنمایی و رانندگی استان موافق طرح است، آقای شهردار و اعضای شورای شهر هم موافق هستند اما این طرح مخالفینی نیز دارد که باعث شده تا به امروز کمی از مرحله اجرا فاصله بگیرد. طبق بررسی و آمار های بدست آمده از این مسیر روزانه حداقل 10000 تاکسی رفت و آمد می کنند. زیرساخت هایی برای درآمدزایی و کمک به سازمان تاکسیرانی طراحی شده است. سازمان تاکسیرانی دو جایگاه CNG افتتاح کرده و در کنار آن برای رفاه رانندگان تاکسی و شهروندان تعمیرگاه تخصصی راه اندازی کرده است. همچنین سازمان تاکسیرانی با فعالیت مداوم اعضای مجموعه خود توانسته برخی تسهیلات تفریحی و درمانی را برای خانواده های عزیز رانندگان تاکسی فراهم آورد.
فضل الله نژاد در ادامه تشریح برنامه های سازمان تاکسیرانی عنوان کرد: رایزنی با چند شرکت تبلیغاتی سبب این شده است که در چند ایستگاه تاکسی همانند ایستگاه های خیابان شهبند و انتهای پیروزی یک فضای تبلیغاتی مناسب به وجود بیاید و بتوان از آن به عنوان یک درآمد پایدار استفاده کرد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر ساری در پاسخ به سوالی مربوط به تجمع بیش از حد تاکسی ها در هسته مرکزی شهر بیان کرد: در سال های اخیر سعی شده تا با ساماندهی تاکسی های بین ساری و روستاها با فاصله زیر 20 کیلومتر و همچنین ایجاد پارک سوارها این مشکل مرتفع شود اما همواره برخی مشکلات همانند گران بودن زمین مانع تاثیر بیشتر این اقدامات شده است.
فضل الله نژاد در پایان گفتگو با بیان نقش بانوان در حمل و نقل درون شهری افزود: محدودیتی برای به کار گیری بانوان وجود ندارد. امروز تنها حدود ده نفر از بانوان در سطح شهر به رانندگی تاکسی اشتغال دارند.