امروز پنج شنبه 30 شهریور 1396 ساعت 07:55:06

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 28890 -تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1396 -ساعت : 15:11

چاپ به اشتراگ گذاشتن
ساری کارت پروژه ای خوب ولی ناتمام

مازندشورا بررسی می کند:

ساری کارت پروژه ای خوب ولی ناتمام

اختصاصی مازندشورا: پس از رونمایی از ساری کارت در اسفند 92، سازمان فاوای شهرداری ساری برای نفوذ بیش تر ساری کارت در بین شهروندان اقدام به نصب بنرهایی در سطح شهر کرد. همان روز پیدا بود که این فعالیت در راستای الکترونیکی شدن، مسئولی ندارد که دقیقا بداند الکترونیکی شدن شهر یعنی چه

اختصاصی مازندشورا: ساری قرار بود یک قدم به الکترونیکی شدن نزدیک شود. قرار بود شهر الکترونیکی شمال کشور باشد. اما تا این مهم بسیار فاصله دارد. احتمالا اولین برنامه شهرداری ساری برای الکترونیکی شدن ساری کارت باشد. در فاز اول قرار بود ساری کارت برای پرداخت کرایه ی تاکسی ها و اتوبوس های شهری استفاده شود و شهروندان به جای پرداخت مستقیم کرایه با پول نقدی، از کارت های اعتباری استفاده کنند. پس از رونمایی از ساری کارت در اسفند 92، سازمان فاوای شهرداری ساری برای نفوذ بیش تر ساری کارت در بین شهروندان اقدام به نصب بنرهایی در سطح شهر کرد. همان روز پیدا بود که این فعالیت در راستای الکترونیکی شدن، مسئولی ندارد که دقیقا بداند الکترونیکی شدن شهر یعنی چه. این روزها دیجیتال مارکتینک، تولید محتوا در سطح شبکه های اجتماعی و بسته های تصویری مانند تیزر و موشن گرافی بر سر زبان ها افتاده است. برای پیگیری این پروژه به سراغ سازمان فاوا، سازمان تاکسیرانی، یک راننده ی تاکسی و یک شهروند و همین طور یک فعال در حوزه ی تبلیغات رفتم تا نظرشان را در مورد ساری کارت جویا شوم. در ادامه می توانید ....

یاسر قربانی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و آمار شهرداری ساری:
 پروژه کارت شهروندی (ساری‌کارت) خدمتی نوین الکترونیکی بوده که برای نخستین‌بار در مازندران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. حدود ۴ سال از قرارداد شهرداری با بانک انصار در این پروژه می‌گذرد و امروز ساری‌كارت به مرحله‌ای رسيده كه بايد از كاربری صرف پرداخت كرايه ناوگان حمل و نقل به ارائه خدمات ديگری نظير الكترونيكی شدن پاركينگ‌ها، نانوايی‌ها، شهربازی و ... بپردازد. با توجه به فروش كارت شهروندی در سطح شهر و تراكنش‌های انجام‌شده در ناوگان حمل و نقل عمومی نشان از رضايت شهروندان نسبت به ارائه خدمات مناسب و اصولی در اجرای اين پروژه دارد. از سال 95 تاکنون نسبت به سال‌های گذشته فروش ساری‌کارت افزایشی 170 درصدی داشته و همچنین میزان استفاده مردم از این کارت‌ها افزایشی 940 درصدی داشته است.

حمید فضل الله نژاد مدیرعامل سازمان تاکسیرانی ساری:
بر حسب دستور شهردار، پروژه ساری کارت را پیگیری کردیم. لازم به ذکر است که رانندگان تاکسی شهر هیچ هزینه ای بابت خرید دستگاه کارت خوان پرداخت نکردند. سازمان فاوا شهرداری ساری قراردادی را با بانک انصار منعقد کرده و تا امروز حدود 2800 تاکسی و 157 دستگاه ون درون شهری مجهز به دستگاه کارت خوان هستند. ساری در اجرای این طرح در استان های شمالی پیشگام بوده است. البته در ابتدا مقاومت هایی از سوی رانندگان وجود داشت اما با گفتگوهای سازنده ای که با رانندگان محترم داشتیم، بخش زیادی از این مقاومت ها تبدیل به همکاری و تعامل شد.

اگر بخواهم به آمار اشاره کنم باید بگویم به طور مثال در سال جاری، تعداد 645000 تراکنش در تاکسیها ثبت شده است. و تراکنش هفته ی گذشته (7 مرداد تا 13 مرداد) ساری کارت حدود 40000 بار بوده است و شهروندان حدود 25 میلیون تومان کرایه ی خود را از طریق کارت خوان درون تاکسی پرداخت کرده اند. این اعداد نشان می دهد نسبت به سال گذشته مردم از ساری کارت بیش تر استفاده کرده اند. البته انتظار ما این است که شهروندان از طرح ساری کارت بیش تر استقبال کنند. با اجرای هر چه بهتر این پروژه شاهد اصطکاک کمتری میان راننده و مسافر می شویم و البته در مورد مسائل بهداشتی نیز ساری کارت مزیت های واضحی نسبت به پول نقد خواهد داشت. از آن مهمتر کاهش هزینه های چاپ اسکناس و ضرب سکه است که از دوش دولت برداشته خواهد شد،

راننده ی تاکسی:
من از این گونه طرح ها استقبال می کنم. حس می کنم ابزار کارآمدی برای شغل من است. کرایه ها به گونه ای هست که برای باقی پول باید پول خرد داشته باشم که کلافه کننده است. راننده ی تاکسی بودن شغل پردردسری است و دغدغه ی کرایه ها هم می تواند این موضوع را تشدید کند. دستگاه های کارت خوان گاهی کار نمی کند و برای تعمیر و یا اتصال به بانک چند ساعتی وقتمان را می گیرد. بسیاری از همکاران، دستگاه را از خودرو جدا کرده اند و به همان روش قبلی کرایه می گیرند. البته استقبال مردم هم از ساری کارت سرد بوده، اگر مردم از ساری کارت استقبال کنند، رانندگان تاکسی هم علاقه مند هستند.

شهروند:
من به شهرداری ساری اعتماد دارم. تمایل دارم خودم را یک شهروند مدرن بدانم و برای این منظور تلاش می کنم. من علاقه مند به فعالیت های اجتماعی هستم. فعالیت اجتماعی این نیست که همواره منتقد همه ی جریانات باشم. ما شهروندان باید از خودمان شروع کنیم. شهروند الکترونیک یک شهر الکترونیک بودن می تواند من را در پیشبرد تفکراتم کمک کند. مردم ساری کارت را نمی شناسند. با آن غریبه هستند. باید بپذیریم در شهری زندگی می کنیم که هم شهروندان مدرن داریم و هم شهروندان سنتی. شهروندان سنتی تعدادشان خیلی بیش تر است. باید کمپین هایی در این زمینه طراحی و اجرا شود. البته شهرداری کمپین های دیگری را هم به اجرا در آورده است، مانند نه به پرتاب زباله از خودرو. اما در زمینه ی ساری کارت آن قدر هم موفق نبوده است.

دکتر علیپور متخصص در زمینه ی تبلیغات و گرافیک:
وقتی به کیوسک های شارژ و خرید ساری کارت نگاه می کنم، این سئوال را از خودم می پرسم این کیوسک برای تبلیغ بانک ارائه دهنده خدمات ساری کارت مورد استفاده قرار گرفته است یا این که قرار است یک محصول در حیطه ی خدمات شهری را به شهروندان عرضه کنند. همین مساله به من این اطلاعات را می دهد که احتمالا کمپین تبلیغاتی ساری کارت فاقد سناریو است. سنارویویی منسجم و ژرف  می تواند ساری کارت و محاسن آن را به عنوان یک شاخص در میان خدمات شهری شاخص نماید. در بنرهای تبلیغاتی که طی سالهای گذشته در سطح شهر به شکل نامناسبی دیده می شد به گونه ای که داربست و بنرها -به عنوان رسانه ی ناهنجار و نازیبا-باعث مزاحمت برای پیاده روها می شد، بیش تر به معرفی ساری کارت پرداخته شده بود تا این که قرار است ساری کارت پاسخ کدام نیازهای ما شهروندان را باشد. ساری کارت نیازهای محدودی را رفع می کند و در واقع گامی است برای آینده نگری و تبدیل شدن به کلانشهر بخصوص در حوزه حمل و نقل عمومی. برای بسیاری از شهروندان ساری کارت ابزاری است که در برخی از تاکسی های شهر قابل استفاده است، در حالی که می توان با توافق با سازمان ها و ادارات دیگر ساری کارت را به عنوان یک ضرورت همراه شهروندان ببینیم. فضاهای فرهنگی مانند سینماها، و اماکن خدماتی چون نانوایی ها می توانند، به جای پول نقد از ساری کارت استفاده کنند. گاه تجربه شده که رانندگان مبلغان خوبی برای ساری کارت نبوده اند و این به لحن امری و بازخواستی ایشان بازمی گردد. سنجیده آن است  که تاکسیرانی با آموزش و یا حتی ارایه بیجک رانندگان را به این باور رهنمون شود که ساری کارت به نفع آنها و شهر است ، تا رانندگان با روابط شهروندی مناسب تری شهروندان را ترغیب به استفاده از این کارت کنند. جمعیت روز و شب در ساری متفاوت است و روستاهای نزدیک بسیاری در مجاورت شهر ساری قرار دارند که عموما در طول روز روستاییان بسیاری از تاکسی برای تردد استفاده می کنند و تبلیغات و فرهنگسازی در ایستگاه های مربوط به روستاها می تواند جمعیت بیشتری را با ساری کارت آشنا سازد. ساری با داشتن بیش از 15 موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و دانشگاه روزانه و آزاد اسلامی تبدیل به شهری دانشگاهی شده است حال آن که در محیط های این دانشجویان، ساری کارت معرفی و عرضه نشده است. درنهایت اینکه ساری کارت در امر تبلیغ و جذب مشارکت سرعت بسیار کندی را طی می کند و این مساله ی ناامید کننده ای است. امروزه پروژه هایی که مختصاتی چون ساری کارت دارند تحت مولفه هایی مانند دوست و همراه مطمئن عرضه میشوند. عابر بانکها پرمخاطب ترین رسانه های بانک های کشور هستند و می توانند طی یک همکاری مشترک جهت معرفی ساری کارت؛ حمایت از محیط زیست ؛کاهش هزینه های چاپ اوراق بهادار؛افزایش سرعت زندگی و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان یاریگر شهروندان باشند. تجربه نشان داده است وقتی یک عضو از خانواده از زندگی الکترونیک استقبال می کند طی زمان اندکی دیگر اعضا نیز به این امر ترغیب می شوند تمرکز روی خانواده به عنوان محیطی فرهنگ ساز می تواند از نقاط مثبت برنامه سالهای آینده ساری کارت باشد و در کنار خانواده آموزش در مدارس.


ساری کارت پروژه ای خوب ولی ناتمام

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : ساری کارت پروژه ای خ - یاسر قربانی مدیرعامل - حمید فضل الله نژاد م -

نظر شما در مورد : ساری کارت پروژه ای خوب ولی ناتمام

*

*


آخرین اخبارپربازدیدها