مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 37888 -تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1396 -ساعت : 17:20

چاپ به اشتراگ گذاشتن

درختانی که در بتن خفه می شوند

مازندشورا: شهردارآنلاین: استاد دانشگاه تهران گفت: درختان در شهرها به ویژه کلانشهرها در محاصره بتن قرار گرفته اند و این روند به مرور مرگ آنها را به همراه خواهد داشت.

مازندشورا:حسین آخانی روز روز سه شنبه در همایش تاب آوری محیط زیستی شهرهای ایران افزود: بقای درختان به میکروارگانیسم های موجود در خاک وابسته است بنابراین وقتی تمام فضا سبز حتی اطراف درختان به بتن اختصاص داده می شود قطعا درختان به مرور از بین می روند.
وی اظهار کرد: آسفالت کردن پارک یعنی خفه کردن و خشک کردن درخت، زیرا درخت برای ادامه حیات به تنفس و مواد غذایی موجود در خاک نیاز دارد. 
وی با بیان اینکه از نظر شهرداری هر گیاهی که خودرو بروید علف هرز محسوب و باید حذف شود گفت: بزرگترین گل ارکیده خودروی خاورمیانه در دره فرحزاد رشد می کرد که با ادامه اجرای طرح دره فرحزاد در محدوده پارک پردیسان این گل از بین رفت و گیاهان غیر بومی جایگزین شد در حالی که گیاهان بومی زیادی در این دره وجود داشت که بدون نیاز به آبیاری هوا را تلطیف می کردند اما اکنون در برخی از بزرگراه ها روزانه تا 6 ساعت آبیاری مصنوعی صورت می گیرد.
آخانی اظهار کرد: اکنون در دوره جهانی شدن به سر می بریم که با مشکلات زیادی مواجه هستیم، کربن دنیا را فرا گرفته و گازهای گلخانه ای به شدت در حال انتشار است، توان علمی در کتار قدرت و پول فجایع محیط زیستی زیادی به وجود آورده اند، نتیجه آن این است که گازهای گلخانه ای در کره زمین به حد انفجار رسیده است .
وی افزود: کاربه جایی رسید که پنج سال پیش 520 نفر از دانشمندان جهان به مقامات کشورهای دنیا نامه نوشتند و نسبت به شرایط موجود هشدار دادند و اعلام کردند که تا ند سال آینده دیگر فرزندان آنها رفاه امروز را نخواهند داشت.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: سهم ایران در تولید گازهای گلخانه ای رتبه هفت و هشت را دارد و در کنار کره قرار گرفته است این در حالی است که کره با تولیدات بسیار زیادی دارد اما کشور ما بدون تولید چنین سهمی در انتشار گازهای گلخانه ای دارد.
وی در ادامه سخنانش به چند پیشنهاد برای اصلاح شرایط موجود اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار مدیریت فضای سبز در شهر تهران با رویکرد ایجاد پارک های طبیعی و استفاده از گیاهان بومی یکی از این راهکارها است.
آخانی افزود: ایران کشوری خشک و کم آب است بنابراین به طور طبیعی گیاهان در فصل مرداد و تیر خواب تابستانه دارند تا با این کار آب کمتری مصرف کنند، این خصلت به طور طبیعی در برخی گیاهان بومی کشور وجود دارد اما ما با از بین بردن آنها و کاشت گیاهان غیربومی بر کم آبی کشور دامن می زنیم.
وی به دومین پیشنهاد اشاره کرد و گفت: ایجاد کریدورهای دوچرخه سواری بین پارک های تهران یکی دیگر از این راهکارها است، حدود 550 کیلومتر اتوبان در تهران ساخته شده که پنج برابر لندن است، اما مسیر دوچرخه سواری در آن مغفول مانده است .
اخانی سومین پیشنهاد را کاهش زباله دانست و افزود: کاهش زباله از طریق مجبور کردن تولیدکنندگان آن به جمع آوری از دیگر راهکارهای برون رفت از این شرایط است، در تهران روزانه هفت تا هشت هزار تن زباله تولید می شود و بودجه سالانه شهرداری برای جمع اوری آنها حدود 500 میلیارد تومان است، در واقع ما در کشور چهار برابر متوسط جهانی زباله تولید می کنیم که باید کاهش یابد.
وی اظهار کرد: درست است که تفکیک از مبدا یکی از راه های مقابله با این پدیده است اما راه اصلی کاهش تولید زباله است و اینکه تولید کننده زباله مسوول جمع اوری نیز باشد ؛ کاری که در بیشتر کشورهای اروپایی در حال انجام است.
استاد دانشگاه تهران به چهارمین پیشنهاد اشاره کرد و گفت: ایجاد قطارهای سریع از شرق به غرب و شمال به جنوب یکی دیگر از این راهکارها است ، به نظر می رسد مترو کارایی لازم را ندارد چون حمل و نقل عمومی باید به صورت شبکه ای اداره شود یعنی مترو، اتوبوس و ون باید به طور همزمان و در یک ساعت مشخص افراد را جابجا کنند ، موضوعی که در کلانشهری مانند تهران دیده نمی شود.
وی اظهار کرد: راه اندازی مینی بوس رانی پاک و عدم حمایت از تاکسی ها و اسنپ دیگر راهکار پیشنهادی است ، در بسیاری از کشورهای اروپایی تاکسی جزو ناوگان حمل و نقل عمومی محسوب نمی شود زیرا در بهترین حالت قادر به جابجایی چهار نفر است در حالی که در کشور ما تلاش می شود این ناوگان نوسازی نیز بشود. تاکسی باید برای گردشگری که شهر را نمی شناسد یا فردی که برای رسیدن به مقصد عجله دارد ، باشد.
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: شرایط کنونی کلانشهرها به ویژه تهران نتیجه نگاه بتنی در شهرسازی است و اگر بخواهیم شهری سالم داشته باشین باید با این دکترین مبارزه کنیم.

همچنین عباس استاد تقی زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عوامل مختلفی همچون مسائل اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و فیزیکی بر تاب آوری یک شهر تاثیر می گذارد و همه آنها باید در کنار هم دیده شوند تا شهری با تاب آوری بالا، مدیریت کارا ، سرزندگی و توسعه پایدار داشته باشیم.
وی افزود: اما سوال این است که شاخص تاب آوری شهر تهران چقدر است، یعنی اگر اتفاقی رخ دهد شهر چقدر توان مقاومت دارد و احتمال بازگشت به شرایط قبل چقدر است، در سال 2006 بر اساس یافته های برخی بانک های اطلاعاتی ، مشخص شد تاب اوری تهران حدود 45 درصد است و در سال 2016 به 56 درصد رسید.
وی ادامه داد: تهران با شاخص 45 درصد در سال 2006 رتبه 9 از 20 را داشت و اکنون به 11 رسیده است این نشان می دهد تاب آوری شهر تا حدی افزایش یافته است.


منبع : شهردار آنلاین


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : تهران - زباله - تولید - گیاهان - افزود - شرایط - ادامه - گلخانه - دانشگاه - استاد - گازهای - موجود - زیادی - اظهار - پیشنهاد - راهکارها - طبیعی - آخانی - ایجاد - کشورهای - درختان - تاکسی - اشاره - اکنون - برابر - ناوگان - یافته - دوچرخه سواری - عمومی - اروپایی - سواری - مدیریت - دوچرخه - رسیده - شهرداری - محسوب - اینکه - بنابراین - زیستی - فرحزاد - آبیاری - انتشار - نتیجه - گرفته - جهانی - روزانه - اصلاح -

نظر شما در مورد : درختانی که در بتن خفه می شوند

*

*


آخرین اخبارپربازدیدها