مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 39624 -تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1396 -ساعت : 19:08

چاپ به اشتراگ گذاشتن

اعطای احکام شهردار مدرسه به دانش آموزان

مازندشورا: شهردارآنلاین: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: روزی می توانیم در تهران لبخند بزنیم که کودک کار در تهران نباشد و این شدنی است.

مازندشورا:سیدرضا صالحی امیری در اختتامیه سومین دوره جایزه سپیدار که با حضور احمد مسجد جامعی و زهرا صدراعظم نوری -اعضای شورای شهر- برگزار شد، افزود: اگر بنا است اتفاقی در این کشور بیفتد از مهدکودک و مدرسه خواهد بود. در واقع اگر امروز به دنبال تغییرات هستیم باید این تغییرات را از مدرسه آغاز کنیم چراکه تغییرات فرهنگی و اجتماعی در ایران از مدرسه و آموزش و پرورش شروع می شود.

وی در ادامه گفت: نقطه آغاز تحول در کشورآموزش و پرورش است و قطار توسعه به مقصد نخواهد رسید، مگر اینکه اولین ایستگاه آن آموزش و پرورش باشد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به توافق‌های این سازمان با وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد: قرار است احکام شهردار مدرسه را به زودی به دانش‌آموزان اعطا کنیم و این فرآیند را به تدریج به کل مدارس پایتخت تسری دهیم.

صالحی امیری با اشاره به ایده تشکیل شورایاری‌ها و نهادهای محلی از سوی احمد مسجد جامعی در سال‌های گذشته گفت: امروز این ایده تبدیل به نهال تنومندی شده که حاصل آن ۳۵۴ سرای محله و ۳۵۰ نهاد شورایاری در تهران است. در واقع امروز پایتخت بیش از ۳۵۴ نهاد محلی دارد که وظیفه ما کمک به آن‌ها است، نه مداخله در آن‌ها.

وی افزود: خوشبختانه تفکر والد در شورای شهر جدید، فرهنگی و اجتماعی است چراکه اعضا دارای بینش فرهنگی و اجتماعی هستند. این موضوع فرصتی طلایی برای ما در شهرداری تهران است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به کارکردهای سرای محله در پایتخت گفت: هر سرای محله دارای ۱۰ خانه است و در هر خانه چندین کانون شکل گرفته است و همه این محلات و شورایاری‌ها از متن جامعه هستند. لازمه اداره تهران این است تا کاری که آغاز شده است را گسترش دهیم و در سطح جدیدی کودکیاری‌ها در محلات شکل گیرد.

صالحی امیری با تاکید بر ضرورت تقویت خانه‌های کودک و واگذاری بخشی از مسئولیت محلات به کودکان تصریح کرد: امروز باید پاسخگوی کودکانمان باشیم و قبل از هر اقدامی باید انسان‌های سازگار در شهر داشته باشیم این در حالیست که در شهر سالم و دوست‌دار کودک، شهروندان با یکدیگر احساس همدلی، همگرایی و محبت دارند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه شهری که روح لطیف در آن حاکم نیست شهر دوستدار کودک نخواهد شد، گفت: برای اینکه شهر دوست‌دار کودک باشیم باید در متن جامعه و در میان شهروندان اخوت، برادری، معرفت و فضیلت شکل گیرد. در واقع ما نیاز داریم شهروندان اخلاق مدار و با فضیلت داشته باشیم. شهری که بزرگان آن معرفت داشته باشند، کودکان نیز معرفت را می‌آموزند.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه در شهر ایده‌آل دوستدار کودک موضوع کودک در فضاهای شهری، المان‌های شهری و روابط شهری دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: هر کودک به مثابه یک بزرگسال حق برابر برای بهره‌برداری از فضاهای شهری دارد. به همین منظور باید در محیط زیست، گالری‌ها و پارک‌ها فضایی را برای کودکان تعریف کنیم و این ممکن نیست مگر اینکه در باورهایمان تغییر ایجاد کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در اختتامیه سومین دوره جایزه سپیدار، فریدون عموزاده خلیلی را به عنوان مشاور خود در حوزه کودک انتخاب کرد.

صالحی امیری درباره حق کودکان کار برای زیست اجتماعی گفت: کودک کار یک پدیده زشت است که محصول زندگی شهری، صنعتی، فقر و شکاف طبقاتی است باید از این پدیده سرافکنده باشیم، چراکه پدیده بسیار آزاردهنده و نگران‌کننده است.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در راستای حمایت از کودکان کار اظهار کرد: در شهرداری تهران ۵۰۰۰ کودک را تحت آموزش‌های شهروندی و توانمندسازی قرار دادیم. ما موظف هستیم به لحاظ انسانی و اداری بیش از هر موضوع دیگر به کودکان کار توجه کنیم و از طریق توانمندسازی و آموزش‌های لازم کمک کنیم تا این کودکان به دامان خانواده برگردند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پاسخ به سوال یکی از نوجوانان در خصوص انتظاراتش در قامت یک شهروند از مسئولان اجتماعی شهرداری گفت: احساسی که من به عنوان یک شهروند نسبت به این جایگاه داشتم، این بود که کسی باید مسئولیت را قبول کند که برنامه‌ای برای پاک کردن چهره شهر تهران از آسیب‌های اجتماعی داشته باشد. امروز تمام عزم خود را جزم کرده‌ام تا با همکاری شورا و شهرداری بتوانیم در یک برنامه حداقل چهار تا پنج ساله بخشی از آسیب‌ها را از چهره شهر پاک کنیم و چهره زیباتری تحویل نسل‌های بعد بدهیم.

صالحی امیری در پاسخ به سوال دیگر مبنی براینکه کدام یک از شهرهای دنیا را از منظر محیط زیست، بیشتر قبول دارید،اظهارکرد: بیش از ۵۰ شهر دنیا را دیده‌ام و بر اساس تجربه‌ام محیط زیست را تنها به منزله فضاهایی که برای انسان سازگار باشد، تعریف نمی کنم و معتقدم این موضوع را باید در قالب انسان زیستی تعریف کرد. محیط زیست در فضایی معنا پیدا می‌کند که در آن انسان‌ها نسبت به یکدیگر احساس تعلق داشته باشند. این موضوع را باید در کنار پدیده‌هایی همچون اخلاق مداری و تعهدگرایی تعریف کنیم. 

وی با بیان اینکه شهروند و محیط زیست را باید در کنار هم تعریف کنیم، گفت: این به آن معناست که علاوه بر توجه به گسترش محیط زیست باید به توسعه فضیلت، اخلاق و همنوایی در شهر فکر کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به تجربه‌های کشورهای عربی و اروپایی در حوزه محیط زیست اظهارکرد: شاید در برخی از کشورها از لحاظ شاخص‌های محیط زیستی، اتفاقات خوبی افتاده باشد اما در همان کشورها انسان‌ها نسبت‌های فرهنگی لازم را با یکدیگر ندارند. از این رو محیط زیست بومی را باید منطبق با شاخص‌های خودمان تعریف کنیم. به عبارت دیگر ما باید تجربه‌های جهانی را بیاموزیم و در عین حال الگوی بومی محیط زیست را تدوین کنیم.

صالحی امیری ادامه داد: سرانه محیط زیست در تهران در سال‌های گذشته رشد کرده اما آیا این به آن معناست که مشکل کلان شهر تهران حل شده است؟ خیر. از این رو در کنار توسعه محیط زیست باید انسان‌های سازگار با محیط زیست را تعریف کنیم.

وی با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های شهروندی در پایتخت اظهارکرد: اداره مستقل ویژه آموزش‌های شهروندی داریم. شهرداری تهران  به طور جدی فعال است. ما در مدارس، سراهای محلات و مراسم اجتماعی شهروندان به منظور ارتقای سطح آگاهی جامعه مشارکت می کنیم اما باید بدانیم مشکل تهران با دستور و بخشنامه حل نمی شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران چاره حل مشکلات پایتخت را تغییر در باورهای شهروندان دانست و گفت: این تغییر با اقناع، آموزش، همدلی و همنوایی امکان‌پذیر است. شهرداری تهران به مثابه یک نهاد اجتماعی در ارتقای سطح حقوق شهروندی، حوزه کودکان، مدارس، جوانان، خانواده‌ها و محیط زندگی انسان مسئولیت دارد و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

صالحی امیری تاکید کرد: از این منظر شهرداری تهران یک نهاد اجتماعی است که باید در کنار ارائه خدمات اجتماعی به عنوان یک نهاد اجتماعی مسئولیت پذیر به محیط زیست و محیط اجتماعی ایران کمک کند. در این نگاه، سطح زیادی از بودجه خود را برای آموزش و ارتقای سطح دانش شهروندی هزینه می‌کنیم.


منبع : شهردار آنلاین


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : اجتماعی - تهران - شهرداری - فرهنگی - کودکان - صالحی - امیری - معاون - تعریف - اینکه - پایتخت - آموزش - شهروندی - اشاره - موضوع - مدرسه - شهروندان - امروز - باشیم - تاکید - محلات - آموزش‌های - مسئولیت - اظهارکرد - پرورش - تغییر - سازگار - شهروند - پدیده - ارتقای - یکدیگر - اخلاق - فضیلت - معرفت - جامعه - عنوان - مدارس - تغییرات - انسان - توسعه - چراکه - فضایی - منظور - باشند - فضاهای - ارائه - مثابه - توانمندسازی - اقدامات - زندگی - معناست - همنوایی - تجربه‌های - زیستی - شاخص‌های - کشورها - انسان‌ها - گسترش - افزود - شورای - هستیم - ادامه - نخواهد - جامعی - سپیدار - شهردار - اختتامیه - سومین - جایزه - شورایاری‌ها - سال‌های - دوست‌دار - احساس - همدلی - دوستدار - انسان‌های - احکام - گذشته - آن‌ها - دارای - اداره - داریم -

نظر شما در مورد : اعطای احکام شهردار مدرسه به دانش آموزان

*

*


آخرین اخبارپربازدیدها