مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 44278 -تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1396 -ساعت : 10:59

چاپ به اشتراگ گذاشتن
ریزش مجدد سنگ در محور‎سوادکوه/ لزوم توجه به خطرات سنگ‌های‌نمایان در محور سوادکوه

ریزش مجدد سنگ در محور‎سوادکوه/ لزوم توجه به خطرات سنگ‌های‌نمایان در محور سوادکوه

مازندشورا: اجرای تعریض در محور سوادکوه که از 15 سال اخیر آغاز‌ شد، استعداد لازم برای رانش و ریزش خاک و به همراه آن، ریزش سنگ و درخت را هم دارد که در محور‌ سوادکوه شاهد رانش و مسدود‌کردن محور در هفته‌گذشته و صبح امروز بودیم.

مازندشورا: با اشاره به ریزش‌سنگ در محور سوادکوه که صبح امروز رخ‌داد، گفت: با تلاش راهداران و پلیس‌راه محور بازگشایی‌شد و تردد در آن انجام می‌شود.

مهرداد زمانی با بیان اینکه لق‌گیری توسط کارکنان راهداری در فاصله زمانی مناسب انجام می‌شود ولی لق‌گیری سنگ‌های بزرگ و چند‌تُنی قابل انجام‌نیست و باید برنامه‌ریزی برای تثبیت آن انجام‌شود، افزود: با هر رانش در محور سوادکوه چندین‌کامیون خاک‌ و سنگ سرازیر می‌شود و راهکار مناسب برای مدیریت آن در برنامه ما قرار‌دارد.

 

وی احداث تونل دو را راهکار مناسب و کارشناسی در منطقه «قوس‌آینه» ذکر و خاطر‌نشان کرد: تونل‌های یک، سه و چهار محور سوادکوه بین زیراب تا شیر گاه مورد استفاده است و تونل 2 با اتمام تونل یک و در جنب این تونل احداث می‌شود که طراحی‌های آن انجام‌شد.

زمانی گفت: بر‌آورد‌های اولیه حاکی از آن است که تثبیت خاک و برنامه‌های جانبی آن به میلیارد‌ها تومان هزینه نیاز‌دارد و تسریع در تأمین‌ اعتبار احداث تونل شماره دو طرح کارشناسی‌شده برای دوری از رانش و ریزش خاک است و احداث این تونل تنها با احداث تونل شماره یک امکان‌پذیر بود که ترافیک به آن منتقل‌شود.

 

*لزوم توجه به خطرات سنگ‌های‌نمایان در محور سوادکوه

به‌خطر‌افتادن جان انسان‌ها از مهم‌تر‌ین خسارات ممکن است و جلوگیری از آن از اولویت‌های اصلی و فوریتی است و صرف هزینه‌های کلان برای جلوگیری از خسارت جانی نوعی سرمایه‌گذاری است.

احداث تونل شماره دو از موضوع‌هایی است که در مباحث تونل‌های یک، سه و چهار، تعریض محور‌ سوادکوه و تملک برای تعریض‌محور سوادکوه مخفی ماند و رانش‌و ریزش در منطقه مورد‌ نظر احداث تونل شماره دو می‌تواند تلنگری برای تسریع در احداث آن باشد.

وجود سنگ‌های‌نمایان جنب محور‌سوادکوه در منطقه قوس‌آینده وجود‌دارد که ترس از ریزش آن بر سر‌خودرو‌ها وجود‌دارد و مدیران شهرستانی و استانی و ملی برای چاره‌جویی آن برنامه‌ریزی کنند.

با بر‌آورد کلی شاهد هزینه حدود 900 میلیارد‌تومانی برای محور سوادکوه از رود‌هن تا قائم‌شهر هستیم که حدود 200 کیلو‌متر را شامل می‌شود و این موضوع بیانگر خدمت نظام اسلامی برای مردم است و در کنار ضعف‌ها باید به صورت همه‌جانبه‌تر به موضوع محور‌سوادکوه توجه‌ شود و البته رفع نقص‌ها و تأخیر‌های آن هم باید مورد‌توجه جدی باشد و اگر تلفات جانی یا خسارات مالی بزرگ در این محور انجام‌شود همه طرح در افکار‌عمومی زیر‌سؤال می‌رود و باید برای جلوگیری از آن تلاش‌شود که مدیریت ریزش سنگ‌های جنب محور‌ سوادکوه یکی از این تدابیر پیشگیرانه است.

 

خبرگزاری فارس هم در گذشته لینک خبر خبرگزاری http://mazandaran.farsnews.com/news/13951206000967فارس

لینک خبر خبرگزاری  http://www.farsnews.com/13951206001043بر لزوم توجه لازم بر لق‌گیری سنگ‌های بزرگ با استفاده از طرح‌های کارشناسی هشدار داده‌بود و به‌نظر می‌رسد پیشگیری از خطرات سنگ‌های‌نمایان در محور سوادکوه باید در دستور جدی قرار‌گیرد.

گزارش از عمران اکبرنژاد

86015


منبع : فارس - مازندران


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : سوادکوه - احداث - شماره - سنگ‌های‌نمایان - منطقه - سنگ‌های - خبرگزاری - خطرات - مناسب - جلوگیری - راهکار - لق‌گیری - محور‌ - امروز - هزینه - تسریع - استفاده - تونل‌های - کارشناسی - خسارات - farsnews - وجود‌دارد - محور‌سوادکوه - ایجاد - مدیریت - موضوع - تثبیت - هستیم - قوس‌آینه - سرازیر - خسارت - بودیم - گزارش - ریزش‌سنگ - برنامه‌ریزی - تعریض - زمانی - انجام‌شود -

نظر شما در مورد : ریزش مجدد سنگ در محور‎سوادکوه/ لزوم توجه به خطرات سنگ‌های‌نمایان در محور سوادکوه

*

*


آخرین اخبارپربازدیدها