مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 44489 -تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 بهمن 1396 -ساعت : 16:53

چاپ به اشتراگ گذاشتن
انتقاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از بی تحرکی شرکت های تعاونی روستائی

انتقاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از بی تحرکی شرکت های تعاونی روستائی

مازندشورا: رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بزرگ ترین مشکل بخش کشاورزی استان را نبود بازار عنوان کرد و گفت : این در حالی است که از ظرفیت 6 هزار فروشگاه تعاونی روستایی کشور استفاده نمی شود.

مازندشورا:  دلاور حیدر پور سه شنبه شب در جلسه شورای اداری تعاون روستایی مازندران که با حضور مدیر عامل سازمان مرکری تعاون روستایی کشور در ساری برگزار شد ، افزود : فقط در استان مازندران 13 اتحادیه استانی و 182 شرکت تعاونی روستایی وجود دارد که ظرفیت عظیمی برای عرضه محصولات کشاورزی محسوب می شوند.
وی از چسبندگی این شرکت های تعاونی به حمایت های دولتی انتقاد کرد و یکی از دلایل بی تحرکی آنها را در تشکیل زنجیره عرضه محصولات کشاورزی استان وابستگی به حمایت های دولتی دانست .
حیدرپور گفت : ظرفیت بالایی در شرکت های تعاونی وجود دارد که می توانند قبل از تولید با تامین نهاده های کشاورزی و بعد از تولید در توزیع و بازاریابی برای محصولات کشاورزی به تولید کنندگان و مصرف کنندگان خدمات ارائه کنند. 
وی افزود : در حال حاضر نه تنها به طور کامل از این ظرفیت استفاده نمی شود ، بلکه حتی وظایف اساسنامه ای آنها هم دیده نمی شود ، در حالی که اگر به درستی فعالیت های اقتصادی را انجام بدهند ،بانک ها به دنبال شرکت های تعاونی و اتحادیه های کشاورزی می آیند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این که مشکل بازار بخش کشاورزی توسط شبکه های تعاون روستایی قابل حل است ، گفت : در حالی اکنون نگران 400 هزار تن پرتقال های انبار شده در استان هستیم که امسال باغدار از قیمت پائین محصول خود می نالد .
وی توضیح داد : دلالان پرتقال های باغداران مازندران را کیلویی یکهزار تومان خریداری کردند ولی اکنون هر کیلو پرتقال با قیمت بیش از چهار هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.
** مبادله پایاپای تعاونی ها در استان های مختلف 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی از ظرفیت های مغفول مانده شرکت های تعاونی روستائی در سراسر کشور را امکان عرضه و مبادله پایاپای محصولات کشاورزی دانست و گفت : مثلا شرکت های تعاون روستایی و اتحادیه ها در مازندران می توانند محصولات مختلف کشاورزی مانند سیب زمینی و پیاز را در استان های دیگر خریداری و با محصولات تولیدی استان از جمله مرکبات و کیوی ، گل و گیاه ، مرغ و دیگر محصولات را تهاتر کنند.
حیدر پور افزود : شبکه حمل و نقل و انبار در تعاون روستایی و اتحادیه ها به اندازه کافی وجود دارد و می توان با مدیریت بر بسته بندی مناسب و شناسایی بازار داخلی و خارجی ، محصولات کشاورزی را با سود مناسب مستقیم از کشاورزان خریداری کرد و با قیمت بسیار مناسب در اختیار مصرف کننده قرار داد.
وی ادامه داد : شرکت های تعاونی و اتحادیه ها باید نیاز های تولید کنندگان را قبل از تولید حل کنند تا بتوانند تولیدات اعضا را در اختیار بگیرند و با سود معقول بفروشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : تا کنون شرکت های تعاون روستایی دستوری عمل کردند به این معنی که وقتی بازار مشکل پیدا کرده است، با دستور وزیر جهاد کشاورزی این شرکت ها با هدف تنظیم بازار ،وارد شدند ، ولی شرکت های تعاونی و اتحادیه ها می توانند محصولات کشاورزی را بالاتر از نرخ بازار بخرند و ارزان تر در بازار بفروشند و این دو سر سود است.
وی با اشاره به این نکته که ظرفیت های واحدهای تولید استان مازندران به دلیل نبود زنجیره فروش دست نخوره باقی مانده است، 
گفت : شرکت های تعاونی خودشان را باور کنند و تهاتر و تبادل محصولات کشاورزی را از طریق شبکه های تعاونی روستایی استان ها را گسترش بدهند.
مازندران 460 هزار هکتار زمین های کشاورزی اعم از زراعی و باغی دارد .
72 نوع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود که در تولید 15نوع از جمله برنج، کیوی ، مرکبات، گل و گیاه و انواع آبزیان رتبه اول تا سوم کشور را دارد.


منبع : ایرنا


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : انتقاد رئیس سازمان ج -

نظر شما در مورد : انتقاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از بی تحرکی شرکت های تعاونی روستائی

*

*


آخرین اخبارپربازدیدها