امروز جمعه 19 آذر 1395 ساعت 03:28:29

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 4473 -تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تیر 1395 -ساعت : 09:45

چاپ به اشتراگ گذاشتن
ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ساری و فرصت‌هایی برای درآمد پایدار

سازمان تاکسی‌رانی شهرداری‌ها؛ هزینه‌زا یا درآمد زا؟/

ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ساری و فرصت‌هایی برای درآمد پایدار

اختصاصی مازندشورا: برای تسهیل نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی چه تسهیلات کم‌بهره و البته کم درد سر پیش بینی شده است؟ تا چه میزان صدور پروانه فعالیت‌ها کنترل شده است تا تعداد فراوان تاکسی‌ها سبب کاهش درآمد رانندگان نگردد؟

مازندشورا: رانندگان سرویس حمل و نقل عمومی، رانندگان تاکسی ون و ...شغلی که اعصاب راحت می‌خواهد، از مسافری که در را محکم می‌بندد تا ترافیکی که هرگز روان نمی‌گردد که سوهانی باشد بر روان رانندگان، کلاج ترمزهای پیای و گرفتگی عضلات، بخش دیگری از مشکلات جسمی رانندگان می‌باشد اما این همه‌ی ماجرا نیست.

گرمای تابستان و باران زمستان، سختی‌های کار، مشکلات بیمه و اصطحلاک خودرو و صف طویل سوخت گیری بخش دیگری از مشکلات رانندگان سرویس حمل و نقل عمومی است.

شغلی که به جرات می‌توان گفت بخش اعظمی از اقتصاد شهری وابسته به آنان است چراکه جابه‌جایی روزانه هزاران مسافر از کارمندان ادارات تا سرویس‌های مدارس همه تنها با همت رانندگان حمل و نقل عمومی صورت می‌پذیرد. اما پرسشی که مطرح است این است برای حل مسائل روحی برخی از رانندگان چه مشاوره‌ها و خدمات تفریحی رایگان در نظر گرفته شده است؟ برای تسهیل نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی چه تسهیلات کم‌بهره و البته کم درد سر پیش بینی شده است؟ تا چه میزان صدور پروانه فعالیت‌ها کنترل شده است تا تعداد فراوان تاکسی‌ها سبب کاهش درآمد رانندگان نگردد؟ خودروهای شخصی تا چه زمانی می‌خواهند با رانندگان تاکسی رقابت نمایند؟ برای افزایش سرعت حرکت تاکسی‌ها که تنها با ایجاد لاین‌های اختصاصی و روان سازی ترافیک صورت می‌پذیرد چه اقداماتی شده است همچنین برای آموزش رایگان رانندگان چه شرایطی در نظر گرفته شده است چه همکاری‌های مشخصی میان سازمان تاکسی‌رانی، بانک‌های عامل شرکت‌های تولید کننده خودرو، موسسات آموزشی و غیره برای کمک به ارتقا شغلی رانندگان و بهبود معیشت خانواده‌های آنان شده است؟ پاسخ  به این پرسش‌ها و اولین اقدام برای حل این مسائل نیازمند ایجاد درآمد پایدار برای رانندگان علاوه برای اندک کرایه تاکسی که دریافت می‌دارند می‌باشد.

ایجاد درآمد پایدار یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای توسعه شهری برای شهرداری‌ها می‌باشد لذا فارغ از دریافت هرگونه عوارض و سایر اعتبارات دولتی، شهرداری‌ها نیازمند ایجاد درآمد پایدار هستند که در این میان سازمان تاکسیرانی شهرداری‌‌ها علاوه بر ارائه خدمات به شهروندان می‌توانند از یک سازمان مصرف کننده به یک سازمان درآمدزا تبدیل گردند.

در شهرداری‌های پیشرو دیگر برای افزایش درآمد رانندگان تاکسی تنها به دنبال روش‌های سنتی مانند افزایش کرایه‌های مسافران نیستند بلکه روش‌های جدیدی برای این منظور در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی تاکسی‌ها یکی از این موارد بود که توانست به درآمد تاکسی داران کمک کند. گسترش این نوع تبلیغات محیطی با توجه به ارتباطی که با شهروندان برقرار می‌کند شاید حتی از تبلیغ در رادیو و تلویزیون و یا نشریات محلی اثربخش‌تر باشد. به خصوص برای کسب‌وکارهای کوچک که مشتریانشان به محدوده‌ی شهری خلاصه می‌شوند، تبلیغ بر روی تاکسی‌های درون شهری بسیار موثرتر از دیگر راه‌های تبلیغ مانند ارسال پیامک، تیزرهای رادیویی و تلویزیونی است. همچنین این نوع تبلیغ آلودگی‌ها و اصراف‌های ناشی از تهیه تراکت و پخش کاغذی هم ندارد.

سازمان تاکسیرانی شهرداری ساری می‌تواند با مد نظر قرار دادن این موضوع و با همکاری کانون‌های آگهی تبلیغاتی و سامان دادن به تاکسی‌های درون شهری، علاوه بر درآمدزایی برای سازمان، کمکی هم برای تاکسی‌داران بوجود بیاورد.

البته به غیر از راه‌های معمول تبلیغاتی، سازمان تاکسی‌رانی‌ شهرداری می‌تواند از محل خدمت‌دهی به رانندگان تاکسی اعتباراتی برای سازمان بوجود بیاورد و با تمهیداتی زمینه ایجاد درآمد پایدار را برای شهرداری بوجود بیاورد. به عنوان مثال سازمان تاکسی رانی شهرداری ساری با وجود 3000 تاکسی و ون به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های شهری در مازندران باشد که می‌تواند با ارائه خدمات تعمیرگاهی به این تعداد رانندگان و سایر مالکان خودروهای شخصی سبب ایجاد درآمدزایی برای شهرداری ساری و رانندگان مشارکت کننده در این طرح سرمایه‌گذاری گردند. همچنین با توجه به حجم بالای خودروهای سواری در سطح شهرهای استان، راه اندازی و تاسیس مرکز خدمات تعمیرگاهی و تامین قطعات یدکی می‌تواند یکی از منابع درآمدی پایدار برای سازمان تاکسی‌رانی باشد که با ایجاد خدمات بیشتر و پشتیبانی مناسب از ظرفیت این تعداد خودروهای تاکسی درون شهری و همچنین خودروهای تاکسی‌های تلفنی برای درآمدزایی پایدار استفاده کنند که قطعا موجب رضایت رانندگان تاکسی خواهد شد. از طرفی برای این منظور نیاز به ساماندهی تعمیرکاران در قالب نیروهای سازمان تاکسی‌رانی شهرداری است که که با آموزش‌های فنی و دقیق به آنها ایجاد اشتغال در شهر را هم بوجود آورد.

همینطور ایجاد دانشگاه جامع علمی-کاربردی سازمان تاکسیرانی می‌تواند علاوه ارتقاء سطح خدمت‌دهی به مسافران، آموزش به رانندگان تاکسی شامل حفظ حقوق مسافران و تامین آسایش و ایمنی آنها، تکریم ارباب رجوع و نحوه ارائه خدمات مطلوب به مسافران می‌تواند در خدمات‌رسانی هر چه بهتر به شهروندان مؤثر باشد که شهرداری تهران با تاسیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی سازمان تاکسیرانی از شهرهای پیشرو در این حوزه بوده است.

توجه به بیمه رانندگان از مسائل مهم دیگری است که سازمان تاکسی‌رانی شهرداری‌ ساری باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند. هرچند که بیمه مربوط به مسائل کلان کشور است و تصمیم‌گیری با شهرداری‌ها نیست اما با توجه به سختی کاری که رانندگان تاکسی دارند، باید نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

رایزنی برای بیمه شخص ثالث خودروها و بیمه سلامت رانندگان و خانواده‌های آنها، همکاری با هتل‌ها برای حمل و نقل مسافرین، راه اندازی جایگاه‌های سوخت، تجری سازی ایستگاه‌های تاکسی، استفاده از تاکسی‌ها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی سیار و ... می‌تواند از جمله موارد دیگر در ایجاد درآمد پایدار در حوزه تاکسیرانی باشد.

این مطلب در اولین شماره دو هفته نامه موثق (ششم تیرماه 1395) منتشر شده است


ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ساری و فرصت‌هایی برای درآمد پایدار

نویسنده :
منبع : نشریه موثق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : نشریه موثق - حسین نادری - سازمان تاکسی رانی -

نظر شما در مورد : ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ساری و فرصت‌هایی برای درآمد پایدار

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

کانال آپارات مازندشورا