شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) نقطه عطفی در تاریخ شیعه است

تاریخ انتشار : چهار شنبه 02 اسفند 1396 - ساعت : 20:02

کد مطلب: 45247 چاپ به اشتراگ گذاشتن

رئیس شورای شهر ساری در جمع عزاداران هیأت ورزشکاران ساری:

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) نقطه عطفی در تاریخ شیعه است

مازندشورا: رئیس شورای اسلامی شهر ساری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) را نقطه عطفی در تاریخ شیعه دانست.

مازندشورا: به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ساری، سید مسعود مدینه که روز سه شنبه اول اسفندماه 96 و همزمان با سالروز شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا (س) در جمع عزاداران هیأت ورزشکاران ساری به ایراد سخن می پرداخت، در خصوص سیره زندگانی حضرت فاطمه زهرا (س) مطالبی را به شرح ذیل عنوان نمود:

 پنج سال از مبعث نبی اسلام گذشته بود که در خانه نبوت اتفاق بزرگی افتاد. در بین همه آن روزهای پرالتهاب، افتخار این رویداد عظیم نصیب یکی از روزهای ماه جمادی الثانی شد تا بر لوح زمان جاودانه شود. در این روز از مشرق عالم هستی خورشیدی طلوع کرد که اشعه ی خیره کننده آن از سه تیغ کوه های مکه فرا رفت. او دختری بود از پیامبر اکرم و خدیجه کبری (س) که پا به عرصه وجود گذاشت و محیط تاریکی و بندگی را روشن ساخت. آمدن این وجود ملکوتی شایسته بشارتی الهی بود لذا فرشته وحی زیباترین آیات حق را به میمنت این مولود گرانقدر و رسول گرامی اسلام نامید: «انا اعطیناک الکوثر فصل لربک والنهر ان شانئک هوالابتر»

او فاطمه بود. گلی از گلهای بهشت که در باغ رسول حق روئید و قلب پیامبر خدا را شاد کرد.

پرنیانی اطلسی در ماهتاب/ قرص ماهی در درون یک نقاب

عرضه شد بر دست های مصطفی/ بر زمین بارید آن بانوی آب

رسول گرامی اسلام که به خاطر نداشتن پسر همواره از دشمنانش طعنه می شنید، با ولادت فاطمه درهای خانه اش به روی خیل کثیری باز شد.

ای محمد ما به تو کوثر عطا کردیم پس برای پروردگار نماز بگذار و قربانی کن که همانا دشمن تو اَبتر است. این خیل کثیر انسیه حورا نگین هستی فاطمه الزهرا (س) که یازده خورشید درخشان علم و فقاهت، یازده اُسوه تقوا و دیانت، یازده بحر بیکران زهد و کرامت، یازده قله رفیع مجد و شرافت، یازده آیه عصمت و طهارت، یازده حجت حق و حقیقت، یازده منادی جهاد و شهادت، یازده راه بزرگ شهادت و یازده کوکب پرفروغ آسمان امامت و ولایت از نور وجودش طالع شدند و زمین و زمان را از فروغ خود روشنی بخشیدند چنانکه اقصا نقاط عالم همواره از پرتو ولایت شان متنعم شدند.

فاطمه بهانه هستی و محور خاندان عصمت، عترت و طهارت است. فاطمه نمونه راستین یک انسان رشید و یک زن کامل است. فاطمه پاسخی است به سوال چگونه زیستن، چگونه خواستن و چگونه انتخاب کردن. فاطمه الگوی بی مثال آنانی است که می خواهند شخصیتی بالنده و متعالی داشته باشند. فاطمه حجت کامل یک زن در آینه حق است، فاطمه دختر نبوت، همسر ولایت و مادر امامت است و بازهم باید گفت فاطمه، فاطمه است.

حضرت زهرا زمانی به دنیا آمد که جزیره العرب شاهد خاموشی و انحطاط اخلاق بود اما پیامبر اکرم آن منادی انسانیت و رسول مهربانی به داشتن فاطمه بر خود می بالید. مباهات پیامبر به دختر کوچکش فراتر از عشق پدری بود و حضرت محمد مصطفی (ص) با عشق ورزی به فاطمه نسل جدیدی را برای شناختن حقوق زن گشود. فاطمه مونس پدر شد. او بارها آزار دشمنان را شاهد بود و با دستان کوچکش سعی کرد پدر را نوازش کند و بار اندوه را از سیمای او بزداید.

سخنان شیرین و رفتار معصومانه فاطمه چنان تسلی بخش پدر می شد که گویی مادری عاشقانه فرزندش را می نوازد. چنین بود که فاطمه ام ابیها نام گرفت. همانطور که ولادت حضرت فاطمه تعبیری قرآنی یافته بود، ازدواج آن بانوی ارجمند را نیز تفسیری وحیانی نموده اند. بسیاری از مفسرین معتقدند در سوره الرحمن آنجایی که خداوند عز و جل می فرماید: «مرج البحرین یلتقیان» اشاره به ازدواج فاطمه (س) و علی (ع) دارد که گویی دو دریای نبوت و ولایت به واسطه ی بحر عصمت زهرایی به هم پیوستند. شکوه این تفسیر زمانی دو چندان می شود که گفته اند ادامه همین آیه مراد از «یخرج المنها لولو و المرجان» نیز امام حسن (ع) و امام حسین (ع) یعنی از تلاقی این دو دریای عظیم اقیانوسی از ارزش الهی پدید آمد که لولو و مرجان پسران فاطمه اند.

فاطمه که در همسری چنان عظیم و عزیز ظاهر شد علی (ع) جز با لفظ "سیدتی" خطابش نمی کرد در برابر پدیده های اجتماعی یا در برابر مسائل دینی و اعتقادی وی نیز چنان عالمانه و مقتدرانه موضع می گرفت که همه را به شگفتی و تحسین وا می داشت.

شناخت عمیق از ولایت و تلاش بی وقفه برای تبیین امامت و دفاع از آن تا پای جان، بخشندگی و ایثار و انفاق، دفاع از حق و ارشاد خلق، عفاف و پاکدامنی، شجاعت دردینداری و حفاظت از حریم اسلام و مداومت در تلاوت آیات الهی از ویژگی های فاطمه (س) است و زندگی سراسر درس آن بانوی بزرگوار گویای ارزش اعتباری است که اسلام و قرآن به زن داده است.

فاطمه بدون آنکه فکر کند دختر پیامبر و رهبر جهانیان است از تجملات دور بود و به جای همه چیز، به خدا می اندیشید. فاطمه درختی بود که باید در زیر نور وحی بروید و برای آزادی و عدالت ثمر دهد و آغازگر شجره ای طیبه باشد که قرآن از آن نام برده «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»
با تولد نخستین فرزند فاطمه یعنی امام حسن (ع) روح پیامبر که از کینه ها و دشمنی ها و از شکنجه و مرگ عزیزانش آزرده و خسته بود آرامش یافت و رسول خدا بعد از آن همه مسائل طعم شیرین زندگی را از شکفتن گلستان زندگی فاطمه چشید آن روزها پیامبر (ص) سرا پا هیجان و شوق بود یکسال بعد امام حسین (ع) فرزند دوم فاطمه به دنیا آمد. حالا پیامبر جای دو پسرش قاسم و طاهر که دست تقدیر از دستش گرفته بود دو پسر دیگر داشت. حقیقت این است که خداوند چنین اراده کرده بود ادامه نسل پیامبر در انحصار دخترش فاطمه باشد «و انا اعطیناک الکوثر» تعبیری جاودانه شد. با طلوع این ستارگان فروزنده افق تازه ای در خاندان نبوت پدید گشت. یکسال پس از حسین دختری در خانه فاطمه چشم به جهان گشود که نامش را زینب گذاشته اند و سالی دیگر دختری دیگر که ام کلثوم نام نهاده اند. دخترانی که در تقدیرشان قصاوت نگه داشتن حماسه پرشور عاشورا و کربلا و مکتب آزادگی رقم خورد.

پیامبر چنان وابسته فاطمه و فرزندانش بود که از آنها جدا نمی شد. هم آغوشی خانه پیامبر و فاطمه نیز حکایت غریبی است. فاطمه همچون گل عمرش کوتاه بود. وقتی غروب زندگی دخت گرامی پیامبر فرارسید دنیا از بی وفایی که در حقش روا داشت، خجل گشت و ماه با شرمساری خود را پشت ابرهای سیاه پنهان ساخت تا در تاریکی شب چنان آسمان شهر پیامبر را بپوشاند که کسی نبیند و نداند که پیکر دختر رسول ا... بر دستان علی (ع) به سوی کدامین خاک می رفت. در آن لحظات اندوه و درد، ناله عرشیان  بلند شد و فرزندان فاطمه نا باورانه پیکر مطهر و بی جان مادر را در آغوش کشیده و معصومانه می گریستند.

حسن که بزرگترین فرزند فاطمه است تنها هفت بهار را تجربه کرده و حسین شش ساله است، زینب پنج سال دارد و ام کلثوم فقط سه سال داشت. شگفتا که خودِ فاطمه نیز در پنج سالگی مادرش را از دست داد!

بچه ها با ذره ذره وجودشان از مادر می خواهند بار دیگر با آنها سخن بگوید. فاطمه اما مظلوم و زجر کشیده همچنان ساکت است. از علی زمزمه های حزن انگیزش به گوش می رسد. شب؛ که با ناله های مولا اُنسی دیرینه دارد اکنون نجواهای غم آلود حضرت که در اندوه از دست دادن غم فاطمه است را مشاهده می کند.

ای روح آفتاب چرا پا نمی شوی/ بانوی بوتراب چرا پا نمی شوی

با قطره قطره ی اشک سلامت نموده ام/ زهرا جان بده جواب چرا پا نمی شوی

لحظه ها آرام و قرار ندارند گویی از آن می ترسند که بغض علی بترکد و آسمان فرو ریزد در آن لحظه های حسرت گویی از آسمان ندایی به سرزنش مدینه بلند شد. وای بر تو شهر پیغمبر چه بد امانت داری؟ علی اُسوه صبر و ایمان و شجاعت است. امام در فراغ گوهری چون فاطمه چگونه صبوری کند؟ شب است و تنهایی و فاطمه و ناله های معصومانه فرزندانش و بغضی به سنگینی تمام دنیا بر گلوی علی.

وداع آخر در میان شیوَن بچه ها و اندوه جگرسوزی که در سیمای مردانه علی موج می زند و پیکر فاطمه غریبانه به خاک آشنا می گردد. آن روح پاک باید با پدر بزرگوارش محشور گردد.

خداحافط ای قبله بی نشان/ خداحافظ ای آیه مهربان

و خاک چنان به وصیت فاطمه وفادار است که اثری از قبر وی نمی گذارد.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

گفتنی است، رئیس شورای اسلامی شهر ساری همچنین ارتحال پدر شهیدان عبوری و درگذشت ابوالفضل دباغی از نامداران کُشتی ساری را به حاضران در مراسم تسلیت گفت و برای آنها طلب مغفرت کرد.


برچسب ها : #فاطمیه #ساری #مسعود مدینه #شورای شهر

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) نقطه عطفی در تاریخ شیعه است

*

*