مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 47965 -تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردین 1397 -ساعت : 18:30

چاپ به اشتراگ گذاشتن
طعم تلخ پیک نوروزی بعد از تعطیلات / توزیع پیک نوروزی بعد از نوروز + تصاویر

هر دم از این باغ بری می‌رسد

طعم تلخ پیک نوروزی بعد از تعطیلات / توزیع پیک نوروزی بعد از نوروز + تصاویر

مازندشورا: پیک نوروزی با عنوان روجین در بین دانش‌آموزان دوره ابتدایی مازندران امروز که به نوعی نخستین روز بازگشایی مدارس بوده توزیع شده است.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دانش‌آموزان دوره ابتدایی مازندران امروز پیک نوروزی را با عنوان روجین از مدارس تحویل گرفتند.

 

 پیک نوروزی در حالی در بین دانش‌آموزان مازندرانی توزیع شد که امروز 18 فروردین‌ماه است و 5 روزی از تعطیلات نوروزی گذشته است و همچنین مسؤولان وزارت آموزش و پرورش نیز بر ممنوع بودن توزیع پیک نوروزی تاکید داشتند و معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه داستان‌نویسی جایگزین پیک نوروزی می‌شود، گفت: در نوروز امسال ۷.۵ میلیون داستان تولید خواهد شد.

 

توزیع پیک نوروزی در این زمان در بین دانش‌آموزان مازندرانی هم موجب تعجب آنها شده است چرا که برخی از مدارس تکالیفی را به صورت موظفی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده بودند.

*مازندران 250 هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی دارد.

عیسی میرشفیعی معاون بتدایی آموزش و پرورش استان مازندران در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری گفت: ۴۰درصد هزینه پیک نوروزی از سوی خانواده‌ها پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مازندران در سه سال تولید محتوای پیک نوروزی انتظارات وزارت‌خانه را تامین می‌کرد، افزود: ما در محتوای پیک نوروزی یک محتوا تولید می‌کردیم و پیک نوروزی بر مبنای کتاب درسی که تکلیفی برای دانش‌آموز باشد، تولید نمی‌کردیم.


معاون بتدایی آموزش و پرورش استان مازندران تصریح کرد: به دلیل اعلام و مصاحبه‌ای که پخش شد و به صورت کلی بود ما در استان حس کردیم به خانواده‌ها و دانش‌آموزان استرس وارد نشود این محتوا را توزیع نکردیم ولی الان توزیع می‌کنیم که دانش‌آموزان استفاده کنند.

میرشفیعی خاطرنشان کرد: بعد از مصاحبه بعضی از خانواده‌ها پول ندادند و بعضی از شهرستان‌ها برگشت دادند و پولی که از دانش‌آموزان گرفته شد به ۴۰ درصد نرسید که باید این مقدار پول کنترل شود.

وی گفت: آموزش والدین از محل همین درآمدها برنامه‌ریزی شده و اگر مازادی باشد که چشم‌گیر باشد به خانواده برگشت داده می‌شود و در غیر این صورت در مناطق محروم استفاده می‌شود.

آموزش و پرورش مازندران در هفته اول نوروز مدیرکل جدید را تجربه کرده است و اینکه توزیع پیک نوروزی بعد از پایان تعطیلات نوروزی می‌تواند روال منطقی باشد یا خیر به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان ارتباط دارد اما با این توزیع تکلیف بخشنامه چندبندی وزارت آموزش و پرورش درباره داستان‌نویسی نوروزی چه خواهد شد را باید مسؤولان این اداره کل پاسخ دهند.

در زیر بندهای بخشنامه داستان‌نویسی نوروزی ارائه می‌شود.

جزییات بخشنامه داستان‌خوانی، داستان‌گویی، داستان‌نویسی، جایگزین پیک‌های نوروزی سال تحصیلی 97 – 1396

"به منظور ایجاد زمینه برای بهره‌گیری دانش‌آموزان از ایام تعطیلات نوروزی با استفاده از موقعیت‌های طبیعی و متنوع یادگیری برای تقویت مهارت‌های اساسی خواندن، نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن و مشاهده کردن، متناسب با نیازهای فردی و فرهنگی محلی در راستای مفاد سند تحول بنیادین مبنی بر رشد خلاقت و نوآوری در کودکان، رویکرد داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی محور فعالیت‌های تعطیلات نوروزی است.

با عنایت و توجه به اقتضائات استان و با اتخاذ تدابیر مناسب و نیز راهکار 5-2 از سند تحول بنیادین مبنی بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای تقویت آداب و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت، معاونت آموزش ابتدایی چارچوب فعالیت‌های یادگیری مرتبط با ایام نوروز را به شرح زیر پیش‌بینی و اعلام می‌کند که شایسته است، ابتدا این نکات اصلی مورد توجه کامل قرار گیرند:

1- با توجه به رغبت‌ها و علاقه‌مندی‌های مختلف کودکان، انتخاب کتاب محدود می‌شود. دانش‌آموزان در انتخاب کتاب آزاد هستند و آموزگاران و والدین می‌توانند در انتخاب کتاب مناسب آنها را راهنمایی کنند.

2- از معرفی کتابی خاص به دانش‌آموزان برای خرید (ویژه این فعالیت‌ها) و تحمیل هزینه برای خانواده‌ها جدا پرهیز شود. دانش آموزان و خانواده‌ها در جهت استفاده از کتاب‌های موجود در منزل، امانت گرفتن از دوستان و بستگان، استفاده از کتب کتابخانه کلاسی، مدرسه، محله، مساجد، کانون‌ها و ... راهنمایی شوند.

3- قالب‌های اجرایی محدود به نوشتن / روایت داستان نگردد و از قالب‌های متنوع دیگری که به این امر کمک می‌نماید نظیر: سفرنامه، گزارش‌نویسی، نمایش نامه، مصاحبه و پیاده کردن متن آن، شعرخوانی، داستان‌گویی، پیاده کردن متن شعر در قالب داستان، داستان تصویری، نقد و ...) استفاده شود.

الف) اهداف:

1- متناسب کردن فعالیت‌های یادگیری با اقتضائات دوران کودکی و شرایط ایام نوروز

2- توسعه و ترویج داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی

3- تقویت مهارت‌های خوانداری، شنیداری، نوشتاری، گفتاری، تفکر و تعمیق در طبیعت

4- پرورش خلاقیت، تخیل و ابتکار

5- تقویت مهارت‌های خلاصه‌نویسی و مستندسازی

ب) ویژگی‌های فعالیت‌های داستان خوانی، داستان‌گویی، داستان‌نویسی

الف – تناسب محتوای داستان با اهداف پایه تحصیلی

ب- تناسب محتوای داستان با ویژگی‌های سنی و علائق دانش‌آموزان

ج – جذاب، لذت بخش‌بودن و انگیزاننده بودن محتوای داستان

د – تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق انتخاب محتوای مناسب

ه – رشد دهنده روحیه خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان

و- محوریت دانش‌آموز در انجام فعالیت

ز – نقش تسهیل‌گری، هدایت و راهنمایی از طرف معلمان و والدین

ح – تناسب انتظارات با شرایط تعطیلات نوروز از دانش‌آموزان

ط – ساده و محدود بودن فعالیت‌ها

ج) قالب و فرآیند اجرای فعالیت:

1- روش‌های پیشنهادی برای تهیه کتاب‌های داستان:

الف – تهیه کتاب از کتابخانه مدرسه و یا کلاس درس

ب- استفاده از کتاب‌های موجود در منازل دانش‌آموزان

ج – در صورت تمایل اهدا و یا امانت دادن کتاب‌ها توسط دانش آموزان به همدیگر

د – استفاده از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های محله، مساجد، کانون‌ها و ...

ه – استفاده از متون کتاب‌های درسی به ویژه درس روانخوانی

و - ...

2- شیوه‌های پیشنهادی برای اجرای فعالیت‌های داستان‌خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی خواندن قصه و یا کتاب داستان از سوی بزرگترها برای دانش آموزان پایه‌های اول و دوم

شنیدن قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ و بازنویسی آن

استفاده از داستان یا قصه‌های مناسب به صورت فایل صوتی در فضای مجازی و برنامه‌های رادیو و ... (گروه‌های آموزشی استان و یا مناطق می‌توانند برخی از قصه‌های صوتی مناسب را از فضای مجازی انتخاب و بر اساس سطح سنی دانش آموزان بر روی سایت بارگزاری نمایند.)

گزارش دید و بازدید، سفر، فعالیت علمی، گردش علمی و آداب و رسوم مناطق مختلف ...

نوشتن خاطره، داستان، شعر و ...

مصاحبه، گفت‌وگو با والدین، دوستان و ... طراحی داستان تصویری، اجرا و ضبط نمایشنامه با کمک دوستان و خانواده

تهیه گزارش خبری از اتفاقات نوروز، روز طبیعت، اتفاقات مهم کشور و ...

3- شیوه‌های پیشنهادی ارائه گزارش عملکرد دانش آموزان به کلاس:

الف – ارائه خلاصه داستان خوانده و یا شنیده شده (درک پیام) به صورت مکتوب با ادبیات و خط دانش آموز (متناسب با دانش آموزان پایه‌های مختلف تحصیلی از چند سطر تا حداکثر دو صفحه)

توجه: گزارش مشخصات کتاب شامل نام کتاب، نام نویسنده، صاحب اثر، تاریخ انتشار، انتشارات (صرفا مرتبط با کتاب)

ب- تهیه نقاشی از قصه شنیده شده و با کتاب داستان خوانده شده

ج- گفتن داستان با زبان خود دانش‌آموز و ضبط آن

د - ....

4- شیوه‌های پیشنهادی بررسی فعالیت‌های دانش آموزان و ارائه بازخورد به آنان:

الف – در معرض نمایش گذاشتن خلاصه داستان‌ها و قصه‌های خوانده و یا شنیده شده و گزارش‌ها و خاطرات نوشته شده

ب- ایجاد فرصتی برای دانش‌آموزان در کلاس درس برای نقل قصه‌های شنیده شده و یا داستان‌های خوانده شده برای سایرین

ج – تهیه و اجرای نمایشی از محتوای کتاب داستان و ارائه در حضور سایران

د - ....

د) نقش‌ها و مسئولیت‌ها برای انجام مطلوب فعالیت‌های یادگیری

نقش معلمان:

1- شناسایی و معرفی کتاب‌های داستان مناسب برای دانش‌آموزان (اهمیت تنوع در عناوین و موضوعات کتاب‌ها)

2- تقویت انگیزه دانش‌آموزان برای داستان خوانی و داستان‌گویی، داستان‌نویسی

3- آموزش به دانش‌آموزان جهت انجام فعالیت‌های داستان‌خوانی، داستان‌گویی، داستان‌نویسی

4- دریافت، بررسی نتایج عملکرد دانش‌آموزان و ارائه بازخورد مناسب به ایشان

5- تهیه گزارش مختصر از چگونگی انجام فعالیت و ارائه به مدیر مدرسه

نقش مدرسه:

1- برگزاری جلسه توجیهی برای معلمان توسط مدیر

2- برگزاری جلسات توجیهی برای اولیای دانش‌آموزان قبل از شروع تعطیلات

3- تشکیل نمایشگاه از فعالیت‌های دانش‌آموزان

4- تهیه گزارش از فعالیت‌های انجام شده و ارسال به منطقه

نقش منطقه:

1- دریافت دستورالعمل و ابلاغ به مدارس

2- برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران مدارس

3- شناسایی و جلب مشارکت خیران برای خرید کتاب داستان‌های مناسب و اهدا به مناطق محروم و کمتر برخوردار

4- نظارت بر فرآیند فعالیت‌های مدارس و ارائه بازخورد مناسب

5- تهیه گزارش از فعالیت‌های انجام شده و ارسال به استان جهت جمع‌بندی وارائه به ستاد

تذکرات مهم:

1- یک عنوان کتاب خاص به دانش‌آموزان استان و منطقه و مدرسه و یا حتی یک کلاس معرفی نشود.

2- از تحمیل هزینه برای مدرسه و یا اولیای دانش‌آموزان پرهیز شود.

3- مراقبت شود تا اجرای این فعالیت زمینه را برای سودجویی افراد و یا انتشارات خاص فراهم ننماید."


۸۶۰۵۱/ج


منبع : فارس - مازندران


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : دانش‌آموزان - نوروزی - داستان - فعالیت‌های - آموزش - استفاده - داستان‌نویسی - مناسب - گزارش - پرورش - داستان‌گویی - ارائه - توزیع - استان - نوروز - آموزان - تعطیلات - محتوای - آموزش و پرورش - مدرسه - کتاب‌های - مازندران - تقویت - فعالیت - قصه‌های - داستان‌خوانی - مدارس - خانواده‌ها - خوانده - والدین - مناطق - دانش‌آموز - شنیده - ابتدایی - پیشنهادی - تولید - اجرای - یادگیری - راهنمایی - محدود - متناسب - منطقه - دوستان - نوشتن - معلمان - شیوه‌های - تناسب - بازخورد - معرفی - برگزاری - موجود - توجیهی - مختلف - ایجاد - بخشنامه - تحصیلی - مهارت‌های - مصاحبه - هزینه - اینکه - معاون - شهرستان - مجازی - اتفاقات - جایگزین - فرآیند - انتظارات - محتوا - گفت‌وگو - بتدایی - عملکرد - کتاب‌ها - پایه‌های - انتشارات - جلسات - مازندرانی - اولیای - ارسال - امروز - عنوان - مسؤولان - دریافت - بررسی - خوانی - وزارت - داستان‌های - شناسایی - خلاصه - شرایط - می‌توانند - زمینه - فعالیت‌ها - تحمیل - محروم - پرهیز - مرتبط - ایرانی - نوآوری - بنیادین - کودکان - اقتضائات - اسلامی - متنوع - خانواده - برگشت - تصویری - پیاده - اهداف - خواندن - خلاقیت - طبیعت - نمایش - قالب‌های - کتابخانه - امانت - اعلام - مساجد - کانون‌ها - ویژگی‌های -

نظر شما در مورد : طعم تلخ پیک نوروزی بعد از تعطیلات / توزیع پیک نوروزی بعد از نوروز + تصاویر

*

*


آخرین اخبارپربازدیدها

تحقیق و تفحص

آیا مخالفین مهدی عبوری شانس بیشتری برای رای آوری در شورای پنجم ساری را دارند یا موافقین؟

یک شهروند : مخالفین عبوری

ساروی : طرفداران عبوری ( عملگرا ) پیروز انتخابات این دوره شورای ساری هستن.
مردم عبوری و گروه عملگرا را دوست دارند.

افشين : اميدواريم شايسته ترين ها بيان ، آقاي عبوري كار كرد و كارهاي خوبي هم انجام داده . آقاي عبوري تيم محترم شهرداري ، شوراي محترم به حال خيابون فراموش شده و پر رفت و امد فرهنگ رسيدگي كنيد به زيبا سازي و نورپردازيش . واقعا فرهنگ غمگين شده و حال و هواي قديمارو نداره

ساروی : مخالفین عبوری

Masoud neyestani : خير براي اينكه مخالفين كارنامه درخشاني در مديريت شهري ندارند

رضازاده : موافقین مهندس عبوری

احمدي : تا حدودي درسته محل زندگي ما تو خيابون سعدي حتي پياده رو و اسفالت خوب نداره در صورتي كه به كوچه پس كوچه هاي منطقه ٣ خيلي رسيدگي شد اما اميدوارم موافقين شهردار راي بيارن

سید : مخالفین موافق عبوری بدون دوربریای خائنش که هم به عبوری خیانت کردن هم به ساری

سید رضا : بابا این سوال اصلا جواب نمیخواد
برین از مردم کوچه بازار بپرسین میگن بهتون

جوانان ساروی : موافقین عبوری صدرصد پیروز انتخابات هستند.درود بر عبوری و یارانش

جوانان ساروی : موافقین عبوری صددرصد پیروز هستند.درود بر عبوری ویارانش

راهبندی : آقای عبوری و موافقینش در قلب مردم ساری بخصوص مردم قدر شناس راهبند جای دارند. عبوری و موافقین عبوری حمایت ، حمایت، حمایت
مردم همیشه در صحنه راهبند- ساری

مررم : فقط موافقین عبوری بزرگوار و عزیز دل مردم

مقداد : با بررسی می توان پی برد که رای آوردن موافقان عبوری دراین دوره کار بسیار سختی است . <br>چرا که دست مافیای قدرت برای شهروند فهیم ساروی رو شده . [....] در شهرداری ساری بیداد میکند . <br>مردم ساری این دفعه و در این دوره عقلایی رای خواهند داد <br>این دور برنده انتخابات متخصصان خواهند بود نـــــــــه وابستگان به جریانات <br>

محمد م : مردم با یاران شهردار هستند

ادامه مناظره...

*

*