مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 48212 -تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 فروردین 1397 -ساعت : 10:30

چاپ به اشتراگ گذاشتن
حقیقت جبهه‌ها در آثار شهید آوینی ملموس‌تر است

یک پژوهشگر سینما:

حقیقت جبهه‌ها در آثار شهید آوینی ملموس‌تر است

مازندشورا: یک پژوهشگر سینما با بیان اینکه حقیقت جبهه‌ها در آثار شهید آوینی ملموس‌تر است، گفت: ماهیت سینما در اندیشه شهید آوینی چیزی جز گفت‌وگوی سینماگر با فطرت تماشاگر نیست.

مازندشورا:داود ضامنی سه‌شنبه‌شب در حاشیه نشست تخصصی با موضوع مفهوم واقعیت سینمایی در اندیشه‌های شهید آوینی که به‌مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری مازندران برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: سینما در تجربه تاریخی خود، خیلی وامدار قوه تخیل و خیال بود و مسئله‌ای که شهید آوینی با سینما داشت این بود که سینما باید داعیه حقیقت داشته باشد، از خیال کمک بگیرد اما در جست‌وجوی خیال نباشد.

وی افزود: شهید اهل قلم به‌دنبال شاعرانگی نبود بلکه در جست‌وجوی تفلسف در سینما بود، او کسی نبود که تنها در باب سینما حرف بزند او به‌دنبال حقیقت بود، انتخاب سینمای مستند برای او یک انتخاب از سایر گزینه‌ها نبود بلکه یک جبر تاریخی بود.

این پژوهشگر سینما بیان کرد: وقتی آثار شهید آوینی را با سایر آثار مستندسازان قیاس می‌کنیم، به‌خوبی احساس می‌شود که حقیقت جبهه‌ها در آثار او ملموس‌تر است.

ضامنی با بیان اینکه شهید آوینی مرد زمان خود بود و امروز نیز مسیر و راه او ادامه دارد، تصریح کرد: به‌عنوان مثال خیلی از مستندسازان توانستند پرده از واقعیت‌های جنگ در سوریه بردارند و اعتقاد دارند که مستند تکلیفی است برای رساندن مخاطب به حقیقت.

وی اضافه کرد: این مستندات نه‌تنها مخاطب را به واقعیت‌های سوریه نزدیک می‌کند بلکه در جشنواره‌های مختلف جهانی و بین‌المللی به مستندات جهان پهلو زده‌اند، بنابراین رویش‌هایی در نسل جوان وجود دارد که مستندات ماندگاری را تولید می‌کنند که ناشی از بذرهای خلاق و متعهدانه‌ای‌ست که شهید آوینی آنها را کاشته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سینمای داستانی به‌ ناچار با الهام از قوه خیال‌پردازی و رؤیا نتوانسته است مسیر مناسبی را انتخاب کند، گفت: سینمای داستانی دچار یک تأخیر فرهنگی شده است، این درحالی‌ست که سینمای مستند راه خود را به‌خوبی در پیش گرفته است.

وی با اشاره به دو عامل مهم مدیریت و سیاست‌گذاری در سینما تصریح کرد: سرعت تغییر و تحولات در حوزه فیلم مستند و داستانی جهان بسیار بالاست، به‌طوری که بیش از 154 شاخه علمی در سینما تأثیرگذار هستند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

ضامنی بیان کرد: ماهیت سینما در اندیشه شهید آوینی چیزی جز گفت‌وگوی سینماگر با فطرت تماشاگر نیست و این با ارائه تصویری از حقیقت کاملاً اتفاق می‌افتد، شهید آوینی می‌خواست بگوید که جور دیگری هم می‌توانید به فلسفه سینما نگاه کنید.

پژوهشگر سینما با بیان اینکه مسئله شهید آوینی حقیقت بود و نه فیلم، و به همین دلیل به‌دنبال مستند می‌رود، خاطرنشان کرد: از دید او فیلم می‌تواند به مثابه یک رؤیا یا آینه عمل کند که آینه در برابر واقعیت قرار می‌گیرد، واقعیتی که خودش باید با مخاطب صحبت کند.

 وی در پایان گفت: راه و هنر شهید آوینی ادامه دارد، جوانانی داریم که با اشراف به مسائل روز به‌دنبال کشف حقیقت می‌روند، مرزها را در می‌نوردند و مستندات قابل دفاعی را تولید می‌کنند.

انتهای پیام/ 86001/ح


منبع : فارس - مازندران


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : سینما - آوینی - حقیقت - مستند - به‌دنبال - مستندات - سینمای - مخاطب - داستانی - پژوهشگر - اینکه - ضامنی - جست‌وجوی - جبهه‌ها - تولید - تاریخی - سوریه - تصریح - ملموس‌تر - به‌خوبی - واقعیت - ادامه - واقعیت‌های -

نظر شما در مورد : حقیقت جبهه‌ها در آثار شهید آوینی ملموس‌تر است

*

*


آخرین اخبارپربازدیدها