باید به سمت مشاغل سبز در مازندران برویم /فرهنگ مصرف کالای ایرانی را همه‌گیر کنیم

تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 - ساعت : 09:26

کد مطلب: 48961 چاپ به اشتراگ گذاشتن

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کارآموزان چالوس:

باید به سمت مشاغل سبز در مازندران برویم /فرهنگ مصرف کالای ایرانی را همه‌گیر کنیم

مازندشورا: رئیس دانشگاه علمی کاربردی کارآموزان چالوس، با اشاره به اینکه برنامه استراتژیکی برای استان مازندران نداریم، گفت: اگر به جوانان خودمان اعتماد کنیم و فرهنگ مصرف کالای ایرانی را همه‌گیر کنیم واقعاً مشکل اشتغال کشور حل خواهد شد.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، دغدغه اشتغال و درآمد پایدار یکی از موضوعات بسیار مهم جوانان و به ویژه دانشجویانی است که به امید فراهم آوردن فرصت به منظور دست‌یابی به شغلی مناسب در آینده، وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و بعضاً حتی رشته‌هایی که به آن علاقه‌ای هم ندارند برای تحصیل انتخاب می‌کنند تا بتوانند پس از فارغ‌التحصیل شدن، به سرعت وارد چرخه اشتغال و درآمد و امنیت شغلی برای آینده خود شوند.

*راه و رسم ایجاد اشتغال برای آینده

حلقه مفقوده در اینجاست که نسل جوان و دانشجو به درستی نمی‌داند کدام مسیر و شیوه علمی برای آینده‌اش مفید خواهد بود و متضمن آینده شغلی و درآمدی می‌شود و این امر سبب شده است تا آمار فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور به رقم بیش از 4 میلیون نفر برسد که خود تبعات منفی خاصی برای جامعه دارد.

*ضرورت مهارت‌‌آموزی به دانشجویان

اما اکنون چند سالی است که دانشگاه علمی  ـ کاربردی فرهنگ و هنر واحد 2 مازندران در منطقه نوشهر و چالوس بحث مهارت‌‌آموزی به دانشجویان را سرلوحه کار خود قرار داده است که موفقیت‌های چشم‌گیری در تربیت دانشجویان فارغ‌التحصیل کارآفرین داشته است. این دانشگاه به مناسبت هفته مشاغل، اقدام به برپایی نمایشگاهی در حوزه اشتغال کرده است که برای اطلاع بیشتر با «هدایت کیالاشکی» رئیس دانشگاه علمی کاربردی کارآموزان چالوس گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

*برگزاری سالانه 2 نمایشگاه

وی با اشاره به اینکه ما هر ساله سعی می‌کنیم دو نمایشگاه برگزار کنیم، اظهار کرد: یکی با عنوان دستاوردهای دانشجویی و اساتید که شامل دست‌ساخته‌ها و دیگر کارهای تحقیقاتی آنها است و دیگری مصادف با هفته مشاغل تحت عنوان نمایشگاه آشنایی با مشاغل و دستاوردهای آن برگزار می‌کنیم که مختص دانش‌آموزان نوشهر و چالوس است تا با مشاغل مختلف در راستای آشنایی با بازار کار و نیز شناسایی علاقه‌مندی خودشان را در رشته‌هایی که بعدها می‌خواهند به عنوان منبع درآمد و کسب و کار آغاز کنند، بیابند.

*به تصویرکشیدن آینده شغلی برای دانش‌آموزان

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کارآموزان چالوس افزود: بسیاری از دانش‌آموزان وقتی درسی را فرا می‌گیرند نسبت به آن معمولاً آشنایی لازم را با شغل موردنظرشان ندارند ولی مثلاً وقتی در اینجا فردی که به دنبال تحصیل علم مکانیک است می‌تواند از الان بداند که در آینده با چه شغلی روبه رو است و چه فرایند‌هایی در حوزه اشتغال و درآمد دارد و این موضوع برای دیگر رشته‌ها نیز وجود دارد و در واقع آینده شغلی آنها را برایشان به تصویر می‌کشیم تا بتواند مطابق با توانمندی‌های خود آن را برای آینده‌اش انتخاب کند.

*برپایی نمایشگاه با 32 غرفه و مشاغل مختلف

وی تصریح کرد: در واقع ما سعی کردیم برای نخستین‌بار این نمایشگاه را با 32 غرفه و مشاغل مختلف برپا کنیم و همه کسانی که در این نمایشگاه حضور دارند یا دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی نوشهر و یا دانش‌آموزان چالوس و نوشهر هستند و این گام بسیار مهمی است تا دانش‌آموزان بتوانند مسیر و علاقه‌مندی خودشان را برای آینده پیدا کنند تا افرادی مثمرثمر برای جامعه باشند.

*جلوگیری از هدررفت هزینه‌های دوران تحصیل

کیالاشکی بیان کرد: هدف این است که ما به آنها بگوئیم باید بین رشته‌ تحصیلی دانش‌آموزی، دانشجویی و کاری باید در یک راستا باشد و متناسب با هم باشند و این‌طور نباشد که در دوره دانش‌آموزش یک رشته، دانشجویی یک رشته دیگر و در نهایت شغل آینده چیزی غیرمرتبط با تحصیلات این دو دوره باشد و ما در اینجا سعی می‌کنیم تا فرد را از حالت چندگانگی در تحصیلات و شغل‌یابی آینده‌اش خارج کنیم و هزینه‌هایی که در طول دوران تحصیل می‌کند به نوعی هدررفت نباشد.

*فراوانی شغل‌های کاذب

وی ابراز کرد: نبود اشتغال از معضلات اصلی در کشور است و البته شغل‌های کاذب نیز فراوان وجود دارد که نمی‌تواند تأمین کننده آینده یک فرد باشد و ما در اینجا می‌خواهیم دانش‌آموزان و دانشجویان را با شغل‌های واقعی آشنا کنیم تا در دام شغل‌های کاذب نیفتند.

*جوانان به دنبال کارهای اداری و دولتی نباشند

این مسؤول با اشاره به اینکه در فضای مجازی فرصت‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد که به دانشجویان معرفی می‌کنیم، گفت: حدود شاید 10 شاخه نرم‌افزاری وجود دارد که به این قشر جوان می‌آموزیم چگونه می‌توانند از این فرصت‌ها یک درآمد مطمئن و پایدار برای خودشان فراهم کنند و آنها را تشویق می‌کنیم تا به هیچ‌وجه به دنبال کارهای اداری و دولتی نباشند بلکه خودشان کارآفرین باشند.

*جذب بچه‌های نخبه مهارتی

وی با تأکید بر اینکه به دنبال بچه‌های نخبه علمی نیستیم بلکه دنبال نخبه‌های مهارتی هستیم، ابراز کرد: باید به آنها بیاموزیم که می‌توانند با یادگیری یک حرفه می‌توانند به عنوان یک کارآفرین، چند نفر دیگر را هم مشغول به کار کنند و به ترتیب تلاش ما در دانشگاه علمی کاربردی این است تا سهمی در ایجاد اشتغال و درآمد پایدار و مطمئن کشور داشته باشیم.

*تربیت بیش از 7 هزار نیروی انسانی مهارتی

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کارآموزان چالوس اظهار کرد: از سال 82 نخستین‌ جذب دانشجویان در دوره‌های مهارتی را آغاز کردیم که تا امسال حدود بیش از 7 هزار نیروی انسانی مهارت‌دیده خروجی داشتیم که 60 درصد آن بومی نوشهر، چالوس و حومه بودند که از این میزان نزدیک به 80 درصد آنها کارآفرین از این دانشگاه خارج شدند و اکنون در مشاغل مختلف فعالیت دارند و افراد دیگر را به خودشان جذب کردند و این هنر کارآفرینی است که ما در آنها تقویت کردیم.

*فرهنگ مصرف کالای ایرانی را همه‌گیر کنیم

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام «سال حمایت از کالای ایرانی»، تأکید کرد: اگر به جوانان خودمان اعتماد کنیم و فرهنگ مصرف کالای ایرانی را همه‌گیر کنیم واقعاً مشکل اشتغال کشور حل خواهد شد و این مستلزم آن است که ما در آموزش و پرورش، دانشگاه و به ویژه رسانه‌ها و خاصه رسانه‌هایی که در فضای مجازی کار می‌کنند همه با هم در یک راستا حرکت کنیم و تشویق‌گر جوانان باشیم.

*کسب توفیقات بزرگ با جوانان مهارت‌یافته

کیالاشکی اظهار کرد: الان ما داریم وارد یک سری صنایعی می‌شویم که به صورت ویژه در پی فراگیر کردن آن هستیم که در صنعت پوشاک پیش از این وارد شدیم و با همراهی همین جوانان مهارت‌یافته، توفیقات بزرگی پیدا کردیم ولی باید پذیرفت که کار سخت اما شدنی است و بنابراین همه ارگان‌ها و مسؤولان در این راه کمک کنند.

*تولید کالای ایرانی و بِرَندسازی

وی افزود: باید از همه امکانات و فضاهای رسانه‌ای در راستای تولید کالای ایرانی و بِرَندسازی استفاده کرد و البته این کار باید از حالت سنتی خارج و به صورت تخصصی، علمی و نوین انجام شود وگرنه در تولید، توزیع و تبلیغ جایگاهی نخواهیم داشت.

* یادگیری اصول بازاریابی مدرن از مقطع کاردانی

این مسؤول با بیان اینکه برای تسریع در تحقق شیوه‌های تخصصی و علمی، رشته بازاریابی را در دانشگاه علمی کاربردی نوشهر راه‌اندازی کردیم، تصریح کرد: این رشته برخلاف تدریس در مقاطع بالا که در دیگر واحدهای آموزشی انجام می‌شود، در این دانشگاه در مقاطع پایین‌تر این دانشگاه تدریس عملی می‌شود و این اعتقاد ما است که دانشجویان باید از مقطع کاردانی اصول بازاریابی را به صورت مدرن یاد بگیرد.

* تولید بدون بازار بی‌فایده است

وی اذعان کرد: تا وقتی بازار نداشته باشیم، تولید بی‌فایده است و بنابراین باید در بخش بازاریابی قوی عمل کنیم و این را در کلاس‌های خودمان به دانشجویان هم تأکید می‌کنیم.

*جلوگیری از هدررفت استعدادهای جوانان

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کارآموزان چالوس یادآور شد: در کنار نمایشگاهی که برپا کردیم، کلینیک مشاوره شغلی هم دایر کردیم و با استقبال بسیار بالای دانش‌آموزان روبه رو شد و در روز نخست بیش از 40 دانش‌آموز مشاوره رایگان شغلی دریافت کردند و دیگر باید پذیرفت به جز برخی رشته‌های خاص، قبول شدن در دانشگاه راحت و آسان است و بنابراین باید جلوی هدررفت استعدادهای جوانان در حوزه مهارتی گرفته شود.

*نبود برنامه استراتژیکی برای مازندران

وی درباره وجود فرصت‌های مهم اشتغال و درآمد پایدار در مازندران نیز، گفت: برنامه استراتژیکی برای استان مازندران و شهرستان نداریم و هنوز نمی‌دانیم که قطب کشاورزی هستیم یا گردشگری تا برای هریک از آنها برنامه‌ریزی کنیم. در نوشهر بندر و دریا داریم ولی در حوزه واردات و صادرات دریایی توفیق چندانی نداریم چون هیچ برنامه‌ مدون عملیاتی نداریم.

*نوع کِشت طبق منابع آب

کیالاشکی بیان کرد: اگر قطب کشاورزی هستیم باید بررسی کنیم که با توجه به وضعیت منابع آب منطقه، چه نوع کِشت و زراعتی مناسب است ولی هیچ ‌کس تاکنون به این موضوع به طور جدی نپرداخته است تا وجه علمی و اقتصادی نوع کشاورزی برای هر منطقه به دست بیاید و بر همان اساس حرکت شود تا بازدهی بالایی داشته باشد.

*مشاغل سبز در مازندران

وی با اشاره به اینکه هر حرکتی در راستای ایجاد اشتغال و درآمد در مازندران می‌شود حتماً باید جنگل، کوه و دریا و در یک کلام حفظ محیط‌زیست به هر شکل باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: به نظر من باید به سمت مشاغل سبز در مازندران برویم و ما در دانشگاه علمی کاربردی نوشهر نیز همین رویکرد را در پی گرفتیم و سعی کردیم تا جایی که ممکن است آنچه که به محیط‌زیست آسیب می‌زند جلوی آن را بگیریم و بنابراین در رابطه با محیط‌زیست منطقه هم همین‌طور رفتار شود و باید به سمت کسب و کاری برویم که در وهله نخست محیط‌زیست حفظ بماند.

*توسعه پایدار در گرو حفظ محیط‌زیست

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کارآموزان چالوس با بیان اینکه وقتی از توسعه پایدار سخن می‌گوئیم در واقع یکی از عواملی که سبب تحقق توسعه پایدار خواهد شد عامل محیط‌زیستی است که باید بسیار به آن توجه شود، تصریح کرد: اگر قرار است صنعتی وارد منطقه شود که از نظر اقتصادی سودآور باشد ولی از آن طرف بخواهد به محیط‌زیست ما آسیب بزند، نمی‌تواند توسعه پایدار شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر می‌توانیم در صنعت پوشاک که آلایندگی برای محیط‌زیست ندارد، قطب شویم ولی همه اینها مستلزم ایجاد بسترهای مورد نیاز آن است.

*زیرساخت‌های توسعه گردشگری در مازندران فراهم نیست

این مسؤول با اشاره به اینکه در مازندران بستر گردشگری بسیار خوبی داریم، افزود: ولی متأسفانه هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نیست و بیشتر کسانی که به مازندران سفر می‌کنند مسافر هستند تا اینکه گردشگر باشند چون برنامه‌ای برای گردشگری نداریم تا بتوانیم از فرصت گردشگری در مازندران استفاده لازم را ببریم.

*عارضه اشتغال و تولید

وی گفت: اشتغال و تولید منطقه دچار عارضه است و به همین منظور در دانشگاه علمی کاربردی کلینیک کسب و کار را هم به صورت دائمی راه‌اندازی کردیم و این توانایی را داریم تا عارضه‌های کسب و کار را شناسایی و راهکار مناسب برای پویایی و توسعه آن ارائه کنیم.

86019/ج


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #دانشگاه #اشتغال #مازندران #کاربردی #آینده #مشاغل #چالوس #نوشهر #دانشجویان #کردیم #پایدار #درآمد #اینکه #جوانان #تولید #دانش‌آموزان #محیط‌زیست #می‌کنیم #نمایشگاه #کارآموزان #توسعه #ایرانی #بسیار #منطقه #کالای #خودشان #دنبال #اشاره #گردشگری #مهارتی #عنوان #اظهار #داریم #بازاریابی #نداریم #بنابراین #هستیم #باشند #شغل‌های #مختلف #هدررفت #تحصیل #ایجاد #کیالاشکی #فرهنگ #کارآفرین #فراهم #اینجا #همه‌گیر #تصریح #آینده‌اش #مسؤول #باشیم #کشاورزی #مناسب #بگیرد #افزود #تأکید #می‌توانند #آشنایی #راستای #کارهای #بازار #دانشجویی #برویم #دستاوردهای #مهارت‌یافته #کاردانی #راه‌اندازی #تدریس #تخصصی #بِرَندسازی #ندارند #پذیرفت #مقاطع #رشته‌هایی #پوشاک #استفاده #بی‌فایده #اقتصادی #منابع #منظور #بیشتر #شهرستان #عارضه #زیرساخت‌های #نمایشگاهی #برگزار #استعدادهای #توفیقات #کلینیک #مشاوره #استراتژیکی #برنامه #برپایی #انسانی #راستا #دوران #نباشد #تحصیلات #البته #ابراز #جلوگیری #شناسایی #موضوع #مهارت‌‌آموزی #علاقه‌مندی #جامعه #دارند #کسانی #نمی‌تواند #اداری #بتوانند #فارغ‌التحصیل #یادگیری #نیروی #خودمان #امسال #بچه‌های #مطمئن #نباشند #دولتی #اکنون #مجازی #تربیت #فرصت‌های #مستلزم

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : باید به سمت مشاغل سبز در مازندران برویم /فرهنگ مصرف کالای ایرانی را همه‌گیر کنیم

*

*


X https://sport45.site/