تاریخ انتشار : شنبه 15 اردیبهشت 1397 - ساعت : 19:07

کد مطلب: 49063 چاپ به اشتراگ گذاشتن

برنامه های بلند مدت و بی توجهی به رویدادی یک ساله

آنچه که در تبریز 2018 صورت نگرفت

مازندشورا: شهردارآنلاین: افتتاح رسمی رویداد تبریز 2018 درحالی صورت گرفت که همچنان انتقادات جدی به آن وارد است و بسیاری این رویداد را یک پروژه شکست خورده می دانند هر چند که مسئولان موافق چنین نظری نیستند.

مازندشورا:به گزارش شهردار آنلاین،رویداد تبریز 2018 که پنجم اردیبهشت ماه جاری با حضور رییس جمهوری افتتاح شد فرصت بی نظیری برای جذب گردشگر در این شهر و افزایش همکاری های بین المللی تبریز به عنوان یک کلانشهر با دیگر شهرهای کشورهای اسلامی بود. آنچه می توانست به ارتقا این شهر برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد کمک کند قطعا هم صدایی ارگان های مربوط به آن بوده است.

داشتن زیرساخت های مناسب و بهسازی های محیطی اولین چیزی است که در جذب گردشگر اهمیت دارد، به نظر می رسد شهرداری تبریز و کمیته برگزاری تبریز 2018 بیش از هرچیز به این نکته توجه کرده باشند، این را می توان از برنامه های ارائه شده در سخنرانی های مختلف مسئولان به خوبی مشاهده کرد.

از جمله برنامه های اجرایی مرمت برخی از خانه های تاریخی و ساختمان پر ارزش مانند مقبره شهریار، احداث 7 هتل،  رسیدگی به بحث نظافت و نصب تابلو های راهنما در شهر بوده است. اما با وجود برخی تلاش های صورت گرفته از زمان آغاز سال 2018 شاهد به پایان نرسیدن برخی از این پروژه ها و همچنین مواردی همچون سرگردانی توریست ها در شهر بوده ایم. 

با بررسی های شهردارآنلاین بخش دیگری از سیاست گذاری های اتاق فکر تبریز 2018 مشخص شد، سهرابی که پیش از این در  اتاق فکر این رویداد حضور داشته است، می گوید: در خصوص رویداد تبریز 2018 پروژه های زیر ساختی بسیاری صورت گرفته است، ازجمله احیای جاده ابریشم و تلاش برای قرار گرفتن در مثلث طلایی گردشگری ایران. 

به نظر می رسد، اعضای اتاق فکر و سیاست گذاری این رویداد جهانی اهمیت پررنگ شدن برگزاری آن را در یک شهر فراموش کرده باشند، چرا که با وجود اهمیت انجام پروژه های بلند مدت معرفی تبریز به عنوان یک پایگاه گردشگری در طول یک سال می توانست به جذب سرمایه گذار برای انجام همین پروژه های بلند مدت کمک شایانی کند، چراکه برخی از این پروژه ها شاید حتی  پس از پایان سال 2018 میلادی هم به سرانجام نرسیده باشند. 

بنابراین به نظر می رسد که برای مسئولان شهر نامگذاری تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی تنها یک عنوان بوده باشد. هرچند عده ای نیز از ضعف در تامین بودجه و انتظار افراد از تخصیص بودجه کلان به برگزاری رویداد می گویند، در صورتی که برگزاری این رویداد به عهده گروههای غیردولتی بوده است نیازی به تامین بودجه از طریق دولت نبوده از طرف دیگر با توجه به اینکه آغاز سال 2018 میلادی چند ماهی پیش از نوروز است، مسئولان برگزاری می توانستند با توجه به اینکه در سال 96 بودجه برای برگزاری تبریز2018 مصوب نشده بود برنامه ریزی های لازم را انجام دهند. 

اما بیشترین مسئله ای که انتقادات افراد را از برگزاری این رویداد در پی داشت ضعف در تبلیغات رویداد تبریز2018 بود، مسئله ای که از نصب بنرها و چاپ بروشور تا پخش برنامه در تلویزیون های خارجی، یکی از مشکلات عمده تا پیش از آغاز سال 97 کمبود بنرها در شهرهای مختلف بود، اما به نظر می رسید پس از گذشت چندماه از آغاز سال 2018 با شهرداری تبریز که متولی تبلیغات برای این رویداد جهانی بود با نصب بنر در فرودگاه ها و معابر شهری و همچنین ساخت کیوسک های اطلاع رسانی در معابر شهری سعی در رفع این مشکل داشته است.

با برگزاری مراسم افتتاحیه و حضور کم رنگ مهمانان خارجی ضعف در اطلاع رسانی های بین المللی نمایان تر شد هرچند زهرا ساعی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص نظر دیگری دارد، به گفته او در شبکه پرس تی وی و چند شبکه دیگر تبلیغات صورت گرفته، ضمن اینکه چندماه در ترکیش ایر تبلیغات صورت گرفته است.
ساعی در گفت و گو با شهردارآنلاین با اشاره به دعوت از سفرا برای حضور در تبریز گفت: در سفارت خانه های ایران در کشور‌های مختلف تبلیغات صورت گرفت و من شخصا با گروه های دوستی که به مجلس می آمدند نیز صحبت هایی داشتم. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان همکاری های اسلامی در بهمن ماه کنفرانسی داشت که در آن از همه مهمانان برای حضور دعوت شد. البته شاید ما به ایده آل هایمان نرسیده باشیم اما تلاش های خوبی شد. 

 نماینده دیگر تبریز شهاب الدین بی مقدار در مصاحبه دیگری که با شهردارآنلاین انجام شد از اطلاع رسانی ضعیف در این حوزه ناراضی بود و گفت: اعتراض فعالان حوزه گردشگری به روند برگزاری رویداد آن هم زمانی که 3 ماه از آغاز سال 2018 گذشته به حق است.

او ادامه داد: من بارها در این خصوص به ستاد برگزاری تذکر داده ام اما برای تبلیغات درباره تبریز 2018 چیزی جز چند بنر ندیده ام، گرچه بیشتر این تبلیغات باید در خارج از تبریز و برای گردشگران صورت بگیرد. در آخرین جلسات تصمیم برای آماده سازی بروشور ها گرفته شدکه امیدواریم در همین روزهای پایانی سال آماده شوند.

بی مقدار با بیان اینکه از زمانی که شهرداری تبلیغات تبریز2018 را به عهده گرفته شاهد بهبود شرایط هستیم، گفت: ستادی عمل کردن یکی از مشکلات بزرگ کشور ما است، در حال حاضر هر کارگروه مشکلات را به گردن کارگروه دیگری می اندازد و تنها بر حجم آن ها اضافه می کند. از طرف دیگر تبریز بودجه کافی برای برگزاری نداشت که خوشبختانه در بودجه 97 ردیفی برای آن درنظر گرفته شده است.

وی همچنین از دو زبانه بودن سایت اطلاع رسانی این رویداد انتقاد کرد و گفت: من بارها دراین خصوص تذکر داده ام، اما همچنان سایت اطلاع رسانی تبریز 2018 به زبان، فارسی و انگلیسی است، در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه ما که می توانند با آمدن به ایران سودآوری فراوانی داشته باشند عرب زبانند، همچنین در سفر اخیرم به مسکو من شخصا شاهد حضور مسلمانان بسیاری از اهالی چک ، روسیه و مجارستان بودم که با اطلاع رسانی درست می توانستند برای برگزاری رویداد تبریز 2018 به این شهر سفر کنند اما متاسفانه در این زمینه هنوز کاری صورت نگرفته است.

یکی از نکات پر اهمیت در جذب گردشگران برگزاری مراسم‌ و برنامه های متنوع است، به گفته مسئولان برنامه های متنوعی از جمله برنامه های فرهنگی و همچنین ورزشی برای تبریز در نظر گرفته شده است، اما یک نکته بسیار پر اهمیت در این باره مغفول مانده است، تبریز جزیی از اقلیم سرد کشور محسوب می شود و عملا ورود گردشگران در شش ماه نخست سال صورت می گیرد و شاید اگر توجه بیشتری به برگزاری برنامه ها و مراسم در شش ماه اول سال به ویژه به صورت بین المللی می شد می توانستیم شاهد ورود جمعیت زیادی از گردشگران به ایران و مقصد تبریز بودیم.

در نهایت آنچه مسئولان بیش از پیش به آن اشاره کردند هماهنگی بین کارگروه ها و آمادگی مردم برای پذیرش مسافران در شهر بود، هماهنگی دقیقا همان نکته ای بود که در ماه های گذشته شهردار تبریز از آن انتقاد کرد و با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در مورد رویداد تبریز ۲۰۱۸خاطرنشان کرد:در این زمینه کارهای زیادی صورت گرفته است ولی از آن جایی که جزیره ای عمل شده است کسی در جریان کارها و فعالیت های انجام شده قرار نگرفته است.

از طرف دیگر به نظر می رسد که آموزش ها و اطلاع رسانی های کافی در خصوص اهمیت برگزاری چنین رویدادهای بین المللی در کشور و نتایج و آثار آن صورت نگرفته باشد. 
چرا که در برخی  موارد این عدم آگاهی می تواندتاثیر گذار باشد برای مثال با آنکه رویداد تبریز 2018 می توانست تاثیر به سزایی در حضور گردشگران نوروزی داشته باشد اما عملا در 4 روز ابتدایی نوروز شهر به رسم همه ساله تعطیل بود و بازار تبریز که یکی از مهمترین جاذبه های این شهر محسوب می شود پذیرای گردشگران نبود. 

مسلم است که در کنار اتاق های فکر و بهره برداری از پروژه های پر اهمیت، پس از قبول مسئولیت رویدادهایی در سطح بین المللی نیاز است، چه مسئولان و چه افراد جامعه به درک کاملی از اهمیت برگزاری این رویدادها و تاثیر آن پس از بهره برداری صحیح از رویداد برسند. چرا که در ظاهر شاید رویدادهایی مانند پایتختی گردشگری جهان اسلام، پایتختی جوانان جهان اسلام و پایتخت گردشگری آسیا و... تنها عناوین و القاب باشند اما در حقیقت هرکدام از این القاب می توانند قدم بزرگی در رشد و توسعه شهر بردارند.


منبع : شهردار آنلاین

برچسب ها : #تبریز #برگزاری #رویداد #گرفته #برنامه #تبلیغات #اهمیت #اطلاع #رسانی #مسئولان #گردشگری #گردشگران #بودجه #پروژه #المللی #اسلامی #همچنین #باشند #عنوان #اینکه #دیگری #بسیاری #توانست #نگرفته #کشورهای #شهرداری #شهردارآنلاین #کارگروه #مختلف #افراد #اشاره #تبریز2018 #مشکلات #گذشته #شورای #مقدار #زمانی #بارها #آماده #هماهنگی #رویدادهایی #برداری #پایتختی #اسلام #القاب #تاثیر #فعالیت #زمینه #توانند #محسوب #زیادی #نماینده #انتقاد #نوروز #سیاست #گذاری #جهانی #میلادی #پایان #مانند #شهردار #گردشگر #همکاری #شهرهای #نرسیده #پایتخت #خارجی #چندماه #معابر #مراسم #بروشور #بنرها #هرچند #تامین #توانستند #مسئله #مهمانان

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : آنچه که در تبریز 2018 صورت نگرفت

*

*


X https://sport45.site/