یونیت‌های دندانپزشکی بیمارانHIV  مصوبه کاغذی در  مازندران

تاریخ انتشار : سه شنبه 08 خرداد 1397 - ساعت : 06:30

کد مطلب: 50599 چاپ به اشتراگ گذاشتن

پنهان کاری گزینه پیش روی بیماران ایدزی برای دریافت خدمات دندانپزشکی

یونیت‌های دندانپزشکی بیمارانHIV مصوبه کاغذی در مازندران

مازندشورا: ایجاد یونیت‌های ویژه داندانپزشکی از مصوبات شورای سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای مبتلایان به ایدز بوده است که براساس اعلام دو مسؤول در دانشگاه علوم پزشکی قرار بوده است که از سال 94 این مصوبه در بیمارستان رازی قائم‌شهر اجرایی شود...

مازندشورا: خبرگزاری فارس؛ سرویس اجتماعی در گزارش چند روز گذشته‌ با عنوان کتمان بیماری برای گرفتن خدمات دندان‌پزشکی/بیشتر بیماران سابقه اعتیاد داشتند که از یک بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی تهیه و منتشر شده بود از عدم پذیرش این بیماران در مراکز دندان‌پزشکی استان مازندران صحبت به میان آمده بود.

یکی از بیماران مبتلا  از اینکه در مراکز دندانپزشکی با وجود خوداظهاری تحت درمان قرار نگرفته و یا از جانب پزشکان پذیرش نمی‌شود، صبحت به میان آورد.

عدم وجود مرکز درمانی ویژه بیماران مبتلا به HIV هم مورد بحث بود که برای صحت و سقم موضوع و اینکه آیا مرکزی در استان ویژه  پیگیری درمانی بیماران مبتلا به ایدز وجود دارد دست‌مایه گفت‌وگو ما با مسؤول بیماری‌های عفونی معاونت بهداشتی درمانی استان مازندران شده است.

*پیش‌بینی وجود 3 هزار بیمار مبتلا به ایدز در مازندران

محمدرضا پارسایی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود که 3 هزار بیمار مبتلا به HIV در استان مازندران حضور داشته باشند، می‌گوید؛ در حال تنها 500 بیمار در دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل شناسایی شدند.

*نباید بین بیماران فرقی قائل شد

وی در ارتباط با عدم پذیرش بیماران HIV مثبت در مراکز دندانپزشکی، اظهار کرد: این موضوع نباید اتفاق بیافتد، پزشکان موظف به پذیرش بیماران هستند، از طرفی پروسه ضدعفونی مطب‌ها باید به صورت کامل و مناسب انجام شود و نباید بین بیماران فرقی قائل شد.

*مصوبه وجود دارد

مسؤول بیماری‌های عفونی معاونت بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در استان مازندران تصمیم گرفته شد که بیماران با علائم مثبت در بیمارستان رازی قائم‌شهر خدمات دندانپزشکی دریافت کنند، گفت: این مصوبه وجود دارد و به نظرم که این اقدام انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه بیماری HIV مثبت قشر جوان جامعه را درگیر کرده است، گفت: برای کنترل این بیماری و جلوگیری از تولد نوزاد مبتلا تست شناسایی از بانوان باردار انجام می‌شود که از 40 هزار مورد بررسی شده تنها سه مورد مثبت بوده است.

 برای بررسی چند و چون موضوع  و دریافت اطلاعات بیشتر با محمد اسپهبدی مدیرگروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت‌وگو کردیم که این مسؤول که خودش داندانپزشک است، در این زمینه اظهار کرد: کار کردن با این بیماران سخت است.

وی با اعلام اینکه دندانپزشک باید رعایت جوانب بهداشتی را برای همه بیماران مدنظر قرار دهند، گفت: پزشک در زمان استفاده از ابزار و لوازم به حدی حساسیت نشان دهد که همه مراجعه‌کنندگان HIV مثبت هستند.

مدیرگروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  خاطر نشان کرد: همکاران ما باید ریسک ابتلا در مراکز درمانی را به صفر برسانند.

*مصوب شد بیماران مبتلا به ایدز به بیمارستان رازی بروند

وی بعد از توصیه‌های بهداشتی به همکارانش ما را به مرکز سانتر عفونی قائم‌شهر ارجاع داده است و گفت: در شورای سلامت استان مازندران مصوب شده است که بیماران مبتلا بهHIV مثبت برای دریافت خدمات دندانپزشکی به بیمارستان رازی قائم‌شهر مراجعه کنند.

اسپهبدی  خاطر نشان کرد: پزشکان باید به روزترین وسایل را در اختیار داشته باشند اما نمی‌توانیم پزشکان را وادار به پذیرش بیماران HIV مثبت کنیم.

با تایید دو نفر از مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا حدودی خیال‌مان از بابت وجود مرکزی ویژه درمان بیماران مبتلا به ایدز راحت شد ولی گلایه‌های فرد مبتلا همچنان در گوشم زمزمه می‌کرد.

*یونیت ویژه بیماران مبتلا به HIV مثبت وجود ندارد

موضوع را از طریق مدیر درمان بیمارستان رازی قائم‌شهر که در گذشته نه چندان دور مسؤول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود بررسی کردیم که حسین آهنگران، گفت: یونیت ویژه بیماران مبتلا به HIV مثبت در این مرکز درمانی وجود ندارد، البته خدمات درمانی به بیماران ارائه می‌شود.

حقیقت غیرقابل انکار اینکه نگارنده و حتی خوانندگان مطلب اگر احساس کنند که در مطبی خدمات دندانپزشکی به بیماران HIV مثبت انجام می‌شود با وجود اعتماد بیش از اندازه به پزشک مراجعه نکنند و حتی به قول دکتر اسپهبدی قید دندان خراب را بزنند، اما روند رو به رشد بیماری HIV مثبت غیرقابل انکار است.

حساسیت‌ها برای جلوگیری از شیوع حتی یک مورد آن باید جدی‌تر گرفته شود که یکی از راه‌های آن ایجاد مرکز ویژه داندانپزشکی بیماران HIV مثبت است که در ظاهر هزینه‌ای نداشته ولی عدم توجه به آن بار مالی و مشکلات جدی‌تری برای استان مازندران به وجود می‌آورد.

افزایش خدمات‌دهی به بیماران مبتلا به اچ‌ای‌وی مثبت می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که 3 هزار بیماری که پیش‌بینی می‌شود علامت مثبت دارند نسبت به معرفی و دریافت خدمات پزشکی اقدام کنند، نکته‌ای که مسؤول بیماری‌های عفونی معاونت بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به آن اشاره  کرد که اگر بیماری در موعد مناسب تشخیص داده شود، امکان افزایش طول عمر آنها وجود دارد.

مصاحبه روزهای آینده در ارتباط با مشکلات بیماران مبتلا ابعاد بیشتری از مشکلات این قشر را باز می‌کند...

================

گزارش از جاوید عباسی

================

86004/ج


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #بیماران #مازندران #مبتلا #درمانی #پزشکی #اینکه #دانشگاه #استان #بهداشتی #خدمات #دندانپزشکی #بیماری #مسؤول #معاونت #دریافت #پذیرش #بیمارستان #عفونی #مراکز #پزشکان #اعلام #بیمار #قائم‌شهر #مشکلات #دندان #بررسی #نباید #سلامت #پیش‌بینی #موضوع #درمان #مصوبه #بیماری‌های #دندان‌پزشکی #کردیم #گزارش #مراجعه #ندارد #افزایش #انکار #غیرقابل #مدیرگروه #یونیت #جلوگیری #ارتباط #مرکزی #شناسایی #گفت‌وگو #اظهار #مناسب #بیشتر #باشند #اقدام #گرفته #اسپهبدی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : یونیت‌های دندانپزشکی بیمارانHIV مصوبه کاغذی در مازندران

*

*


X https://sport45.site/