مسمویت 400 نفره کلاردشتی‌ها و انفجار مهیب در قائم‌شهر؛ اتفاقات مرموز و بی‌پاسخ!/جلسه ویژه برای نجات مردم کلاردشت

تاریخ انتشار : چهار شنبه 09 خرداد 1397 - ساعت : 14:55

کد مطلب: 50654 چاپ به اشتراگ گذاشتن

مسمویت 400 نفره کلاردشتی‌ها و انفجار مهیب در قائم‌شهر؛ اتفاقات مرموز و بی‌پاسخ!/جلسه ویژه برای نجات مردم کلاردشت

مازندشورا: جلسه‌ای با حضور مسؤولان مازندران و وزارت بهداشت در ارتباط با حادثه مسموم شدن بیش از 400 نفر از مردم کلاردشت در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

مازندشورا:به گزارش خبرگزای فارس از شهرستان کلاردشت، در پی حادثه مسموم شدن بیش از 400 نفر از مردم شهرستان کلاردشت جلسه‌ای با حضور مسؤولان بهداشتی کشور و مازندران در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

* جای نگرانی زیادی وجود ندارد

فرماندار کلاردشت در این جلسه اظهار کرد: در بحث بحران آب شرب نه اینکه آب عامل اصلی باشد بلکه در این حادثه چهار علت وجود دارد ولی بیشترین تمرکز روی آب شرب بوده که خوشبختانه شرایط در حال حاضر نرمال است.

ایوب صالحی با اشاره به اینکه مشکلات گوارشی برای شهروندان از ساعت 21:30 دقیقه یک‌شنبه هفتم خردادماه امسال شروع شد، گفت: به‌دلیل مراجعات پی در پی مردم حساسیت کادر بهداشت و درمان برانگیخته شد و پس از انجام بررسی‌های لازم احتمال اینکه مسمومیت غذایی، جوی یا در اثر مصرف آب و مصرف سبزی‌های آلوده باشد، وجود داشت.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌های به‌عمل آمده هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان اظهار نظر کرد.

فرماندار کلاردشت خاطرنشان کرد: بحث پیشگیری به‌عنوان مهم‌ترین موضوع از روز گذشته بسیار حائز اهمیت شد تا تعداد مسمومان افزایش پیدا نکند که خوشبختانه این امر میسر شد و طبق نمودار سینوسی روند کاهشی پیدا کرد که در حال تداوم است.

صالحی با بیان اینکه جای نگرانی زیادی وجود ندارد، افزود: با رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی دست‌ها و میوه و سبزی‌های خوراکی و اجتناب از نزدیک شدن به مسمومان تا حدود زیادی روند کاهشی را شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: شهروندان از تلقین کردن به خودشان و اینکه در معرض بیمار شدن هستند، بپرهیزند.

فرماندار کلاردشت تصریح کرد: ستاد بحران وظیفه دارد در بحث حفاری کردن قسمت لوله‌های شکسته آب شرب که در اثر دم و بازدم‌های ایجادشده میزان ایستایی کلر پایین آمده و آلودگی جزیی ایجاد می‌شود.

این مسؤول گفت: در بحث پدافند غیرعامل شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی نشست‌ها و رایزنی‌های مختلف ایجاد شده که ایجاد یک آزمایشگاه در تصفیه‌خانه آب شهر ضروری است و فضای ایجادشده روباز هم احتمال تخریب دارد که با تخصیص اعتبارات بتوانیم شرایط نرمال را به شهرستان باز گردانیم.

* تأکید استاندار مازندران بر شناسایی و رفع مشکل است

مدیرکل مدیریت بحران مازندران در ادامه جلسه اظهار کرد:  تأکید استاندار مازندران بر شناسایی و رفع مشکل است.

علی‌اصغر احمدی ادامه داد: در حال حاضر بیماران مرخص شدند و تعداد مراجعات بسیار کمتر از دیروز است.

* روند مراجعه بیماران را  به‌عنوان طغیان بیماری می‌شناسیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز بیان کرد: از یک‌شنبه‌شب بیمارانی با علائم اسهال، تب خفیف و مشکلات گوارشی خفیف به بیمارستان مراجعه کردند که می‌توانست ویروسی یا فصلی باشد اما تعداد بیماران نیز رو به افزایش بود.

محسن اعرابی بیان کرد: از بین 309 بیماری که تا هشت صبح امروز داشتیم و 367 بیماری که تا بعدازظهر داشتیم، تنها پنج نفر بستری شدند؛ به این معنا که همان بیماری گوارشی خفیف بهترین توصیفی است که ما از این نوع بیماری می‌توانیم داشته باشیم.

وی افزود: از بین افراد بستری‌شده چهار بیمار کودک و یک بیمار نوجوان بودند که آستانه تحمل‌شان از بزرگسالان کمتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: امکانات لازم موجود بود و رسیدگی خوبی انجام شد و از شب گذشته تا هشت صبح امروز 25 بیمار داشتیم که نسبت به شب گذشته‌اش که 70 بیمار داشتیم کاهش چشم‌گیر تعداد مراجعه‌کنندگان را شاهد بودیم.

اعرابی افزود: از صبح تا بعدازظهر 58 بیمار داشتیم که نسبت به روز گذشته کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه این روند مراجعه بیماران را  به‌عنوان طغیان بیماری می‌شناسیم، اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام ما این است که بیماران را دریابیم و عوامل خطری که باعث می‌شود افراد بیشتری مبتلا شوند را شناسایی کرده و مداخله لازم را برای کاهش آن عوامل داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: یکی از عوامل خطر آب است که باید کلرسنجی شده تا در حد مطلوب شود.

اعرابی ادامه داد: سازمان برنامه بودجه استان باید توجه خاصی به وضعیت آب آشامیدنی کلاردشت داشته باشد، چرا که این شهرستان مقصد پیشانی مازندران است و هر ساله مسافران زیادی به این شهر سفر می‌کنند و آب موجود، ظرفیتی بیش از تعداد شهرستان باید داشته باشد.

اعرابی ادامه داد: نکته مهم در مورد طبیعت این تیپ طغیان‌ها وجود دارد که با مداخله اداره کنترل طغیان‌ها و اپیدمی‌ها در کشور مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر که خوشبختانه تجربه کشوری دارند.

* انتقال بیماری از فرد به فرد

رئیس اداره آب و غذای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: با توجه به علائم مشاهده‌شده در بیماران مربوط به‌طور کلی به نظر می‌رسد که عفونت ویروسی باشد که نمونه انسانی و ویروسی  به تهران ارسال شد تا بررسی‌های لازم انجام شود و این مشکل عجیبی نیست در فصل بهار با توجه به بارندگی‌ها طبیعی است.

بابک عشرتی افزود: در سال 1395 در همین برهه از زمان در استان کرمانشاه شهرستان اسلام‌آباد همین اپیدمی را با تعداد 2 هزار و 500 بیمار داشتیم.

وی با اشاره به اینکه کلیت این بیماری چیز مهمی نیست، ادامه داد: تعداد بیماران به‌صورت انفجاری بالا می‎رود اما بعد رو به کاهش می‌رود، چون به‌صورت فرد به فرد انتقال می‌یابد.

رئیس اداره آب و غذای وزارت بهداشت با بیان اینکه در چند روز گذشته انتظار افزایش را داریم، اظهار کرد: شرایط در کلاردشت با توجه به تعطیلات در پیش رو ویژه است و ارتباط و هماهنگی دستگاه‌ها در ارتباط با توزیع مواد غذایی و آب باید بیشتر باشد، رستوران‌ها باید بیشتر تحت حمایت باشند، اگر تعداد بیماران بالا باشد نشان‌دهنده این است که ما در شرایط بحران قرار داریم که معمولاً حدود 15 روز به طول می‌انجامد.

عشرتی تصریح کرد: با مشاهده وضعیت به این نتیجه رسیدیم که با مراقبت‌های بیشتر می‌توان این بحران را کنترل کرد و مهم است اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه به‌خوبی انجام گیرد، همکاران اقدامات آموزشی بهداشتی را به‌صورت خانه به خانه آغاز کرده و ادامه می‌دهند و با شناسایی و مدیریت عوامل خطر این بحران به خوبی مدیریت می‌شود.

* خط قرمز برای ما کیفیت آب است

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران در ادامه گفت: سیستم تصفیه و کلرزنی آب به‌صورت مداوم انجام می‌شود و خط قرمز برای ما کیفیت آب است.

مجید عبداللهی بیان کرد: از روز گذشته در آب و فاضلاب شهری و روستایی با انجام آزمایشگاه‌ها توسط شبکه بهداشت و ارسال آن به تهران و مشاهده نتیجه که مشکل از آب نبود و کلر را در رنج بالاتری استفاده کردیم تا از انتقال آلودگی جلوگیری کنیم. 

وی تصریح کرد: به‌طور قطع می‌توان گفت که مشکل از آب نبوده و آب این شهرستان هیچ آلودگی نداشته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب این شهرستان با سیستم‌های جدید در حال ارائه خدمات است.

عبداللهی تصریح کرد: همکاران ما به تمام روستاها و بیمارستان‌ها سر زدند و لیستی از روستاهایی که تحت پوشش ما هستند مشکل دارند و برعکس مشکل ندارند و مکان‌هایی که از منابع آبی دیگری استفاده می‌کنند و مشکل دارند که باید بررسی شود.

وی یادآور شد: اقدام مهم آموزش عموم مردم است که رعایت بهداشتی و فردی مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند این  زنجیره را قطع کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران افزود: همچنین با مدیریت رستوران‌ها و اماکن و ممنوعیت از سرو سالادهایی که بسته‌بندی باز دارند از آنچه را که فکر می‌کنیم عامل تشدید خطر است، جلوگیری کنیم.

عبداللهی گفت: با آموزش فردی و عمومی خوب می‌توان گستره نگاه بهتری داشته باشیم.

* آب دلیل بروز بیماری نبود

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران اظهار کرد: در اخبار سراسری اعلام شده آب را مهم‌ترین عامل بروز این بیماری دانستند در صورتی که این موضوع صحت ندارد.

ذبیح‌الله ذاکری افزود: تاکنون فرضیه‌ای ثابت نشده که دقیقاً علت مشخص شده باشد.

امام جمعه کلاردشت نیز اظهار کرد: از مسائلی که در این زمینه مهم است می‌توان به  وجود تعداد زیادی تبعه خارجی در این شهرستان اشاره کرد، بحث وجود دامداری‌هایی که در مسیر رودخانه است که در پی بارندگی‌ها فاضلاب‌ها وارد رودخانه می‌شود و اینکه آب در قسمت‌هایی از مناطق شهری قطع شده و فشار آب کم می‌شود که بحران دیگری است. 

حجت‌الاسلام مهدی غفاری افزود: دامن نزدن به حواشی این بحران بسیار مهم است تا ناامنی ایجاد نشود و با تدبیر به‌موقع بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

به گزارش فارس، در پایان این جلسه که با تماس‌های مکرر استاندار که در تهران جلسه مهمی داشت، قرار بر این شد که با کنترل همه‌جانبه در موضوعاتی که احتمال آلودگی در آن وجود دارد بحث آب، موادغذایی با کنترل سلامت آب و کنترل بازار در این هفته و کنترل بر اماکن توزیع غذا با پیشگیری بتوانند بر کنترل این بیماری تسلط پیدا کنند و همان‌طور که گفته شد این‌گونه تعبیر می‌شود که این بیماری از نوع ویروسی بوده که دلیل آن هنوز مشخص نیست.

البته در 16 اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز انفجار مهیبی در قائم‌شهر رخ داد که عامل این انفجار نیز هنوز برای مردم این شهرستان مشخص نشده و همچنان در دست بررسی است.

86048/ح


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #مازندران #بیماری #شهرستان #کلاردشت #ادامه #اینکه #تعداد #بیماران #اظهار #بحران #کنترل #بیمار #فاضلاب #افزود #بهداشتی #داشتیم #بهداشت #مدیریت #روستایی #تصریح #زیادی #گذشته #می‌توان #مهم‌ترین #به‌صورت #اعرابی #عوامل #شرایط #دارند #پزشکی #ویروسی #ایجاد #مدیرعامل #آلودگی #اشاره #شناسایی #مراجعه #دانشگاه #معاون #انفجار #بیشتر #استاندار #باشیم #انتقال #عبداللهی #خوشبختانه #فرماندار #اداره #ندارد #احتمال #بررسی‌های #بسیار #افزایش #تهران #به‌طور #آموزش #ارسال #وزارت #عشرتی #بارندگی‌ها #مشاهده #جلوگیری #استفاده #دیگری #بررسی #رودخانه #اماکن #کیفیت #همکاران #توزیع #ارتباط #رستوران‌ها #طغیان‌ها #زمینه #نتیجه #داریم # به‌عنوان #سبزی‌های #غذایی #پیشگیری #موضوع #کاهشی #مسمومان #درمان #مراجعات #حادثه #گزارش #نگرانی #نرمال #شهروندان #صالحی #رعایت #ایجادشده #موجود #افراد #اقدام #مداخله #استان #یادآور #بعدازظهر #امروز #طغیان #بتوانیم #می‌شناسیم #علائم #گوارشی #وضعیت

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : مسمویت 400 نفره کلاردشتی‌ها و انفجار مهیب در قائم‌شهر؛ اتفاقات مرموز و بی‌پاسخ!/جلسه ویژه برای نجات مردم کلاردشت

*

*


X https://sport45.site/