امروز شنبه 13 آذر 1395 ساعت 10:17:25

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 5071 -تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 مرداد 1395 -ساعت : 11:54

چاپ به اشتراگ گذاشتن

دوران مدیریت شهری کرباسچی و قالیباف را بررسی می شود؛

ایجاد45درصد زیرساخت های عمرانی، فرهنگی و... در یک دهه اخیر

مازندشورا: نگاهی کوتاه به کارنامه فعالیت های مدیریت شهری در دوران محمدباقر قالیباف در مقایسه با دیگر شهرداران پایتخت حقایقی را روشن می کند که لازم است شهروندان به عنوان صاحبان اصلی این شهر در جریان جزییات آن قرار گیرند.

مازندشورا:

بلدیه| احمد حکیمی پور در مطلبی که در روزنامه شرق منتشر شده مدعی شده «غلامحسین کرباسچی در مدت ٩ سال، شهر تهران را با هزار و ‌٥٠٠ ‌میلیارد تومان مدیریت کرد و محمدباقر قالیباف در ١٠ سال بیش از ‌۱۰۰ و ٥٠ هزار میلیارد‌ تومان یعنی بیش از ۱۰۰ برابر در یک بازه زمانی تقریباً مساوی شهر را اداره می‌کند».هر چند این عضو شورای شهر تهران این مقایسه را درست، منطقی و علمی می داند اما لازم است نرخ تورم و کاهش رشد اقتصادی را در یک دهه اخیر به ایشان گوش زد کرد و البته این سوال را پرسید که آیا توسعه تهران در یک دهه اخیر با زمان مدیریت آقای کرباسچی برابری می کند؟ آیا توسعه مترو، زیرساخت های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، فضای سبز، سرانه های ورزشی و تفریحی اکنون پایتخت با 20 سال پیش برابر است؟ آیا از نظر شما که عضویت در شورای اول شهر تهران را برعهده داشتید، تهران به نسبت 20 سال گذشته تغییر نکرده است؟
طبق اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در دوره اول مدیریت شهری اخیر تهران هر ساله روند صعودی داشته است. در چهار ساله دوم  نیز همین رونهدی صعودی را شاهد بوده ایم.

کاهش 30برابری ارزش ریال برابر دلار در دوران مدیریت شهری قالیباف نسبت به کرباسچی
اگر ارزش پول ایران را هم در زمان مدیریت شهری کرباسچی با یک دهه اخیر مقایسه کنیم نتایج قابل تاملی به دست می آید؛ قیمت یک دلاردر سال 68 همزمان با شروع مدیریت کرباسچی در تهران 1207 ریال بوده که این رقم در سال 75 به 4444 ریال رسیده است. این در حالی است که در سال 84 همزمان با شروع مدیریت  محمدباقر قالیباف یک دلار معادل  9042 ریال افزایش و این رقم به ترتیب در سال 85 به 9226 ریال، 86 به 9358 ریال، 87 به 9667 ریال، 88 به 9979 ریال، 89 به 10442 ریال، 90 به 12047 ریال، 91 به 26078 ریال، 92 به 32257 ریال و سال 94 به 37000 ریال رسید.

انجام 45درصد زیرساخت های عمرانی، فرهنگی و... تهران در یک دهه اخیر
این مهم وقتی بیشتر خودنمایی می کند که یادآور شویم حدود 45درصد تمامي زير‌ساخت‌هاي شهر تهران اعم از پل، تونل، زيرساخت‌هاي فرهنگي، بزرگراه و... از ابتداي تاريخ بلديه تا‌كنون، از سال 84 به اين طرف انجام شده است.
شهردار تهران عملكرد تفريغ بودجه شهرداري از سال 1384تا پايان سال 1394 را نيز معادل 109هزار و878ميليارد تومان اعلام كرد كه شامل 62هزار و 26ميليارد تومان نقد و 47هزارو 850ميليارد تومان غيرنقد است كه به‌طور قطع هزينه شده و در اسناد نشسته است.
محاسبات نشان می‌دهد ۴۳ درصد از بزرگراه‌های شهر تهران معادل ۲۳۱ کیلومتر در یک دهه اخیر ساخته شده است.
مطابق طرح جامع شهر تهران که در سال ۱۳۴۸ تدوین شد، تهران نیاز به ۵۵۵ کیلومتر رینگ بزرگراهی داشته است. گسترش تهران در طول ۴ دهه اخیر از یک سو و افزایش جمعیت در این کلانشهر از سوی دیگر، نیاز تکمیل رینگ بزرگراهی را در پایتخت بیشتر از گذشته کرده بود. با توجه به نیاز شهر تهران در توسعه معابر و بزرگراه‌ها آمارهای موجود نشان می‌دهد که از ابتدای تشکیل بلدیه تا شهریورماه سال ۸۴ ، حدود۳۰۳ کیلومتر بزرگراه ساخته شد که معادل ۵۷ درصد از کل طول بزرگراه‌هایی می‌شود که باید مطابق اسناد بالادستی در تهران ساخته می‌شد.
 با توجه به این موارد و شرایط آن روز معابر تهران، محمدباقر قالیباف شهریور ماه سال ۸۴ در آغازین روزهایی که سکان ‌شهرداری تهران را در دست گرفت، با بررسی وضع شبکه راه‌ها و معابر پایتخت تصمیم گرفت تا با هدف اجرای طرح جامع شهر تهران و تکمیل ۵۵۶ کیلومتر رینگ بزرگراهی پایتخت، در گام نخست پروژه‌های نیمه کاره بزرگراهی که قدمت برخی از این طرح ها به دو تا سه دهه می‌رسید را تکمیل کند.
 به جرات می‌توان گفت که اوج نهضت بزرگراه‌سازی در تهران از سال ۸۹ آغاز شد و تا سال ۹۲ بخش زیادی از رینگ بزرگراهی شهر تهران ساخته شد و کابوس طرح‌های نیمه‌کاره عمرانی در پایتخت برای همیشه به پایان رسید. بی شک دلیل این موفقیت را باید در مدیریت جهادی و اعتماد به توان مهندسان داخلی دانست.
 اوج اجرای طرح‌های عمرانی و بزرگراه‌سازی در زمان تحریم‌های بین المللی بود، در نتیجه تنها راهی که می‌توانست مدیریت شهری تهران را در تکمیل این بخش از طرح‌های عمرانی موفق کند، اتکا به مدیریت جهادی بود. روحیه جهادی که سبب شد شهرداری تهران در سرعت ساخت پروژه‌های سنگین و بزرگی مانند امام علی(ع)، صدر، شهید زین‌الدین و… رکوردهای بی نظیر بین‌المللی را به ثبت برساند.
 اکنون شهر تهران ۵۳۵ کیلومتر شبکه بزرگراهی دارد که نزدیک به ۵۰ درصد از این میزان در ۱۰ سال اخیر ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. این اعداد و ارقام خود زبان گویای تمامی تلاش‌های مدیریت شهری تهران در یک دهه اخیر در این حوزه است. بر اساس این گزارش در یک دهه اخیر، سالانه ۲کیلومتر تونل شهری به همراه حدود ۱۸پل یا تقاطع غیرهمسطح در پایتخت ساخته شده است.

افزایش دوبرابری پل ها و تقاطع های غیر همسطح در دهه اخیر
 اگر نیم نگاهی به کارنامه فنی و عمرانی شهر تهران در سال های پیش از ۱۳۸۴ بیندازیم، تعداد پل ها و تقاطع های غیرهمسطح ۱۵۷دستگاه بوده که این آمار پس از گذشت یک دهه با ساخت ۱۷۸ دستگاه به ۳۳۵ دستگاه رسیده است. هرچند که توسعه زیرساخت های شهر تهران در ۱۰ سال گذشته فقط به توسعه پل‌ها و تقاطع های غیر همسطح محدود نشده است به طوری که تا پیش از سال ۱۳۸۴، با وجود آن که تهران کلانشهری با کاربری پایتخت بوده است، اما حتی یک کیلومتر تونل شهری قابل استفاده هم نداشته است. معضلی که سبب شده بود تردد خودروها در بزرگراه های کشور با طولانی شدن مسیرهای حرکتی و کاهش سرعت حرکت خودروها همراه شود. به همین دلیل هم ساخت تونل های شهری به منظور کاهش مسیر تردد و افزایش سرعت خودروها در دستور کار مهندسان قرار گرفت.

احداث 20کیلومتر تونل شهری در پایتخت
 نهضتی که ماحصل آن شد، ساخت ۲۰ کیلومتر تونل شهری که ثمره تسلط متخصصان صنعت تونل سازی کشور در آینه دانش ساخت تونل های شهری بود.
 از همین رو در یک دهه گذشته یک باره شاهد ساخت، تکمیل و بهره برداری از چهار تونل شهری بودیم. در همین بازه زمانی ۱۵۲پروژه عمرانی هم طراحی و اجرا شده است، آماری که بدون احتساب پروژه های عمرانی مناطق به دست آمده، در واقع نمادی از یک دهه تلاش برای توسعه و بهبود کیفیت زندگی در بزرگ ترین کلانشهر کشور است.
افزایش حدود7متری سرانه فضای سبز تهران
طی ۱۰ سال گذشته تهران با وجود کمبود آب به عنوان یکی از سرسبزترین شهرها با موقعیت جغرافیایی مشابه به حساب می آید. مدیریت شهری در دوره اخیر سعی کرده است با تملک باغات قدیمی و ساخت بوستان در مناطق خشک پایتخت، چهره شهر را سبز کند.
بوستان ها به ‌عنوان بخشی از فضای سبز شهر با اهدافی همچون ایجاد اکوسیستم‌های فعال طبیعی در فضاهای شهری، زیباسازی سیمای شهر و فراهم کردن تسهیلات برای شهروندان ایجاد می‌شوند. به طوری که سرانه فضای سبز درون شهری تهران تنها با احتساب فضاهای سبز عمومی طی دوره اخیر مدیریت شهری پایتخت از 9مترمربع به 15.8مترمربع رسیده است.
اگرچه طی ۱۵سال اجرای طرح جنگل کاری پیرامون شهر تا سال۸۴ فقط ۲۰هزار هکتار به اجرا درآمد، اما از سال۸۴ این روند رشد بیشتری یافت، به طریقی که طی ۹سال، این طرح پیشرفتی بیش از ۷۴درصدی داشته است.
 
تملک و تجمیع بافت های فرسوده برای افزایش سرانه فضای سبز
طی ۱۰ سال گذشته سطوح گسترده ای به ویژه از مناطق جنوبی شهر تهران به عرصه بوستان ها و فضای سبز تبدیل شده است که از آن جمله می توان به بوستان بزرگ ولایت، بوستان بزرگ آزادگان، بوستان بانوان نرگس، بوستان پردیس بانوان و ده ها بوستان بزرگ دیگر اشاره کرد. اتفاقی که تا قبل از آن مردم تهران کمتر شاهد اجرای چنین اتفاقات خوشایندی  بودند.
در این میان نباید از توسعه خطوط مترو و اتوبوس های تندرو با وجود عدم پرداختن دولت های اخیر به تعهدات قانونی شان در تامین منابع مالی مورد نیاز غافل شد. به طریقی که احداث سامانه بی.آر.تی در پایتخت، ورود اتوبوس های مدرن در ناوگان اتوبوسرانی، افزایش تعداد ایستگاه های مترو به بالغ بر صد ایستگاه، افزایش تعداد خطوط بهره برداری شده و در دست احداث این ناوگان و... در مقایسه با دوران مدیریت شهری چه در زمان غلامحسین کرباسچی و چه در زمان دیگر شهرداران ماقبل قالیباف جای تامل دارد. همه این موارد در کنار احداث یادمان ایرانیان، احداث پل طبیعت، دریاچه چیتگر و.... کارنامه دوره اخیر مدیریت شهری را به اندازه ای درخشان کرده که در یادها بماند.
به گزارش شهرنوشت گرچه موارد مطروحه تنها مشتی نمونه خروار به حساب می آید اما تلنگری است برای آنان که فارغ از اهداف مختلف سیاسی واقعا می خواهند بدانند. بی شک هر منطق و عقل سلیمی تغییرات مثبت پایتخت را در شرایط تورم، تحریم های بین المللی و وضعیتی که چرخه اقتصاد به سختی می چرخد، می پذیرد و آن را تحسین می کند.


منبع : بلدیه


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : تهران - مدیریت - پایتخت - عمرانی - افزایش - بوستان - کیلومتر - توسعه - ساخته - گذشته - بزرگراهی - قالیباف - کرباسچی - احداث - تکمیل - تومان - اجرای - زیرساخت - سرانه - رسیده - تقاطع - دوران - معابر - محمدباقر - جهادی - تعداد - طرح‌های - خودروها - برابر - موارد - مناطق - فرهنگی - مقایسه - معادل - بزرگراه - اتوبوس - دستگاه - غیرهمسطح - ناوگان - کارنامه - همسطح - طریقی - برداری - ایستگاه - ایجاد - فضاهای - احتساب - سال۸۴ - بانوان - شرایط - همزمان - 45درصد - بیشتر - صعودی - اعلام - زمانی - شورای - غلامحسین - اسناد - می‌دهد - مهندسان - المللی - گزارش - بزرگراه‌سازی - پروژه‌های - بررسی - مطابق - کلانشهر - همراه -

نظر شما در مورد : ایجاد45درصد زیرساخت های عمرانی، فرهنگی و... در یک دهه اخیر

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

نه به کودک آزاری

کانال آپارات مازندشورا