تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛ تصمیمی تخصصی برای افزایش کارآمدی

ساختار ادارات کل مرتبط در استان‌ها و شهرستان‌ها، از جمله اداره کل راهداری و اداره کل راه و شهرسازی، از پیش تفکیک‌شده هستند.

مازندشورا: علیرضا نثاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار صبح مجلس، در خصوص طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: این موضوع پیش از تشکیل کابینه دولت کنونی به‌صورت طرح دو فوریتی مطرح شد و مصوبه کمیسیون عمران را نیز به‌دست آورد. البته پس از آغاز به کار دولت و معرفی وزرا، موضوع با تأخیر مواجه شد، اما در نهایت به فوریت آن رأی داده شد.

وی با تأکید بر اینکه این تصمیم به هیچ‌وجه به معنای نارضایتی از عملکرد وزیر کنونی، دکتر صادق، نیست، افزود: بیش از ۹۰ درصد اعضای کمیسیون عمران از عملکرد ایشان رضایت کامل دارند. در همین مدت کوتاه، خانم دکتر صادق نشان داده‌اند که با رویکردی کارشناسی و تخصص‌محور در حال پیشبرد امور این وزارتخانه سنگین هستند.

نثاری در خصوص دلیل طرح تفکیک این وزارتخانه توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌ها با گستره وسیع وظایف در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی، مسکن، معماری و زیرساخت‌های کشور است. این گستردگی وظایف عملاً باعث شده که وزرای قبلی و فعلی نتوانند به‌طور کامل نقش حاکمیتی و نظارتی خود را ایفا کنند. ازاین‌رو، کمیسیون عمران به این نتیجه رسیده که با تفکیک این وزارتخانه و کوچک‌تر کردن حوزه نظارت وزرا، امکان مدیریت بهتر و پاسخگویی شفاف‌تر فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه این تفکیک بار مالی چندانی بر دولت تحمیل نخواهد کرد، گفت: ساختار ادارات کل مرتبط در استان‌ها و شهرستان‌ها، از جمله اداره کل راهداری و اداره کل راه و شهرسازی، از پیش تفکیک‌شده هستند. بنابراین، این اقدام تنها به بهبود نظارت و تسهیل در پاسخگویی وزرا منجر خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران در پایان تأکید کرد: این تصمیم کاملاً تخصصی و غیرسیاسی است و هدف از آن، افزایش کارآمدی در مدیریت و نظارت بر امور مربوط به حمل‌ونقل و شهرسازی است. امیدواریم این اقدام به سود مردم و کشور باشد.

راه و شهرسازی
اخرین اخبار