امروز چهار شنبه 17 آذر 1395 ساعت 15:53:44

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 5231 -تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مرداد 1395 -ساعت : 12:50

چاپ به اشتراگ گذاشتن
ناآشنایی مدیر شیرازی بر راه‌های مازندران/ ضرورت انتخاب مدیر شایسته‌ برای راه و شهرسازی/ راه و شهرسازی مازندران مدیر بومی می‌خواهد

مازندران مدیر راه بلد می‌خواهد/

ناآشنایی مدیر شیرازی بر راه‌های مازندران/ ضرورت انتخاب مدیر شایسته‌ برای راه و شهرسازی/ راه و شهرسازی مازندران مدیر بومی می‌خواهد

مازندشورا: امام جمعه بابل در خطبه‌های نمازجمعه در 25 تیرماه سال جاری با انتقاد ار عملکرد ضعیف مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: استاندار مازندران مدیرکل شایسته‌ای برای راه و شهرسازی استان انتخاب کند/ «حیدر نوروزی» مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در دولت یازدهم متاسفانه تا به حال موفق نشده است آرامش را در فضای راه و شهرسازی مازندران برقرار کند

مازندشورا: بعد از برکناری یا بهتر است بگوئیم ارتقاء مقام «علی اسد» مدیرکل سابق راه و شهرسازی مازندران، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که برای استانی بسیار پررفت و آمد و استراتژیک مثل مازندران که از جاده‌های کشنده، راه‌های فرسوده و وضعیت نامطلوب مسکن و بحران کمبود زمین رنج می‌برد، یک مدیر غیر بومی انتخاب کنند.

راه به بی‌راهه رفت

«حیدر نوروزی» مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در دولت یازدهم متاسفانه تا به حال موفق نشده است آرامش را در فضای راه و شهرسازی مازندران برقرار کند. از رودررو شدن با فرماندار نوشهر بر سر آزادراه تهران ـ شمال گرفته تا فشل بودن این اداره‌کل، همگی از نشانه‌های آشکار مشکلات در این حوزه است چراکه هروقت رسانه‌ها از مدیر این اداره‌کل آمار و گزارش عملکرد می‌خواهند وی به ایجاد چند نیوجرسی و تعمیر چند دوربرگردان و تمیز کردن تابلوهای بین‌راهی اشاره می‌کند.

در دوران 2 ساله مدیریت «نوروزی» شاهد درجازدن در حوزه راه بودیم و عملا راه مازندران به بی‌راهه رفت و متاسفانه هیچ ایده‌ی تازه‌ای در زمینه مسکن و شهرسازی نیز ارائه نشد.

ناآشنایی مدیر شیرازی بر راه‌های مازندران

آخرین روزهای اردیبهشت 93 بود که نوروزی به مدیرکلی راه و شهرسازی مازندران منصوب شد. وی که پیش از این مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز بود، معاونت راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان فارس و معاونت عمرانی استانداری یزد را در کارنامه داشت. این مدیر شیرازی گویا اما چندان به معضلات راه‌های استان آشنا نیست، راه‌های استان هنوز هم کشنده هستند و این نهاد راهبردی دچار روزمره‌گی شده است.

یکی از قدیمی‌ترین و بهتر است بگوئیم بامزه‌ترین آثار تاریخی مازندران «کمربندی بابل» است که حالا دیگر 20 سال از عمرش می‌گذرد و بابلی‌ها انتظار داشتند بعد از دو دهه بالاخره از شر ترافیک خسته کننده شرق به غرب که درست از قلب شهر بابل می‌گذرد راحت شوند.

ضرورت انتخاب مدیر شایسته‌ برای راه و شهرسازی

به گزارش پایگاه خبری «عبارت» امام جمعه بابل در خطبه‌های نمازجمعه در 25 تیرماه سال جاری با انتقاد ار عملکرد ضعیف مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: استاندار مازندران مدیرکل شایسته‌ای برای راه و شهرسازی استان انتخاب کند. این عملا به معنای چراغ سبز نشان دادن بدنه روحانیت پرنفوذ مازندران به تغییر نوروزی است.

این نخستین بار است که یک امام جمعه مستقیم از استاندار می‌خواهد که یک مدیر خاص را عوض کند. پیش از این امامان جمعه از ترکیب «تغییر مدیران ضعیف» استفاده می‌کردند، اما هرگز نامی از یک مدیر خاص نمی‌بردند.

با توجه به همشهری بودن استاندار و امام جمعه بابل و با توجه به نفوذی که روحانیت در بدنه استانداری مازندران در این دولت دارد شاید به زودی شاهد تغییر حیدر نورزی باشیم.

بسیاری معتقدند نوروزی لابی خواهد کرد و صندلی خود را در یکسال باقی مانده حفظ خواهد کرد. فراموش نکنیم که او سابقه معاونت عمرانی استانداری را در کارنامه دارد و شاید مدیریتش در مازندران ضعیف بوده باشد اما از راهروهای لابی‌گری خوبی برخوردار است و با توسل به همین لابی‌ها موفق شد به استانی مهم همچون مازندران بیاید. ضمن اینکه او نیز مانند «اسد» با احمدی نژادی‌ها روابط حسنه‌ای دارد و در دولت سابق نیز از پست‌های مدیریتی بی‌بهره نبوده است.

با این همه حیدر نوروزی هم نتوانست طلسم جاده‌های مازندران را بشکند و در حالی که امیدواری بسیاری وجود داشت تا این مدیر غیر بومی آستین همت را بالا بزند و با توجه به تجربیاتی که دارد دستی به سر و گوش راه‌های غیر استاندارد استان بکشد منتها در عمل این اتفاق نیافتاد و در نهایت این مدیرکل شیرازی با کوهی از پروژه‌های نیمه کاره، استان مازندران را ترک کند چراکه تقریبا در همه شهرستان‌های مازندران جاده‌های نا ایمن، خطرناک و فرسوده خودنمایی می‌کنند.

کمرِ خمیده کمربندی‌ها

تکلیف برخی از پروژه‌های بزرگ مانند کمربندی‌ها و جاده‌های مواصلاتی که قرار بود در طی سال‌های گذشته به سرانجام برسد نامعلوم است و کمرِ خمیده کمربندی‌های استان به حال خود رها شده‌اند و متاسفانه با بالا رفتن تعداد کشته و زخمی‌ها، این جاده‌های مرگ به تدریج  تبدیل به نارضایتی عمومی در میان مردم شدند. برخی از محورهای مهم مثل آزاد راه تهران - شمال، سوادکوه و هراز به کندی پیش می‌روند و در مقاطعی تعطیل شده‌اند.

محورهای کوهستانی هم با رانش و تخریب روزانه روبرو هستند و ظاهرا کسی زیاد اهمیت نمی‌دهد که مردمانی در دل این کوه ها ساکنند که با ترس و لرز برای تهیه مایحتاج یا دوا و درمان به شهرها می‌آیند. تصادفات خطرناک در جاده‌های مازندران سبب شد تا انتقادات از مدیرکل راه و شهرسازی اوج بگیرد به نحوی که در مقطعی از نمایندگان مجلس تا ائمه جمعه یکصدا خواهان عزل نوروزی بودند.

به سرانجام نرسیدن پروژه‌های عمرانی

هرچند از کمبود اعتبارات استان و دیده نشدن مازندران توسط پایتخت نشینان نباید به سادگی گذشت منتها این دلیلی بر کم تحرکی و سلب مسئولیت از طرف مدیران مربوطه نیست. به جرات می‌توان گفت که از زمان روی کار آمدن نوروزی هیچ پروژه زیر بنایی در مازندران به سرانجام نرسید که این امر بیش از آنکه ناشی از کمبود اعتبارات باشد از فقدان عزم لازم در این دستگاه عریض و طویل برای پرداختن به امور اساسی استان حکایت داشت.

جاده‌های مازندران جان می‌گیرند

جاده‌های مازندران هنوز هم جان می‌گیرند. شاید اگر هرکشوردیگری با قدمت و تمدن ایران دچار چنین وضعی بود تا به حال برای کاهش این معضل از طریق بهبود زیرساخت‌ها اقدامات بیشماری انجام داده بود، اما اینجا ایران است و اینجاتر مازندران.

غرب مازندران، به ویژه کمربندی نوشهر، بیشترین تعداد تلفات جاده‌ای را در نوروز ثبت کرد و هنوز هم یکی از پرخطرترین جاده‌های مازندران است، اما همچنان مردم نوشهر تشنه یک اظهار نظر ساده از طرف مسئولان استان در این زمینه هستند. هرچند امید می‌رود با حضور «شادمان» در فرمانداری نوشهر این مسئله بالاخره به نقطه مطلوبی برسد.

جاده‌های مرگ

جاده کیاسر به جاده مرگ در زیبایی مشهور است. اگرچه طبعیت اینجا چشم نواز است، به همان اندازه مسیرش کشنده و رعب‌آور می‌نماید.

جاده گهرباران هم آنقدر حادثه به چشم دیده است که دیگر پوستش کلفت شده و هرکسی هم خبر مرگ شهروندی را در این جاده می‌شنود به یک «صلوات» بسنده می‌کند.

در شهرستان ساری نیز همان انتظاری که از شادمان می‌رود، حسین زادگان را هم درگیر می‌کند. یوسف‌نژاد و دامادی هم باید بالاخره تکلیف این راه‌های خطرناک را روشن کنند و از قدرت خود در پارلمان استفاده کرده و این دومسیر مواصلاتی را به راه‌هایی امن بدل کنند.

جاده بهنمیر - بابلسر و جاده کناره‌ی ساری ـ بابلسر را هم می‌توان به لیست پرشمار خطرناکترین جاده‌های استان اضافه کرد.

مسئولان ما به این مردم هزاران ساعت معذرت‌خواهی بدهکارند (البته نه فقط مسئولان این دولت که تمامی استانداران و روسای جمهور و وزرای راه در 10 سال اخیر)، بابت جان‌هایی که در این جاده‌ها از دست رفت و خانواده‌هایی که به دلیل بی توجهی و کم‌کاری و بهانه‌تراشی مسئولان از هم پاشید. اینکه بودجه نداریم یا اعتبار نیامده در حوزه‌‌هایی مثل راه‌سازی و درمان که مستقیما با جان انسان‌ها سروکار دارد، عذر بدتر از گناه است.

مدیران‌کل راه ‌و شهرسازی مازندران در یک دهه اخیر باید خجالت بکشند که هنوز با وجود رشد رسانه‌ها و افزایش توجه و فشار به وزارت راه برای حل مشکل راه‌‌های مرگبار مازندران؛ این مشکل به قوت خود باقی است. گویا از دست دادن «موسی رحیمی» مدیرکل اسبق راه و ترابری مازندران هم نتوانسته است توجه مسئولان این حوزه را جلب کند. چراکه آقای نوروزی وعده‌های فراوانی دادند اما در عمل آب از آب تکان نخورد. وی اگرچه اتومبیل سوار خوبی است و به قول خودش دیگر همه راه‌های استان را حداقل دوبار گز کرده، اما انگار این مسافرت‌ها فال و تماشا بوده است، چون اگر قرار بود با بازدید ایشان از راه‌های خطرناک استان مشکلی حل شود باید تابه‌حال می‌شد.

 

 حسین نادری:

راه و شهرسازی مازندران مدیر بومی می‌خواهد

در همین زمینه «حسین نادری» مجری پروژه‌های عمرانی در گفت‌وگو با موثق اظهار داشت: پیمانکاران و مجریان پروژه‌های عمرانی بار اصلی مشکلات اجرای پروژه‌ها را به دوش می‌کشند چراکه با خیل انبوه مطالبات از دستگاه‌های اداری، همچنان انجام پروژ‌ها را در دستور کار خود داشته و آن را رها نمی‌کنند.

فقر اعتبارات در پروژه‌های عمرانی

اگرچه متاسفانه پروژه‌های عمرانی مازندران با فقر اعتبارات مواجه‌اند که البته علت عمده این مسئله را باید در سوء مدیریت یافت چراکه خدمات جاده‌ای مازندران کشوری بوده اما اعتبارات آن محلی و حداقلی است. لذا باید دولت هزینه‌های تحمیلی و بار زیادی که به استان سرازیر می‌شود را جبران نماید.

ضرورت تامین امنیت جانی در جاده‌ها

نادری ادامه داد: یکی از مهمترین علل عدم توسعه یافتگی استان، عدم توسعه راه‌ها به عنوان مهمترین زیرساخت و پیش نیاز توسعه است، استانی که سالانه هزاران تلفات جانی جاده‌ای بر خانواده‌های کشور تحمیل می‌کند نمی‌تواند از توسعه صنعت گردشگری سخن گوید، امروز سطح مطالبات شهروندان ما به امنیت جانی در جاده‌ها تنزل یافته است، جاده یا بهتر بگوییم کشتارگاه ساری - تاکام نمونه‌ای از این خروار است. مازندران که یک استان کشاورزی می‌باشد اما جاده‌های مناسب برای تردد کشاورزان مخصوصا در فصل درو ندارد، جاده ساحلی موضوع دیگری است که در حد حرف باقی مانده است.

این فعال اجتماعی ادامه داد: استفاده از مدیر غیر بومی که راه‌های مازندران را تنها بر روی نقشه‌ها می‌شناسد نمی‌تواند راه‌گشای مشکلات راه‌های استان باشد. مسئله راه‌های استان باید به یک دغدغه درونی برای مدیران تبدیل شود. آیا جز این است که نیروی انسانی مهمترین محور توسعه است؟ حال جاده‌های ما با نیروی انسانی خود چه کرده‌اند غیر آنها هر ساله هزار خانواده را داغدار نمایند.

راه مازندران با مدیر غیر بومی راه به جایی نمی‌برد

هزینه‌های فراوان مادی و معنوی که نامناسب  بودن راه‌ها بر جامعه تحمیل می‌کند با هیچ نموداری قابل نمایش نیست لذا راه و شهرسازی مازندران با مدیر غیر بومی راه به جایی نمی‌برد چراکه راه شهرسازی استان مدیر بومی و راه بلد می‌خواهد.

امید است مسئولین استانی، مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی، و سایر مسئولین، نهادها و سازمان‌ها با پی‌بردن به عمق ضرورت گسترش راه‌های مازندران که علاوه بر سهولت تردد یکی از عوامل توسعه اشتغال در استان می‌باشد نسبت به تسریع پروژه‌های عمرانی اهتمام ورزند و این استان پس از سالها مهجوریت و پنهان ماندن مشکلاتش در زیر چتر سبز طبیعتش به جایگاه واقعی خود دست یابد.


ناآشنایی مدیر شیرازی بر راه‌های مازندران/ ضرورت انتخاب مدیر شایسته‌ برای راه و شهرسازی/ راه و شهرسازی مازندران مدیر بومی می‌خواهد

نویسنده :
منبع : موثق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : راه و شهرسازی - حسین نادری - مدیر غیربومی - مدیر راه مازندران - حیدر نوروزی - موثق شماره 4 - نشریه موثق -

نظر شما در مورد : ناآشنایی مدیر شیرازی بر راه‌های مازندران/ ضرورت انتخاب مدیر شایسته‌ برای راه و شهرسازی/ راه و شهرسازی مازندران مدیر بومی می‌خواهد

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

نه به کودک آزاری

کانال آپارات مازندشورا