امروز شنبه 20 آذر 1395 ساعت 08:33:01

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 5396 -تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مرداد 1395 -ساعت : 10:39

چاپ به اشتراگ گذاشتن

پیروز حناچی عنوان کرد؛

روایتی از اداره شهرداری به سبک کرباسچی، احمدی نژاد و قالیباف

مازندشورا: در زمان آقای کرباسچی بودجه روی کاغذ شهرداری تهران حدود ۵۰ میلیارد تومان بود. زمانی که وی شهرداری را به شهردار بعدی تحویل داد بودجه روی کاغذ شهرداری تهران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود. آقای قالیباف در دوره اول بوجه حدود هشت هزار‌میلیاردی و در دوره بعد بودجه ۱۵ هزار‌میلیاردی را در شورا به تصویب رساند و الان بودجه ۸ /۱۷ هزار میلیارد تومان است.

مازندشورا:

روایتی از اداره شهرداری به سبک کرباسچی، احمدی نژاد و قالیباف بلدیه | دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با بیان اینکه تهران نسبت به سایر کلانشهرهای کشور در صدور پروانه ساخت وساز با فاصله متوسط سه برابری در حال حرکت است، عنوان کرد: عامل احداث بسیاری از پروژه های ساختمانی درشت و ناهنجاری شهری مبادلات مدیریت شهری با بانک ها و سایر موسسات مالی و اعتباری است.

به این معنا که برخی از ساختمان های بلندمرتبه و مجتمع های تجاری چندمنظور براساس نیاز شهر ساخته نشده اند بلکه مدیریت شهری به بهانه تسویه بدهی خود با بانک ها مجوز ساخت وسازهای بزرگ مقیاس را برای بانک ها صادر کرده است.

به گزارش بلدیه پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور یکی از علل متراکم شدن شهر تهران را گفت: اکثراً بانک‌ها پشت پروژه‌های بزرگ شهری هستند. ما نمی‌گوییم چرا شهرداری از موسسات مالی و اعتباری یا بانک‌ها استقراض می‌کند. اما مهم این است که این بانک‌ها مابه‌ازای تسهیلاتی که به شهرداری می‌دهند چه چیزی می‌گیرند. شهرداری مابه‌ازای این تسهیلات عارضه‌های سنگینی در شهر ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: پروژه‌های درشت و ناهنجاری که در سطح شهر وجود دارد، اکثراً ناشی از مبادلات شهرداری با موسسات مالی و بانک‌هاست. شهرداری از این موسسات استقراض می‌کند و مابه‌ازای آن پروژه‌های بزرگ تعریف می‌کند. اکثراً بانک‌ها پشت پروژه‌های بزرگ شهری هستند. ما نمی‌گوییم چرا شهرداری از موسسات مالی و اعتباری یا بانک‌ها استقراض می‌کند. اما مهم این است که این بانک‌ها مابه‌ازای تسهیلاتی که به شهرداری می‌دهند چه چیزی می‌گیرند و شهرداری این تسهیلات را چگونه پرداخت می‌کند؟ 

او با اشاره به تشکیل کمیسیون ویژه «تهران و کلانشهرها » در دولت اظهار کرد: اخیراً در همین کمیسیون بحث ایجاد درآمد پایدار شهرداری‌ها مطرح است. بر اساس این لایحه دولت به دنبال این است که یک درآمد حداقل اما ثابت و پایدار برای شهرداری‌ها تعیین کند. قرار است بخشی از مالیات‌ها و درآمدهای محلی مستقیماً به شهرداری اختصاص داده شود. لایحه دیگری هم با عنوان لایحه مدیریت شهری مطرح شده که قرار است بعد از لایحه تامین درآمد پایدار شهرداری‌ها مطرح شود. این لایحه درآمد شهرداری‌ها را هدف گرفته و بررسی می‌کند که شهرداری‌ها از چه محلی درآمد کسب می‌کنند و لایحه بعدی به تنظیم روابط بین دولت وحاکمیت و شهر‌ها و کلانشهر‌ها خواهد پرداخت. به گفته وی هر شنبه جلسه ای برای بررسی این طرح تشکیل می‌شود اما هیچ تعجیلی برای تدوین و تصویب آن نداریم. چون این طرح یکی از قوانین مادر محسوب می‌شود. 

به گزارش بلدیه حناچی به اقدامات انجام شده در خصوص کاهش مشکلات اداره کلانشهرها اشاره کرد و افزود: در مورد کلانشهرها و مخصوصاً تهران اقدامات زیادی انجام شده است. ما مدیریت شهری را متعادل‌تر کرده‌ایم. به این معنا که سعی کردیم وضعیت بلندمرتبه‌سازی در کلانشهر تهران را کنترل کنیم. وضعیت بلندمرتبه‌سازی در سال‌های گذشته به‌خصوص سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ فرای تصور ماست. براساس آمار یکی از معاونان شهرداری در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ صد میلیون مترمربع پروانه ساخت صادر کرده‌اند.

اگر فرض کنیم دو‌سوم این بنا خالص مسکونی باشد و متوسط هر واحد ساخته‌شده ۱۰۰ متر باشد، یعنی در این مدت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده که اگر بعد خانوار را هم نزدیک به چهار نفر در نظر بگیریم شهرداری بدون هیچ برنامه‌ای هر سال ۸۰۰ هزار نفر در شهر ایجاد کرده است. یعنی ظرف سه سال و هر سال ظرفیتی معادل ۸۰۰ هزار‌نفری ایجاد شده است این در حالی است که هیچ برنامه‌ای به شهرداری اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. این یعنی شهرداری به بهای دریافت عوارض قانونی یا غیرقانونی، سهم آیندگان از شهر خود را فروخته است.

بودجه چند هزار میلیاردی و پروژه های زائد
او با اشاره به روند افزایش بودجه مدیریت شهری تهران طی سال های گذشته تصریح کرد: بودجه ۱۷ هزار میلیارد‌تومانی زمانی که تصویب می‌شود، بسیاری از پروژه‌های زائد هم در تهران کلید می‌خورد. یک نمونه آن پروژه اتوبان صدر است. چهار برگ مطالعاتی در مورد اینکه چرا باید صدر را دوطبقه کنیم وجود ندارد، اما ده‌ها رساله وجود دارد که چگونه باید صدر را دو طبقه کنیم.

به نظر می‌رسد پروژه‌ای که تا چند سال ۲۰ درصد کل بودجه تهران را به خود اختصاص داده ارزش مطالعه بیشتر را داشت. ساخت اتوبان دو طبقه صدر در حالی است که در همه کشورهای پیشرفته دنیا مسیر‌های دو طبقه در حال جمع‌آوری است. اگر صدر را دو طبقه می‌کردیم بهتر بود یا اینکه یک خط مترو در منطقه احداث می‌‌کردیم؟ عارضه آن برای شهر کمتر بود یا این؟ در سئول پل دو طبقه را جمع و به محور عابر پیاده تبدیل کردند. ما در تهران یک پل دو طبقه ساخته‌ایم که هیچ تاثیری بر بار ترافیک و کیفیت بهتر زندگی در شهر نداشته است.

معاون وزیر راه با بیان اینکه اداره شهر از محل منابع ناپایدار عوارض زیادی را به شهر تحمیل می کند، گفت: زمانی که شهری از منابع مالی ناپایدار تامین می‌شود دچار چند عارضه می‌شود. اول اینکه به سمت رانتی شدن پیش می‌رود. دوم اینکه بدنه تخصصی آن ضعیف می‌شود و از هوشمندی خارج می‌شود. شهری که کمتر از نیروی متخصص استفاده می‌کند، از منابع آیندگان استفاده بی‌حساب و کتاب می‌کند. شهرداری شهر را می‌فروشد، از بانک‌ها استقراض می‌کند و دارایی‌های خود را می‌فروشد که در نهایت پروژه‌هایی را کلید بزند که خود عارضه شهری محسوب می‌شود و مشخص نیست که این پرو‌ژه‌ها اولویت اول شهر باشد.شهرداری اصولاً چون با کمبود منابع مالی مواجه است ممکن است برای تامین این بودجه و اجرای طرح‌ها شروع به فروش دارایی‌های خود ‌کند. 

او به موضوع بدهی دولت به شهرداری اشاره و عنوان کرد: اگر واقعاً قرار باشد در مورد ادعای بدهی دولت به شهرداری‌ها صحبت کنیم و بر سر میز مذاکره بنشینیم، باید بگویم که شهرداری نه‌تنها طلبکار دولت نیست، بلکه به دولت مقروض است. بخش اعظم زمین‌های منطقه‌۲۲ تهران متعلق به دولت است که تغییر کاربری داده شده است. البته این مساله مباحث حقوقی پیچیده‌ای دارد که چون هنوز به طور کامل عنوان نشده من نمی‌خواهم به آن بپردازم. دومین نکته این است که معاون اول رئیس‌جمهور دستور داده که بدهی‌های دولت به بخش‌های مختلف و از جمله شهرداری احصا شود که هنوز گزارش آن نهایی ‌نشده پس مشخص نیست رقم طلبی که شهرداری مدعی آن است به چه میزان است.

 به گفته وی مساله فروش تراکم موضوع مهمی است چون شهرهای ما با ایجاد عارضه خود را اداره می‌کنند و عوارض ایجاد‌شده بر کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی می‌گذارند. این مساله به یک سیکل باطل و تکراری تبدیل شده است. کیفیت زندگی در شهرهای ما پایین است، چون ما در شهرها عارضه ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم شهرهایمان را اداره کنیم. اما ما نمی‌توانیم شهرمان را به خوبی اداره کنیم چون در آن عارضه ایجاد کرده‌ایم. نتیجه این دور باطل در شهر‌ها وکلانشهر‌ها تمرکز، آلودگی و ترافیک بیشتر، کاهش شرایط زیست‌، تراکم بالاتر شهری و از بین‌ ‌بردن کیفیت زندگی و زیست مردم است. به همین دلیل است که در تعطیلات چند روزه مردم از کلانشهرها فرار می‌‌کنند. ما با این مشکل مواجهیم. باید آن را حل کنیم نه آنکه آن را نفی کنیم.

او در پاسخ به این سوال  که  آیا شهرداری در صدور پروانه ساخت محدودیتی دارد و مشخص است که شهرداری سالانه چه میزان می‌تواند مجوز ساخت و ساز بدهد؟ گفت: پیچ تنظیم این مساله بستگی به بودجه شهرداری‌ها دارد. یعنی شهرداری قرار است چه میزان و از چه محلی درآمد کسب کند.اما وقتی بودجه شهر فراتر از ظرفیت شهر بسته می‌شود، شهرداری باید به هر دری بزند تا بودجه را تامین کند.

بودجه تهران در طول سه دهه
او به روند افزایش بودجه شهر تهران طی سال های گذشته اشاره کرد وگفت: در زمان آقای کرباسچی بودجه روی کاغذ شهرداری تهران حدود ۵۰ میلیارد تومان بود. زمانی که وی شهرداری را به شهردار بعدی تحویل داد بودجه روی کاغذ شهرداری تهران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود. آقای الویری شهرداری را با بودجه ۵۵۰ میلیارد‌تومانی به شهردار بعدی تحویل داد. آقای ملک‌مدنی بودجه شهرداری تهران را با بودجه ۱۲۰۰ میلیارد‌تومانی به محمود احمدی‌نژاد تحویل داد.

احمدی‌نژاد هم شهرداری را با بودجه ۲۳۰۰ میلیارد به شهردار بعدی سپرد. آقای قالیباف در دوره اول بوجه حدود هشت هزار‌میلیاردی و در دوره بعد بودجه ۱۵ هزار‌میلیاردی را در شورا به تصویب رساند و الان بودجه ۸ /۱۷ هزار میلیارد تومان است. البته در همه موارد بودجه غیر‌نقدی مورد استفاده شهرداری‌ها محاسبه نشده است. آقای قالیباف، شهردار تهران چند باری اعلام کرده‌اند می‌تواند شهر تهران را با بودجه پنج هزار میلیارد‌تومانی اداره کند.

به گزارش بلدیه حناچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر تخلفی در کمیسیون ماده پنج شهر تهران صورت می گیرد به دلیل حضور چهره های دولتی در این کمیسیون باید دولت نیز پاسخگو باشد یا خیر؟ گفت: نه، این‌طور نیست. دبیر‌خانه‌های کمیسیون‌های ماده ۵ در کل کشور زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است جز تهران! بر اساس قانون دبیرخانه این کمیسیون در شهرداری تهران است. دبیرخانه دستوراتی را که تشخیص می‌دهد در دستور کار قرار می‌دهد. در تهران به جهت اهمیت پایتخت‌، مدیران کل استانی برای حضور در کمیسیون ماده ۵ کافی نیستند بلکه معاونان وزرا باید در جلسات شرکت کنند.

ما اقدامات بسیاری برای حل عارضه‌های شهر تهران انجام داده‌ایم. نمی‌توانم بگویم همه مشکلات برطرف شده اما می‌توانم ادعا کنم عملکرد کمیسیون از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ به این سو قابل دفاع است یا حداقل با قبل از آن قابل قیاس نیست. حدفاصل سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ نقدهای بسیار جدی بر عملکرد کمیسیون وارد بود. برای نمونه ۴۵۰ مجوز برج‌سازی در تهران صادر شده که هیچ‌کدام در پهنه‌های شناخته‌شده طرح جامع برای بلندمرتبه‌سازی نیست. بعضی از مجوز‌های این برج‌ها روی گسل است. هیچ‌کدام این برج‌ها پایین‌تر از میدان انقلاب نیست و در چند منطقه مانند منطقه ۱، ۲، ۶ و ۳ انباشت شده است. از سال ۱۳۹۳ به این سو مجوز بلندمرتبه‌سازی تا تصویب ضوابط جدید متوقف شده است‌.

 او با بیان اینکه سهم دولت در این میان نظارت است، اضافه کرد: در طرح‌های جامع نظارت بر عهده ماست که داریم پیگیری می‌کنیم، در ماده۱۰۰ و جلوگیری از تخلفات هم نظارت بر عهده وزارت کشور است. ما بسیاری از مصوبات و دستورالعمل‌های غلط را باطل کرده‌ایم و خودمان را به طرح جامع نزدیک کرده‌ایم. اما در پاسخ به سوال شما من از یک ضرب‌المثل فارسی استفاده می‌کنم، در دیزی باز است حیای گربه کجاست! در دوره قبل دولت هیچ نظارت جدی نکرده و شهرداری هم تا توانسته از این عدم نظارت استفاده کرده است. 
 


منبع : بلدیه


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : شهرداری - تهران - بودجه - می‌کند - کمیسیون - شهرداری‌ها - اینکه - بانک‌ها - ایجاد - اداره - درآمد - عارضه - لایحه - نظارت - مدیریت - موسسات - کرده‌ایم - عنوان - استفاده - اشاره - پروژه‌های - کلانشهرها - میلیارد‌تومانی - مساله - میلیارد - شهردار - منابع - زندگی - بلندمرتبه‌سازی - مابه‌ازای - کیفیت - تامین - تصویب - گزارش - بلدیه - حناچی - استقراض - بسیاری - پروژه - سال‌های - اقدامات - قالیباف - تومان - گذشته - عوارض - منطقه - پروانه - زمانی - شهرسازی - تحویل - میزان - اکثراً - پایدار - اعتباری - ناپایدار - دارایی‌های - می‌فروشد - شورای - عملکرد - معماری - تبدیل - می‌دهند - ترافیک - برج‌ها - موضوع - هیچ‌کدام - معاون - می‌دهد - شهرهای - تراکم - می‌تواند - هزار‌میلیاردی - کرباسچی - وزارت - متوسط - دبیرخانه - احمدی‌نژاد - البته - می‌گیرند - دستور - بگویم - احداث - مبادلات - دیگری - اختصاص - بررسی - تنظیم - پیروز - شهر‌ها - حداقل - براساس - پرداخت - چگونه - نمی‌گوییم - تشکیل - ساخته - تسهیلات - محسوب - مشکلات - تسهیلاتی - آیندگان - افزایش - عارضه‌های - اتوبان - نمونه - برنامه‌ای - نزدیک - ناهنجاری - زیادی - وضعیت - معاونان - مسکونی - کرده‌اند - بیشتر -

نظر شما در مورد : روایتی از اداره شهرداری به سبک کرباسچی، احمدی نژاد و قالیباف

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

کانال آپارات مازندشورا