امروز شنبه 13 آذر 1395 ساعت 08:07:49

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 5603 -تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1395 -ساعت : 14:16

چاپ به اشتراگ گذاشتن

معاون شهردار تهران عنوان کرد

بازتعریف فضاهای حمل و نقلی پایتخت

مازندشورا: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نخستین هم اندیشی شورای فرهنگ و معماری این معاونت گفت: هدف از تشکیل این شورا برای نخستین بار، ورود بحث های معمارانه و شهرسازانه به مباحث حمل و نقلی است، چرا که تا کنون فرمول های فنی و مهندسی بر جنبه های هنری و فرهنگی در حوزه حمل و نقل شهری، کاملاً غالب بوده و استفاده از ظرفیت فرهنگ و هنر در موضوعات حمل و نقلی، مورد غفلت قرار گرفته است.

مازندشورا:

بلدیه|مازیار حسینی با تأکید بر لزوم استفاده از معماری در تولید فضاهای فاخر حمل و نقلی، افزود: فضاهای فاخر که جنبه های هنری در آن رعایت شده باشد، در هدایت شهروندان به سمت رفتار فاخر و استفاده درست از فضاهای عمومی و امکانات و تسهیلاتی که در آن فضاها در نظر گرفته شده، مؤثر است.وی با اعلام این که ایستگاه های مترو باید آینه تمام نمای محله ای باشند که آن ایستگاه در آن محله قرار دارد و گویی آینه ای را در بالا گذاشته ایم و تصویر آن را در پایین مشاهده می کنیم، تأکید کرد: معماری، موضوع مهمی است و در فضاهای حمل و نقلی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به این منظور، علاوه بر معماری باید از فرهنگ، هنر و حتی ادبیات نیز کمک بگیریم.
 ساختن یک فضای شهری مانند آفرینش یک اثری هنری است
محمد مهدی حجت یکی از اساتید معماری حاضر در شورای فرهنگ و معماری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در ابتدای این جلسه گفت: اگر معماری در فضاهای عمومی به درستی اجرا شود، می تواند در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مؤثر باشد، چرا که موضوع معماری، شکل زندگی است و از این رو، هر مسیر بی آر تی که راه اندازی می شود، هر خط مترو که به بهره برداری می رسد و حتی هر ایستگاه مترو که ساخته می شود، شکل جدیدی از زندگی را به وجود می آورد.
وی با اشاره به این که ناوگان حمل و نقل عمومی، امکانی است در خدمت انسان که باید اولویت را به انسان بدهد، اظهار کرد: حمل و نقل شهری باید به سمت و سوی ارتقای کیفیت زندگی مردم حرکت کند و از این منظر، تغییر کیفی در این حوزه باید سرفصل کار مسئولان شهری قرار گرفته و از این زاویه به موضوع نگاه کنیم.
استاد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران با بیان این که تنها با حرکات به اصطلاح هارپِری نمی توانیم مشکل ترافیک را حل کنیم و برای حل مسأله، نیاز به حرکات روان و نرم داریم، تصریح کرد: از گذشته، روش ما برای حل مسائل و مشکلات شهر و حمل و نقل شهری، سبک آمریکایی بوده در صورتی که سبک اروپایی برای حل مسائل و مشکلات شهری و رفت و آمد در شهر، روش عاقلانه تری است و با سبک آمریکایی کاملاً متفاوت است.
این متخصص حفاظت از بناهای تاریخی با اشاره به این که ایستگاه های مترو از اهمیت ویژه ای برخوردارند و این فضاها قرار است 100 سال باقی بمانند و به شهروندان خدمت کنند، اظهار کرد: تونل ها، پل ها و بزرگراه ها، همچون ایستگاه های مترو از اهمیت ویژه ای برخوردارند و در این میان، حفظ هویت ایستگاه مترو متناسب با محله ای که در آن قرار دارد و حفظ هویت خط مترو که در قالب وحدت طولی به مثابه نخ تسبیح، ایستگاه های مترو را مانند دانه های تسبیح در بر گرفته، بسیار مهم هستند.
 حجت با بیان که هر محله، رنگ و بوی خاص خود را دارد و هنگامی که یک ایستگاه مترو را در زیر محله ای بنا می کنیم، باید عصاره ای از رنگ و از بوی آن محله در آن جاری و ساری باشد، تصریح کرد: کار در شهر، کار ظریفی است و در واقع نوعی جواهرکاری است و ساخت فضاهای شهری باید با لطافت و ظرافتی که برای آفرینش یک اثر هنری لازم است،‌ انجام شود.
کار معماری در شهر به مثابه کار شاعری است
 محمد بهشتی، دیگر استاد حاضر در این شورا با تأکید بر این که همه فعالیت های شهری باید منجر به این شود که مقوّم زندگی خوب شهروندان باشد و همچون سایه ای بر سر شهر عمل کند، گفت: معیارمان باید این باشد که اگر فعل و انفعالات شهری را در ترازو قرار دادیم، اقداماتی که باعث دوام و قوام زندگی خوب در شهر است، بر فعالیت هایی که مخلّ زندگی خوب شهری است، وزن بسیار بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به این که چند دهه است که موضوع ترافیک به موضوع مهندسان تبدیل شده، چرا که نگاهمان به این موضوع سخت افزاری بوده، در صورتی که موضوع بزرگراه ها، پل ها و تونل ها، مسائلی در عین حال نرم افزاری اند که صرفاً با راه کارهای مهندسی حل نمی شوند، اظهار کرد: برای حل مسأله و انجام اقداماتی مثل مدیریت تقاضای سفر، کاهش سفرهای شهری و کوتاه کردن مبداء و مقصد، نیازمند نگاه نرم افزاری هستیم.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان این که شهری همچون توکیو، بحران مدنیت را پشت سر گذاشته و امروز شاهد حاکمیت مدنیت در این کلان شهر هستیم، تصریح کرد: امروز آرامش در شهرها و حرکت آرام انسان ها در شهر، جایگزین سرعت در شهرها و تردد سریع خودروها شده و در دوره ای قرار داریم که نگاه نرم افزاری بر نگاه سخت افزاری در شهرها غلبه دارد.
 بهشتی با تأکید بر این که بزرگراه با مترو متفاوت است و اصولاً هر جای شهر کاراکتر خاص خود را دارد و در این میان، سایه محله ای که ایستگاه مترو در آن قرار دارد، باید بر آن ایستگاه افتاده باشد، گفت: ایستگاه مترو باید عطر و طعم محله ای را بدهد که در آن قرار دارد و در انتقال این طعم و عطر، معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از این رو، می توانیم بگوییم کار معماری در شهر، کار شاعری و شاعرانگی است.
شهروندان باید شهر خود را دوست داشته باشند
اسکندر مختاری استاد دیگری که در این جلسه حضور داشت، با تأکید بر این که مسئولیت ترافیک شهر خیلی هم دست مدیریت شهری نیست، بخشی از مشکل ترافیک را ناشی از عدم تعلق شهرنشینان نسبت به شهر خود دانست و گفت: مسئولان شهر باید شهر و فضای شهری را به نوعی درست کنند که اهالی شهر را به دوست داشتن شهرشان، ترغیب و تشویق نمایند.
وی با اشاره به این که در شهر با انسان ها سر و کار داریم و در این میان، کرامت انسانی موضوعی است که باید از سوی مسئولان شهری دیده شود، اظهار کرد: شهروندان باید از پیاده روی در شهر لذت ببرند، در کوچه ها و خیابان های شهر امنیت کامل داشته باشند و بتوانند روابط متقابل با شهر خود برقرار کنند و در چنین شهری است که می توانیم بگوییم کرامت انسان ها به وسیله مسئولان شهری مورد توجه قرار گرفته است.
بر اساس گزارش سایت شهرنوشت، مؤلف کتاب «میراث معماری مدرن ایران» با بیان این که در احداث ایستگاه های مترو به عنوان سازه ای مدرن در تهران، معماری از نقش انکار ناپذیری برخوردار است و واقعیت این است که به همان اندازه که در توجه به حوزه عمران سربلند بوده ایم، متأسفانه در زمینه توجه به حوزه معماری سرافکنده بوده ایم، تصریح کرد: ایستگاه های مترو، می توانند حتی نگاه بین المللی به یک کشور را شکل دهند، چنانچه ایستگاه های متروی مسکو، نشان دهنده اقتدار روسیه هستند.


منبع : بلدیه


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : ایستگاه - معماری - موضوع - زندگی - فضاهای - شهروندان - تأکید - ترافیک - انسان - افزاری - مسئولان - اشاره - تهران - اظهار - تصریح - گرفته - اهمیت - بزرگراه - همچون - شهرها - داریم - توانیم - استاد - برخوردار - عمومی - فعالیت - اقداماتی - شاعری - مثابه - تسبیح - بسیار - استفاده - هستیم - بگوییم - کرامت - عنوان - امروز - میراث - مدنیت - مدیریت - فضاها - حرکات - مسأله - فرهنگ - مانند - ارتقای - آفرینش - گذاشته - باشند - متفاوت - برخوردارند - صورتی - آمریکایی - مسائل - مشکلات - کیفیت -

نظر شما در مورد : بازتعریف فضاهای حمل و نقلی پایتخت

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

نه به کودک آزاری

کانال آپارات مازندشورا