امروز یکشنبه 14 آذر 1395 ساعت 05:23:21

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 5626 -تاریخ انتشار : یکشنبه 31 مرداد 1395 -ساعت : 09:58

چاپ به اشتراگ گذاشتن

متولی اصلی پدیده ترافیک در کلان‌شهر‌ها، شهرداری‌ها هستند

گره‌های کور ترافیک

مازندشورا: شهرنشینی و گسترش روزافزون آن، تأثیرات سوء فراوانی را بر اقتصاد و محیط زیست یک منطقه تحمیل می‌کند. ازجمله این اثرات، می‌توان به مشکلاتی چون حاشیه‌نشینی، زاغه‌نشینی، تکدی‌گری، افزایش بیکاری، بزهکاری و... اشاره کرد.

مازندشورا:

بلدیه| به جرأت می‌توان گفت مسئله ترافیک، اگر بزرگ‌ترین معضل پدیده شهرنشینی نباشد، یکی از بزرگ‌ترین آنهاست. سازمان‌ها و نهاد‌های متفاوتی در کشور، عامل و همچنین مسئول پدیده‌ ترافیک هستند. از این بین می‌توان به اداره راهنمایی و رانندگی، دولت و زیرمجموعه‌های آن (وزارتخانه‌ها، سازمان حفاظت محیط‌زیست و...)، نهاد‌های امنیتی، آحاد مردم و... اشاره کرد؛ اما بدون‌شک متولی اصلی پدیده ترافیک وکنترل آن «به‌خصوص در کلان‌شهر‌ها، سازمان شهرداری است. در این نوشتار سعی برآن است که نقش هریک از نهاد‌های فوق و اثرات سوء و مطلوب آنها در پدیده‌ ترافیک در کلان‌شهر تهران بررسی شود و عملکرد هریک از آنها به بوته نقد گذاشته شود. بدون شک اولین متهم نابسامانی وضعیت ترافیک در تهران، مردم هستند. اگرچه مدیریت ناکارآمد شهری و کمبود امکانات و زیرساخت‌ها، خود دلیلی بر سوء رفتار رانندگان و عابرین است؛ اما کافی است نگاهی به فرهنگ ترافیکی مردم کشورمان و سایر کشور‌های توسعه‌یافته (یا نیافته!) انداخت تا تفاوت رفتار مردم آن کشور‌ها را با خودمان ببینیم. مردمی که عبور از قوانین و مقررات را نوعی «زرنگی» و گاهی رعایت آنها را «پاستوریز‌گی» می‌پندارند. شاید کمتر جایی در شهر تهران وجود داشته ‌باشد که در آن با وجود پل عابر پیاده و حتی نرده‌های مسدود کننده عبور، همه عابران از پل استفاده کنند. خطوط عابر پیاده در عرض خیابان، بیشتر جنبه زیبایی داشته و رانندگی رانندگان بین خطوط، به یک آرزوی دست‌نیافتنی در شهر ما تبدیل شده است. اگرچه نقش مدیران شهری و سایر نهاد‌ها در کاهش این تخلفات و اصلاح رفتار‌های غلط لازم است؛ اما به‌هیچ عنوان کافی نبوده و تا اصلاح فرهنگ ترافیکی مردم به‌دست خودشان، بهبودی در وضع ترافیک حاصل نخواهد شد.  دیگر متهم نا‌بسامانی‌های فعلی ترافیک تهران، اداره راهنمایی و رانندگی است. با وجود تلاش‌های فراوان مأمورین انتظامی، به‌نظر می‌رسد عواملی چون مدیریت ناکارآمد، سیاست‌های نادرست و عدم تفکیک و تقسیم شفاف وظایف و مسئولیت‌ها با سایر نهادها، موجبات آشفتگی در ترافیک را فراهم کرده است. از جمله این کاستی‌ها می‌توان به تغییرات مداوم و پی‌درپی مدیران، متناقض‌بودن تصمیمات راهنمایی و رانندگی با تصمیمات سایر بخش‌ها مثل وزارت صنعت و معدن، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری و همچنین گماشتن افراد غیر‌متخصص در پست‌های مهم مدیریتی اشاره کرد. به‌عنوان یک مصداق از تصمیمات نادرست، می‌توان به پدیده طرح ترافیک زوج و فرد اشاره کرد؛ طرحی که باوجود هشدار کارشناسان و متخصصان امر ترافیک و حمل‌و‌نقل مبنی بر غیر‌علمی بودن و همچنین اثرات سوء آن بر ترافیک شهری، همچنان بیش از10 سال است که در تهران اجرا می‌شود. طرحی که با بحرانی شدن آلودگی هوا، یک‌شبه و با تصمیم مسئولان عملی شد و نتیجه آن چیزی جز قفل شدن شبکه راه‌های تهران به‌مدت چندین روز بعد از اجرای طرح و همچنین افزایش آلودگی ناشی از ترافیک سنگین خودروهای خارج از طرح ترافیک نبود. در طول این 10 سال کافی بود نگاهی به تجربه شهرهای مختلف دنیا در این طرح شود که بدون استثنا همگی آنها پس از گذشت کمتر از یک هفته، با شکست مواجه شدند و سریعا متوقف شدند. مشخص نیست که اصرار چندین ساله مسئولان راهنمایی و رانندگی بر ادامه این طرح از کجا نشأت می‌گیرد و به‌دنبال چه اهدافی است؟ مثال دیگری از این نابسامانی‌ها، عدم اقتدار راهنمایی و رانندگی در اتخاذ تصمیم‌ها به‌علت تفکیک مبهم اختیارات است. طی چندین سال گذشته بارها شنیده‌ایم که اداره راهنمایی و رانندگی، در ضرب‌العجلی چندماهه به خودروسازان، آنها را تهدید به عدم شماره‌گذاری خودروهای فرسوده و فاقد استاندارد‌های آلایندگی و ایمنی کرده است؛ اما متأسفانه پس از اتمام مهلت خودروسازان، بنا به صلاح‌دیدِ اشخاصی که ظاهرا فراتر از قانون هستند و منافع خود را در ادامه تولید انحصاری خودروهای بی‌کیفیت می‌بینند، همچنان تولید این خودروها ادامه پیدا می‌کند. بد نیست برای یک‌بار هم که شده مسئولان و متولیان امر، نگاهی به مدیریت شفاف  ترافیکی در کشورهای دیگر داشته ‌باشند تا شاید الگویی بگیرند.  نقش دیگر، نقش دولت است؛ دولتی که با تصمیمات کلان خود در بخش ملی، نقش غیرقابل انکاری در مدیریت ترافیک دارد. اتخاذ سیاست‌هایی که منجر به رشد بی‌رویه شهرنشینی و حاشیه نشینی می‌شوند، از جمله تمرکز فعالیت‌های اداری و اقتصادی در مراکز شهرها، وجود نداشتن زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی در شهرهای کوچک و روستاها، نبود فرصت شغلی مناسب و مطلوب در روستاها، تولید بی‌رویه خودروهای بی‌کیفیت با وضع نازل‌ترین مالیات‌ها و... در افزایش حجم ترافیک مؤثر هستند. بحث پیرامون این موضوعات بسیار گسترده و تخصصی است که در اینجا تنها به آوردن سرفصل موضوعات بسنده کردیم. اما به‌جرأت می‌توان گفت اصلی‌ترین متهم و مسئول وضعیت فعلی ترافیک کلان‌شهر تهران، شهرداری و سازمان‌های زیرمجموعه آن است. سازمانی که با فروش بی‌رویه زمین و آسمان و باغات تهران و اعطای غیرقانونی تراکم‌های ساخت، موجبات رشد قارچ‌گونه ساختمان‎‌ها و آسمان‌خراش‌ها را فراهم کرده است. برج‌هایی که به‌جز تخریب باغات و اماکن تاریخی تهران و تشدید آلودگی هوا و هدر‌رفت سرمایه‌های مردم، اثرات ناگواری بر ترافیک شهری دارند. کافی است سری به کوچه‌باغ‌های 20 متری سابق و 12-10 متری فعلی شمال شهر تهران بزنید. برج‌هایی با بیش از چند ده و چند صد واحد، آن‌هم در یک کوچه 12-10 متری، به‌وفور یافت می‌شوند. نتیجه این امر چیزی جز ایجاد ترافیک متراکم در ساعت‌های اوج (و غیراوج) در معابر شهری نخواهد بود. البته گاهی از سوی مدیران شهری عنوان می‌شود که عدم تخصیص بودجه از سوی دولت، شهرداری را مجبور به فروش زمین و آسمان می‌کند. حتی با فرض توجیه‌پذیر بودن این ادعا (که به‌هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نخواهد بود) سؤال اینجاست که درآمد هنگفت شهرداری از فروش تراکم، صرف چه اموری می‌شود؟ آیا در جهت رفع و رجوع مشکلات ترافیکی ناشی از این اقدامات می‌شود؟ جواب، قطعا منفی است. امروزه تقریبا در هیچ کلان‌شهری، خیابان یا بزرگراه شهری جدید احداث نمی‌شود. احداث راه داخل شهر، جدای از هزینه‌های سرسام‌آوری که برای ساخت و تملک زمین شهری دارد، تقریبا هیچ اثری در جهت کاهش تراکم ترافیک ندارد. به همان نسبتی که عرضه راه و خیابان افزایش می‌یابد، افزایش تقاضای خودروهای شخصی ایجاد می‌شود. این اصل در ترافیک، از ابتدایی‌ترین اصول است که اگر مدیران شهری کمترین آشنایی با این موارد داشته باشد، قطعا به این راحتی تصمیم به ساخت راه‌های جدید نخواهند گرفت. نمونه‌های متعدد این افزایش راه و نتایج ناگوار آن را به‌وضوح می‌توان در تهران مشاهده کرد. کافی است به پل‌های آسمان و تونل‌های دل زمین که در این سال‌ها احداث شده‌اند، نگاهی انداخت؛ تونل نیایش، پل صدر، بزرگراه امام‌علی(ع)، تونل رسالت، تونل توحید و... در ساعت‌های اوج ترافیک به پارکینگ‌های بزرگی بدل شده‌اند که نه‌تنها گره‌ای از ترافیک تهران بازنکرده‌اند، بلکه آنها را کورتر، آلودگی هوا را بیشتر و نفس مردم را تنگ‌تر کرده‌اند. شاید بهتر بود هزینه‌هایی که برای ساخت بزرگراه و تونل اسراف می‌شوند، صرفِ توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل شهری و همگانی شود. خطوط مترو با سرعت و بودجه دو چندان گسترش یابند و اتوبوس‌های جدید جای فرسوده‌ها را بگیرند. جالب است بدانید که در شهر توکیو که حدودا دو برابر تهران جمعیت دارد، 90 درصد سفرهای شهری با حمل‌ونقل همگانی صورت می‌گیرد که این عدد در تهران حدود 14درصد است. پاک‌ترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین، ارزان‌ترین و کارآمدترین سیستم حمل‌و‌نقل عمومی، مترو است، اما متأسفانه در شهر تهران یکی به علت عدم دسترسی به تجهیزات خارجی در اثر تحریم‌ها و دیگری به‌علت واقع‌شدن در زیرزمین و دور بودن از نظر مردم، مظلوم واقع شده‌است و مدیران شهری بنا به دلایل سیاسی، هزینه‌های زیادی را صرف توسعه پل‌ها و تونل‌ها که اتفاقا در مقابل دیدگان مردم است، می‌کنند.  امید است با کارآمد شدن مدیریت یکپارچه شهری و الگوبرداری از تجربه شهرهای موفق در زمینه سامان‌بخشیدن به معضل ترافیک، به‌تدریج شاهد بهبود اوضاع ترافیک در شهرها باشیم که حقیقتا تأثیر مثبتی بر سایر بخش‌های زندگی شهروندان و رفاه و سطح زندگی آنها خواهد داشت. 


منبع : بلدیه


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : ترافیک - تهران - رانندگی - راهنمایی - می‌توان - شهرداری - افزایش - مدیران - مدیریت - خودروهای - پدیده - نگاهی - تصمیمات - همچنین - آلودگی - آسمان - بزرگراه - ترافیکی - خیابان - نخواهد - چندین - بی‌رویه - ادامه - شهرهای - احداث - تولید - می‌شوند - مسئولان - حمل‌و‌نقل - اثرات - نهاد‌های - اداره - اشاره - شهرها - روستاها - موضوعات - شهرنشینی - متأسفانه - مسئول - می‌کند - بگیرند - باغات - پدیده‌ - بی‌کیفیت - برج‌هایی - هزینه‌های - کلان‌شهر‌ها - شده‌اند - توسعه - زندگی - همگانی - بزرگ‌ترین - تقریبا - ساعت‌های - ایجاد - بودجه - توجیه‌پذیر - می‌شود؟ - تراکم - خودروسازان - دیگری - ناکارآمد - عنوان - نادرست - تفکیک - فراهم - موجبات - اصلاح - امکانات - رفتار - فرهنگ - پیاده - زیرساخت‌ها - بیشتر - اگرچه - متولی - حفاظت - تجربه - می‌گیرد - رانندگان - اتخاذ - مطلوب - راه‌های - وضعیت - همچنان - تصمیم - کلان‌شهر - نتیجه - به‌علت -

نظر شما در مورد : گره‌های کور ترافیک

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

نه به کودک آزاری

کانال آپارات مازندشورا