امروز جمعه 12 آذر 1395 ساعت 21:24:52

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 5627 -تاریخ انتشار : یکشنبه 31 مرداد 1395 -ساعت : 10:01

چاپ به اشتراگ گذاشتن

مبود اعتبار در شهرداری ورود سیستم حمل‌ونقل جایگزین را دشوار کرده است

رویای «ال‌آرتی» زیر چرخ اتوبوس‌های فرسوده

مازندشورا:

بلدیه| شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت ناقص است و تهران برنامه جدیدی برای تکمیل سیستم حمل‌ونقل عمومی خود ندارد؛ اگر هم داشته باشد، اعتباری در خزانه شهرداری برای آن نیست. درحال حاضر همه تمرکز مدیریت شهری بر تکمیل ایستگاه‌های 6 و 7 مترو است و در این میان حتی خرید اتوبوس برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی هم فراموش شده است. سرنوشتی که ناوگان تاکسیرانی هم با آن دست به گریبان است. همین اوضاع کافی است تا صحبت از سیستم جایگزین جدید حمل‌ونقل عجیب به نظر برسد. درحال حاضر بسیاری از کلانشهرهای جهان، سبدی از انواع سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی متصل به هم را دراختیار شهروندان خود قرار داده‌اند تا مسافرت‌های شهری در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام شود. در این کلانشهرها نقاط مختلف شهری با انواع وسایل حمل‌ونقل مثل مترو، اتوبوس، تاکسی، ال‌آرتی (قطار سبک شهری)، مونوریل و اتوبوس‌های برقی به هم پیوند خورده‌اند.ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ایده‌آل شورا این است که شهروندان در 300 متری منازل خود به یکی از وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند، به «فرهیختگان» می‌گوید: «درحال حاضر مرکز شهر و برخی مناطق ازجمله مناطق 6، 7، 8، 11 و 12 شرایط بهتری در شبکه‌بندی و همپوشانی سیستم‌های حمل‌ونقل دارند اما در سایر مناطق این شبکه‌بندی وجود ندارد، به‌طوری که به ارتباطات سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی توجهی نشده است.» به اعتقاد او همین امر باعث شده است تا بین سیستم‌های حمل و نقل شهری فاصله بیفتد و کسانی که در این مناطق زندگی می‌کنند مجبور شوند اتومبیل‌های خود را به خیابان بیاورند که همین امر به مسائل دیگر هر ازجمله ترافیک و آلودگی‌های شهر دامن می‌زند.
موضوع سیستم حمل‌ونقل‌های جایگزین و شبکه حمل‌ونقل عمومی به سال‌های خیلی قبل برمی‌گردد. در زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد بود که پایه‌های مونوریل در منطقه صادقیه تهران احداث شد اما بعدها با تغییر شهردار، احداث مونوریل از برنامه خارج شد و شهرداری اعلام کرد، تمام توانش را برای تکمیل مترو صرف می‌کند. در این میان اما ال‌آرتی یا همان قطار سبک شهری که در سطح خیابان تردد می‌کند، چند سالی می‌شود به‌عنوان گزینه جدید برای سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران مطرح شده است. به‌طوری که دو سال پیش محمدباقر قالیباف اعلام کرد، موضوع ساخت ال‌آرتی را به صورت لایحه به شورای شهر تقدیم خواهد کرد. با این حال این موضوع همچنان درحد کارشناسی مطرح می‌شود و حتی به تصویب کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم نرسیده است. اعضای شورای شهر هم هر یک نظری درباره آن دارند.

 ال‌آر‌تی در برنامه پنجم
محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران، چندی پیش با اشاره به اینکه موضوع راه‌اندازی خطوط ال‌آرتی در برنامه پنج ساله شهرداری در حد محدودتری پیش‌بینی شده است، گفت:‌ «قرار است در اصلاح طرح جامع حمل‌ونقل این طرح آورده شود.» او از دو مسیر پیشنهادی قطعی نشده برای احداث این خطوط خبر داد، میدان آزادی تا میدان امام حسین و میدان راه‌آهن تا تجریش در خیابان ولیعصر مسیرهایی است که سرخو از آنها سخن گفت.
 با این حال قناعتی با اشاره به موضوع ترافیک در معابر تهران، مونوریل را به ال‌آرتی ترجیح می‌دهد. به گفته او، ال‌آرتی در سطح خیابان احداث می‌شود. به‌طور مثال اگر بخواهیم این خط را در مسیر راه‌آهن تا تجریش ایجاد کنیم، باید در نظر داشته باشیم که 20 چهارراه در این مسیر وجود دارد که این مساله موضوع سرعت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، درحالی که این مساله درباره مونوریل وجود ندارد.
به اعتقاد او با وضعیت موجود مالی، مدیریت شهری اگر بتواند از پس توسعه مترو و اتوبوس بربیاید کار شاقی انجام داده است. به گفته او، 6‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید واگن‌های مترو خط 6 و 7 نیاز داریم. از سوی دیگر درحال حاضر تهران پنج‌هزار اتوبوس لازم دارد که قیمت تک‌کابین آن 400 میلیون و دوکابین آن 800 میلیون تومان است، که این حوزه نیز نیازمند حداقل 20 هزار میلیارد تومان اعتبار است. با این اوضاع نباید زیاد امیدوار بود که خطوط جدیدی احداث شود، مگر اینکه کمک دولتی در این زمینه به شهرداری بشود.


منبع : بلدیه


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : حمل‌ونقل - تهران - ال‌آرتی - موضوع - شهرداری - عمومی - مونوریل - سیستم - احداث - شورای - مناطق - اتوبوس - سیستم‌های - درحال - برنامه - خیابان - جایگزین - اشاره - اعتبار - اینکه - میدان - تکمیل - تومان - اعلام - ترافیک - می‌دهد - مساله - میلیارد - میلیون - اعتقاد - تجریش - درباره - راه‌آهن - می‌کند - کمیسیون - اوضاع - انواع - ناوگان - مدیریت - اتوبوس‌های - جدیدی - شهروندان - کمترین - دارند - ندارد - شبکه‌بندی - ازجمله - وسایل - قناعتی - به‌طوری -

نظر شما در مورد : رویای «ال‌آرتی» زیر چرخ اتوبوس‌های فرسوده

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

نه به کودک آزاری

کانال آپارات مازندشورا