امروز جمعه 19 آذر 1395 ساعت 15:14:49

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 5847 -تاریخ انتشار : شنبه 06 شهریور 1395 -ساعت : 12:13

چاپ به اشتراگ گذاشتن

بلدیه بررسی می کند:

برنامه ششم و مدیریت شهری، نقشه راه تحول یا فاتحه خوان

مازندشورا: قانون ترکیبی از کلمات و جملات است که معانی مشخصی دارند. نمی توان گفت در قانون یک چیز نوشته شده است اما منظور چیز دیگری است. بنابراین آنچه از ماده چهارم احکام برنامه ششم کشور برداشت می شود این است که محدودیت های زیادی را به درآمدهای پایدار شهر وارد می کند

مازندشورا:

برنامه ششم و مدیریت شهری، نقشه راه تحول یا فاتحه خوان بلدیه| بهشاد بهرامی | مدیران شهری معتقدند: تصمیم درج شده در قالب لایحه برنامه ششم توسعه کشور برای تغییر مسیر واریز سهم شهرداری‌ها از محل درآمد دولت حاصل از مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند یک «مسیر انحرافی» برای پرداخت درآمدهای پایدار شهری در سال های آتی به شهرداری‌ها باشد. مطابق با لایحه برنامه ششم توسعه سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده که سازمان امور مالیاتی سالانه از مودیان دریافت می‌کند، قرار است به جای اینکه مستقیم به خزانه شهرداری واریز شود ابتدا به حساب استانداری پرداخت و سپس تحت پروسه تازه‌ای که وزارت کشور طراحی می‌کند، به شهرداری تهران پرداخت شود.

این در حالی است که قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از کدهای درآمدی بود که طی سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین منابع پایدار شهری را تشکیل می‌دهد. قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 87 با نرخ سه درصد به مرحله اجرا رسید و تا سقف 9 درصد در سال 94 افزایش پیدا کرد. براساس قانون 5/ 1 درصد از نرخ مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری و 5/ 1 درصد دیگر به حساب خزانه دولت واریز می‌شد. از ابتدای سال گذشته نیز با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 9 درصد، 6 درصد از این نرخ به‌عنوان مالیات به دولت و 3 درصد آن سهم شهرداری‌ها و دهیاری محسوب می‌شود. اما به نظر می‌رسد با تغییر سیاست روش واریز این درآمد به حساب خزانه شهرداری و حذف مسیر مستقیم در لایحه برنامه ششم این درآمد پایدار که رایج‌ترین نوع مالیات شهری در کشورهای دنیا محسوب می‌شود، با اختلال بزرگی روبه رو شود. 
از این رو برخی اعضای شورای شهر تهران معتقدند در صورتی که لایحه برنامه ششم به شکل کنونی به تصویب برسد و همچنان نقش شوراها و مدیریت شهری در آن نادیده گرفته شود به منزله تیرخلاصی برادامه بقای آنها خواهد بود. 

تعیین جایگاه واقعی شوراها
علی صابری عضو حقوقدان شورای شهر تهران معتقد است خوب یا بد بودن تصویب لایحه برنامه ششم را چند زاویه می توان مورد بررسی قرار داد. او با اشاره به بند مربوط قانون مالیات بر ارزش افزوده به «بلدیه» گفت: آنچه در محتوای برنامه ششم در خصوص مالیات بر ارزش افزوده دیده شده است در واقع اختیار دادن به دولت مرکزی است. اگرچه در برخی مواقع از سوی دولت مرکزی برای کاهش تمرکزگرایی تمایل وجود دارد اما در واقعیت ابزار لازم برای افزایش تصدی گری های دولت محلی ارائه نمی شود.

تجمیع درآمدهای حاصل مالیات بر ارزش افزوده در استانداری ها و توزیع آنها از این محل میان شهرداری های کشور نمونه ای از این موضوع است. اما در موضوع کمیسیون ماده پنج و کاهش اختیارات این کمیسیون برای حرکت در مدار قانونی تصمیمات مناسبی گرفته شده است. به همین دلیل باید برنامه ششم به عنوان یک مجموعه مورد رصد قرار گیرد.

او ادامه داد: در عین باید به یک سوال اساسی هم که ربطی هم به برنامه ششم ندارد پاسخ داده شود و آن اینکه جایگاه شورا به لحاظ قانون گذاری کجاست؟ مطابق با قانون، شوراها فقط نهاد ناظر هستند یا حق قانونگذاری نیز دارند.

قانونگذاری نه به این معنا که جایگزین مجلس شود بلکه به معنای اینکه در سطح خودش مصوبه آن در حد یک دستورالعمل اعتبار داشته باشد. در حال حاضر در سلسله مراتب قانون گذاری اول قانون اساسی را داریم و بعد قانون مجلس. منتها از اینجا به پائین معلوم نیست مصوبه شورای شهر در کجا قرار دارد. ضمن آنکه یک نظر حقوقی وجود دارد که اصولا شورای شهر حق مصوبه ندارد و فقط نهاد ناظر است.

اثری از شوراها در برنامه ششم نیست
رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در برنامه ششم هیچ رد و اثری از بحث شوراها و مدیریت شهری نیست، به بلدیه گفت: به شدت مبحث مربوط به مالیات بر ارزش افزوده در برنامه ششم به بدنه مدیریت شهری آسیب می زند. قبلا تقریبا 50 درصد از درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می کردیم طی سنوات گذشته و تغییراتی که اعمال شد این درصد به 5/3 از 9 درصد رسید. همین روال اگر ادامه داشته باشد یعنی تامین یکی از منابع پایدار شهرداری به خطر می افتد.

او افزود: به نظر می رسد باید در این موضوع بازنگری انجام شود چراکه اگر برای مدیریت محلی احترام قائل هستیم باید ابزار لازم را هم در اختیارش بگذاریم. 

او همچنین به موضوع لایحه مدیریت شهری اشاره و اظهار کرد: در این لایحه یکی از نیازهای ضروری مدیریت شهرها، ایجاد دیوان محاسبات شهری است که بر عملکرد تک تک اعضا و مدیران شهرداری نظارت داشته باشد و پاسخ گویی را برای اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری تکلیف کند تا از این مسیر خطاهای کنونی مدیران شهری کاهش پیدا کند.
فاتحه شوراها به سادگی خوانده نمی شود.

احمدحکیمی پور دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه به این سادگی نمی توان فاتحه شوراها و شهرداری ها را خواند، تصریح کرد: ولی من معتقد هستم باید رویکرد مجلس و دولت به سمت تقویت این نهاد باشد. دولت مدعی است با لایحه مدیریت شهری و درآمدهای پایدار این اقدام را می کند و این رویکرد نیز باید در احکام برنامه ششم مورد تاکید مجدد قرار گیرد. 

او در گفت وگو با بلدیه عنوان کرد: درست نیست در قانون برنامه ششم هیچ حکمی در مورد شوراها نداشته باشیم. شهرداری ها یک نهاد عمومی غیردولتی است و مسائل درآمدی آن به صورت مستقل است و اینکه بخواهند به هر بهانه ای به دولت وابسته کنند خلاف قانون اساسی است. شوراها ادامه هیچ قوه ای نیستند و یک رکن در قانون اساسی هستند و موضوعیت دارد و ذیل یک قوه دیگر نیست و خوب نیست در برنامه ششم در مورد یک رکن قانون اساسی حکمی نداشته باشیم از این رو این حوزه باید مورد اصلاح قرار گیرد.

از متن برنامه تقویت مدیریت شهری برداشت نمی شود
رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران نیز در این خصوص به بلدیه گفت: قانون ترکیبی از کلمات و جملات است که معانی مشخصی دارند. نمی توان گفت در قانون یک چیز نوشته شده است اما منظور چیز دیگری است. بنابراین آنچه از ماده چهارم احکام برنامه ششم کشور برداشت می شود این است که محدودیت های زیادی را به درآمدهای پایدار شهر وارد می کند یعنی در اصل 180 درجه خلاف آنچیزی است که خود دولتمردان مطرح می کنند که چرا شهرداری ها از درآمدهای پایدار شهری استفاده نمی کنند و متکی به درآمدهای حاصل از ساخت وساز هستند. 

او به سابقه تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: در سال 89 پس از تصویب این قانون بنا شد شهرداری ها به جای دریافت جداگانه عوارض به صورت یکجا ذیل قانون به شهرداری پرداخت شود. خواهشم این است که نمایندگان مجلس به سابقه تصویب این طرح توجه کنند.

کاهش نقش شوراها در مدیریت شهرها
محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه احکام برنامه ششم در جهت توسعه مشارکت مردم نیست عنوان کرد: به تعبیر دیگر این برنامه به نوعی نقش و جایگاه شوراها را کاهش می دهد که بی تردید عاملی در جهت کاهش مشکلات جامعه و شهروندان نخواهد بود.

او به موضوع کاهش اختیارات دولت اشاره کرد و به بلدیه گفت: باید کاری کرد که مجموعه وظایف دولت کاهش پیدا کند و دولت از حالت متمرکز خارج شود.اگر این اتفاق بیفتد افزایش نظارت، ارتقای کیفیت زندگی و کاهش هزینه برای اداره مملکت را شاهد هستیم. اما لایحه آماده شده چنین مسیری را طی نمی کند و نسبت به واگذاری برخی وظایف دولت مرکزی به دولت محلی نه تنها گام مثبتی برداشته نشده است بلکه برخی مسوولیت های واگذار شده به دولت محلی را به دولت مرکزی بازمیگرداند. حتی بحث بودجه و اعتبارات را در قالب استانداری ها و مجموعه وزارت کشور می آورد و باعث می شود قدرت شوراها و اراده مردم در اداره جامعه کاهش پیدا کند.

اجرای مواد مهم برنامه های گذشته در حوزه شوراها
احمددنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه با نگاه دوستانی که معتقدندبا تصویب برنامه ششم به شکل کنونی فاتحه شوراها خوانده می شود موافق نیستم، به بلدیه گفت: البته باید در برنامه ششم نسبت به برنامه های قبل با قوت بیشتری از شوراها حمایت شود. اعضای شورای شهر در جلساتی که با فراکسیون مدیریت شهری مجلس داشتنداین موضوع مطرح شد و نمایندگان به این موضوع عنایت دارند و فکر می کنم اگر تلاشی در شورای شهر و شورای عالی استان ها انجام شود برنامه ششم تا زمان تصویب به سمت بهتر شدن پیش می رود.

او اضافه کرد: ضمن آنکه از اقدامات خوب دولت تدبیر و امید پرداختن به موضوع شهر تهران است. برای این موضوع نیز یک کمیسیون خاص تشکیل شده است و کلیه شهرها را تحت پوشش قرار می¬دهد. همین الان شش لایحه خوب در حوزه درآمدهای پایدار و ساختار مدیریت شهری در این کمیسیون بررسی می شود.

به گفته وی یکی از موارد مهم دیگری که در جریان تصویب برنامه ششم باید موردنظر قرار گیرد این است که در قالب برنامه سوم، چهارم و پنجم کشور مواد خوبی در خصوص شهرها وجود داشت که می تواند در مرحله عمل تاثیرگذار باشد. به تعبیر دیگر در حوزه شوراها خلاء قانونی وجود ندارد و در صورت اجرا شدن می تواند به ارتقای وضعیت شوراها کمک کند.
او تاکید کرد: اگر میخواهیم تحرکی در وضعیت معیشتی مردم ایجاد شود دولت باید از یک سو ضمن آنکه ابعاد نظارتی را قوی تر می کند در راستای کاهش تمرکزگرایی و کوچک کردن بدنه خود قدم بردارد و از سوی دیگر برون سپاری وظایف دولتی به مدیریت شهری اقدام کند و مردم را در امور شهری مشارکت دهد.


منبع : بلدیه


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : برنامه - قانون - شوراها - شهرداری - مالیات - شورای - مدیریت - افزوده - لایحه - مدیریت شهری - تهران - موضوع - تصویب - پایدار - اینکه - بلدیه - درآمدهای - کمیسیون - اساسی - اشاره - تاکید - افزایش - مرکزی - فاتحه - پرداخت - واریز - درآمد - مجموعه - عنوان - توسعه - ادامه - شهرداری‌ها - دارند - احکام - وظایف - بررسی - مدیران - شهرها - جایگاه - مصوبه - خزانه - ندارد - اعضای - دریافت - کنونی - گذشته - استانداری - باشیم - برداشت - دیگری - چهارم - نداشته - مستقیم - رویکرد - تقویت - اقدام - سابقه - نمایندگان - جامعه - وزارت - ارتقای - اداره - برنامه ششم توسعه - تعبیر - وضعیت - مشارکت - خوانده - تواند - می‌کند - اختیارات - قانونی - محسوب - معتقدند - مطابق - تغییر - گرفته - مربوط - تمرکزگرایی - ابزار - گذاری - قانونگذاری - درآمدی - ایجاد - معتقد - نظارت - هستیم - افزود - مرحله - تشکیل - منابع - سادگی -

نظر شما در مورد : برنامه ششم و مدیریت شهری، نقشه راه تحول یا فاتحه خوان

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

کانال آپارات مازندشورا