امروز پنج شنبه 18 آذر 1395 ساعت 15:22:15

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 6050 -تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 شهریور 1395 -ساعت : 13:11

چاپ به اشتراگ گذاشتن

وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی اعلام کرد:

سیاست ما افزایش سهم ایران از صنعت دریانوردی جهان است/ تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی تا ۱۸ ماه آینده/ افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پسكرانه‌های بندرعباس به ۵هزار میلیارد تومان/ ضرورت ایجاد اسکله اختصاصی برای صادرات فرآورده‌های نفتی در بندرعباس

مازندشورا: وزیر راه و شهرسازی در دانشكده علوم دریایی نوشهر و در جمع كاركنان نیروی دریایی ارتش ضمن تقدیر از همدلی و همكاری صمیمانه‌ بین وزارت راه وشهرسازی و سازمان دریانوردی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این امر را موجب عمران و گسترش امنیت در آب‌های ایران خواند و با مروری بر دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه دریایی در سه سال اخیر، از پیشرفت‌های حاصل شده ابراز رضایت کرد.

مازندشورا:به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی كه برای شركت در دومین همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی به استان مازندران سفر كرده است در دانشكده علوم دریایی نوشهر و در جمع  كاركنان نیروی دریایی ارتش گفت: همدلی و همكاری بسیار صمیمانه‌ای بین وزارت راه وشهرسازی و سازمان دریانوردی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد كه موجب عمران و گسترش امنیت در آب‌های ایران چه در شمال و چه در جنوب شده است.

وی با بیان اینكه گزارشی در ارتباط با اقدامات انجام شده در حوزه بنادر وجود دارد كه قصد ارائه آن را دارد، گفت: همچنان كه بارها گفته‌ام بنادر و بحث دریانوردی ماهیت جهانی دارد. ماهیت این صنعت جهانی است و سیاستی که ما همواره در حوزه بنادر دنبال كرده‌ایم این بوده است كه سهم جهانی ایران را از صنعت دریانوردی به دست آوریم.

وی با تاکید بر این که اصلی‌ترین هدف وزارتخانه در این حوزه افزایش سهم كشور در بازار بین‌المللی از صنعت دریانوردی است.: طول سواحل ما چیزی حدود ۵ هزارو ۸۰۰ كیلومتر است كه یكی از طولانی‌ترین سواحل در منطقه پراهمیتی چون خلیج‌فارس است اما از این مجموعه تاسیسات ما به ۳۰۰ كیلومتر می‌رسد و این رقم نشان می‌دهد كه چقدر ظرفیت برای رشد و افزایش بهره‌وری از سواحل داریم. در حالی كه باید كارهای بیشتری در سواحل انجام دهیم تا قدرت بیشتری را به دست آوریم.

وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینكه افزایش قدرت دریایی در حوزه صنعت دریانوردی و همچنین توسعه بنادر جدید دو كار مهمی است كه در این مدت انجام داده‌ایم به ارائه گزارشی از وضعیت بنادر كشورمان پرداخت و گفت: عمان یكی از سواحلی است كه همواره به جهت اهمیت استراتژیك مطرح بوده است و اینكه ما در دریای عمان خارج از تنگه هرمز صاحب یك امكانات بندری بزرگ باشیم هدفی استراتژیك است.

آخوندی گفت: خوشبختانه در سه سال گذشته نمركز خوبی در دریای عمان داشتیم و موفق شدیم بندر چابهار را از ۲.۵ میلیون تن ظرفیت در سال به ۸.۵ میلیون تن ظرفیت در سال افزایش دهیم.

وی خبر داد: در بهار سال آینده یك بندر جدید در چابهار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد كه كار بسیار بزرگی است.

اين مقام مسئول ادامه داد: افزون بر بندر كاری كه در حال انجام است اتصال ریلی بندر چابهار به بندر زاهدان است. خوشبختانه جریان اجرای ریل بین چابهار و ایرانشهر پیشرفت خوبی داشته و انجام زیرسازی ریل به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیكی رسیده است.

آخوندی ادامه داد: در گام اول تلاش ما در چابهار اتصال ریلی چابهار به زاهدان است و اینكه بتوانیم یك محور كریدور جدید ریلی از جنوب به شمال از منطقه چابهار داشته باشیم كه این مهم با اعتبار چندین میلیارد دلاری در حال انجام است.

عضو كابينه دولت يازدهم افزود: نكته بعدی توسعه خود شهر چابهار است كه برای این هدف شهر جدید تیس را در حال اجرا داریم كه اخیرا در جلسه شورای شهرسازی به تصویب رسیده و امیدواریم به كانون جمعیتی بزرگی در چابهار تبدیل شود.

وی با بیان اینكه افزون بر این سه اقدام یك كریدور جدید تعریف كرده‌ایم توضیح داد: كریدور جدید به نام كریدور شماره یك حمل ونقل ایران كه از چابهار شروع و تا بندر امام ادامه دارد تعریف شده كه در بودجه سال ۹۶ نیز آمده است.

به گفته آخوندی این كریدور در حال حاضر با سطح سرویس‌های مختلف وجود دارد كه در پی ارتقای سطح سرویس‌های آن به ۷ تن هستیم.

وزير راه وشهرسازی ابراز امیدواری كرد با اقدامات انجام شده در بندر چابهار به ۸۴ میلیون تن ظرفیت كالا در سال‌های آینده در این بندر برسیم.

وی به سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار اشاره كرد و گفت: با شریك استراتژیكی چون هند در چابهار قرارداد همكاری بسته‌ایم و در حال حاضر برای توسعه بندر چابهار حدود ۴۳۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت كرده‌ایم و برای تجهیز این بندر با هندی‌ها قرارداد ۸۵ میلیون دلاری به امضا رسانده‌ایم و همچنین برای توسعه بندر ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار از هندی‌ها گرفته‌ایم.

آخوندی ابراز امیدواری كرد كه با حمایت دولت و عنایت مقام معظم رهبری سرعت توسعه چابهار بیشتر و كارها به همین خوبی ادامه پیدا كند.

وی با بیان اینكه محور توسعه دیگری در بندر جاسك در دستور كار است گفت: مطالعات گسترده‌ای برای پیشرفت بندر جاسك داشته‌ایم و امیدواریم هر چه زودتر برنامه‌هایمان در بندر جاسك عملیاتی شود.

عضو كابينه دولت تدبيرو اميد همچنین به سفر هفته گذشته خود به بندرعباس و بازدید از بندر شهید رجایی اشاره كرد و گفت:‌ اتفاقات بسیار خوبی در بندرعباس در حال رخ دادن است. ما سكوی دوم توسعه یعنی فاز دوم بندر شهید رجایی را اجرایی كرده‌ایم اما مسئله اصلی تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی این است كه به بیش از ۱۱۷ میلیون دلار تجهیزات نیاز داشتیم.

آخوندی ادامه داد: خوشبختانه در شرایط بعد از برجام موفق شدیم مناقصه‌ای بین‌المللی را برگزار و برنده مناقصه را اعلام، قرارداد را امضا و ال‌سی‌ها را افتتاح نماییم و این خبر را بدهیم كه ظرف ۱۸ ماه آینده فاز دوم بندر شهید رجایی كاملا تجهیز می‌شود و در حال حاضر به یك موقعیت بسیار خوبی در فاز دوم بندر شهید رجایی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در فاز سوم به دنبال افزایش عمق آب‌خور تا دو متر هستیم كه منجربه پهلوگیری كشتی‌هایی بسیار بزرگ‌تر می‌شود ضمن اینكه مناقصه بین‌المللی فاز سوم به زودی اعلام عمومی می‌شود.

این مقام عالی وزارت راه وشهرسازی ادامه داد: همچنین برنامه نوسازی فاز یك بندر شهید رجایی را كه یك بندر قدیمی است در دستور كار داریم كه زمان مناقصه آن را اعلام و به تدریج برنده‌ها مشخص خواهند شد.

آخوندی افزود: تلاش‌ها بر این است كه بندرعباس بتواند به عنوان یك بندر بسیار بزرگ رقیب بنادر كشورهای جنوب خلیج فارس شود.

وی ادامه داد: نكته بسیار مهمی كه تعقیب می‌كنیم این است كه در بندرعباس فقط بحث ما بندر نیست ایجاد ظرفیت در پسكرانه‌ها نیز بسیار اهمیت دارد.

وزير راه وشهرسازی با اعلام اینكه ۲ هزارو ۴۰۰ هكتار زمین را برای پسكرانه‌ها به این بندر اختصاص دادیم، گفت: در دو سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در پسكرانه‌ها به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده است كه عمدتا توسط بخش خصوصی انجام گرفته است.

آخوندی همچنین اعلام كرد: از رئیس سازمان بنادر و دریانوردی خواسته‌ام كه ۲ هزارو ۵۰۰ هكتار زمین را برای بحث توسعه پسكرانه‌ها به بندر شهید رجایی اختصاص دهد.

وی به دیگر اقدامات انجام شده در بندر شهید رجایی اشاره كرد و توضیح داد: بندر رجایی با ریل یكپارچه شده است و فقط در محوطه بندر ۵۲ كیلومتر خط ریل وجود دارد و تمام انبارها به ریل دسترسی پیدا كرده‌اند.

وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینكه سهم ریل در بندر شهید رجایی به ۱۵ درصد افزایش پیدا كرده است ابراز امیدواری كرد كه این رقم به ۳۰ درصد برسد و توضیح داد: حمل ونقل كالا با شبكه ریلی موجب كاهش مصرف سوخت و توسعه حمل ونقل سبز و ایمن می‌شود.

آخوندی همچنین از افزایش امكانات صادرات فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: در صورت بهره‌برداری از پالایشگاه خلیج‌فارس در بندر شهید رجایی كه هفته گذشته از آن دیدن داشته‌ام ۸۰ درصد صادرات فرآورده‌های نفتی خواهیم داشت.

این مقام مسئول با توضیح اینكه برای صادرات فرآورده‌های نفتی باید اسكله اختصاصی در بندرعباس ایجاد شود گفت: سه اسكله اختصاصی برای صادرات فرآورده‌های نفتی در بندر شهید رجایی ایجاد می‌شود.

وی در بخش دیگری از گزارش خود به وضعیت بندر خرمشهر اشاره كرد و گفت: خوشبختانه كل بندر خرمشهر مورد بازسازی كامل قرار گرفته است و بزرگترین لایروبی در آبراهه اروندرود انجام گرفت.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: در بندر خرمشهر چندی پیش نجات مغروقه‌ها را داشتیم و موفق به نجات ۱۸ فروند مغروقه شدیم و اخیرا هم قراردادی را برای نجات ۴۲ مغروقه باقی مانده از این آبراهه منعقد كرده‌ایم.

ادامه دارد.....


منبع : وزارت راه و شهرسازی


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : چابهار - رجایی - اینكه - ادامه - توسعه - افزایش - آخوندی - وشهرسازی - بسیار - اعلام - بنادر - بندرعباس - میلیون - دریانوردی - دریایی - همچنین - كریدور - ظرفیت - كرده‌ایم - صادرات - فرآورده‌های - توضیح - سواحل - خوشبختانه - آینده - تجهیز - پسكرانه‌ها - گذشته - اشاره - ایجاد - هندی‌ها - داریم - میلیارد - خرمشهر - ابراز - سرمایه‌گذاری - وزارت - داشتیم - اختصاصی - قرارداد - رسیده - امیدواری - كیلومتر - مناقصه - جهانی - اقدامات - پیشرفت - بین‌المللی - هزارو - هكتار - اسكله - اخیرا - افزود - دلاری - امیدواریم - كابينه - اعتبار - تعریف - آبراهه - مغروقه - اختصاص - دیگری - هستیم - دستور - سرویس‌های - گرفته - اهمیت - همواره - ماهیت - دنبال - آوریم - خلیج‌فارس - منطقه - ارائه - گزارشی - تومان - خصوصی - گزارش - نیروی - همكاری - بیشتری - شهرسازی - مسئول - بزرگی - همایش - افزون - اتصال - بهره‌برداری - فناوری‌های - استراتژیك - وضعیت - دریای - امكانات - باشیم - زاهدان -

مطالب مرتبط با : سیاست ما افزایش سهم ایران از صنعت دریانوردی جهان است/ تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی تا ۱۸ ماه آینده/ افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پسكرانه‌های بندرعباس به ۵هزار میلیارد تومان/ ضرورت ایجاد اسکله اختصاصی برای صادرات فرآورده‌های نفتی در بندرعباس
نظر شما در مورد : سیاست ما افزایش سهم ایران از صنعت دریانوردی جهان است/ تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی تا ۱۸ ماه آینده/ افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پسكرانه‌های بندرعباس به ۵هزار میلیارد تومان/ ضرورت ایجاد اسکله اختصاصی برای صادرات فرآورده‌های نفتی در بندرعباس

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

کانال آپارات مازندشورا