امروز شنبه 13 آذر 1395 ساعت 08:07:34

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 6345 -تاریخ انتشار : شنبه 20 شهریور 1395 -ساعت : 12:17

چاپ به اشتراگ گذاشتن

​گزارش بلدیه از قمار پیاده راه سازی در پایتخت؛

17 شهریور چگونه آرام می گیرد؟

مازندشورا: اگر 17 شهریور در تهران مسئله ساز شد به این دلیل است که موردی در مورد آن تصمیم گیری شد. راهبرد و سیاستگذاری وجود نداشت و مسئولان به صورت موردی تصمیم گرفتند که این بخش از شهر پیاده راه شود.

مازندشورا:

17 شهریور چگونه آرام می گیرد؟ بلدیه | شهر مدرن؛ شهر پیاده است با شریان های عبوری سواره و شریان های غیر عبوری پیاده. اما چرا مدیران شهری در تهران برای اجرای چنین منطقی همواره ناچار به قمار و تصمیم گیری های موردی بوده اند. آیا می شود " خطا" را در تصمیم گیری هایی از این دست حذف و لکه هایی همانند پیاده راه 17 شهریور را از پیشانی تهران پاک کرد؟

به گزارش خبرنگار بلدیه آمستردام، کپنهاگ، هلسینکی، زوریخ، و هامبورگ شهرهایی هستند که پیاده راه ها و تلاش مدیران شهری اش برای تشویق سفر پیاده و بهبود کیفیت زندگی شهری هیچ شباهتی به تهران آشفته با پیاده راه 17 شهریور دردسرسازش ندارد.

مدیران شهری در هلسینکی پایتخت فنلاند قصد دارند تا سال 2050 تمام سفرهای روزانه را به صورت پیاده یا با دوچرخه انجام آمستردام، کپنهاگ، هلسینکی، زوریخ، و هامبورگ شهرهایی هستند که پیاده راه ها و تلاش مدیران شهری اش برای تشویق سفر پیاده و بهبود کیفیت زندگی شهری هیچ شباهتی به تهران آشفته با پیاده راه 17 شهریور دردسرسازش ندارد. دهند. 

کپنهاگ پایتخت دانمارک امروز مشهورترین شبکه دوچرخه سواری را دارد و پیاده روهای پراکنده آن با انواع مدهای حمل و نقلی به یکدیگر متصل هستند.این در حالی است که شهری همانند زوریخ به عنوان یکی از پرجمعیت ترین شهرهای سوییس از سال 1990پیاده مداری را در اولویت خود قرار داد به گونه ای که امروز 34 درصد از سفرهای شهری در این کلانشهر با دوچرخه یا به صورت پیاده انجام می شود.

همچنین دومین شهر بزرگ آلمان یعنی هامبورگ برای حرکت به سمت شهری پیاده 40 درصد از زمین های خود را به فضای سبز اختصاص داد به گونه ای که در سال 2011 به عنوان « پایتخت سبز اروپا » نام گرفت. به این معنی که با توسعه فضای سبز؛ خود به خود حرکت عابر پیاده و سفر با دوچرخه را افزایش و جولان خودروها را کاهش داد.

به عنوان آخرین تجربه موفق باید به آمستردام پایتخت هلند اشاره کنیم که تا جایی که توانسته سرعت را در شهر کاهش داده .به این معنی که محدودیت های سرعتی در این شهر به سختی به 30 کیلومتر در ساعت می رسند و هرگز از این سطح فراتر نمی روند. از سوی دیگر حمل و نقل فعال برای عموم مردم و طراحی فضاهای خاص بدون ماشین این ایده را پشتیبانی می کند.

اما چرا ایجاد پیاده راه در تهران یک قمار برای مدیران شهری است مصطفی بهزاد فر رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران در این خصوص به بلدیه می گوید: " اگر 17 شهریور در تهران مسئله ساز شد به این دلیل است که موردی در مورد آن تصمیم گیری شد. راهبرد و سیاستگذاری وجود نداشت و مسئولان به صورت موردی تصمیم گرفتند که این بخش از شهر پیاده راه شود. که گاه با استقبال مردم مواجه می شود و گاه با نارضایتی آنها؟ 

مصطفی بهزاد فر رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران در این خصوص به بلدیه می گوید: " اگر 17 شهریور در تهران مسئله ساز شد به این دلیل است که موردی در مورد آن تصمیم گیری شد. راهبرد و سیاستگذاری وجود نداشت و مسئولان به صورت موردی تصمیم گرفتند که این بخش از شهر پیاده راه شود. تصمیم گیری های موردی با سیستم کلان هماهنگ نیست در نتیجه خطا به صورت خودکار رخ می دهد یا رخ نمی دهد. این خطا در مورد پیاده راه 17 شهریور رخ داد و در مورد پیاده راهی که در هفت تیر اجرا کردند، مشاهده نشد."

با نگاهی به ساختار تهران در می یابیم که انتخاب های موردی برای این شهر و مدیرانش از جنس اجبار است نه اختیار در واقع تهران با وجود دارا بودن طرح جامع و تفصیلی از نبود چهارچوب و راهبردهای  اجرایی طراحی شهری رنج می برد. یعنی بستری که در هنگام طراحی آن بهترین زمان مکانیابی برای پیاده راه ها و طراحی شهری پیاده محور امکان بروز دارد. بهزادفر در این خصوص عنوان می کند: 

" بهترین زمان برای مکانیابی پیاده راه  در شهرها زمانی است که چهارچوب و راهبردهای  اجرایی طراحی شهری تهیه می شود.در تهران اصلا چنین چیزی از اساس وجود ندارد. در پایتخت طرح جامع و تفصیلی داریم اما چهارچوب طراحی شهری و طراحی سیاست گذاری وجود ندارد. در نتیجه در اسناد شهرسازی کشور ما هیچ سندی بر مبنای اسناد فرادست پروژه اولیه ای باید ارایه شود و مدیر طرح نیز این طرح اولیه را بررسی کند، سپس ارزیابی اجرایی انجام شود. در واقع باید ارزیابی بعد از مطالعه و نه ارزیابی بعد از اجرا صورت گیرد. و این همان اتفاقی است که برای پیاده راه 17 شهریور نیافتاد. در واقع در این پیاده راه ارزیابی بعد از اجرا و نه ارزیابی بعد از مطالعه انجام شد. وجود ندارد که در آن بتوان پیاده راه را پیش بینی کرد."

اما شهروندان تهرانی نیز همانند ساکنان تمام کلان شهرهای دنیا نیاز به فضایی تحت عنوان پیاده راه و ارتقاء کیفیت زندگیشان با کاهش تردد خودرو و افزایش تحرک دارند. لذا مدیران شهری در تهران چاره ای جز موردی عمل کردن ندارند در مکانیابی پیاده راه ها ندارند.

اما آیا موردی عمل کردن در مکانیابی پیاده راه ها برای مدیارن شهری در تهران  لزوما به معنی بروز خطا است؟ آیا مقابله با این خطا که انرژی و هزینه زیادی را از شهر و شهروندان می گیرد راهکار دارد؟ برای کاهش و حذف خطا در تصمیم گیری های موردی باید پیش از اجرای هر طرح با پایه و اساس علمی مطالعات کامل در حوزه طراحی و اجرا با تکیه بر اسناد بالادستی انجام شود.

رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ضمن تایید این موضوع به بلدیه می گوید: " کارفرما در تصمیم گیری موردی باید پیش از هر چیز به مشاور بگوید اسناد فرادست را به صورت دقیق مطالعه کن. بر مبنای اسناد فرادست پروژه اولیه ای باید ارایه شود و مدیر طرح نیز این طرح اولیه را بررسی کند، سپس ارزیابی اجرایی انجام شود. در واقع باید ارزیابی بعد از مطالعه و نه ارزیابی بعد از اجرا صورت گیرد. 

و این همان اتفاقی است که برای پیاده راه 17 شهریور نیافتاد. در واقع در این پیاده راه  ارزیابی بعد از اجرا و نه ارزیابی بعد از مطالعه انجام شد.

آنچنان که بهزادفر می گوید 17 شهریور نیاز داشت 2 سال کار مشاوره طراحی را بگذراند و در مدت زمان 6 ماه ساخته شود. اما آنچه مشاهده هلسینکی که هم قد و قواره تهران است اما تمام مدهای حمل و نقلی را در دل خود جمع کرده و قصد دارد به سمت منسوخ کردن سند مالکیت خودرو تا سال 2050 و تبدیل شدن به الگوی آینده پیاده مداری در جهان حرکت کند نکاهی بیندازند، تجربه کسب کنند و با نگاهی بلند مدت مطالعات و سپس اجرای طرح را به سرانجام برسانند. شد موید این روند علمی و منطقی نیست.

با مسئله ساز شدن ساخت این پیاده راه که زندگی  معیشت تعداد زیادی از مردم و کسبه این محدوده به آن گره خورده است آیا پیاده راه 17 شهریور به عنوان یک تجربه ناموفق باید بر پیشانی پایتخت بماند؟

متخصصان معتقدند باید کمی تامل کرد و کارمطالعاتی ای را که باید پیش از اجرا صورت می گرفت، به ناچار پس از اجرا برای حل مشکلات انجام داد.

بهزاد فر نیز معتقد است نباید این پیاده راه را با توجه به موضوعاتی که ایجاد کرده است به سرعت دستکاری کرد بلکه باید آن را از فضای التهاب رسانه ای دور نگاه داشت تا راهکاری علمی در طول زمان برای آن یافت شود.

در واقع برخوردهای سیاسی و مقطعی و قراردادن صورت مسئله این پیاده راه در چهارچوب هیجانات، دردی را از مردم و کسبه معترض این منطقه و مشکلات ایجاد شده با اجرای این پیاده راه دوا نمی کند.

بلکه بهتر است مدیران شهری در پایتخت کار نکرده در مورد این پیاده راه را به سرانجام برسانند، از اجرای آنی و دفعتی طرح ها خداحافظی کنند و نه با نگاه به تجربه شهرهای بزرگ و مطرحی همانند نیویورک و لندن بلکه با نگاه به شهری همانند هلسینکی که هم قد و قواره تهران است اما تمام مدهای حمل و نقلی را در دل خود جمع کرده و قصد دارد به سمت منسوخ کردن سند مالکیت خودرو تا سال 2050 و تبدیل شدن به الگوی آینده پیاده مداری در جهان حرکت کند نکاهی بیندازند، تجربه کسب کنند و با نگاهی بلند مدت مطالعات و سپس اجرای طرح را به سرانجام برسانند.

 


منبع : بلدیه


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : پیاده - تهران - موردی - شهریور - طراحی - ارزیابی - تصمیم - پایتخت - مدیران - بلدیه - اجرای - عنوان - هلسینکی - تجربه - همانند - اسناد - ندارد - مطالعه - اولیه - دوچرخه - چهارچوب - مکانیابی - مسئله - شهرسازی - معماری - زوریخ - دانشکده - بهزاد - ایجاد - دانشگاه - نگاهی - سرانجام - برسانند - مطالعات - خودرو - فرادست - هامبورگ - آمستردام - زندگی - مدهای - شهرهای - مداری - کیفیت - شهروندان - ندارند - زیادی - نیافتاد - اجرایی - ارایه - بررسی - عبوری - شریان - اتفاقی - منسوخ - بیندازند - دردسرسازش - آشفته - مشکلات - نکاهی - آینده - منطقی - مالکیت - تبدیل - الگوی - قواره - مبنای - نداشت - سیاستگذاری - مسئولان - گرفتند - نتیجه - راهبرد - کپنهاگ - افزایش - تشویق - امروز - بهبود - مشاهده - سفرهای - بهزادفر - ناچار - شهرهایی - دارند - پیشانی - بهترین - تفصیلی - شباهتی - راهبردهای -  اجرایی - پروژه -

نظر شما در مورد : 17 شهریور چگونه آرام می گیرد؟

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

نه به کودک آزاری

کانال آپارات مازندشورا