امروز چهار شنبه 17 آذر 1395 ساعت 19:49:09

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 6614 -تاریخ انتشار : شنبه 03 مهر 1395 -ساعت : 19:30

چاپ به اشتراگ گذاشتن
علی یوسفی: چرخ حمل‌ونقل بهشهر نمی‌چرخد!

پرونده موثق در گفت و گو با یک فعال اجتماعی، مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی، و رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه بهشهر؛

علی یوسفی: چرخ حمل‌ونقل بهشهر نمی‌چرخد!

اختصاصی مازندشورا: شهرداری‌ها نیازمند ایجاد درآمد پایدار هستند که در این میان تاکسیرانی شهرداری‌‌ها علاوه بر ارائه خدمات به شهروندان می‌توانند از یک مجموعه مصرف کننده به یک سازمان درآمدزا تبدیل گردند/ اعضای شورای شهر که در جایگاه نمایندگان شهروندان بر صندلی شوراها تکیه زده‌ا‌ند، می‌توانند در پیگیری خواسته‌ها و توقعات شهروندان در بخش حمل و نقل عمومی متعهدانه‌تر عمل کنند

اختصاصی مازندشورا: اشاره: مدل‌های ریاضی پایه و اساس تمام تحلیل‌های سیستم حمل‌و‌نقل را تشکیل می‌دهند به منظور بررسی مسائل و مشکلات معیشت خانواده‌های وابسته به شبکه‌ حمل‌و‌نقل درون‌شهری بهشهر و نقش علم ریاضیات در تسهیل حمل‌ونقل عمومی با «علی یوسفی» کارشناس ریاضی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع به عنوان صاحب نظر در حوزه علوم ریاضی و فعال اجتماعی این شهرستان به گفت‌و‌گو نشستیم.

الگوریتم‌های ریاضی در الگو‌های حمل‌ونقل

این کارشناس ریاضی در ابتدا با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از مدل‌های ریاضی در تسهیل حمل‌و‌نقل عمومی بیان داشت: مدل‌های فازی و الگوریتم‌های مختلف ریاضیات در ارائه الگوهای مناسب برای حمل‌و‌نقل بسیار کاربردی‌اند چراکه برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل شهری یکی از مسائل اساسی کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه محسوب می‌شود. اهمیت این برنامه‌ریزی از آنجایی ناشی می‌شود که این مساله با سه عامل اساسی، هزینه، زمان و امنیت شهروندان سر و کار دارد از سوی دیگر اهمیت این مساله برای دولت‌ها می‌تواند این باشد که برنامه‌ریزی حمل‌ونقل با میزان رضایتمندی شهروندان رابطه مستقیم دارد و به این سبب است که دولت‌ها در پی آن هستند تا این برنامه‌ریزی را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند.

رانندگی اعصاب راحت می‌خواهد

یوسفی ادامه داد: با این همه اما اشتغال در حمل‌ونقل درون شهری بهشهر با وجود خیابان‌های یک طرفه و غیراستاندارد از یک سو و سرعتگیرهای متعدد و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی چندزمانه از سویی دیگر اعصاب راحت می‌خواهد، گرمای تابستان و باران زمستان، سختی‌های کار، مشکلات بیمه و اصطحلاک خودرو و صف طویل سوخت‌گیری بخش دیگری از مشکلات رانندگان سرویس حمل‌و‌نقل عمومی است. رانندگانی که با کمبود مسافر و فضایی برای پارک کردن مواجه‌اند، از سوی ماموران راهنمایی و رانندگی جریمه نیز می‌شوند این در حالی است به نظر می‌رسد با حذف بلوار از خیابان امام خمینی (ه) نیز کمکی به این قشر نشده است.

وابستگی اقتصاد شهری به حمل‌ونقل عمومی

علی یوسفی بیان داشت: رانندگی شغلی که به جرات می‌توان گفت بخش اعظمی از اقتصاد شهری وابسته به آنان است چراکه جابه‌جایی روزانه هزاران مسافر از کارمندان ادارات تا سرویس‌های مدارس همه تنها با همت رانندگان حمل‌ونقل عمومی صورت می‌پذیرد.

ده‌ها پرسش بی‌پاسخ

یوسفی ادامه داد: پرسشی که مطرح است این است برای حل مسائل روحی برخی از رانندگان چه مشاوره‌ها و خدمات تفریحی رایگان در نظر گرفته شده است؟ برای تسهیل نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی چه تسهیلات کم‌بهره و البته کم درد سر پیش‌بینی شده است؟ تا چه میزان صدور پروانه فعالیت‌ها کنترل شده است تا تعداد فراوان تاکسی‌ها سبب کاهش درآمد رانندگان نگردد؟ خودروهای شخصی تا چه زمانی می‌خواهند با رانندگان تاکسی رقابت نمایند؟ (چراکه به علت گذرگاهی بودن شهر بهشهر بسیاری از مسافرکش‌های شخصی بین شهری، بخشی از حمل‌ونقل درونشهری را نیز انجام می‌دهند.) برای افزایش سرعت حرکت تاکسی‌ها که تنها با ایجاد لاین‌های اختصاصی و روان سازی ترافیک صورت می‌پذیرد چه اقداماتی شده است؟ همچنین برای آموزش رایگان رانندگان چه شرایطی در نظر گرفته شده است؟ چه همکاری‌های مشخصی میان تاکسی‌رانی، بانک‌های عامل شرکت‌های تولید کننده خودرو، موسسات آموزشی و غیره برای کمک به ارتقا شغلی رانندگان و بهبود معیشت خانواده‌های آنان شده است؟ پاسخ  به این پرسش‌ها و اولین اقدام برای حل این مسائل نیازمند ایجاد درآمد پایدار برای رانندگان علاوه برای اندک کرایه تاکسی که دریافت می‌دارند می‌باشد.

ضرورت تبدیل شدن تاکسی‌رانی به سازمان درآمدزا

یوسفی اظهار داشت: ایجاد درآمد پایدار یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای توسعه شهری برای شهرداری‌ها می‌باشد لذا فارغ از دریافت هرگونه عوارض و سایر اعتبارات دولتی، شهرداری‌ها نیازمند ایجاد درآمد پایدار هستند که در این میان تاکسیرانی شهرداری‌‌ها علاوه بر ارائه خدمات به شهروندان می‌توانند از یک مجموعه مصرف کننده به یک سازمان درآمدزا تبدیل گردند.

در شهرداری‌های پیشرو دیگر برای افزایش درآمد رانندگان تاکسی تنها به دنبال روش‌های سنتی مانند افزایش کرایه‌های مسافران نیستند بلکه روش‌های جدیدی برای این منظور در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی تاکسی‌ها یکی از این موارد بود که توانست به درآمد تاکسی‌داران کمک کند. گسترش این نوع تبلیغات محیطی با توجه به ارتباطی که با شهروندان برقرار می‌کند شاید حتی از تبلیغ در رادیو و تلویزیون و یا نشریات محلی اثربخش‌تر باشد. به خصوص برای کسب‌وکارهای کوچک که مشتریانشان به محدوده‌ی شهری خلاصه می‌شوند، تبلیغ بر روی تاکسی‌های درون شهری بسیار موثرتر از دیگر راه‌های تبلیغ مانند ارسال پیامک، تیزرهای رادیویی و تلویزیونی است. همچنین این نوع تبلیغ آلودگی‌ها و اصراف‌های ناشی از تهیه تراکت و پخش کاغذی هم ندارد. لذا تاکسیرانی می‌تواند با مد نظر قرار دادن این موضوع و با همکاری کانون‌های آگهی تبلیغاتی و سامان دادن به تاکسی‌های درون شهری، سبب درآمدزایی برای تاکسی‌داران شود با این وجود اما چرخ حمل‌ونقل بهشهر نمی‌چرخد.

این فعال اجتماعی بیان داشت: البته به غیر از راه‌های معمول تبلیغاتی، تاکسی‌رانی‌ شهرداری می‌تواند از محل خدمت‌دهی به رانندگان تاکسی اعتباراتی برای خود تامین کرده و با تمهیداتی زمینه ایجاد درآمد پایدار را برای شهرداری بوجود بیاورد. به عنوان مثال سازمان تاکسی رانی بهشهر با حدود 600 تاکسی و ون می‌تواند با ارائه خدمات تعمیرگاهی به این تعداد رانندگان و سایر مالکان خودروهای شخصی سبب ایجاد درآمدزایی برای شهرداری و رانندگان مشارکت کننده در این طرح سرمایه‌گذاری گردند. همچنین باتوجه به حجم بالای خودروهای سواری در شرق استان، راه‌اندازی و تاسیس مرکز خدمات تعمیرگاهی و تامین قطعات یدکی می‌تواند یکی از منابع درآمدی پایدار برای سازمان تاکسی‌رانی باشد که با ایجاد خدمات بیشتر و پشتیبانی مناسب از ظرفیت این تعداد خودروهای تاکسی درون شهری و همچنین خودروهای تاکسی‌های تلفنی برای درآمدزایی پایدار استفاده کنند که قطعا موجب رضایت رانندگان تاکسی خواهد شد. از طرفی برای این منظور نیاز به ساماندهی تعمیرکاران در قالب نیروهای سازمان تاکسی‌رانی شهرداری است که که با آموزش‌های فنی و دقیق به آنها ایجاد اشتغال در شهر را هم بوجود آورد.

لزوم آموزش به رانندگان

این مدرس دانشگاه ادامه داد: ایجاد دانشگاه جامع علمی-کاربردی سازمان تاکسیرانی می‌تواند علاوه ارتقاء سطح خدمت‌دهی به مسافران، آموزش به رانندگان تاکسی شامل حفظ حقوق مسافران و تامین آسایش و ایمنی آنها، تکریم ارباب رجوع و نحوه ارائه خدمات مطلوب به مسافران می‌تواند در خدمات‌رسانی هر چه بهتر به شهروندان مؤثر باشد که شهرداری تهران با تاسیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی سازمان تاکسیرانی از شهرهای پیشرو در این حوزه بوده است.

توجه به بیمه رانندگان از مسائل مهم دیگری است که باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند. هرچند که بیمه مربوط به مسائل کلان کشور است و تصمیم‌گیری با شهرداری‌ها نیست اما با توجه به سختی کاری که رانندگان تاکسی دارند، باید نگاه ویژه‌ای به آنها شود. رایزنی برای بیمه شخص ثالث خودروها و بیمه سلامت رانندگان و خانواده‌های آنها، همکاری با هتل‌ها برای حمل‌ونقل مسافرین، راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت، تجاری سازی ایستگاه‌های تاکسی، استفاده از تاکسی‌ها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی سیّار و ... می‌تواند از جمله موارد دیگر در ایجاد درآمد پایدار در حوزه تاکسیرانی باشد.

ضرورت کاهش ترافیک

علی یوسفی اظهار داشت: حمل‌و‌نقل درون شهری همواره یكی از بزرگترین چالش زیرساختی پیش روی شهرها بوده است. زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل در راس زیرساخت‌های شهری قرار دارد زیرا اثرات ازدحام خودروها، شلوغی اتوبوس‌ها و ترافیك همراه با آلودگی هوا و آلودگی صوتی در همه سطوح شهر ملموس و قابل رویت است و مشكلات موجود در بخش حمل‌و‌نقل در تمامی سطوح توسعه شهرها تاثیرگذارند.

طرح ارتقا ناوگان اتوبوسرانی، بهینه سازی جریان ترافیك در معابر شهری، فراهم كردن سیستم حمل و نقل یكپارچه شهری و توسعه سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی كارا، افزایش سهم سفرهای غیرموتوری مانند دوچرخه سواری از اهداف مدیریت شهری برای كاهش ترافیك و مشكلات زیست محیطی متاثر از ترافیك در شهر است. این فعال اجتماعی ادامه داد: در دسترس بودن حمل‌ونقل شهری، فرهنگسازی و توسعه و كاربرد انرژی‌های نو در حمل‌ونقل و ترافیك شهری، كنترل و كاهش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از ترافیك شهری، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌‌نقل شهری، توسعه و ارتقاء سطح حمل‌و‌نقل همگانی و غیرموتوری و پیاده راه سازی باید مورد توجه قرار گیرد.

حمل‌ونقل عمومی به جای فردی و خصوصی

این مدرس دانشگاه افزود: معضل ترافیک، دستیابی به توسعه شهری پایدار را تحت تأثیر خود قرار داده است. جابه‌جایی، جزیی جدایی ناپذیر از زندگی و فعالیت روزمره انسان و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، الزامی در مطالعه و برنامه‌ریزی شهر است. یوسفی اشاره کرد: رشد و توسعه اقتصادی جوامع امروزی، ارتقای سطح رفاهی زندگی، فردگرایی و برخورداری بیشتر از حق انتخاب و اتکای اقتصاد ملی بر صنعت خودروسازی، همگی زمینه ساز تولید و استفاده ی بیشتر از خودرو شده است. نتیجه آنکه خودرو در سبد هزینه شهروندان از یک کالای انتخابی به کالایی ضروری مبدل شده و متاسفانه استفاده از وسایل نقلیه فردی و خصوصی، الگوی غالب جابه جایی است.

مدیریت سیستمی به جای مدیریت سنتی

یوسفی بیان داشت: یكی از بهترین روش‌ها برای ارتقای كیفیت خدمات رسانی به شهروندان، تغییر شیوه مدیریت سنتی به مدیریت سیستمی است كه زیرساخت اولیه آن دستیابی به نرم افزارها و سامانه‌های هوشمند است. لذا اجرای كارت الكترونیكی حمل و نقل یكی از مهمترین اقدامات موثر در تحقق شهر الكترونیك است.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: موضوع حمل‌و‌نقل و ترافیک با اتخاذ سیاست‌های بلندمدت، صحیح و علمی و توجه به مقوله حمل‌و‌نقل ترکیبی و استفاده از مبانی حمل‌ونقل هوشمند (ITS) و نیز فرهنگ سازی و مدیریت تقاضای سفر، می‌تواند در آینده، سرآغاز مفیدی برای حضور و نقش افرینی شورای شهرها در حوزه حمل‌و‌نقل درون شهری و ترافیک باشد. به گونه‌ای که شهرداری و شورای شهر در کشور عزیزمان به عنوان نماد مدیریت موفق شهری و ارتباط شهروندان عزیز با شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها در یک بستر مناسب و دوسویه شناخته شود.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: بخش حمل‌و‌نقل علاوه بر تاثيرگذاري مستقيم در حوزه‌هاي اقتصادي و اجتماعي در ساير بخش‌ها نيز نقشي تعيين كننده‌اي ايفا مي‌كند، مشکلات سامانه حمل‌ونقل عمومی درون شهری فرآیند جمع آوری کرایه، مکان یابی و مدیریت ناوگان، اطلاع رسانی به مسافران و آمارگیری درست از عمده مسائل مربوط به ناوگان عمومی است.

حمل‌ونقل کارامد شاخصه توسعه پایدار

یوسفی اظهار داشت: سیستم بلیط الکترونیکی می‌تواند موجب تسهیل، روان‌سازی و یکپارچه سازی استفاده از خدمات حمل‌ونقل در حوزه شهری و حتی بین شهری باشد به کمک سیستم هوشمند سامانه مدیریت ناوگان می‌توان علاوه بر کنترل و نظارت بر عملکرد ناوگان، اطلاع‌رسانی به مسافران، پیگیری به تخلفات، برنامه‌ریزی و بهینه سازی مسیرها بستر مناسبی برای سایر کاربردهای اطلاع رسانی فراهم کرد چراکه یکی از شاخصه‌های رسیدن به توسعه پایدار، گسترش حمل‌و‌نقل عمومی کارآمد در شهرها است، درحقیقت مسیر پیشرفت یک شهر و توسعه را با نگاهی به سامانه حمل‌و‌نقل همگانی بهتر می‌توان رصد کرد در واقع شبکه حمل‌و‌نقل دورن شهری نمودار پویایی و زنده بودن شهر است، در این میان نقش شهرداری تنها به امکانات زیربنایی شهر و وظایف روزمره محدود نمی‌شود بلکه برنامه‌ریزی، مدیریت و توسعه تمامی عرصه‌های شهر را نیز در بر می‌گیرد.

این فعال اجتماعی بیان داشت: با توجه به وجود مشکلات عدیده‌ای مانند ترافیک، کمبود فضای پارک خودرو و آلودگی هوا، راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی کارآمد در کنار بهره‌گیری از سیستم مدیریت هوشمند ترافیک وجود ندارد؛ شیوه‌ای که بسیاری از کلانشهرهای دنیا به سمت آن رفته‌اند و موفق هم بوده‌اند.

مطالبه حقوق شهروندان توسط شوراها

یوسفی ادامه داد: موضوع سهم75درصدی حمل‌ونقل عمومی در جابه جایی‌های درون شهری در کلانشهرها، هدفی بود که در برنامه چهارم توسعه دنبال شد، اما چون به سرانجام نرسید این موضوع به برنامه پنجم توسعه نیز کشیده شد و احتمالا در برنامه ششم توسعه نیز تکرار خواهد شد. تحقق سهم 75 درصدی حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری به شهروندان این امکان را خواهد داد تا آنها برای انجام سفرهای کاری و آموزشی روزمره خود از وسایل نقلیه عمومی کارآمد و ایمن استفاده کنند و فقط برای انجام سفرهای ضروری خود به صورت موردی سوار خودروی شخصی شوند.

در این شرایط شوراها می‌توانند به عنوان حلقه رابطی در بیان صریح مطالبات شهروندان از مدیریت شهری و دولت عمل کنند. اعضای شورای شهر که در جایگاه نمایندگان شهروندان بر صندلی شوراها تکیه زده‌ا‌ند، می‌توانند در پیگیری خواسته‌ها و توقعات شهروندان در بخش حمل و نقل عمومی متعهدانه‌تر عمل کنند. اعضای شورای شهر می‌توانند ضمن بررسی دقیق مطالبات شهروندان، با وضع مصوباتی در خصوص حمایت از حمل‌ونقل عمومی گام بردارند؛ ضمن این که مدیریت شهری و دولت را ملزم کنند تا در اجرای این مصوبات جدی عمل کرده و کوتاهی نکنند.

حمل‌ونقل عمومی اولویت اول در تصمیم‌گیری‌ها

لذا حمل‌ونقل عمومی باید جزو اولویت‌های اول دولت و شورای شهری‌ها در تصمیم‌گیری‌ها باشد، واقعیت این است که شاید شهری در دنیا توانسته باشد مشکل تردد را با تزریق خودروی شخصی به معابر شهری حل کند، اما مشکل ترافیک جز با تاکید بر توسعه حمل‌ونقل عمومی کارآمد بهبود پیدا نکرده است.

 

 

مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی شهرستان بهشهر در گفت‌وگو با موثق؛

دچار شدن تاکسیرانی به سرنوشت چیت‌سازی

رجبعلیان در گفتگو با موثق، با ارائه آماری تعداد تاکسی‌های شهری را 514 دستگاه، عنوان کرد و گفت: تعداد تاکسی بی‌سیم‌های 60 دستگاه و ون 3 دستگاه است و روستاهای حومه شهر نیز دارای تاکسی شهری هستند یعنی به سازمان حمل‌ونقل وابسته هستند.

عدم همخوانی تعداد تاکسی‌ها با مسافران

وی، افزود: در حال حاضر اگر نسبت به جمعیت حساب کنیم با زیادی تاکسی مواجه هستیم از طرفی چون در شهرستان مشکل اشتغال داریم از اقشار مختلف به مسافرکشی و حمل‌ونقل روی آوردند. از طرفی دیگر تاکسی‌های روستاها هم مسافران خود را تا مرکز شهر می‌آورند بنابراین عملا تعداد مسافران با تاکسی‌ها و هزینه با درآمد همخوانی ندارد و اگر این تعداد افزایش یابد اوضاع وخیم‌تر می‌شود و به سرنوشت کارخانجات ما دچار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی شهرستان بهشهر، با بیان اینکه تسهیلات نوسازی تاکسی‌ها فشاری زیادی به متقاضیان وارد می‌کند، گفت: اخیرا نامه‌ای به نماینده بهشهر در مجلس نوشتیم و ایشان ما را به استانداری (قسمت عمرانی) معرفی کرد و پیگیر هستیم. اگر واقع‌بینانه به این قضیه نگاه کنیم مثلا در موضوع تسهیلات مسکن، به متقاضیان تهرانی حدود 80 میلیون تسهیلات می‌دهند و به تناسب در شهرهای کوچکتر این رقم کاهش می‌یابد اما در موضوع تسهیلات نوسازی تاکسی عکس این قضیه است و فرقی بین تهران و شهر کوچکی چون گلوگاه نیست و در همه جا با سود 16 درصد و اقساط 48 ماهه پرداخت می‌شود.

 رجبعلیان، افزود: این موضوع در شهرهای کوچک با توجه به فشار زندگی امری ناعادلانه محسوب می‌شود. قشر راننده چنین درآمدی ندارد و ما مجبوریم از تحصیلات فرزندان و بیماری اعضای خانواده غافل شویم. از صبح زود تا نیمه‌شب کار کنیم تا بتوانیم از پس اقساط 600 هزار تومانی ماهانه برآییم. درست است که تورم کاهش یافته و تک‌رقمی شده اما درآمد ما نیز راکد است و نسبت به هزینه‌های ماشین افزایش نیافته است.

وی، تصریح کرد: بنده حدود 22 سال راننده هستم هنوز از خدمات بیمه تکمیلی برخوردار نیستم و اگر خدای نکرده اتفاقی برای بنده بیفتد مجبورم از جیب هزینه کنم یا از دوست و فامیل قرض کنم. مدیر عامل شرکت تعاونی تاکسیرانی شهرستان بهشهر، مهمترین مشکلات حوزه تاکسیرانی را پاسخگو نبودن مسئولان ذیربط، عدم مدیریت و حمایت نکردن از اعضا عنوان کرد و گفت: ماست بنده به عنوان مدیرعامل شرکت پاسخگوی تعدادی معدودی هستم اما اگر این مشکلات از سوی مسئولان و نماینده حوزه مطرح شود بُرد بیشتری دارد. این نامه ما به نفع رانندگان کل کشور است چون منافع عمومی آن‌ها در نظر گرفته شد.

تضییع حقوق 500 راننده تاکسی

 رجبعلیان، افزود: ما ماندیم اگر حرف بزنیم و حق‌خواهی کنیم ممکن است برخی ناراحت شوند یا از ما انتظار نداشته باشند اگر ساکت باشیم حقوق ما ضایع خواهد شد چند سال پیش می‌گفتند تاکسی تلفن برای قشر اعیان جامعه است اما امروز برعکس است و تاکسی تلفنی‌ها با قیمت کمتری فعالیت می‌کنند و این موضوع موجب عدم استفاده شهروندان از ما شده است در صورتی که ما اگر بخواهیم مثل آن‌ها با نصف قیمت مسافرکشی کنیم بسیار به ضرر ما خواهد بود.

وی، شرایط فعلی را نامساعد خواند و گفت: حتی خانواده‌های ما به ما مراجعه نمی‌کنند و از بالا بودن کرایه‌ها گلایه می‌کنند. پس حق و حقوق این 500 راننده که بسیاری از آن‌ها تنها شغلشان این است با کیست؟ سابق با خیال آسوده‌تری کار می‌کردیم گاهی داخل قهوه‌خانه‌ای یک چای و نانی می‌خوردیم اما امروز فرصت سرخاراندان هم نداریم.

عدم ساماندهی ثبت‌نام کنندگان جدید

مدیر عامل شرکت تعاونی تاکسیرانی بهشهر، با اعلام نارضایتی از وضعیت ساماندهی رانندگان تاکسی، بیان کرد: کسانی که جدید ثبت‌نام می‌کنند بیمه نمی‌شوند چون دولت بابت عدم بودجه قادر به بیمه آنها نیست. قبلی‌ها تا درصدی ادامه دارد اما چون تکمیلی نیستیم در مراجعات به بیمارستان‌ها دستگیری از ما در حد انتظار نیست و خدمات آن‌ها در حد معمولی است.

رجبعلیان، افزود: انتظار می‌رفت وضعیت ایستگاه‌های تاکسی ساماندهی شود اما در نهایت به هرج‌و مرج کشیده شد. درست است که ایستگاه‌ها ظرفیتی دارند و کار ما به صورت گردشی هست اما وقتی مسافری نیست وقتی درآمدی نیست چقدر با ماشین خالی داخل شهر دور بزنیم. این موضوع موجب هزینه و استهلاک ماشین می شود. بنابراین مجبوریم در ایستگاهی بایستیم تا ظرفیت ماشین تکمیل شود. آنقدر ترافیک و ماشین‌های شخصی در سطح شهر فراوان شده که جایی برای کار تاکسی نمی‌ماند ما جای پارک و پارکینگ مناسبی در سطح شهر نداریم و وقتی ناچار به پارک نامناسب می‌شویم بلافاصله با جریمه ماموران مواجه می‌شویم و ماشین‌های ما را به پارکینگ می‌برند. به نظر شما آیا با این وضعیت بنده با ماشین خالی در سطح شهر دور بزنم به‌صرفه است؟ اگر پارکینگ مناسب موجود باشد اگر ساماندهی‌ها به خوبی انجام شود با معضلات کمتری مواجه هستیم.

چوب پشت‌میزی‌ها را می‌خوریم

وی، افزود: کارشناسی‌های تاکسیرانی بهشهر را کسانی انجام می‌دهند که پشت میز نشسته‌اند و از حقیقت ماجرا بی‌خبرند ما معمولا چوب پشت میزی‌ها را خوردیم اگر بیایند با ما بنشینند و همراه شوند بهتر معضلات ما را درک می‌کنند اما متاسفانه مشورتی نیز با ما نمی‌شود ما انتظار نداریم همه مشکلات به یکباره برطرف شود همینکه یکی یا دو مورد فعلا برطرف شود خوب است و موجب خوشحالی ما است. مدیر عامل شرکت تعاونی تاکسیرانی بهشهر، تصریح کرد: مهمترین خواسته ما این است که مسئولان مربوطه باهم تعامل و همراهی داشته باشند شاید بنده و امثال بنده ناچارا سرمایه شخصی خود را در اختیار دولت گذاشتم اما مجوزی که به امثال بنده دادند نه در مسیر و نه در نرخ رکایه آن دخیل نیستم نه در مدیریتی نه در نظارتی هیچ اختیاری ندارم.

رجبعلیان، ادامه داد: اگر سازمان حمل‌ونقل یک مدیرعامل و هیات مدیره دارند ما رانندگان فقط یک نماینده داریم در صورتی که انتظار می‌رود تاکسی‌ها در هیات مدیره نماینده یا مسئولی داشته باشند تا از حق و حقوشان دفاع کنند. مثلا ما مردم بهشهر اگر یک نماینده در مجلس را نداشته باشیم آیا نماینده دیگر شهرها می‌توانند آنچنان که باید از حق ما دفاع می‌کنند آیا اطلاعات کافی از حوزه ما در اختیار دارند؟ بنابراین نیاز است ما نیز نماینده‌ای در هیات مدیره داشته باشیم.

تاکسی نماد شهر است

وی، با بیان اینکه تاکسی و راننده تاکسی نماد شهر هستند، گفت: مسئولان ما توجه چندانی به ما نمی‌کنند وضعیت کرایه‌ها هم بگونه‌ای است که مسافر دارد پرداخت کند و نه ما داریم، بنابراین مجبور به کنار آمدن باهم هستیم. مدیرعامل شرکت تعاونی تاکسیرانی بهشهر، با گلایه از مدیرعامل حمل‌ونقل شهرستان بهشهر، افزود: آقای مدیرعامل فکر می‌کند ما مقابل آنها هستیم چون با هر طرحی که به زیان ما هست، مخالفت می‌کنیم. متاسفانه در این سال‌ها هر حرفی که مطرح کردیم جدی نگرفت و با ما همدل و همراه نبود. مثلا این نامه‌ای که اخیرا برای نماینده فرستادیم در حقیقت می‌بایست از طریق سازمان ارسال و پیگیری می‌شد ولی ما پیگیری کردیم.

واگذاری سرویس مدارس به تاکسیرانی

رجبعلیان، از نحوه انتخاب سرویس مدارس انتقاد کرد و تصریح کرد: مدیریت سرویس مدارس را آموزش و پرورش انجام می‌دهد و از قشر خود (فرهنگیان بازنشسته) افرادی را به سازمان حمل‌ونقل معرفی می‌کند که این موجب کاهش بیشتر از حد مسافران ما شد در حالی‌که شغل و منبع درآمد ما این است و نیاز است مدیریت بیشتری شود و با نظارت آموزش و پرورش به سازمان تاکسیرانی واگذار شود.

 

 

رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه شهرستان بهشهر در گفت‌وگو با موثق:

آژانس‌های بهشهر در آستانه تعطیلی

در ادامه نارضایتی فعالین حوزه حمل‌ونقل عمومی بهشهر از وضعیت معیشتی خود از یک سود و افزایش حمل‌ونقل شخصی و همچنین به علت بی‌کاری جوانان بهشهر و مهاجریت بیکاران به حرفه رانندگی سبب شد وضعیت اشتغال و معیشتی فعالین حوزه حمل‌ونقل عمومی دشوارتر گردد در این باره محمدرضا بابلی در گفتگو با موثق، اظهار کرد: در شهر بهشهر 62 آژانس و در شهرستان بهشهر 120 آژانس  داریم و 2هزار و 200 راننده تحت پوشش اتحادیه فعالیت می‌کنند.

رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه شهرستان بهشهر افزود: فعلا همه آژانس‌ها فعال هستند اما با وضعیتی که اخیرا پیش آمده به نظر می‌رسد با پایین‌تر بودن کرایه تاکسی بی‌سیم‌ و استقبال مردم از آن‌ها به‌زودی شاهد غیرفعال شدن اکثر آن‌ها باشیم. وی، تصریح کرد: خودم هم در آژانس معروف شهر مشغول هستم فعلا در 24 ساعت فقط حدود 120 سرویس داخلی داریم سرویس‌های خارج از شهر ما به شدت کاهش یافته است. بابلی، درباره پیگیری‌های انجام شده، اظهار کرد: نامه‌های زیادی به نهادهای مربوطه نوشتیم و پیگیری‌ کاستی و معضلات مربوطه هستیم.


علی یوسفی: چرخ حمل‌ونقل بهشهر نمی‌چرخد!

علی یوسفی: چرخ حمل‌ونقل بهشهر نمی‌چرخد!

علی یوسفی: چرخ حمل‌ونقل بهشهر نمی‌چرخد!

نویسنده :
منبع : موثق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : علی یوسفی - یوسفی بهشهر - انتخابات شوراها در ب - یوسفی عضو شورا - یوسفی - تاکسی رانی بهشهر - آژانس بهشهر - رجبعلیان - بابلیان -

نظر شما در مورد : علی یوسفی: چرخ حمل‌ونقل بهشهر نمی‌چرخد!

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

کانال آپارات مازندشورا