امروز شنبه 13 آذر 1395 ساعت 23:08:37

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 7689 -تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مهر 1395 -ساعت : 14:01

چاپ به اشتراگ گذاشتن
سازمان ها و مدیریت حمل بار در شهرداری ها در حال ایجاد است

معاون امور شهرداریها:

سازمان ها و مدیریت حمل بار در شهرداری ها در حال ایجاد است

مازندشورا: رشد روزافزون جمعیت و افزایش مالکیت وسایل‌نقلیه در شهرها، مشکلات فراوانی را برای زندگی شهری ایجاد کرده است که از مهمترین آنها می‌توان به ازدحام ترافیک، تصادفات، آلودگی هوا و مصرف سوخت و انرژی اشاره کرد

مازندشورا: معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ضمن برشمردن اقدامات صورت گرفته در خصوص ارائه سوخت ناوگان دیزلی حمل و نقل درونشهری بر اساس عملکرد، اعلام کرد: سازمان ها و مدیریت های بار شهری در شهرداری ها در حال ایجاد است.

علی توذرپور صبح دوشنبه 26 مهرماه با بیان مطلب فوق اظهار کرد: رشد روزافزون جمعیت و افزایش مالکیت وسایل‌نقلیه در شهرها، مشکلات فراوانی را برای زندگی شهری در شهرها و به ویژه کلان‌شهرهای کشور ایجاد کرده است که از مهمترین آنها می‌توان به ازدحام ترافیک، تصادفات، آلودگی هوا و مصرف سوخت و انرژی اشاره کرد. در این میان بخش اعظم مصرف سوخت متعلق به بخش حمل‌ونقل بوده است، که با توجه به عمر ناوگان دیزل درون‌شهری همواره در حال ازدیاد می‌باشد.

وی افزود: بنابراین به منظور کاهش و مدیریت مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل، طرح سهمیه‌بندی و کارت هوشمند سوخت به اجرا درآمد. اما به دلیل عدم مدیریت بهینه تخصیص نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل، اجرای طرح موجب عرضه سوخت خارج از شبکه برای افراد سودجو در قالب قاچاق شده است. لذا به منظور بهبود وضعیت موجود و توزیع عادلانه سوخت، هیات دولت مصوبه‌ای را در سال 1393 به تصویب رسانده است.

وی اضافه کرد: محتوای این مصوبه به دنبال آن است تا تحویل سوخت به هر خودروی مشمول در طرح یعنی کامیون، کامیونت، اتوبوس، مینی‌بوس‌های حمل‌ونقل بار و مسافر درون‌شهری و برون‌شهری با سوخت مصرفی نفت گاز تابع مقدار پیمایش آن باشد.

نوذرپورگفت: بنابراین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مکلف است بر اساس مقادیر پیمایش اعلام شده به تفکیک هر وسیله‌نقلیه، میزان سوخت مربوط را در مقاطع زمانی قابل تعریف، محاسبه و در کارت سوخت خودرو ثبت نماید. مبنای محاسبات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اطلاعات دریافتی از سامانه جامع پیمایش می‌باشد که طراحی آن بر عهده وزارت راه‌وشهرسازی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: بنابراین برای تحقق این هدف، وزارت کشور می‌بایست اقدامات مهمی را در بخش حمل‌ونقل بار درون‌شهری به عمل می‌آورد، که ضمن شناسایی و ساماندهی باید اسناد حمل بار و هوشمندسازی سامانه را به عمل آورد.

نوذرپور در ادامه گفت: برای تعیین تعداد ناوگان فعال در بخش درون‌شهری از آمار و اطلاعات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استفاده شده است. بر اساس اطلاعات دریافتی تعداد ناوگانی که در هر ماه به آنها سوخت دیزل تخصیص داده می‌شود، در سطوح ظرفیتی مختلف آورده شده است. برای تعیین تعداد ناوگان فعال در بخش درون‌شهری نیز فرض گردیده است که ناوگان مسافری و دیزل بدون اسناد حمل و صورت وضعیت در واقع در بخش درون‌شهری مشغول فعالیت می‌باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به اطلاعات بدست آمده در حال حاضر 820 هزار دستگاه ناوگان باری و مسافری دیزل در کشور مشغول فعالیت می‌باشند که از این تعداد، حدود 528 هزار دستگاه یعنی حدود 64 درصد  بدون اسناد حمل و صورت وضعیت بوده و در بخش درون‌شهری مشغول فعالیت می‌باشند.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود: در قالب اجرای تدریجی مصوبه هبات وزیران، مقرر شد تا سهمیه پایه ناوگان دیزل در فازهای مختلف کاهش داده شود. در فاز اول که از ابتدای مهرماه 94 آغاز و تا انتهای آبان ماه همان سال ادامه داشت میزان سهمیه پایه با میانگین وزنی 15 درصد نسبت به سهمیه اولیه کاهش داشته است. در فاز دوم که از ابتدای آذرماه 94 آغاز و تا انتهای دیماه همان سال ادامه داشته است، میزان سهمیه پایه با میانگین وزنی 25 درصد نسبت به سهمیه اولیه کاهش داشته است.

نوذرپور اضافه کرد: در فاز سوم که در ماه بهمن 94 به اجرا در آمد، میزان سهمیه پایه با میانگین وزنی 28 درصد نسبت به سهمیه اولیه کاهش داشته است و در فاز چهارم که از ابتدای اسفندماه 94 آغاز شده و تاکنون در حال اجرا می‌باشد، میزان سهمیه پایه با میانگین وزنی 29 درصد نسبت به سهمیه اولیه کاهش داشته است.

وی همچنین گفت: با توجه به اجرای مصوبه هیات دولت تا انتهای خردادماه سال 95 بیش از یک میلیارد و 257 میلیون لیتر صرفه‌جویی در ناوگان باری و مسافری دیزل شهری صورت گرفت و  با فرض گازوئیل آزاد لیتری6000 ریال، در هر روز بطور متوسط برابر 28 میلیارد ریال صرفه‌جویی شده است که همواره در ماه‌های بعد نیز ادامه خواهد یافت.

وی میزان صرفه جوئی ماهانه در 9 ماه مزبور را 139 میلیون لیتر نفت گاز و روزانه حدود 4 میلیون و 650 هزار لیتر اعلام کرد.

نوذرپور اقدام بعدی در این عرصه را ایجاد سامانه یکپارچه حمل‌ونقل بار شهری برشمرد و گفت: برای اجرای مصوبه هیات دولت برای ساماندهی حمل‌ونقل درون‌شهری چهار سامانه با عناوین مدیریت مرکزی، صدور باربرگ شهری، تسهیم مرکزی و هوشمندسازی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: سامانه مرکزی حمل بار درون‌شهری، سامانه‌ای متمرکز برای مدیریت کاربران، قواعد و فرآیندهای حمل بار درون‌شهری در کل کشور می‌باشد. این سامانه، مجموعه نرم‌افزاری یکپارچه از نرم‌افزارهای ثبت‌نام، صدور باربرگ، مدیریت فرآیند و گزارش‌ساز است.

وی اضافه کرد: سامانه صدور باربرگ درون‌شهری مجموعه‌ای از نرم‌افزارها می‌باشد که در لایه‌های مختلف عمل می‌نماید. این سامانه تحت وب و موبایل پایه در سطح کاربران حمل‌ونقلی و نرم‌افزار مدیریت فرآیند در سطح مدیران سامانه می‌باشد. این سامانه امکان صدور اسناد حمل  یا باربرگ را برای کاربران از طریق ارتباط برخط با سامانه مرکزی فراهم می‌سازد.

نوذرپور در خصوص سامانه تسهیم گفت: سامانه‌ای برای تسهیم منافع حاصل شده بین ذینفعان مختلف حاضر در اجرای طرح می‌باشد. به عبارت دیگر بخشی از کرایه حمل‌ونقل بار در قالب باربرگ بین ذینفعان طرح شامل شهرداری‌ها و شرکت‌های برنده برای مناقصه‌های مربوط به سامانه‌های مختلف تقسیم خواهد شد.

وی همچنین درزمینه سامانه هوشمندسازی گفت: سامانه هوشمندسازی حمل بار درون‌شهری، تحت وب و موبایل پایه در سطح کاربران حمل‌ونقلی و نرم‌افزار مدیریت فرآیند در سطح مدیران سامانه می‌باشد. این سامانه امکان مدیریت ناوگان بار درون‌شهری بر اساس پیمایش و اسناد حمل را برای کاربران از طریق ارتباط برخط با سامانه مرکزی فراهم می‌سازد.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سپس مهمترین مزایای ایجاد سامانه یکپارچه حمل‌ونقل بار شهری را بهبود لجستیک و جابجایی بار در شهرهای کشور، کاهش هزینه‌های اجتماعی ناشی از حمل‌ونقل بار درون‌شهری مانند ازدحام ترافیکی، آلودگی زیست‌محیطی، مصرف سوخت و ... ذکر نمود.

نوذرپور، تشکیل بانک اطلاعاتی قوی از ناوگان حمل‌ونقل بار شهری، ساماندهی فعالان در بخش حمل‌ونقل بار درون‌شهری، نظارت مناسب بر بخش حمل‌ونقل بار درونشهری را سایر مزایای ایجاد سامانه مزبور برشمرد.

وی در ادامه تخصیص عادلانه منابع بین فعالین بخش حمل‌ونقل درون‌شهری،  ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها به منظور بهبود وضعیت حمل‌ونقل درون‌شهری و ایجاد شرایط مناسب برای برنامه‌ریزی قوی و با پشتوانه در آینده را از دیگر مزایای ایجاد سامانه یکپارچه حمل‌ونقل بار شهری عنوان نمود.

نوذرپور افزود: به منظور پشتیانی از اجرای سامانه‌های یاد شده، سه دستورالعمل در قالب مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه تهیه و به شهرداری‌های کشور ابلاغ شده است که عناوین آنها عبارتست از: دستورالعمل شناسایی، ساماندهی و نظارت سامانه حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه، دستورالعمل هوشمندسازی سامانه حمل‌ونقل بار درون‌شهری و حومه و دستورالعمل صدور اسناد حمل‌ونقل بار (باربرگ) درون‌شهری و حومه.

وی همچنین از برگزاری مناقصه به منظور اجرای سامانه‌های یاد شده خبر داد.

وی در زمینه باربرگ افزود: در این حوزه 4 تعریف برای باربرگ انجام شده که عبارتنداز: باربرگ حقوقی ویژه شرکتها ، باربرگ حقیقی برای اشخاص ذینفع، باربرگ اعتباری برای برخی شرکتهای پخش کننده کالاها در سطح شهر و باربرگ دفتری برای وسائل نقلیه ای که در بیرون شهرها هم فعالیت می کنند.

نوذرپور افزود: سیستم تعریف شده در این زمینه سیستمی کاملا هوشمند با هدف امنیت جابجائی کالا و ایجاد حس آرامش برای شهروندان است و متقاضی حمل بار از طریق اپلیکیشن های ویژه و یا سایت های مخصوص، تقاضی خود را اعلام می نماید و سامانه به وی کدی ارائه می نماید و باربرگ فعال می شود و راننده در هنگام رساندن بار به مقصد، کد رسید را دریافت می کند و سیستم برای بازگشت وی هم حمل بار تعریف می کند.

وی افزود:  سامانه های مخصوص این امر بصورت رایگان در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد و بخشی از هزینه هم به حساب شهرداری واریز می شود که نوعی درامد پایدار محسوب می شود.

وی با بیان اینکه این سیستم بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها تا شهریور 96 می بایست راه اندازی شود،اضافه کرد: دستورالعمل نحوه تعیین کرایه بار بزودی ابلاغ می شود تا نرخ مربوطه در هر شهر توسط شوراها تصویب شود.

نوذرپور افزود: برای انجام این امر مطابق ضوابط تشکیلاتی شهرداری ها که ازسوی وزارت کشور ابلاغ شد، سازمان مدیریت حمل و نقل بار در کلان شهرها تشکیل و از این طریق، اقدامات این شهرداری ها در این راستا تقویت خواهد شد.

وی همچنین از تشکیل سازمان مدیریت شبکه حمل و نقل در کلانشهرها هم خبر داد.

وی اضافه کرد: در شهرداری های شهرهای با جمعیت بالاتر از 200 هزار نفر و مراکز استان ها با افزودن وظیفه ساماندهی مدیریت حمل ونقل بار در شهرداری ها، سازمان های مدیریت حمل و نقل بار و مسافر تشکیل خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد: در شهرداری های زیر 200 هزار نفر جمعیت، سازمان مدیریت حمل و نقل تشکیل می شود.


منبع : امور شهرداری های وزارت کشور


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : سامانه - درون‌شهری - حمل‌ونقل - شهرداری - مدیریت - باربرگ - ناوگان - میلیارد - صرفه‌جویی - مزبور - موبایل -

نظر شما در مورد : سازمان ها و مدیریت حمل بار در شهرداری ها در حال ایجاد است

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

نه به کودک آزاری

کانال آپارات مازندشورا