امروز سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 13:41:10

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 8101 -تاریخ انتشار : یکشنبه 02 آبان 1395 -ساعت : 16:15

چاپ به اشتراگ گذاشتن
آخرین وضعیت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

سه مشکل بزرگ شهرداری‌ها از زبان اقبال محمدیان؛

آخرین وضعیت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

مازندشورا: یکی از مواردی که در بحث کمیسیون عمران مطرح شده اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده (ماده 38 و 39 بوده) که پیش از این عوارض حاصله از کارخانجات اطراف شهرهای بزرگ متعلق به شهرداری همان شهر بوده و این چندان عادلانه نبود. چون شهرداری‌های کوچک متضرر می‌شدند

مازندشورا: اقبال محمدیان نماینده مردم خراسان جنوبی و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با پایگاه خبری مازندمجلس درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: یکی از مواردی که در بحث کمیسیون عمران مطرح شده اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده (ماده 38 و 39 بوده) که پیش از این عوارض حاصله از کارخانجات اطراف شهرهای بزرگ متعلق به شهرداری همان شهر بوده و این چندان عادلانه نبود. چون شهرداری‌های کوچک متضرر می‌شدند. بنابراین ما یک بررسی کارشناسی در کلان‌شهر‌ها خصوصا تهران انجام دادیم که طی آن فقط در سال 94 حدود 9هزار میلیارد تومان عوارض حاصله به شهرداری تهران تعلق می‌گرفت در حالی که بیش از 800 شهرداری کشور فاقد کارخانجات برای دریافت عوارض این‌چنینی هستند.

وی، افزود: در کمیسیون عمران با حضور رئیس شورای شهر و مدیران شهرداری تهران به این رای دادیم که به بقیه شهرداری‌های کشور نیز از عوارض حاصله‌ی شهرهای بزرگ کمک کنیم و تقریبا با تصویب اصلاح این طرح که در کمیسیون تلفیق هم رای آورده ان‌شاءالله در آینده شاهد رشد و جهشی در منبع درآمدی پایدار برای شهرداری‌هایی باشیم که منابع درآمدی خاصی ندارند و می‌توانند از این به‌عنوان یک منبع درآمدی برای ایجاد پروژه‌های مختلف جهت عمران و آبادی (در 860 شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) استفاده کنند.

 

سه مشکل بزرگ شهرداری‌ها

وی، با اعلام اینکه لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها هنوز به مجلس نیامده تا تصمیمات لازم گرفته شود، افزود: اصلی‌ترین مشکل شهرداری‌ها در 3 موضوع خلاصه می‌شود یکی نداشتن منابع درآمدی پایدار و ثابت (که آن‌ها را دچار بحران مالی می‌کند)، دوم اصلاح قوانین شهرداری‌ها (که مربوط به زمانی است که 25 درصد جمعیت ما شهری بودند نه الان که 75 درصد جمعیت شهری است و هر روز به تعداد آن افزوده می‌شود)، و سوم اینکه شهرداری‌ها فاقد ساختار اداری هستند در حالی که شهر توسط شهرداری اداره می‌شود و همه چیز به شهرداری برمی‌گردد ولی از نظر ساختار اداری متولیان آن‌‌ها (سازمان همیاری و شهرداری‌ها، معاونت عمرانی و وزیری که هزاران مشغله کاری دارد) مشخص نیست. اعتقاد دارم در این زمینه نیاز است شهرداری‌ها دارای یک ساختاری باشند که از لحاظ اداری در هیات دولت نقش داشته باشند اگر شهرداری‌های ما در سطح کشور تقویت شوند عزت‌مندی برای 75 درصد جمعیت شهری به وجود می‌آید.

محمدیان، تصریح کرد: اگر طرح درآمد پایدار به مجلس بیاید ما هم در کمیسیون عمران از آن استقبال می‌کنیم هم تلاش می‌کنیم در بحث منابع درآمدی خصوصا قانون مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی حاصل از آن و کارخانجاتی که در حاشیه شهرها هستند حق و حقوق شهرداری‌ها داده شود ضمن اینکه الان باید به سمتی برویم که فشار را از دوش مردم برداریم امروز در خیلی از جاها گرفتن عوارض پروانه ساخت خیلی کمتر اتفاق می‌افتد و معمولا به دنبال منابع پایدار دیگری هستند چون در کنار شهرداری‌ها، این مردم هستند که در ساختن شهر سهیم‌اند و اگر عوارض سنگین باشد مشارکت مردم آن‌چنان‌که باید اتفاق نمی‌افتد وهم مردم و هم شهرداری دچار مشکل می‌شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در بحث درآمد پایدار حتما باید تصمیات خوب گرفته شود یعنی هم قوانین اصلاح شوند هم به این قشر زحمتکش (بیش از80 درصد جمعیت شهرداری‌ها جامعه کارگری هستند  که کار سخت خدمات و توسعه فضای سبز و... انجام می‌دهد) توجه شود. شهرداری‌ها با روح و سلامت جامعه کار دارند (300 وظیفه بر دوش شهرداری است) حتی در بحث جذب سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها می‌توانند اقداات خوبی انجام دهند.

متن کامل مصاحبه را در پایگاه خبری مازندمجلس بخوانید


منبع : مازندمجلس


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : شهرداری ها - درآمدپایدار - عوارض شهرداری - ارزش افزوده - اصلاح قوانین - جامعه کارگری - کلان شهرها - بحران مالی - شهرداری های کوچک -

نظر شما در مورد : آخرین وضعیت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

نه به کودک آزاری

کانال آپارات مازندشورا