امروز یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 17:17:19

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 991 -تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 تیر 1393 -ساعت : 09:53

چاپ به اشتراگ گذاشتن
فقط آموزش و پرورش استثنایی متولی دانش آموزان معلول نیست

در گفتگو با رئیس آموزش و پرورش استثنایی مطرح شد

فقط آموزش و پرورش استثنایی متولی دانش آموزان معلول نیست

اختصاصی مازند شورا: بیست و پنجم تیر ماه روز بهزیستی و تامین اجتماعی است. خیل عظیمی از جامعه هدف بهزیستی را دانش آموزان معلول با نیازهای ویژه اختصاص می‌دهند در آستانه ثبت نام ورود به سال تحصیلی جدید، دغدغه‌های این قشر از دانش آموزان و خانواده‌های آنان سبب شد با «سید شمس الله حسینی» رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران به گفتگو بنشینیم،

اختصاصی مازند شورا: بیست و پنجم تیر ماه روز بهزیستی و تامین اجتماعی است. خیل عظیمی از جامعه هدف بهزیستی را دانش آموزان معلول با نیازهای ویژه اختصاص می‌دهند در آستانه ثبت نام ورود به سال تحصیلی جدید، دغدغه‌های این قشر از دانش آموزان و خانواده‌های آنان سبب شد با «سید شمس الله حسینی» رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران به گفتگو بنشینیم،

آموزش و پرورش نهادی اجتماعی است

سیدشمس الله حسینی پیرامون ضرورت کمک و همکاری سایر نهادها با آموزش و پرورش اظهار داشت: هیچ فرد و نهادی نیست که بتواند ادعا کند از معلم و آموزش و پروش متنعم نشده و بهره‌مند نگردیده باشد. لذا همچنان که ذی‌نفعان آموزش و پرورش از تمام ارکان و اعضای جامعه تشکیل می‌شود برای حل مسائل و بهبود همه جانبه آموزش و پرورش نیز باید همه ارکان جامعه را وارد عمل شوند از این منظر آموش و پرورش نیز نهادی اجتماعی است لذا «آموزش و پرورش اجتماعی» به دنبال عمومی نمودن، مردمی شدن و اجتماعی کردن آموزش و پرورش است.

بدین سبب برای حل نیازها و مسائل آموزش و پرورش دست یاری به سوی همه ارگان‌ها و نهادها دراز می‌نماییم چراکه دانش آموز به عنوان عضوی از جامعه می‌باشد و تمام زندگی اجتماعی این دانش آموزان به حوزه مدرسه محدود نمی‌شود. لذا رفع مسائل و مشکلات آنان نیز نباید تنها به آموزش و پرورش استثنایی خلاصه گردد. اگرچه مسئله آموزش آنان با این حوزه ارتباط مستقیم دارد اما سایر مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز که بر کیفت آموزش و بهزیستی آنان موثر است با امکانات و بودجه حداقلی این سازمان قابل رفع نمی‌باشد لذا باید سایر ارگان‌ها و نهادهای مرتبط نیز به مسائل این دانش آموزان ورود پیدا نمایند.

اعضای شورای شهر وکلای دانش آموزان در پارلمان شهری

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران بیان داشت:  فضای شهری به عنوان عمومی‌ترین مکان زندگی دانش آموزان استثنایی در بهبود زندگی شخصی آنان بسیار موثر است. لذا مناسب سازی فضای شهری با حفظ حقوق آنان و شهروند درجه دو نبودن معلولان و مخصوصا دانش آموزان با نیاز های ویژه امری ضروری است که با همکاری میان بخشی، اداره آموزش و پرورش استثنایی و شهرداری‌های شهرهای استان میسّر است.

لذا انتظار می‌رود اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان نمایندگان و وکلای مردم در پارلمان شهری نیز با تصویت دستورالعمل‌هایی شهرداران را مجاب نمایند تا فضای شهری را برای معلولان و دانش آموزان با نیاز های ویژه  مناسب سازی نمایند و با آموزش شهروندان آنان را از حقوق شهروندی قشر معلول جامعه آگاه سازند که در این بین نقش اعضای فرهنگی شورا نقشی بی-بدیل است.

نقش شهرداری‌ها در تسهیل آمد شد دانش آموزان معلول

سید شمس الله حسینی پیرامون مشکل آمد شد دانش آموزان در فضای شهری و ایاب‌وذهاب آنان اظهار داشت: طبق آمارها از حدود 500 واحد از اماکن و خدمات عمومی استان، کمتر از 30 درصد اماکن عمومی مناسب سازی شده‌اند. طبق همین آمار کمتر از ۶ درصد از مراکز آموزشی و ۱۳ درصد مبلمان شهری استان مازندران برای دانش آموزان با نیاز های ویژه مناسب سازی شده است.

یکی از مشکلات عمده دانش‌آموزان استثنایی بحث ایاب‌وذهاب آنان  به مدارس است، سیاست‌های دولت در این بخش حمایتی بوده و برای تمام مدارس استثنایی سرویس  دولتی تدارک دیده شد ولی به دلیل برخی محدودیت‌ها امکانات دولتی پاسخگوی نیاز دانش‌آموزان  نیست. برخی ناوگان حمل و نقل مدارس دانش آموزان استثنایی به دلیل فرسودگی نیازمند بازسازی هستند و نوسازی این ناوگان ضروری می‌باشد.

شهرداری¬ها نیز می‌توانند با اختصاص خودرو «ون» نسبت به حل این مساله، آموزش و پرورش را یاری نمایند. چراکه حتی اختصاص  یک دستگاه ناوگان عمومی سالم  برای استفاده جامعه هدف آموزش و پرورش  در مازندران وجود ندارد. همچنین واحد زیباسازی شهرداری¬ها می‌تواند نسبت به زیباسازی فضای بیرونی مدارس استثنایی اقدام نمایند و در این زمینه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس را یاری نمایند. و حتی با طراحی المان‌هایی با موضوعیت مدرسه، معلم و دانش آموز نسبت به این سه مقوله در فضای شهری هویت بخشی نمایند.

بهزیستی یک روز، معلولیت یک عمر

حسینی اظهار داشت: روز بهزیستی در تقویم سالانه کشور یک روز است اما زندگی برای معلولان در تمام ایام سال و بعضا تمام عمر با معلولیت و محدودیت همراه است. لذا توجه به این قشر باید در تمام طول سال مد نظر باشد. اگرچه در این زمینه نهاد بهزیستی خود نیازمند یاری عموم مردم، تشکل‌های مردم نها و دولت است اما بی‌شک یکی از مهمترین نقطه امید معلولان و دانش آموزان استثنایی در رفع مشکلات خود نهاد بهزیستی است چراکه هزینه‌های  توانبخشی دانش آموزان  نظیر گفتار درمانی، کار درمانی، فیزیوتراپی، سمعک، کاشت حلزون و جراحی استخوان و از این قبیل بیماری‌ها، بسیار سنگین است. از این منظر خانواده‌های آنان نیز بعضا با مشکلات مالی بسیار و افسردگی مواجه‌اند. ورود بهزیستی به عنوان مرجع حل مسائل و مشکلات معلولان برای رفع مسائل دانش آموزان بسیار ضروری است.

ضرورت رفع معضل اشتغل دانش آموزان معلول

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران بیان داشت: صرفا توجه به مسائل آموزشی، توانبخشی و پرورشی دانش آموزان برای آمادگی حضور آنان در جامعه کفایت نمی‌کند. ضروری است در روند آموزش، اعتماد به نفس دانش اموزان نیز تقویت گردد و مخصوصا با توجه به مشاغل متنوع و بومی در مازندران، این امکان وجود دارد دانش آموزان استثنایی کارآفرینان صنایع دستی گردند. و این تنها با ارائه روش‌های نوین آموزش، توجه‌ همه جانبه به مسائل آنان و همکاری امکان پذیر است. برای افزایش امید به زندگی و ترسیم نمودن آینده‌ای روشن و امیدوار برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، رفع معضل بیکاری و اشتغال آنان نیز بسیار مهم است. در بعضی از شهرداری‌ها از آنان به عنوان باغبان بکارگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در حالی که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب اردیبهشت 83 تصریح می‌کند به اختصـاص حـداقل سه درصد (3%) از مجـوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌نمایند با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که به مسئولین  توصیه می کنم قضیه کودکان استثنایی را جدی بگیرند انشااله تعداد جذب و استخدام دانش آموزان با نیاز های ویژه و معلولان در دستگاه‌های اجرایی استان نهادینه گردد. این در حالی است که ۲۰ درصد از حق بیمه کارفرمایی معلولان استخدام شده در شرکت‌ها را بهزیستی پرداخت می‌کند.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای دانش آموزان تربیت پذیر

سیدشمس الله حسینی اظهار داشت: از آنجا که برخی از دانش آموزان  می‌توان با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی و فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان صنایع دستی ... و با ایجاد شرایط خاص مهارت‌های حرفه‌هایی را در مدارس آموزش ببینند سعی در تبدیل آنان به کارآفرینانی موفق هستند.

پیشگیری از تولد فرزند معلول با همکاری علوم پزشکی

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران بیان داشت:  هزینه‌های  بالای توانبخشی  دانش آموزان با نیازهای ویژه ‌بویژه برای خانواده‌هایی که  تمکن مالی  کمتری دارند  و نیازمند حمایت ارگان‌های دولتی می‌باشند، اگرچه  اداره آموزش و پرورش استثنایی و اداره کل بهزیستی کمک‌هایی در این زمینه می‌نماید اما این کمک‌ها نسبت به انبوه نیازهای خانواده‌های دارای فرزند معلول چندان چشمگیر نمی‌باشد.

یکی از وظایف آموزش و پرورش استثنایی و اداره کل بهزیستی و معاونت بهداشتی دانشگاه  پیشگیری از تولد فرزند معلول و تامین بهداشت روانی خانواده‌های دارای فرزند معلول می‌باشد که هر سه نهاد خدماتی در این خصوص ارایه می کنند اما کافی نیست که اساسی‌ترین اقدام  آموزش خانواده می‌باشد.

گفتنی است مدارس استثنایی استان از کودکان سنین پائین  ثبت نام می‌نماید (در هر سنی که  تشخیص معلول یا کودک با نیاز های ویژه داده شود)



لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : شمس الله حسینی - آموزش و پرورش - استثنایی - بهزیستی - مازندران - -

مطالب مرتبط با : فقط آموزش و پرورش استثنایی متولی دانش آموزان معلول نیست
نظر شما در مورد : فقط آموزش و پرورش استثنایی متولی دانش آموزان معلول نیست

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

کانال آپارات مازندشورا