مازندشورا: یکی از دلایل آن، کم توجهی بعضی ازشهروندان نسبت به قوانین ترافیک است. یکی از راههای موثر در این زمینه، آموزش قوانین و ارتقای فرهنگ ترافیک شهروندان و استفاده از رسانه جمعی یکی از ابزارهای مهم ارتقا دانش وآگاهی کاربران در ترافیک است. اولین گام در این راه استفاده از رسانه در امر بهبود رفتار ترافیکی بوده است بررسیهای مختلف نشان میدهد هزینه در بخش آموزشهای رفتاری ترافیک از طریق رسانههای جمعی نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایهگذاری در جهت سلامت و ایمنی شهروندان است.
اخیرا" و با روی کار آمدن رحیمی شهردار پر تلاش قائم شهر ،توجه به زیرساختهای آموزشی و ارتقاء آموزش شهروندان در دستور کار شهرداری قائم شهر قرار گرفته است. مدیری که اعتقاد دارد سرمایه گزاری در این بخش به سرمایه ای در آینده بدل خواهد شد.
مهندس رحیمی شهردار قائم شهر با اشاره به تاثیر شگرف آموزش بر شهروندان یادآور شد: امروزه آموزش فرهنگ ترافیک به عنوان راهکار اصلی بهبود وضعیت ترافیک در شهر مطرح میباشد.این آموزشها علاوه بر نیاز به منابعی مدون و استاندارد، به شیوهای مناسب جهت انتقال به مخاطب نیاز دارند.
وی خاطر نشان کرد: هدف در آموزشهای شهری این است که آموزشها، واقعیتها را به شهروندان انتقال داده و آن را به رفتار اجتماعی مطلوب تبدیل نماید البته اگر این آموزشها؛ یعنی کسب دانش پایه درباره مسائل شهری، بازیافت، ترافیک، غیره در کلیه سطوح تحصیلی از دبستان تا دانشگاه اجرا و پیاده شود اثر قابل توجهی در توسعه اجتماعی، اقتصادی شهری خواهد داشت.
شهردار قائم شهر ترافیک را یکی از مهمترین چالشهای شهری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر شهروندی و آموزشهای شهری، موضوع مورد مطالعه و آموزش مبحث شهری بوده که از مهمترین اهداف آن ارتقاء مهارتها، توانمندیها، ارزشهای انسانی و تسهیلکننده زندگی شهری و ارتقای مناسبات اجتماعی میباشد.
وی یادآور شد: مسلماٌ نقش بستن طرحهای ترافیکی و جملات کوتاه حاوی مضامین ترافیکی در ذهن افراد، تاثیر مهمی در هدایت افکار شهروندان به سوی فرهنگ صحیح ترافیک خواهد داشت.
رحیمی استفاده از ظرفیت تبلیغات محیطی و اکران مفاهیم آموزشی بر روی سازههای تبلیغاتی نظیر عرشه پلهای عابر پیاده، بیلبوردها و ابزارهای مشابه را موقعیت مناسبی برای ارائه، بازآموزی و یادآوری چرآیی رعایت رفتارهای صحیح ترافیکی دانست و افزود: در انتخاب پیامهای ترافیکی، سعی بر این بوده تا از طرحهای مفهومی دارای حداقل متن و حداکثر تأثیر در اذهان شهروندان استفاده شود که ماحصل این مشارکت موضوعی و اجرایی، اکران وسیع پیامهای آگاهیبخش آموزشی در سطح شهر است.