امروز سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 04:28:20

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 1159 -تاریخ انتشار : سه شنبه 06 خرداد 1393 -ساعت : 11:54

چاپ به اشتراگ گذاشتن
جایگاه فعلی و آینده، پژوهشی مازندران  تشریح شد + جزئیات

از سوی لطف الله آجدانی مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران؛

جایگاه فعلی و آینده، پژوهشی مازندران تشریح شد + جزئیات

مازند شورا: اعتباراتی که جذب شد کمتر از نیمی بود که باید جذب می‌شد/ ساماندهی موضوعات پژوهشی بر اساس اولویت/ نظارت بر پروژه‌ها پس از عقد قرارداد/ تدوین طرح جامع پژوهشی مازندران/ طراحی تقویم پژوهشی مازندران/ تعیین ده اولویت پژوهشی در سال 93/ برگزاری اولین جشنواره پژوهش‌های مازندران شناسی/ راه اندازی صندق حمایت از پژوهشگران/ تشکیل کمیته تخصصی در حوزه پژوهش زنان/ امضا تفاهم اولیه با پژوهشگاه رویان/مغفول ماندن علوم انسانی در پروژه‌های پژوهشی.

مازند شورا: مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران از برگزاری اولین جشنواره پژوهش های مازندران شناسی در سالروز ملی مازندران خبر داد و گفت: در این جشنواره بر اساس رویکرد سیاستهای تشویقی و حمایتی از پژوهشگران دولتی و آزاد که آثار برگزیده آنها که در حوزه مازندران شناسی در طی سالهاي مختلف منتشر شده تجلیل به عمل خواهد آمد.

اعتباراتی که جذب شد کمتر از نیمی بود که باید جذب می شد

لطف الله آجدانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران اظهار داشت: متاسفانه علیرغم تلاش و پیگیری هایی که از سوی آموزش و پژوهش استانداری مازندران انجام شده و همکاری نسبی که از سوی دستگاه اجرایی صورت گرفته است،به دلیل عدم همکاری کافی برخی از دستگاه اجرایی و تاخیر تخصیص اعتبار و سیکل شروع کار از طرف مراجع بالا در جدول زمانبندی با مشکلاتی روبه رو شدیم، به نحوی که حداکثر اعتباراتی که در حوزه پژوهشی جذب استان شد کمتر از نیمی از اعتباراتی بود که باید جذب می شد.

وی ادامه داد: این امر به دو علت صورت گرفته است یکی به علت اینکه برخی از دستگاه های اجرایی به اهمیت موضوع و به شیوه درست در زمان مناسب آن اهتمام لازم را ندارند، دستورالعمل نیز از مرکز دیر به استان و دستگاه های اداری،اجرایی و استانداری ابلاغ شده است که به همین دلایل از مسئولین بالا در خواست کردیم که برای سال 93 حل این مشکل را با جدیت بیشتری پیگیری کنند و تخصیص اعتبارات و زمان ثبت نام ها نیز زودتر صورت بگیرد.

ساماندهی موضوعات پژوهشی بر اساس اولویت

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران اظهار داشت:در حال حاضر موضوع مهمی که خیلی برای ما اهمیت دارد این است که آیا موضوعات پژوهشی بر اساس اولویت پژوهشی است یا نه و آیا موضوعاتی که بر اساس اولویت های پژوهشی است آیا دستگاه اجرایی به عنوان کارفرما این موضوعات را در اختیار مجریان شایسته قرار می دهند؟ که باید در این خصوص ساماندهی جدی صورت گرفته، تعامل و همکاری جدی بین استانداری و دستگاه اجرایی بوده و نظارت بیشتری از سوی استانداری و دیوان محاسبات صورت گیرد.

آجدانی افزود:دیوان محاسبات باید ببیند که آیا مجری به عنوان طرف قرداد با دستگاه کارفرما که اعتبارات را جذب می کند آیا واقعا توانمندی لازم را برای عملیاتی کردن بهینه پروژه ها دارند یا خیر؟

نظارت بر پروژه ها پس از عقد قرارداد

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات در این حوزه که باید مطرح شود این مطلب است که بعد از عملیاتی شدن این پروژه ها و عقد قرارداد میان دستگاه اجرایی به عنوان کارفرما و مجری طرح و تخصیص اعتبارات مربوطه دستاوردهای این پژوهش ها در کجا ساماندهی می شود و آیا در اختیار سایر دستگاه های ذینفع قرار می گیرد؟  آیا دستگاه نظارتی به شیوه ای عمل می کند که در سال های آتی از موازی کاری جلوگیری شود؟ به نظر می رسد که در این خصوص نظارت جدی به عمل نمی آید. در تلاش هستیم که این امر را ساماندهی کنیم و نظارت بیشتری بر پروژه ها پس از عقد قرار داشته باشیم، همچنین دستاوردهای این پروژهای پژوهشی را یک جا ساماندهی کنیم و خروجی آن را در اختیار دستگاه های اجرایی و مراجع مختلف قرار دهیم و در واقع اثر بخشی و بهره وری را در توسعه استان به شکل کاربردی داشته باشیم.

تدوین طرح جامع پژوهشی مازندران

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران با بیان اینکه بخش عمده تدوین طرح جامع پژوهشی با کمک کارشناسان حوزه پژوهشی و صاحب نظران و اعضای اتاق فکر انجام شده است گفت: پیش نویس طرح جامع پژوهشی هم در دو هفته گذشته به تمامی دستگاه های ادارای،اجرایی و مراکز دانشگاهی و پژوهشی ارسال شده و در فراخوانی از مراکز دانشگاهی و صاحب نظران در حوزه پژوهش خواستیم با ملاحظه انتقادی به این طرح جامع پژوهشی که پیش نویس آن تقدیم ادارات و نهادها شده، پیشنهادات و نقطه نظرات خود را به ما منعکس کنند که ما هم در جمع بندی نظرات دستگاه های اجرایی، اصلاحات را در این طرح انجام دهیم  و بعد از تکمیل نهایی جهت ارائه در کارگروه تخصصی پژوهش فناوری و تحول اداری عرضه شود تا با اصلاحات نهایی در کارگروه تصویب و پس از آن اجرایی و عملیاتی شود .

آجدانی تصریح کرد: به صورت نسبی عملکرد پژوهشی در استان مازندران در مقایسه با استانهای دیگر خوب است اما با توجه به اهداف ما در سیاستگذاری های حوزه پژوهشی با نقطه مطلوب ما هنوز خیلی فاصله داریم و امیدواریم در سال 93 با جدیت و تلاش به آن نقطه مطلوب دست یابیم.

طراحی تقویم پژوهشی مازندران

وی اظهار داشت: جدای از طرح جامع پژوهشی که مراحل پایانی خود را طی می کند و در واقع برنامه 5 ساله پیش رو توسعه استان را در اختیار ما قرار می دهد برای سال 93 علاوه بر وظایف سازمانی این دفتر دست به اقداماتی زدیم که در نوع خود کم نظیر و در بعضی موارد بی نظیر است، به طور مثال برای سال 93 در تقویم پژوهشی بر اساس ماه های سال تالارهای گفتگو تخصصی را تشکیل دادیم که مقرر شد با توجه به سال 93حداقل 10 موضوع اولویت دار پژوهشی را که مرتبط با بحث توسعه ساختارهای مختلف استان مازندران است با حضور کارشناسان و مدیران دستگاه های اجرای، نمایندهای مجلس و مدیران بخش خصوصی و حضور اصحاب رسانه برگزار کنیم که اولین تالار گفتگو با موضوع گردشگری در مازندران برگزار شد.

تعیین ده اولویت پژوهشی در سال 93

آجدانی پرداختن به حوزه صنعت، منابع طبیعی و جنگل ها، کشاورزی، آموزش و پژوهش، مسائل مربوط به حوزه زنان، مسائل مربوط به حوزه مطبوعات و رسانه ها، مدیریت و توسعه شهری  و مدیریت و توسعه روستایی را  10 اولویت موضوعی در نظر گرفته شده برای سال 93 در حوزه پژوهش در قالب تالارهای گفتگو تخصصی در نظر گرفته ایم که اجرایی شود.

برگزاری اولین جشنواره پژوهش های مازندران شناسی

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران به برگزاری اولین جشنواره پژوهش های مازندران شناسی در استان اشاره کرد و افزود: تصمیم گرفته شدiتا در سالروز ملی مازندران جشنواره پژوهش های مازندران شناسی را در استان برگزار کنیم که در این جشنواره بر اساس رویکرد سیاستهای تشویقی و حمایتی از پژوهشگران دولتی و آزاد،از آثار برگزیده منتشر شده و فعاليت هاي انجام شده در حوزه مازندران شناسی تجلیل به عمل خواهد آمد، همچنین برخی از چهره های پژوهشگر که طی سالیان در این راستا تلاش کرده اند را عنوان نویسنده و پژوهشگرسال مازندران شناسی انتخاب  و از آنان تجليل خواهیم کرد.

راه اندازی صندق حمایت از پژوهشگران

آجدانی ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم با تعامل و همکاری بخش خصوصی، صندوق حمایت از پژوهش ها و پژوهشگران را در مازندران راه اندازی کنیم تا شرایطی برای ارائه تسهیلات در اشکال مختلف برای پژوهشگران آزاد فراهم شود.

وی با بیان اینکه نقش زنان در حوزه پژوهش پررنگ دیده نشده است افزود: تعدادی از اعضای اتاق فکر آموزش و پژوهش استانداری مازندران را بانوان تشکیل می دهند.

تشکیل کمیته تخصصی در حوزه پژوهش زنان

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران با اشاره به این مطلب که در تدارک تشکیل یک کمیته تخصصی در حوزه پژوهش زنان هستیم گفت: اولین اقدامی که برای تشکیل کمیته تخصصی حوزه پژوهش زنان صورت گرفته شناسایی زنان پژوهشگر در مازندران است که در حال حاضر مرحله شناسایی آن انجام شده و ارتباط اولیه با این زنان پژوهشگر انجام شده و در حال جمع آوری زندگی نامه و اطلاعات و توانمندی پژوهشی آنها اهم از چاپ کتاب ،مقالات داخلی و خارجی هستیم.

وی ادامه داد: با کمک بخش خصوصی البته با نظارت و حمایت ما کتابی هم با عنوان یادمان زنان پژوهشگر مازندران در سال 93 به چاپ خواهد رسید.

امضا تفاهم اولیه با پژوهشگاه رویان

آجدانی به انجام مذاکرات و امضا تفاهم اولیه با پژوهشگاه رویان کشور اشاره کرد و افزود: طی انجام مذاکراتی با پژوهشگاه رویان کشور ،شعبه جدیدی از پژوهشکده رویان در قالب یک مجتمع آموزشی  پژوهشی و درمانی در مازندران احداث خواهد شد که در حال حاضر مقدمات آن در حال فراهم شدن است و در حال تشکیل یک کارگروه تخصصی هستیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تحقق این پروژه پنج سال زمان ببرد و پيش بيني هزينه و اعتبارات لازم براي اين پروژه حدود يكصد ميلياردتومان است، گفت: نيازمند عزم جدي و همكاری بخش هاي مختلف دولتي و خصوصي و حمايت و همراهی نمايندگان محترم مردم مازندران در مجلس و ائمه محترم جمعه مازندران و مجمع های خيرين استان براي تحقق و عملیاتی شدن این طرح و پروژه عظيم ملي در مازندران هستيم.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران گفت: پیش بینی می شود که در سال 93 بتوانیم زمین را به پژوهشکده رویان اختصاص داده و اقدامات بعدی را طی یک فرایند پنج ساله برای ساخت و بهره برداری آن انجام دهیم .

آجدانی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از پتانسیل و ظرفیت علمی بسیار بالایی در کشور و در مازندران برخوردار است گفت: متاسفانه باید اذعان کرد که از این ظرفیت ها و پتانسیل ها به درستی استفاده نشده است.

وی ادامه داد: لازمه استفاده هرچه بهینه تر از این ظرفیت ها در واقع نشست های بیشتر میان دستگاه های اجرایی و اداری مرتبط است تا با ایجاد تعامل بیشتر شرایط و فرصت برای سوق دادن بخشی از پروژه های دستگاه های اجرایی را که در ارتباط با حوزه توانمندی های جهاد است به سوی جهاد دانشگاهی فراهم شود تا جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجری توانمند این پروژه ها را به سامان برساند.

آجدانی تصریح کرد:به نظر می رسد که برخی بی مهری و کم لطفی ها از سوی برخی دستگاه اجرایی وجود دارد که لازمه آن نشست هایی است که باید برگزار شود، ما هم از جایگاه استانداری مازندران این مساله را در سال 93 با جدیت پیگیری می کنیم که با توجه به اهمیت توانمندی های جهاد دانشگاهی به دستگاه های اجرایی نیز توصیه می کنیم که بخشی از پروژه های آنها را که مرتبط با توانمندی های جهاد دانشگاهی است دستگاه کارفرما مجری خود را مراکز دانشگاهی به طور عام و به طور خاص جهاد دانشگاهی انتخاب کنند .

مغفول ماندن علوم انسانی در پروژه های پژوهشی

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران اظهارداشت: متاسفانه به رغم اهمیت فراوان که علوم اجتماعی و انسانی در بحث توسعه اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی و توسعه فکری جوامع بشری دارد در استان ما علوم انسانی و اجتماعی نسبت به دیگر علوم ها کمرنگ تر دیده شده و متاسفانه چون اهمیت علوم انسانی و اجتماعی تاحدودی مغفول مانده به همین دلیل پروژه های پژوهشی مرتبط با آن خیلی پررنگ دیده نشده است.

آجدانی خاطرنشان کرد: ما در سال 93 با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بخش فرهنگ، عزم جدی در استانداری داریم که بخش های قابل ملاحظه ای از پروژه های پژوهشی را متوجه و معطوف موضوعات مرتبط با علوم انسانی و علوم اجتماعی و مسائل فرهنگی کنیم



لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : لطف الله آجدانی - جایگاه فعلی و آینده - مازندران - -

مطالب مرتبط با : جایگاه فعلی و آینده، پژوهشی مازندران تشریح شد + جزئیات
نظر شما در مورد : جایگاه فعلی و آینده، پژوهشی مازندران تشریح شد + جزئیات

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

نه به کودک آزاری

کانال آپارات مازندشورا