اختصاصی مازند شورا: به مناسبت روز روابط عمومی با «محمود رضا علیزاده» رئیس اداره روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش مازندران به گفتگو نشستیم ایشان پیرامون جایگاه روابط عمومی و نقش آن در سازمان آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت:
آموزش و پروش با گسترده ترین مخاطب
روابط عمومی در واقع تلاش آگاهانه، برنامه ریزی شده و مستمر برای ایجاد و حفظ حسن تفاهم میان یک سازمان و عموم افراد جامعه است. خواه آنکه این افراد مخاطب خاص آن سازمان باشند یا این که افکار عمومی تلقی شوند. لذا هنر روابط عمومی اعمال مدیریتی است که دیدگاه جامعه را مورد سنجش و ارزشیابی قرار می دهد و عملکرد سازمان خود را با خرد جمعی و وجدان اجتماعی منطبق می کند. که بر اساس آن می توان میان ارکان مختلف سازمان و افکار عمومی حسن تفاهم ایجاد کرد.
و در این میان جایگاه روابط عمومی آموزش و پرورش جایگاهی بی نظیر است چراکه آموزش و پرورش به عنوان یکی از بزرگترین سازمان هایی است که با قشر وسیعی از جامعه که از فرهیختگان نیز می باشند در ارتباط است. معلمان، دانش آموزان و اولیا به عنوان مخاطبان خواص و سایر نهادها و عموم جامعه به عنوان مخاطبان عام آموزش و پرورش محسوب می شوند. که از این دیدگاه شاید آموزش و پرورش بیشترین مخاطبان خاص را داراست.
روابط عمومی به مثابه هنر هشتم
کارشناس هنرهای تجسمی اظهار داشت: از دیدگاه ما روابط عمومی هنر هشتم می باشد که برای کارآمدی نیازماند به کارگیری هفت هنر دیگر است. به عنوان مثال در سفر وزیر محترم آموزش و پرورش به مازندران که حضور ایشان بر مزار شهدا و سایر دیدارهای صبح ایشان در مدت زمان کوتاهی تدوین شد و در برنامه بعد از ظهر برای مدعوین پخش گردید.
رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: سیاستگزاری به منظور انعکاس اهداف سازمان و برقراری ارتباط میان مردم، نخبگان و رسانه ها با سازمان و همچنین اطلاع رسانی درباره عملکرد سازمان، ضرورت وجودی روابط عمومی در کنار مدیریت سازمان را توجیه می کند و همه این موارد صرف نظر از سایر وظایف روابط عمومی در حوزه های تبلیغات، امور فرهنگی، نمایشگاه ها و ... است که پوشش رسانه ای برگزاری جشنواره ها، همایش ها، مسابقات علمی، مراسمات اداری، بخشی از وظایف روابط عمومی است.
روابط عمومی تحلیلگر به جای روابط عمومی روایت گر
یکی از اقداماتی که برای اولین با در روابط عمومی آموزش و پرورش صورت گرفته است تحلیل کمی و کیفی مراجعین در روزهای سه شنبه برای دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش است به نحوی که با تشکیل میزان فراوانی مراجعین هرشهر، علت مراجعه، مسائل و موضوعات مطروحه و نتیجه این مراجعات برای ارائه خدمات بهتر به ارباب رجوع مورد بررسی قرار گرفته است.
دیگر اقدام صورت گرفته انجام نظر سنجی از مسافرین محترمی بود که در ایام تعطیلات عید نوروز توسط ستاد اسکان ساماندهی شده بودند. با این اقدامات در پی آنیم تا روابط عمومی را از نهادی روایت گر به مرکزی پژوهشگرو تحلیلگر تبدیل نمائیم.
روابط عمومی مجرای بیان نیازهای صنفی معلمان
علیزاده بیان داشت: از آنجا که روابط عمومی، چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای آموزش و پرورش است درصدد آنیم تا اداره روابط عمومی را از جاده ای یک سویه به چند سویه تبدیل نموده و شرایط یک تفاهم و گفتگوی درون سازمانی و برون سازمانی را فراهم آوریم. لذا روابط عمومی آموزش و پروش وظیفه خود می داند که مجرای بیان خواسته های صنفی و نیازهای معلمان و دانش آموزان و انعکاس آن به مدیران باشد. لذا باید روابط عمومی، مغز تجزیه گر و تحلیگر برای افکار عمومی باشد تا در راستای اجرای اهداف سند ملی آموزش و پرروش و اجرای تحول بنیادین نقش آفرینی کند. لذا در پرتال آموزش و پرورش مازندران بخش هایی برای بازنشستگان فرهنگی و بخش دانش آموزی طراحی خواهد گردید.
روابط عمومی تاثیر گذار
کارشناس ارشد بازاریابی بیان داشت: ما در اداره روابط عمومی با همکاری اصحاب رسانه، سازمان دانش آموزی، انجمن های صنفی معلمان، انجمن اسلامی معلمان، بسیج دانش آموزی و سایر تشکل های درون آموزش و پرورش به دنبال نقش آفرینی موثر در روابط عمومی آموزش و پرورش هستیم.
چراکه معتقدیم روابط عمومی تاثیرگذار یعنی، اینکه با دقت، برنامه های درحال اجرای نظام آموزشی را رصد کرده و مسایل را تجزیه و تحلیل نماید و آنگاه می تواند برای پیشبرد اهداف سازمان مشاوره فکری تاثیر گذاری برای مدیر و سایر مجموعه های سازمان باشد .که رصد دقیق مسائل و نیازها و بیان راهکارها تنها باهمکاری معلمان، دانش آموزان و اولیا که سه محور اصلی آموزش و پرورش هستند امکان پذیر است.
محمود رضا علیزاده اظهار داشت: با تقویت بدنه کارشناسی روابط عمومی در پی آنیم تا از امکانات و شرایط محیطی درون سازمانی و برون سازمانی حداکثر بهره برداری را نموده، موقعیت ها را تشخیص داده و در جهت حل مسایل سازمان تلاش کنیم، که همه این ها مستلزم بکارگیری بدنه کارشناسی قوی و مطمئن می باشد. چراکه تردیدی نیست که یک سازمان اعم از دولتی یا خصوصی برای جلب مشارکت عمومی نیازمند راوبط عمومی مفید و موثر است لذا بر این باوریم روابط عمومی محلی است برای طرح ایده های جدید و فکرهای سازنده، خلاقیت و به روزرسانی فعالیت ها.
صدا و سیمای معلم
علیزاده ادامه داد: کاربرد آخرین و جدیدترین تکنولوژی های ارتباطی و اطلاع رسانی یکی از ضروریات روابط عمومی تاثیرگذار است. اما همچنان تلوزیون به عنوان گسترده ترین رسانه محسوب می شود لذا از این منظر با همکاری شبکه تبرستان برنامه ای تحت عنوان سیمای معلم در تلوزیون استانی و صدای معلم در برنامه رادیوی استان اختصاص خواهد یافت.
هر مدرسه یک وب سایت
رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: امروزه با وجود شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، فضاهای اجتماعی موافق و مخالف و دنیای سایبر نمی توان به صورت یک طرفه اطلاع رسانی کرد و باید برای شنیدن حرف های مخاطبان فضای خاصی را ایجاد نمود. لذا تلاش خواهیم نمود در رسانه های مربوط به آموزش و پرورش مازندران فضایی برای بیان انتقادات ایجاد نماییم. همچنین با برگزاری مسابقاتی همچون وبلاگ نویسی معلمان و دانش آموزان حضور قشر فرهنگان و نخبگان را در فضای مجازی استان مازندران را که یکی از استان های با ضریب نفذ اینترنت بالاست افزایش دهیم.
لذا یکی از اقداماتی در سال تحصیلی جدید صورت خواهد گرفت طراحی یک وب سایت برای هر مدرسه می باشد تا تمامی مقاطع تحصیلی صاحب وب سایت اطلاع رسانی گردند. که از این طریق هر مدرسه صاحب بخش روابط عمومی نیز خواهد شد که مسئولین آن از میان دانش آموزان انتخاب خواهد شد.
توسعه پایدار اجتماعی با روابط عمومی
محمود رضا علیزاده اظهار داشت: نگاه ابزاری، اجرایی و غیر فرآیندی به روابط عمومی، آفت اساسی روابط عمومی ها محسوب می شود و این نگاه باید جای خود را به نگاه فرآیند محور، استاندارد گرا و پژوهش محور بدهد. لذا نقش روابط عمومی، پاسخگویی به نیازهای زمانه با بخش های مختلف آموزش و پرورش در قبال آگاهی به جامعه فرهنگیان و مردم است و به آن وجهی قانونمند و تشكیلاتی می دهد. به عبارت دیگر در عصر جدید حرفه روابط عمومی به عنوان یكی از وظایف مدیریت كلان در آموزش و پرورش ماموریت دارد تا پیام های گوناگون و بازخوردهای مختلف را طبقه بندی و تفسیر كرده و رابط گروه ها، تشكل ها و زبان های مختلف شود تا بدین ترتیب براساس تعامل تفاهم آمیز با گروه های مختلف در فرهنگیان و اولیای دانش آموزان به سوی توسعه پایدار اجتماعی گذار كند.
جلب مشارک عمومی صاحبان فکر و اندیشه
رئیس اداره روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: باید جایگاه روابط عمومی در آموزش را از یك بنگاه صرفا خبر پراكنی و صرفا مطبوعاتی و پخش آگهی ارتقاء داده و آن را به مثابه یك واحد عملیاتی سازمانی قدرتمند كه برخلاف كالا فاقد تجلی عینی است برسانیم كه نتیجه عملیاتش بر متغیرهای ذهنی مخاطبانش رنگ و تاثیر می گذارد. با توجه به تعدد كانال ها و شیوه های اطلاع رسانی در جامعه روابط عمومی در آموزش و پرورش باید برای مخاطبانش خوراك فكری و فرهنگی را در قالب وعده ها و افزارهایی فراهم كند كه حاوی انتظارات واقع بینانه بوده و باید قید احتیاط، مشروط و یا تعدیل برنامه ها باشد. به عبارت دیگر در نگاه امروزی كار كرد روابط عمومی باید در جهت جلب مشاركت عمومی صاحبان فكر و اندیشه در راستای پیشبرد برنامه ها و نظارت موثر و پایدار آنها در عملكرد دستگاه و پیگیری امور باشد كه رسیدن به این مهم در دولتی كه مزین به نام «دولت تدبیر و امید» است نیاز به عزم تمام نیروهای موجود در آموزش و پرورش از یك سو و تدبیر و درایت مسئولان عالی وزارتخانه دارد.