سه فرصت یا سه چالش؟

تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 - ساعت : 16:48

کد مطلب: 1236 چاپ به اشتراگ گذاشتن

سوادکوه شمالی شهری جدید با مشکلات قدیمی

سه فرصت یا سه چالش؟

اختصاصی مازند شورا: اگرچه تاسیس شهرستان سوادکوه عمری کوتاه دارد اما برخی از چالش‌های این منطقه سابقه‌ای طولانی دارد که امید است در دولت جدید تدابیری برای رفع نیازهای این شهرستان اتخاذ گردد.

محمد اسمعیلی - خبرنگار مازند شورا: شهرستان سوادکوه شمالی به مرکزیت شهر شیرگاه از ترکیب بخش‌های نارنجستان و بخش مرکزی به مرکزیت شهرشیرگاه شامل دهستان‌های شرق و غرب شیرگاه و لفور در آغازین روزهای سال 92 با تصویب هیئت وزیران ایجاد شد. اگرچه تاسیس شهرستان سوادکوه عمری کوتاه دارد اما برخی از چالش‌های این منطقه سابقه‌ای طولانی دارد که امید است در دولت جدید تدابیری برای رفع نیازهای این شهرستان اتخاذ گردد. برخی از چاش‌ها  و فرصت‌های این شهرستان در ادامه بیان می‌گردد.

چالش مسکن مهر در سوادکوه شمالی

یکی از نیازهای مهم برای شهری توسعه‌یافته، توسعه مسکن به عنوان سرپناه برای هر انسانی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.از آنجایی که شهرستان سوادکوه شمالی دارای درصد مهاجرت بالا در استان می‌باشد برای حفظ جمعیت آن این نیاز در این شهرستان بیشتر احساس می‌گردد.

طرح 224 واحدی آن 224 واحدی مسکن مهر شیرگاه از ابتدای سال 87 با 15 میلیارد ریال هزینه به اولین پیمانکار  واگذار گردید. این پروژه در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع در 13 بلوک که بین 72 تا 80 متر نوسان دارد تاکنون شش پیمانکار برای اجرای آن تغییر کرده است.
همچنین باید گفت 224 سهامدار با آورده هر نفر 25 میلیون ریال در این پروژه وجود دارند که هنوز نه نتها به اتمام نرسیده که به نیمه هم نرسیده است. و بعد از خلع پیمانکار اول به دلیل مناسب نبودن سازه و عدم صلاحیت پیمانکار اول، پیمانکار دوم اقدام اولیه پروژه را تخریب کرد. در حال حاضر یک واحد سفت چینی و دو واحد اسکلت فلزی در مسکن مهر شیرگاه انجام شده است.

باید گفت سنگ بنای مسکن مهر سوادکوه شمالی بد بنا شده است. چراکه مردم از فعالیت مسکن مهر در شیرگاه ناراضی هستند، اگرچه در مقطع کوتاهی شاهد رفع مشکل مسکن مهر در این منطقه بودیم ولی مدتی است که مسکن مهر در شیرگاه رها شده است و در حال تبدیل شدن به بحران است.

امید آن می‌رود با پیگیری‌های مستمر و مناسب مسئولین این پروژه زودتر به نتیجه‌ای مناسب برسد.

عدم توسعه گردشگری مذهبی

آبشار گزو در دل جنگل‌های زیبا و بکر لفور در شهرستان سوادکوه شمالی مکانی بسیار زیبا با آبشاری بلند و منحسر به فرد می‌باشد که مسافران و طبیعت گردان را از تمام نقاط به سمت خود می‌کشد. این آبشار زیبا اما کمتر شناخته شده مکانی بسیار زیبا می‌باشد که محروم واقع کشته در حالی که از جمله سرمایه‌های مهم طبیعی شهرستان محسوب می‌گردد و قابلیت مناسب جهت معرفی و توسعه گردشگری را داراست.

آبشار گزو با ارتفاع تقریبی 75 متر در منطقه‌ی جنگلی و سر سبز و زیبای لفور در كنار امامزاده‌ای معروف به سه بزرگوار واقع است. که امامزاده سه تن بزرگوار هم مکانی زیارتی هم محسوب می‌گردد و مشتاقان و زائران خاص خود را داراست.

یکی از مشکلات جهت توسعه این مکان زیبا جاده دسترسی به آن می‌باشد و عدم تعریض و آسفالت مناسب آن مانعی جهت دسترسی مناسب به آن می‌باشد.

انتظار آن می‌رود این مکان زیبا و این آبشار منحصر به فردکه در جنگل‌های انبوه و زیبای سوادکوه واقع است با توسعه گردشگری و تورسیتی آن باعث رونق گردشگری شهرستان و استان گردد و طرحی مناسب جهت معرفی و توسعه آن برداشته شود.

ضرورت تسریع در اجرای تعریض محور سوادکوه

سوادکوه شمالی به عنوان یکی از دروازه‌های ورود به استان مازندران است و همه ساله محل تردد میلیون‌ها مسافر می‌باشد لذا تعریض محور سوادکوه امری حیاتی برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه می‌باشد. اگرچه در سه سال اخیر شاهد فعالیت‌های چشمگیر در اجرایی شدن تعریض محور سوادکوه بوده‌ایم. و از آنجایی که این طرح ملی می‌باشد و در کلان تصمیمات آن گرفته و مدیریت می‌شود . اما نیاز به توجه ویژه دارد زیرا تاثیر گذار در توسعه شهرستان می‌باشد و مسیر تعریض و توجه به زیبایی آن و همچنین الظامات فنی و مهندسی جهت اجرای صحیح با توجه به حادثه ریزش قسمتی از آن در این شهرستان و همچنین توجه و پیگیری در تسریع احداث تونل‌های مسیر شیرگاه به زیراب مطمعنا دارای اهمیت می‌باشد.

با این همه اما احداث تونل‌ها در محور شیرگاه به زیراب با کندی پیش می‌رود و با گذشت زمان هنوز پیشرفت قابل توجه ای در آن دیده نمی شود و عدم احداث آنها در زمان مناسب ترافیک با را در این محور شاهد خواهیم بود.

همچنین با وتوجه به آنکه در سال گذشته برای طول مسیر تهران - قائمشهر  73 میلیاردتومان اختصاص یافته بود که تنها 30 درصد آن تخصیص یافت و از آنجایی که طبق اخبار حاصله امسال برای محور سوادکوه مبلغ 100 میلیارد تومان تصویب شد .با توجه به ترافیک سنگین محور سوادکوه در روزهای تعطیل و افزایش ترافیک انتظار آن می‌رود با پیگیری جذب این اعتبار در اجرای هرچه سریع تر آن تسریع حاصل گردد.
 


برچسب ها : #محمد اسمعیلی #سوادکوه شمالی # گردشگری #مسکن #مسکن مهر #تعریض #

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : سه فرصت یا سه چالش؟

*

*


X https://sport45.site/