مهمترین شاخصه معاونت پرورشی خود انتقادی است

اختصاصی مازند شورا: به مناسبت هفته نکوداشت مقام معلم با معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران به گفتگو نشستیم./ معاونت پرورشی به دنبال تربیت تاثیرگذار است/تقویت گفتمان‌ها به جای تقویت بخشنامه‌ها

اختصاصی مازند شورا: به مناسبت هفته نکوداشت مقام معلم با معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران به گفتگو نشستیم.

معاونت پرورشی به دنبال تربیت تاثیرگذار است

محمد شعبانی ضمن تبریک روز معلم اظهار داشت: چون فعالیت های حوزه فرهنگی رسمی نیست از پیچیدگی های فراوانی برخوردار بوده و تا حدود زیادی وابسته به خلاقیت مربی و هنر مشاوران است. از این منظر مراکز آموزشی ای موفق است که محتوای برنامه‌های آن جذاب تر، هدفمند و ضابطه مند باشد.

استعدادیابی، توان سنجی، در حوزه‌های فرهنگی و هنری و آماده نمودن برای مسابقات کشوری از جمله فعالیت‌های حوزه پرورشی است. چراکه خمیرمایه فعایت‌های پرورشی تربیت است و محور همه برنامه‌های تربیتی تربیت دینی است.

در حوزه تربیت دینی ما دارای سیره نبوی و علوی هستیم که بسیار غنی است و برای تمام دوره‌ها و زمان‌ها کاربرد دارد. اگر نگاه تک بعدی و یک سویه نسبت به برنامه‌های پرورشی نداشته باشیم این سیره می‌تواند در میدانگاه فعالیت‌های پرورشی تاثیرات خود را نشان دهد.

لذا حوزه معاونت پرورشی به دنبال تربیت تاثیرگذار است یعنی معرفی مدلی برای تربیت که باعث اصلاح رفتارهای دانش آموزان شود.

مهمترین چالش‌های حوزه پرورشی

محمد شعبانی اظهار داشت: یکی از چالش‌های این حوزه نگرش سیاسی است. دانش آموزان باید تربیت سیاسی شوند اما بازیچه سیاسی قرار نگیرند. اما بعضا دیده شده دغدغه مسائل سیاسی از مسائل فرهنگی در برنامه‌های متولیان آن پیشی گرفته است.

چالش دوم، عدم به روز شدن برنامه‌های فرهنگی است. موازی کاری انجام فعالیت‌های تکراری با صرف هزینه و زمان بسیار روش‌های منسوخ شده در حوزه فرهنگی و پرورشی است. لذا آموزش مربیان و به روز شدن روش‌ها و تکنیک‌ها در کنار ایده‌های نو با به کارگیری تجربه‌ها ضروری است. لذا فعالیت‌های حوزه پرورشی اگرچه باید از تنوع و گستردگی برخوردار باشد اما باید به موازات آن آموزش‌ها نیز متنوع باشد.

چالش سوم؛ کمبود نیروهای کارآمد و خلاق و آگاه به روش‌های روز از مهمترین چالش‌های حوزه پرورشی است. لذا از آنجایی که مربیان در خط مقدم فعالیت‌های تربیتی قرار دارند باید با بازبینی روش‌ها و اخذ آموزش‌های مدرن و کارگاهی بستر ساز عرصه فعالیت‌های فرهنگی باشند.

چالش چهارم؛ نامناسب بودن فضاهای پرورشی و همچنین عدم استفاده بهینه از آنها است. اردوگاه‌ها، کانون‌های تربیتی، دارالقرآن‌ها و سایر مراکز فرهنگی وابسته به آموزش و پرورش به قدر ظرفیت آنها استفاده بهینه نشده است. در حالی که آنها می توانند بستر مناسبی برای فعالیت های پرورشی و تربیتی باشند.

چالش پنجم؛ زاویه نگاه سایر دستگاه‌ها به آموزش و پرورش و حوزه پرورشی است که آن را مصرف کننده می‌بیند در حالی که بزرگترین تولید کننده محصولات فرهنگی که همانا انسان با فرهنگ و اخلاقمدار است محصول آموزش و پرورش است. لذا آموزش و پرورش به دلیل نیروهای متخصص، صاحب نظر و ظرفیت بالای نیروی انسانی باید متولی فعالیت‌های فرهنگی استان گردد.

استقبال از تشکل‌های مردم نهاد

معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: سازمان دانش آموزی استان پل اتصال آموزش و پرورش با تشکل های مردم نهاد است لذا از فعالیت تشکل‌های مردم نهاد و غیر دولتی برای اقدامات فرهنگی در آموزش و پرورش استقبال می‌کنیم و آماده انعقاد قرارداد و تفاهم نامه با کلیه تشکل‌های مردم نهاد هستیم.

استفاده از تجارب بین المللی

شعبانی افزود: حضور دانش آموزان و نمایندگان آنها در مجامع بین المللی و نشست‌های برون مرزی با هدف کشب تجربه‌ها و تبلور فرهنگی انقلاب اسلامی از طریق دانش آموزان به عنوان سفیران فرهنگی، از طریق مجلس دانش آموزی برای شرکت در مجالس جوانان جهان که با حضور بیش از 110 کشور جهان برگزار می‌شود. زمینه‌های مشارکت فعال هزارن جوان و نوجوان برای کسب تجربه‌های مهارتی  به عنوان مدیران آینده را فرآهم می‌آورد.

تقویت گفتمان‌ها به جای تقویت بخشنامه‌ها

محمد شعبانی ادامه بیان داشت: با صراحت بگویم آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته است در حوزه پرورشی موفق زیادی کسب کند. چراکه معیار سنجش موفقیت در حوزه پرورشی افکار عمومی است. لذا به هر میزان که توانستیم در رفتار عمومی دانش آموزان تاثیر گذار باشیم، موفق هستیم.

باید روش‌های ما در مواجهه با ناهنجاری‌های دانش آموزان و ارتقاء تربیتی آنان تغییر کند. دیگر بروشورها، سخنرانی ها، مصاحبه ها و سایر اقدامات کلیشه‌ای تاثیر گذار نیست.

لذا در چارچوب برنامه راهبردی وزیر محترم و راهکارهای سند تحول بنیادین به دنبال تغییر سبک نگاه‌ها، آموزش‌ها و برنامه‌ها به سمت تحول گرایی هستیم لذا با آینده نگری و ذائقه شناسی به دنبال روش‌های نوین و راهکارهای غیر بخشنامه‌ای هستیم.

اینک زمان تقویت گفتمان‌ها است. مخاطب شناسی، شناسایی نیازهای دانش آموزان، برای دستیابی به اهداف پرورشی ضروری است.

«شعبانی» پیرامون برنامه‌های آن معاونت برای تحقق اهداف نامگذای امسال نیز اظهار داشت: در سال اقتصاد و فرهنگ نیز بدون پویایی فرهنگی به شکوفایی اقتصادی نیز نخواهیم رسید. چراکه تقدم مسائل فرهنگی و رویکرد فرهنگی بر اقتصاد محرز است.

تعمیق باورها و رفتارهای دینی، رشد فضائل اخلاقی و تقویت مهارت‌های زندگی و روحیه علاقه مندی به مشارکت در کارهای گروهی وظهور و بروز استعداد هانیازمند بستری سازی مناسب است. لذا مربیان و مشاوران تربیتی باید روش‌های بخشنامه‌ای را رها کنند. و ما باید به جای تقویت بخشنامه‌ها به تقویت گفتمان‌ها بپردازیم.

فرهنگ عمومی جامعه نیز همچون فرهنگ سازمانی، فرهنگ اداری باید اصلاح شود تا نهایتا تحول اقتصادی را شاهد باشیم.

شعبانی ادامه داد: ارتباط مستقیم اما نامرعی میان حوزه پرورشی و آموزش وجود دارد. تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان وظیفه حوزه پرورشی است لذا دانش آموزی که با اعتماد به نفس است از حیث علمی نیز موفق‌تر است و بلعکس.

راه اندازی سامانه فعالیت‌های پرورشی

معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: یکی از برنامه‌های محوری ما در حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش استان راه اندازی سامانه فعالیت‌های پرورشی می‌باشد. سامانه‌ای که به منظور تجمیع و هم افزایی نیروهای انسانی، امکانات و تجهیزات، منابع درآمدی در برنامه‌ریزی‌ها به عنوان منبعی ارزشمند در دسترس خواهد بود و توان معاونت پرورشی در فضای مجازی را نمایان خواهد ساخت و موجب ارتباط مربیان و دانش اموزان و خانواده ها با یکدیگر خواهد شد.

توسعه‌ی فرهنگی با توسعه‌ی فعالیت‌ها

شعبانی بیان داشت: بر این باوریم برنامه‌های پرورشی نباید کلیشه‌ای باشد. لذا انجام مطالعات میدانی، تقویت کارگروه‌های تربیتی، و شناسایی عوامل رغبت ساز در گرایش به فعالیت‌های فرهنگی مدارس و حذف نهاده‌های موازی با تقویت مشارکت حداکثری دانش اموزان و اولیاء در برنامه‌های پرورشی و ارتباط جدی با اصحاب رسانه و اتخاذ برنامه‌های شاداب و جذاب و بکارگیری ادبیات جدید می‌تواند ما را به توسعه‌ی فرهنگی رهنومن سازد.

تشکل‌های مختلف دانش آموزی به عنوان مهمترین و اساسی‌ترین ابزار حضور دانش اموزان در مدارس می‌باشد اما تاکنون آنچنان که باید مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند. حتی ضروری است مربیان شرایط را برای دانش آموزانی که علاقه‌مند به فعالیت فرهنگی خارج از تشکل‌های موجود می‌باشند نیز فراهم نمایند.

ارتقا جایگاه پژوهش و ارزش یابی

محمد شعبانی اظهار داشت: نهادینه کردن پژوهش و تحقیق و فکر محوری با آموزش کارگروهی و به منظور ارتقاء جایگاه پژوهش و ارزشیابی در مدارس استان را در سال جدید پیگیری خواهیم نمود. در این زمینه توسعه همکاری‌های بین بخشی با دیگر سازمان‌ها و نهادها از جمله اقدامات کلیدی و مهم این معاونت خواهد بود. همکاری مداوم و هدفمند بین فعالیت‌های تربیتی مدارس با فعالیت‌های غیررسمی و فوق برنامه‌ای در سازمان دانش آموزی، همکاری بین بخشی با واحد تحقیقات و پژوهش آموزش و پرورش و همکاری باسایر نهادهای مرتبط همچون صدا و سما، فرهنگ و ارشاد، اداره ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی و ... را دنبال خواهیم نمود.

بهسازی فضا و تجهیزات اماکن پرورشی

معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: یکی برای بهسازی  فضا و توسعه امکانات فیزیکی ابتدا نیازمند بررسی امکانات موجود می‌باشم. لذا توسعه همه جانبه نمازخانه‌ها، کتابخانه‌ها، اردوگاه‌ها، کانون‌های تربیتی، دارالقرآن و سایر اماکن تربیتی با تکیه بر ظرفیت استانی و بودجه‌های پیش بینی شده ضروری می‌نماید اما در حال حاضر  از 46 کانون فرهنگی - تربیتی، در استان و 4 اردوگاه و سایر امکانات و پتانسیل‌های ارزشمند، که می توانند فعالیت‌های غیر رسمی و فرا مدرسه‌ای دانش آموزان را پوشش  و اوقات فراغت آنان را تامین نمایند استفاده بهینه و مطلوبی نمی‌شود. لذا احیا وبکارگیری همه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری حوزه معاونت پرورشی استان با هدف اعتلای اخلاقی دانش آموزان را مد نظر خواهیم داشت.

معاونت پرورشی محمد شعبانی آموزش و پرورش مازندران شعبانی خود انتقادی