اختصاصی مازند شورا: در هفته نکوداشت مقام معلم با «منیره موحدی» معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مازندران به گفتگو نشستیم.
تعظیم و تکریم همیشگی معلمان
ایشان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و تبریک هفته معلم به تلاش گران عرصه علم و دانش پیرامون جایگاه علم و مقام عالم اظهار داشت: امام صادق علیه السلام فرمود: مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَكُوتِ السَّماواتِ عَظیما فَقیلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ و عَمِلَ لِلّهِ و عَلَّمَ لِلّهِ؛ (هر كس براى خدا دانش بیاموزد و به آن عمل كند و به دیگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها به بزرگى یاد شود و گویند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد)
پرواضح است که اگر بهترین برنامهها را هم داشته باشیم ولی همکاری و آمادگی معلم برای اجرای برنامه مد نظر قرار نگیرد آن برنامه با شکست مواجه خواهد شد. خداوند معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است و پیامبر این شغل را هم ردیف شغل خود میداند؛ پس معلمی اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش میباشد.
انسان با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک میکند و ندای فطرت را به گوش همه میرساند. همچنین سیاهی جهل را از دلها میزداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری میسازد.
در اهمیت مقام معلم همین بس که امام سجاد (ع) در زمینه حفظ حقوق معلم میفرماید: حق معلم بر تو آن است که همواره، با دیده تعظیم و تکریم به او بنگری، مجلس او را گرامی بداری و به سخنانش با دقت گوش دهی، رو به جانب او بنشینی و صدایت را در حضورش بلند نکنی.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مازندران اظهار داشت: ماموریت اصلی ما در معاونت آموزش ابتدایی فراهم سازی زمینه شناسایی، بروز، ظهور و پرورش استعدادها وکسب شایستگیهای پایه بر مبنای اصول و ارزشهای دینی و ملی جهت دستیابی به مراتبی از حیات طیبه و فراهم سازی زمینهی رشد و پیشرفت استان و کشور است.
عناصر مهم آموزش و پرورش ابتدایی
منیره موحدی پیرامون مهمترین عناصر و اهداف آموزش و پرورش در خوزه ابتدایی بیان داشت: محوریت مدرسه به عنوان کانون تعلیم وتربیت رسمی، توجه به پرورش تفکر، بهبود نظام ارزشیابی با رویکرد ارزش یابی فرآیند محور، عدالت کمی و کیفی در مناطق کمتر توسعه یافته، بانشاط سازی مدارس، تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی، رشد فضایل اخلاقی و انسانی در دانش آموزان، توجه به شان، منزلت و کرامت انسانی به عنوان مهم ترین عنصر در آموزش و پرورش دورهی ابتدایی، میباشد.
مازندران رتبه اول در میزان قبولی دوره ابتدایی
وی پیرامون اهم توفیقات کشوری معاونت ابتدایی آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: کسب رتبه اول کشوری در میزان قبولی دوره ابتدایی، کسب رتبه دوم کشوری در تولید محتوای مجلات رشد، رتبه اول کشوری با پوشش 98درصدی نوآموزان پیش دبستانی (5ساله ها)، کسب رتبه اول کشور در جذب خالص پایه اولی ها با پوشش 99.82 که از این حیث آموزش و پرورش ابتدایی مازندران جزو موفقتترینهای کشور است.
موحدی پیرامون میزان پوشش تحصیلی پایه ابتدایی در استان اظهار داشت: مازندران به عنوان یکی از با سوادترین استانهای کشور با بیشترین پوشش تحصیلی میباشد به نحوی که در دور افتاده ترین روستاها نیز شرایط برای تحصیل فراهم است. لذا نزدیک به صد در صد نوآموزان پیش دبستای و پایه اول در مازندران جذب و تحت پوشش آموزشی قرا دارند. همچنین معاونت ابتدایی با پوشش 166 نفر از کودکان بازمانده از تحصیل تقریبا صد درصد این قشر از کودکان را برای دریافت تحصیل پوشش داده است.
کیفیت بخشی برنامهها
وی پیرامون اقدامات فرهنگی این معاونت نیز اظهار داشت: تولید محتوای دوره پیش دبستانی با عناوین غنچههای 1و2 و آوای نور با رویکرد قرآنی، برگزاری جشن آغاز آموزش قرآن پایه اولیها و جشن کسب مهارت روخوانی قرآن در كلیه مدارس استان مازندران. اجرای طرحهایی چون در محضر قرآن، ارتقا قرآن، کرامت، خلاقیت، جابربن حیان و درس پژوهی در مدارس و فعالیتهای مختلف دیگر که همسو با سند تحول بوده است. از جمله فعالیتهای فرهنگی معاونت ابتدایی بوده است. اما در سال تحصیلی جدید اکثر فعالیتهای مذکور در برنامههای دوره ابتدایی وجود خواهد داشت و تلاش مان بر این است که درکیفیت بخشی برنامهها بیشتر کار کنیم.
آمایشی برای کودکان لازم التعلیم
معاون سابق پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: آمار دقیق و پویا مربوط به کودکان لازم التعلیم دورهی ابتدایی وجود ندارد. که رفع این مسئله نیازمند یک آمایش میباشد. همچنین عدم انگیزه کافی جهت حضور نیروی انسانی ماهر و متخصص در دورهی ابتدایی به ویژه در مناطق روستایی. از دیگر مسائل حوزه ابتدایی است که تخصیص مشوق هایی برای این منظور ضروری می نماید.
تلاش برای توزیع عادلانه امکانت و خدمات
منیره موحدی اظهار داشت: استاندارد نبودن برخی از فضاهای آموزشی و پرورشی موجود به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته روستایی از مهمترین مشکلات مدارس ابتدایی است که تجهیز و نوسازی مدارس و تامین سیستمهای گرمایشی و تجهیز به سوخت دوم را می طلبد.
وی ادامه داد: کاهش جمعیت مناطق روستایی و لزوم ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای همه، دشواری شناسایی اسمی کودکان بازمانده از تحصیل و عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و ضعف مدیریت یک پارچه در برنامهریزی آموزشهای پیش دبستانی با وجود بخشهای دولتی و غیر دولتی را از چالشهای حوزه آموزش ابتدایی میباشد. که با سیاستهای عدالت محورانه در توزیع امکانات و خدمات، در بهبود امکانت آموزشی در مدارس روستایی تلاش خواهیم نمود.
عدم کمبود معلم در دوره ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مازندران اظهار داشت: دوره ابتدایی استان با توجه به برگزاری آزمون استخدامی در سالهای اخیر و در سالی که به نام اقتصاد و فرهنک با عزم ملی و مدیریت جهادی مزیّن شده است، با کمبود معلم مواجه نمیباشد.
وی افزود: سند تحول بنیادین نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش میباشد و نقش معلم بسیار مهم و بارز است؛ پرورش نسلی انقلابی، مکتبی و پیرو قرآن و عترت بزرگترین وظیفه و رسالت متولیان دستگاه تعلیم و تربیت بویژه معلمان است و از نقش معلم (مربی) به عنوان هدایت کننده واسوهای امین و بصیر در فرایند تعلیم وتربیت و موثرترین عنصر تحقق ماموریتهای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی یاد شده که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را برعهده دارد. لذا توسعه کمی و کیفی معلمان این مقطع تحصیلی ضروری تر میباشد.
تحول بنیادین امری زمان بر است
منیره موحدی پیرامون نحوه عملیاتی شدن سند تحول بنیادین در آموزش ابتدایی اظهار داشت: از آن جا که تغییر بنیانی نظام آموزش و پرورش، یک طرح اساسی و ضروری است امید است با همکاری و همراهی تمامی دست اندر کاران و همکاران گرامی بر اساس سند تحول بنیادین محقق گردد و همکاران فرهنگی که عاملان ساحتهای تعلیم و تربیت (تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی، تعلیم و تربیت زیستی و بدنی، تعلیم و تربیت زیبا شناختی و هنری، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفهای، تعلیم و تربیت علمی و فناورانه) میباشند با افزایش توانمندیهای حرفهای خود مشارکت موثری در تحقق اهداف سند ایفا نمایند.
تحول بنیادین در نهاد تحول آفرین و انسان ساز آموزش و پرورش، امری مستمر و زمان بر است لذا نیاز به عزم سازمانی، مشارکت فعال مدیران، معلمان، کارشناسان درون آموزش و پرورش و نیز همگامی خانوادهها، دانش آموزان عزیز و آحاد جامعه را دارد.