مازند شورا: مهندس ˈ یاسر گلی ˈ یکی از مجریان این طرح روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: امروزه به دلیل هزینه های بالای تامین قیر و وجود مشکلات نقدینگی در صنعت راهسازی کشور و محدود بودن بودجه های عمرانی و همچنین کاهش خرابی های بسیار گسترده و شایع در آسفالت، به منظور افزایش طول عمر روسازی های آسفالتی باید از تکنولوژی های روز دنیا مانند الیاف آرامید برای مسلح کردن آسفالت استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده این نوع آسفالت افزود : چنین پروژه هایی در محورهایی همچون گلوگاه به دامغان، ساری به دودانگه و جاده فرودگاه ساری و پروژه روسازی میدان فرح آباد شهر ساری استفاده شد.
وی با بیان اینکه استفاده از آسفالت الیافی باعث سهولت و افزایش سرعت اجرا می شود گفت: براساس گزارش های آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی استفاده از الیاف آرامید موجب کاهش ضخامت و کاهش بسیار زیاد خرابی شیار افتادگی و ترک خوردگی و افزایش دوام در آسفالت می شود.
وی اضافه کرد: استفاده از این ویژگی های مهم منجر به کاهش بسیار زیاد هزینه های ابتدایی ساخت و هزینه های تعمیر و نگهداری می شود.
او همچنین درباره میزان پخش شدگی الیاف در داخل آسفالت گفت: در هر تن آسفالت حدود 500 گرم الیاف آرامید استفاده شده است که این حجم قابل دیدن است.
گلی ویژگی های آسفالت الیافی را تراکم پذیری سریع تر آن نسبت به آسفالت های رایج دانست و افزود : این مشخصه باعث کوتاه تر شدن زمان اجرای پروژه و صرفه جویی اقتصادی و کاهش تاثیر بارهای ترافیکی می شود.
وی ابراز امیدواری کرد با کمک دست اندرکاران صنعت راهسازی کشور، کاربرد این نوع الیاف در احداث راه ها افزایش یافته و سبب ارتقای کیفیت و افزایش طول عمر راه شود.
آسفالت الیافی به گفته گلی روز گذشته در منطقه مازندران استفاده شد.