مازند شورا: سید علی قاسمی ظهر امروز در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای دانشآموزان مدارس استثنایی که در باشگاه فرهنگیان برپا شد، اظهار داشت: نمایشگاه دستاوردهای دانشآموزان استثنایی جلوه خوب عملکرد آموزش و پرورش استان است.
وی با اشاره به اینکه تربیت دانشآموزان استثنایی یکی از مهمترین بخش از تلاش خستگی ناپذیر همکاران ما در عرصه تعلیم و تربیت است، افزود: در بخش مهارتی کارهای غیرقابل تصوری در حوزه آموزش دانشآموزان معلول ذهنی و جسمی انجام شده است که امروز به صورت نمایشگاهی به ظهور رسید.
قاسمی توجه آموزش و پرورش استان را به مدارس استثنایی مطلوب دانست و ادامه داد: حمایت ما از مدارس استثنایی بیش از مدارس عادی است.
وی با تاکید بر اینکه مراجعه عموم به نمایشگاه دستاوردهای دانشآموزان استثنایی سبب میشود تا موجبات اشتغالزایی و کارآفرینی آنان فراهم شود، تصریح کرد: اقتصادی شدن فعالیت دانشآموزان استثنایی کمک شایانی به درآمد مدارس آنان میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه برای اقتصادی شدن دستاوردهای دانشآموزان مدارس استثنایی به دنبال راهکار قانونی برای ایجاد تعاونی و نمایشگاه شهرستانی هستیم، یادآور شد: هدف ما کمک به مدارس استثنایی و ایجاد اشتغال پایدار برای فارغ التحصیلان این مدارس هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در صدد هستیم تا با رفع موانع درون و برون سازمانی بستر مناسبی ایجاد شود که دانشآموزان استثنایی مازندران از فضای فرهنگی موجود در استان استفاده کنند.
قاسمی رویکرد توجه به آموزش و پرورش استثنایی را کیفی کردن مهارتهای تحصیلی دانشآموزان دانست و ادامه داد: اشتغال معلولان تحصیل کرده باید مورد توجه قرار گیرد تا در جامعه دارای پایگاه اجتماعی ویژهای شوند.
مهارت دانشآموزان معلول، اقتصادی میشود
علی سیاحی نیز ظهر امروز در حاشیه برپایی نمایشگاه دستاوردهای هنری و صنایع دستی دانشآموزان استثنایی که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: این نمایشگاه دستاوردهای هنری در قالب رشتههای تحصیلی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی و متوسطه مدارس استثنایی استان است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون از جشنواره غذایی که توسط دانشآموزان مدارس استثنایی استان در رشتههای مهارتی برپا شد مورد استقبال قرار گرفت، افزود: این نمایشگاه که در آستانه سال نو در مرکز مازندران برپا شد در قالب غرفههای گل و گیاه، هنر زندگی در خانه، صنایع دستی، چوبی و غذایی برای بازدیدکنندگان به مدت دو روز فراهم شده است.
سیاحی رویکرد آموزش در مدارس استثنایی را ایجاد نشاط و شادابی در بین دانشآموزان دانست و ادامه داد: دانشآموزان استثنایی دارای توانمندیهایی هستند که به طور عینی در قالب هنرهای نمایشگاهی قابلیت ارائه به بازار را دارند.
وی اقتصادی شدن هنر دانشآموزان معلول را از اهداف فعالیتهای خود در آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: نگاه آموزش و پرورش استثنایی نمرهای و رتبهای نیست ما با ابزار تشویقی زندگی سخت را برای معلولان جسمی و ذهنی پر نشاط و آسان کردهایم.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران با بیان اینکه حمایت معنوی مسئولان امر شامل حال دانشآموزان معلول میشود، خاطرنشان کرد: با برپایی این گونه نمایشگاهها اعلام میکنیم که معلولان ما ناتوان نیستند بلکه در بعد اقتصادی هم فعالیت دارند.
وی اهداف فرعی این گونه نمایشگاهها را ایجاد اتحاد و هماهنگی میان پرسنل مدارس استثنایی در سطح استان عنوان کرد و گفت: وقتی آموزش و پرورش استثنایی توان افزایش حقوق معلمان مدارس خود را ندارد این گونه نمایشگاههای مهارتی ابزار تشویقی برای برجسته کردن عملکرد معلمان میشود.
سیاحی با اشاره به اینکه مازندران دارای 52 مدرسه استثنایی است، تصریح کرد: 3هزار و 150 دانشآموز مازندرانی در مدارس استثنایی درس میخوانند.
وی از وجود 22 مرکز اختلالات ویژه یادگیری در مازندران خبر داد و گفت: آموزش و پرورش استثنایی از دانشآموزان تلفیقی فراگیر که در مدارس عادی تحصیل میکنند حمایت میکند.
سیاحی اظهار داشت: 6 هزار و 500 دانشآموز مازندرانی از حمایتها و برنامههای آموزشی ویژه برخوردارند.
به گزارش فارس، نمایشگاه صنایع دستی، گل و گیاه و جشنواره غذای سنتی دانشآموزان استثنایی استان امروز و فردا از ساعت 9 صبح تا 9 شب در باشگاه فرهنگیان ساری برگزار است.