نحوه پژوهش دستگاه‌های مازندران خود نیازمند پژوهش است/ پژوهش در حوزه علوم انسانی مغفول مانده است + تصاویر

اختصاصی مازند شورا: اولین نشست مطبوعاتی مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران برگزار شد. پرسش و پاسخ های صریح نشست خبری با تصاویر آن مشروح گزارش مازند شورا است از این نشست.

اختصاصی مازند شورا: اولین نشست مطبوعاتی مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران برگزار شد: لطف الله اجدانی که سوابق درخشانی در عرصه رسانه و مطبوعات دارد و مدتی نیز مشاور رسانه ای استاندار بوده است این بار خود میزبان اهالی رسانه بود. شاید همین تجربه و سوابق ایشان در عرصه رسانه دلیل به درازا کشیده شدن این نشست رسانه ای بود، نشستی که در فضایی صمیمی اما همراه با  پرسش و پاسخ های صریح برگزار شد.

دستگاه‌های اجرایی به نیازهای پژوهشی خویش واقف نیستند

لطف الله آجدانی ابتدا با بر شمردن امکانات سخت افزاری دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران اظهار داشت: سالن همایش 70 نفره و 200 نفره، شش کلاس آموزشی، کتابخانه‌ای با 24 هراز مجلد کتاب تخصصی و مرجع که یکی از بزرگترین و معتبرترین کتابخانه‌های استان می‌باشد از جمله امکاناتی است که در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.


آجدانی افزود: اگرچه دفتر آموزش و پژوهش استانداری از سال 1386 و بعد از انحلال سازمان برنامه ریزی آغاز به کار کرد اما با گذشت این سال‌ها دستگاه‌های اجرایی ما همچنان به نیازهای پژوهشی خویش واقف نیستند.

توزیع عادلانه اعتبارات

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران اظهار داشت:  علاوه بر نیاز سنجی، تعیین اولویت‌ها، جذب اعتبارات، تخصیص عادلانه و منطقی آنها به حوزه‌های مختلف، از جمله ضروریات کاری این دفتر است.

آجدانی با تاکید بر توزیع عادلانه اعتبارات اظهار داشت: در گذشته اعتبارات حوزه پژوهش آنچنان که باید عادلانه توزیع نشده است به نحوی که بخش اعظم اعتبارات به حوزه‌های اقتصادی تخصیص یافته است حال آنکه توسعه باید متوازن باشد. لذا باید به پژوهش‌های حوزه فرهنگ و علوم انسانی نیز اعتبارات مناسبی اختصاص داد.

اختصاص 1 تا 3 درصد بودجه دستگاه‌ها به امر پژوهش

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران اظهار داشت: به موجب ماده 5 قانون خدمات کشوری کلیه دستگاه ها موظف‌اند 3 درصد از کل بودجه خود را به امر پژوهش اختصاص دهند اما در گذشته تنها نیم الی 2 درصد را اختصاص می‌دادند که همه آن نیز عملیاتی نمی‌شد.

نحوه پژوهش دستگاه‌های مازندران خود نیازمند پژوهش است

وی ادامه داد: اگر تا 31 فروردین سال آینده نتوانیم طرح‌های پژوهشی استان را تدوین نماییم بسیاری از اعتبارات تخصیص یافته بازگشت خواهند خورد این درحالی است که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان یا به نیازهای پژوهشی خویش واقف نیستند و یا موضوعاتی که به عنوان پژوهش به این دفتر پیشنهاد می‌کنند در قالب عنوان پژوهش نمی‌گنجد و دارای اولویت پژهشی نیز نمی‌باشند. لذا یکی از نیازهای ابتدایی و ضروری در امر پژوهش استان مازندران، اساسا پژوهش نمودن راجع به خود امر پژوهش در استان و تعیین نیازهای پژوهشی دستگاه‌هاست.

آجدانی با برشمردن شاخص‌های مهم امر پژوهش اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مدیریت جدید دفتر آموزش و پژوهش استانداری تاکید بر پیش بینی معضلات آینده استان است. چرا که پژوهش‌ها باید آینده را پیشبینی و تحلیل نمایند آنگاه می‌توان در پیشگیری عملکرد بهتری داشت.

پژوهش در حوزه علوم انسانی مغفول مانده است

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران اظهار داشت: پیش از این پژوهش در حوزه علوم انسانی مغفول مانده است چراکه گمان می‌رفت پژوهش کاربردی یعنی پژوهش‌هایی که در حوزه مهندسی هستند. حال آنکه نمی توان از توسعه سخن گفت اما برای توسعه‌ی فرهنگ توسعه اقدامی نکرد

مشارکت بخش خصوصی برای کاهش تصدی گری‌ها

آجدانی ادامه داد: دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران تنها بخش درآمد زا برای استانداری می‌باشد به نحوی که سال گذشته از محل دریافت شهریه دانش پژوهان مبلغی بالغ بر 160 میلیون تومان درآمد حاصل شده است. لذا سعی خواهیم نمود در چارچوب قانون از توان بخش خصوصی با هدف کاش تصدی گری دولت بهره مند گردیم.

تهیه تقویم و طرح جامع آموزش و پژوهش

آجدانی ادامه داد: هر توسعه ای الزاما مناسب نیست. آیا توسعه یک بیماری مناسب و قابل قبول است؟ لذا باید باور و تعریفمان را از توسعه تغییر دهیم. باید بدانیم چه نوع توسعه ای می خواهیم. توسعه باید متوازن و همه جانبه باشد لذا تخصیص اعتبارات نیز باید متوازن باشد.یکی از پیش نیاز های این امر طراحی تقویم سالانه آموزش و پژوهشی استان می باشد. چراکه استان از نداشتن طرح جامع پژوهش و تقویم های سالانه آن رنج می برد.

 

 

 

 

لطف الله آجدانی مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری نشست رسانه ای آجدانی پژوهش آموزش