مازندشورا: به گزارش خبرنگار ایرنا ، این تونل یک کیلومتر طول دارد و برای ساخت آن بیش از 350 میلیارد ریال هزینه شده است.
با بهره برداری از این تونل ، یکی از نقاط پرحادثه در محور هراز حذف شد و انتظار می رود که حجم ترافیک جاده هم کاهش یابد.
تونل آبشار در محدوده اولویت دوم طرح تعریض و چهار خطه کردن جاده هراز ساخته شده و احداث آن با توجه به وجود آب های زیرزمینی از طرح های پیچیده راهسازی کشور به شمار می رود.
وزارت راه و شهرسازی تعریض جاده هراز را به سه اولویت شامل اولویت اول حد فاصل آمل - بایجان به طول 62 کیلومتر ، اولویت دوم در محدوده آبشار تا لاسم به طول 7.5 کیلومتر و اولویت سوم نیز حدفاصل لاسم تا بایجان به طول 29 کیلومتر تقسیم کرد.
هم اکنون از 62 کیلومتر اولویت اول تنها 8.5 کیلومتر باقی مانده است که پیمانکاران در حال فعالیت هستند ، مسیر باقی مانده از اولویت دوم فاصله تونل آبشار تا لاسم است که تا پایان بهار سال آینده بهره برداری می شود و اولویت سوم نیز با 30 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است .
با تکمیل مسیرهای باقی مانده این سه اولویت ، تعریض و چهار خطه کردن تمامی 101 کیلومتر جاده هراز در حوزه استحفاظی مازندران به پایان می رسد.
وزارت راه و شهرسازی پیش بینی کرده است که تکمیل اولویت سوم این طرح تا سال 97 به درازا بکشد ولی مسیر باقی مانده اولویت اول و دوم در سال 96 پایان خواهد یافت .
** جاذبه گردشگری در ترافیک
هراز ، یکی از کوتاهترین و زیباترین جاده های کشور است که به صورت میانگین روزانه 21 هزار دستگاه وسیله نقلیه از آن عبور می کند.
چهار خطه کردن این محور از سال 89 آغاز شد و قرار بود در مدت پنج سال به پایان برسد.
وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید ساخت و تکمیل این جاده را در اولویت قرار دارد و برنامه ریزی کرد که در صورت تخصیص بموقع اعتبارت هر 6 ماه 10 کیلومتر از طرح را به بهره برداری برساند .
امسال پیش از این 10 کیلومتر از این مسیر حدفاصل پل سیاه بیشه تا ورودی روستای ' ناندل ' اواخر شهریور به بهره برداری رسیده بود .
علاوه بر مشکل تامین اعتبار ، راهسازی در این محور به خاطر عبور از سلسله جبال البرز و وجود دره های عمیقی که رودخانه هراز از آن عبور می کند ، از پیچیدگی خاصی برخوردار است و به همین دلیل روند کار را کند می کند.
ساخت تونل و پل های متعدد برای گذر از کوه و دره از یک سو و ضرورت آب بند کردن بخشی از مسیر به خاطر بالا بودن سطح آب های زیرزمینی در شمال کشور هم بر پیچیدگی و کندی کار اضافه می کند.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی 17 کیلومتر از مسیر 101 کیلومتری چهار خطه کردن جاده هراز باید پل و تونل ساخته شود.
جاده هراز تا پیش از آغاز طرح چهار خطه کردن مسیر دارای 14 دستگاه تونل به طول حدود 6 کیلومتر بود. طولانی ترین تونل این مسیر هم در آن زمان ' تونل وانا ' به طول بیش از یکهزار و 500 محسوب می شد که سال 92 جایش را به تونل امامزاده هاشم به طول حدود 2 هزار و 300 متر داد.
لهاش ، سیاه بیشه ، دوآب ، گروازمال ، سیاهبند ، شکرالله رود ، احمدمال ، آیو ، نورانی و آبشار هم از دیگر تونل های این جاده هستند.
جاده هراز جاذبههای گردشگری زیادی دارد که مهم ترین آن امامزاده هاشم ، آبگرم اسک ، بایجان و لاریجان ، دره گل زرد ، استلهسر و منظریه و آبشار ملک بهمن به همراه گور دخمههای کافرگلی و کتیبه شکل شاه است .
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : حسن فلاحتی
6982/1654