دولت بخشی از وظایف خود را به شوراها واگذار کند

تاریخ انتشار : جمعه 04 بهمن 1392 - ساعت : 13:53

کد مطلب: 1781 چاپ به اشتراگ گذاشتن

لاریجانی در در نخستين جلسه شورای عالي استانها اظهار داشت:

دولت بخشی از وظایف خود را به شوراها واگذار کند

مازند شورا: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شوراها قوی تر عمل كنند،دولت می‌تواند وظایف خود را به شوراها واگذار كند كه این اقدام به مدیریت یكپارچه شهری كمك می‌كند.

مازند شورا: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شوراها قوی تر عمل كنند،دولت می‌تواند وظایف خود را به شوراها واگذار كند كه این اقدام به مدیریت یكپارچه شهری كمك می‌كند.

به گزارش مازند شورا به نقل از ایرنا،علی لاریجانی عصر سه شنبه اول بهمن ماه در نخستین جلسه شورای عالی استانها كه پس از استقرار  چهارمین شوراهای اسلامی شهر و روستا در وزارت كشور تشكیل شد سخن می گفت،با بیان مطلب فوق افزود: دولت می‌تواند بخشی از وظایف حاكمیتی خود را به شوراهای اسلامی تفویض كند.

لاریجانی افزود: با واگذاری بخشی از وظایف دولت به شوراها بار زیادی از دوش دولت برداشته می‌شود. حجیم بودن دولت باعث شده اكثر بودجه كشور صرف امور جاری شود.

وی همچنین گفت: دولت همچنین می‌تواند بخشی از امور را به بخش خصوصی و تعاونی‌ها واگذار كند كه قانون آن وجود دارد البته به طور كامل محقق نشده است و باید گام های موثری برداشته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به جایگاه شوراها در قانون اساسی اظهارداشت: در قانون اساسی اصول مختلفی به شوراها اختصاص یافته كه نشان دهنده اهمیت شوراها در نظام اسلامی است و از این طریق به نوعی رای مردم در اداره امور معنا می‌باید.

لاریجانی با بیان این كه ساختار شوراها براساس قانون اساسی و دیگر قوانین مصوب، سامان یافته است، تصریح كرد: تلاش شده وظایفی برای شوراها تعریف شود تا شوراها در توسعه مناطق مختلف نقش داشته باشند و مردم مدیریت امور را برعهده بگیرند.

وی همچنین گفت: در مجلس دوره قبل تلاش‌هایی برای ارایه وظایف بیشتر به شوراها انجام شد كه به دلیل تفسیر شورای نگهبان امكان پذیر نشد چرا كه این شورا معتقد بود وظایف اجرایی بر عهده وزرا است و شوراها در مواردی می توانند نقش مشورتی داشته باشند و كمك كنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر بخواهیم مسیر قوی تری داشته و به سیستم مدیریت یكپارچه شهری برسیم باید زمینه‌های آن را از طریق راه حل موقت فراهم كنیم.

لاریجانی، شورای عالی استان ها را بالاترین مركزی دانست كه می‌تواند با حاكمیت ارتباط داشته باشد.

وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی ایران كمتر جایی را سراغ داریم كه بتواند به مجلس مستقیما طرح ارایه دهد و فقط دولت می‌تواند لوایح خود را به مجلس ارائه كند.

رئیس مجلس با تاكید بر لزوم آسیب شناسی یك دهه فعالیت شوراها اظهار داشت: فعالیت شوراها در برخی شهرها خوب بوده و در برخی موارد نواقصی هم داشته است و شوراها محل مناسبی برای این آسیب شناسی است.

لاریجانی یادآور شد: اگر شوراها جایگاه قوی در اداره امور از سر خردمندی پیدا كند هم دولت شایق می شود و هم مجلس سریع تر به تقاضاها رسیدگی می‌كند.

وی ادامه داد: طرح‌هایی كه از سوی شورای عالی استان‌ها ارایه می‌شود از نظر تكنیك قانونی بعضا اشكالاتی داشته كه نشان می‌دهد این شورا باید از عقبه حقوقی برخوردار باشد و قوانین بالادستی كشور را رعایت كند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این كه نمی‌خواهیم با هر طرحی قوانین كشور را زخمی كنیم، خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها گفت: باید طرح ها با وقوف كامل تدوین شود و برای رسیدن به این امر هم باید با معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت قوانین مجلس ارتباط داشته باشید و هم از مجموعه ای از حقوقدانان استفاده كنید.

لاریجانی ضمن تاكید بر لزوم آشنایی اعضای شوراها با قوانین كشور، تصریح كرد: 100 سال است در كشور قانونگذاری شده كه این فرآیند مستمر ادامه دارد و وقوف به این قوانین باعث دقت عمل بیشتر شوراها می‌شود.

وی به شوراها توصیه كرد كه از نزاع‌های محلی دوری كنند و اظهارداشت: هرچه بیشتر با مسوولان محلی همكاری داشته باشید زمینه حضور مردم در توسعه كشور بیشتر فراهم می‌شود.

رئیس مجلس تصریح كرد: گرایشات سیاسی جایی در شوراهای اسلامی ندارند، شورا یك حركت توسعه‌ای است و جدای از این همگرایی نوعی اخلاق اداری است و نباید با خصوصیات فردی باعث ایجاد مساله شویم.

لاریجانی افزود: نگاه دولت به شوراها نباید به عنوان رقیب باشد و در اعطای امكانات به آنان امساك كند و هرچه بیشتر باید به شوراها كمك كند چراكه به نفع همه است ودر این زمینه گوش ما به پیشنهادهای كاملا شنوا است.
 


برچسب ها : #شوراها # شورای عالی استان ها #دولت- لاریجانی # وزیر کشور #

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : دولت بخشی از وظایف خود را به شوراها واگذار کند

*

*


X https://sport45.site/