وزارت راه از قیر استاندارد استفاده می‌کند/ احتمال استفاده شهرداری‌ها از قیر تقلبی

مازند شورا: مدیر کل دفتر نگهداری راه و ابنیه فنی سازمان راهداری با بیان این‌که وزارت راه از قیر استاندارد برای آسفالت جاده‌ها استفاده می‌کند، گفت: ممکن است در پروژه‌های شهرداری‌ها از آسفالت با قیر تقلبی استفاده شود.

مازند شورا: مدیر کل دفتر نگهداری راه و ابنیه فنی سازمان راهداری با بیان این‌که وزارت راه از قیر استاندارد برای آسفالت جاده‌ها استفاده می‌کند، گفت: ممکن است در پروژه‌های شهرداری‌ها از آسفالت با قیر تقلبی استفاده شود.

عزیز فیلی در گفت‌وگو با تسنیم، افزود:‌ در ابتدا پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی را برای تهیه آسفالت به پالایشگاه‌های وزارت نفت معرفی می‌کنیم و در زمان بارگیری قیر محموله پلمب شده که پس از ورود به کارگاره آسفالت با حضور عوامل ما پلمب باز و قیر تخلیه می‌شود.

وی با بیان این‌که در فرآیند بارگیری تا تخلیه محموله قیر کنترل‌های لازم انجام می‌شود، تصریح کرد:‌ سازمان راهداری و وزارت راه با شرکت‌های بزرگ تولید قیر طرف هستند برای ارتقای کیفیت دست به چنین کاری (استفاده از قیر تقلبی) نمی‌زنند. این‌که موضوع قیر تقلبی مطرح است مربوط به واحدهای کوچک تولید آسفالت در سطح شهرداری‌ها و بعضی راه‌های فرعی و روستایی بوده که ممکن است برخی آقایان بخواهند به قیر موادی مانند نفت گاز اضافه کنند تا با حجم بیشتری از قیر استفاده کنند.

مدیر کل دفتر نگهداری راه و ابنیه فنی سازمان راهداری با بیان این‌که موارد گزارش شده در این رابطه محدود است، اظهار کرد:‌ موارد گزارش شده در سطح کار ما نیست و در سطح شهرداری‌ها گزارش شده است.

فیلی در پاسخ به این پرسش که عمر متوسط آسفالت در ایران چقدر است، گفت: میانگین عمر آسفالت در دنیا ۱۲ تا ۱۵ سال است که در ایران این میزان ۱۰ تا ۱۲ است که این تفاوت مربوط به اقلیم‌های متفاوت آب و هوایی کشور کیفیت قیرها پالایشگاه‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: در گذشته قیر با توجه به این‌که مواد ارزشمندی مانند رزین‌ها و مواد چسبنده مناسبی که داشت از کیفیت بالاتری برخوردار بود، اما کیفیت قیرهای امروزی به دلیل این‌که پالایشگاه‌ها بیش از حد تقطیر می‌کنند و موارد با ارزش را جدا می‌کنند، کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر نگهداری راه و ابنیه فنی سازمان راهداری یادآور شد: کمیته‌ای در وزارت راه و شهرسازی پیگیر ارتقای کیفیت آسفالت است، در مجموع خوشبختانه عمر آسفالت در ایران به تدریج در حال افزایش است.

فیلی خاطرنشان کرد: این در حالی است که عمر آسفالت پروژه‌های شهرداری‌ها در سطح کشور متاسفانه بین ۲ تا ۵ سال است.

حمل و نقل آسفالت شهرداری قیر تقلبی قیر