امروز جمعه 19 آذر 1395 ساعت 03:27:34

آرشیو ارتباط با ما ثبت نام کاندیدا

مازندشورا - مدیریت شهری و شوراهای اسلامی استان مازندران

کد مطلب : 2035 -تاریخ انتشار : دوشنبه 18 آذر 1392 -ساعت : 12:58

چاپ به اشتراگ گذاشتن
گسترش صنعت بیمه پیش‌نیاز و عامل توسعه مازندران

اختصاصی/ در گفتگو با کارشناس بیمه؛ بررسی قفل‌های کلیدی‌ترین عامل توسعه استان

گسترش صنعت بیمه پیش‌نیاز و عامل توسعه مازندران

مازند شورا: در دولت نهم و دهم حاکم شدن دیدگاه سیاسی باعث شد صنعت بیمه آنچنان که باید و شاید به رسالت‌های خود نپردازد / اولین گام برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه اقتصادی استان، توسعه صنعت بیمه‌ می‌باشد.

مازند شورا: در هفته بیمه به منظور بررسی میزان ضریب نفوذ بیمه در استان و نقش و جایگاه این صنعت در توسعه پایدار استان با «احسان قاسمی» کارشناس ارشد مدیریت، مدرس بیمه و نماینده برتر بیمه پاسارگاد مازندران به گفتگو نشستیم  ایشان پیرامون صنعت بیمه اظهار داشت:

توسعه صنعت بیمه، اولین گام برای جذب سرمایه گذار

در مقایسه کشورهای مختلف از نظر میزان توسعه یافتگی به شاخصه‌های مختلفی می‌توان استناد نمود که مهمترین آن بانک، بیمه و بورس می‌باشند. چراکه سرمایه‌گذاری‌های جدید نقش کلیدی در کشورهای توسعه یافته دارد و این امر زمانی تحقق می‌یابد که تضمینی برای آن وجود داشته باشد. نخستین و روشن‌ترین اثر اقتصادی فعالیت بیمه‌ای حفظ اموال و تاسیسات متعلق به اشخاص یا دولت است که هریک جزئی از ثروت ملی را تشکیل می‌دهند. لذا اولین گام برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه اقتصادی استان، توسعه صنعت بیمه‌ می‌باشد. زیرا صنعت بیمه در دنیا یکی از صنایع تخصصی، گسترده و حیاتی است. لذا امروزه فعالیت‌های اقتصادی به نحوی انجام می‌گیرد که تداوم آن بدون پشتوانه بیمه‌ای چندان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

متاسفانه علی رغم رشد سریع این صنعت در جهان و ارائه گسترده انواع خدمات بیمه‌ای، بیمه در ایران به دلایل گوناگون از توسعه بسیار اندکی به لحاظ کیفی و کمی برخوردار بوده است.

ضریب نفوذ بیمه در مازندران بالاتر از میانگین کشوری

وی  ادامه داد: صنعت بیمه در چشم انداز 1404 ایران صنعتی است اقتصادی، عدالت محور، پایدار، سالم و قابل اعتماد، برخوردار از اخلاق حرفه‌ای و عجین شده با جامعه، که از مختل شدن روند طبیعی زندگی آحاد شهروندان و چرخه عادی فعالیت کشاورزی، صنعتی و خدماتی کشور که در نتیجه حوادث ناشی از عوامل طبیعی یا انسانی اتفاق می‌افتد به شیوه‌ای آسان، سریع، مشتری مدار و با کمترین هزینه و به شکلی همه جانبه جلوگیری می‌کند و الگویی برای بیمه گران آسیای میانه و خاورمیانه در این زمینه است.

افزایش ضریب نفوذ بیمه یکی از عوامل مهم توسعه یافتگی و رشد ضریب اطمینان و آرامش مردم یک کشور محسوب می‌شود و ارتباط مستقیم با رشد اقتصادی از یک سو و افزایش سطح درآمد مردم یک کشور از سوی دیگر  دارد ولی  وضعیت نامطلوب رشد اقتصادی کشور ما در 8 سال گذشته به ویژه  2سال اخیر و کاهش درآمدها باعث شده است رشد این ضریب سالانه فقط ۰/۰۱۷ درصد باشد!

نماینده برتر بیمه پاسارگاد در مازندران افزود: لازم به اشاره است ضریب نفوذ بیمه در کشورهای توسعه یافته در حدود 13 و میانگین جهانی آن 7 و در کشورهای در حال توسعه مانند ایران در حدود  5/1 است. تلاش برای رسیدن به سند چشم‌انداز 1404 ایران یعنی جایگاه اول اقتصادی، علمی و فن‌آوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی در حالی است كه در مقایسه شاخص حق بیمه سرانه كشورهای منطقه آسیای جنوب غربی در سال 2009 ایران بعد از كشورهایی نظیر فلسطین اشغالی، قبرس، امارات، بحرین، عمان، قطر، كویت، عربستان و تركیه در رتبه دهم قرار دارد. لذا سرانه حق بیمه امارات 5/17 برابر ایران است و عربستان 5/2 برابر ایران كه این فاصله زیاد با كشورهای منطقه از نظر شاخص سرانه حق بیمه بیانگر كار دشوار ایران برای كسب رتبه اول در منطقه بر مبنای سند چشم‌انداز  است. با این همه اما ضریب نفوذ بیمه در مازندران از میانگین کشوری آن بالاتر است. اگرچه با توجه به شرایط اقلیمی و ... ضروری است که میزان ضریب نفوذ یمه در استان بیش از این‌ها افزایش یابد.

ضرورت توسعه پوشش بیمه سلامت

این مدرس دانشگاه بیان داشت: اگرچه ضریب نفوذ بیمه در استان مازندران از میانگین کشوری بالاتر است اما به لحاظ شرایط خاص محیطی استان به منظور حفظ و حمایت از خانواده‌ها در مقابل حوادث غیرمترقبه همچون سیل و بیماری‌های مختلف استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای می‌تواند جبران خسارات وارده برای خانواده‌ها را آسان‌تر نماید.

رونق کسب و کار مازندران با گسترش بیمه

این نماینده و مدرس بیمه افزود: به منظور جلوگیری از ورود خسارت غیر قابل جبران به کشاورزان و زارعین استان که طی چند سال گذشته به دلایل جوی متحمل خسارات مالی بسیاری شده‌اند با ترویج فرهنگ بیمه مخصوصا در حوزه تولیدات کشاورزی و باغی می‌توان شرایط توسعه پایدار را برای استان هموارتر ساخت.

چراکه نسبت كل حق بیمه‌های دریافتی به تولید ناخالص داخلی كه مهمترین شاخص سنجش سهم بیمه در اقتصاد است، طی سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ تقریباً در كلیه كشورها افزایش یافته است. این امر حكایت از اهمیت روزافزون بخش بیمه در اقتصاد ملی دارد. به عنوان مثال این نسبت در ژاپن از ۴/۲ به ۷۸/۸ درصد و در كره جنوبی از ۴/۰ درصد به ۵۷/۱۱ درصد افزایش یافت.

اما وضعیت این صنعت در ایران خیلی ضعیف و دغدغه‌برانگیز است، چون سهم آن در بازار مالی كشور طی سال‌های ۷۶-۷۴ كمتر از یك درصد و سال‌های ۷۱-۶۸ به اندازه ۲درصد بوده است. این صنعت كه در بازار سرمایه ایران مورد بی‌مهری قرار گرفته است، در كشورهای دیگر از جایگاه و اولویت قابل توجهی برخوردار است. از آنجا كه توسعه‌یافتگی این صنعت، رشد اقتصادی كشور را نشان می‌دهد باید بازار سرمایه كشور به صورتی توسعه یابد تا دارایی‌های شركت‌های بیمه بتوانند در این بازار جذب و به سوی فعالیت‌های اقتصادی هدایت شوند.

لذا در وضعیتی كه تمامی ارکان صنعت بیمه دنیا درحال پوست‌انداختن است و هیچ عرصه‌ای از صنعت از تغییر و تحول فزاینده در امان نیست، صنعت بیمه ایران به‌رغم سابقه نسبتا طولانی خود، حتی در مقام مقایسه با كشور چین كه بیمه را حدودا 50 سال بعد از ما آغاز كرده است، بسیار توسعه‌ نیافته به‌نظر می‌رسد.

در حالی که یکی از ضروریات و البته روش‌های رونق کسب و کار و توسعه اقتصادی استان و کشور توسعه و گسترش بیمه می‌باشد.

توسعه بیمه با خصوصی سازی و نگاه غیرسیاسی

احسان قاسمی اظهار داشت: در دولت نهم و دهم حاکم شدن دیدگاه سیاسی باعث شد صنعت بیمه آنچنان که باید و شاید به رسالت‌های خود نپردازد و همین نگاه بزرگترین مانع در رسیدن به افزایش ضریب ایمنی و آرامش از سویی و آموزش و دادن خدمات بیشتر بود. محور اصلی عقب ماندگی بیمه ایران، دولتی بودن و رقابتی نبودن آن است. تا زمانی كه در این بخش آزادسازی صورت نگرفته باشد، رشد اقتصادی آهنگ كندی خواهد داشت و فرآیند پس‌‌انداز سرمایه‌گذاری خیلی ضعیف خواهد بود، به طور كلی سهم آن در بازار سرمایه كم خواهد بود.

باید در نظر داشت از آنجا كه توسعه بیمه در گرو توسعه بازار سرمایه است، پس باید بازار سرمایه با انواع ابزارها و خدمات مجهز شود و بازاری كم ریسك باشد تا این منابع عظیم به آن انتقال داده شود. با وجود فعالیت 27 شرکت بیمه‌ای در کشور و چندین هزار نماینده و کارگزار بیمه، همچنان صنعت بیمه از نبود فرهنگ بیمه رنج می‌برد. به عبارتی دیگر بی‌پرده باید گفت، صنعت بیمه در این چند سال اخیر هر روز چتر آرامش خود را بر سر مردم بست و انتظار می‌رود در دولت یازدهم قدم‌های اساسی برای بازگرداندن رسالت و وظایف اصلی این شرکت‌ها برداشته شود و از همه مهمتر به دور از نگاه‌های سیاسی به انتخاب مدیران متخصص، فنی و کارآزموده در این صنعت روی آورد.
 



لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : بیمه - پاسارگاد - احسان قاسمی - مازندران - روز بیمه - -

نظر شما در مورد : گسترش صنعت بیمه پیش‌نیاز و عامل توسعه مازندران

*

*


http://mazandconf.ir/

آخرین اخبارپربازدیدها

کانال آپارات مازندشورا