شهردار پای شورا نوشته می‌شود

اختصاصی مازندشورا: با توجه به عدم کارکرد درست شوراها نقش آن در شهرداری‌ها و ارتباط مستقیم آن با مجموعه شهرداری حقیقتی غیر قابل کتمان است به گونه ای که برخی از فعالان مدنی در محافل خصوصیشان شوراهای برخی شهرهای شمالی را کارچاقکنان دلال و یا شورای شهرداری معرفی میکنند

اختصاصی مازندشورا: مجید قاسم کردی* - نه اردیبهشت سالروزنماد مردم سالاری دینی ودموکراسی است روزی که به‌روز شوراها ملقب شده است نهادی مدنی که ازابتدای تاسیسش قرار بود کمکی به توسعه و رفاه شهروندان کند و منافع و منابع عمومی در دست صاحبان قدرت را در اختیار و تصمیم گیری عموم مردم قرار دهد کارکردی موثردرجهت تحقق حقوق شهروندی اما هنوز با گذشت تقریبا دو دهه یعنی18سال از عمر این نهاد مدنی هم بدلایل قانونی و هم به دلایل عدم توسعه اجتماعی و سیاسی شهروندان آنگونه که باید تاثیر و جایگاه این نهاد اجتماعی را در ارتباط با شهر و شهروندان مشاهده نمیکنیم چرا که شوراها به جایگاه اصلی خود دست نیافته اند امری که حتی با مطالعه برنامه ششم توسعه هم به بی توجهی به نقش شوراها به خوبی می توان دست یافت شوراها در برنامه ششم توسعه از جایگاه خوبی برخوردار نیستند و تنها در چهار تبصره به شوراها توجه شده است.

عدم توجه به کارکرد اصلی شوراها و به تبع آن عدم نظارت و کنترل دقیق و روشن اعضای شورای شهر عواملی می باشد که جای بسی بحث و گفتگو دارد اما آنچه که به خوبی روش است با توجه به عدم کارکرد درست شوراها نقش آن در شهرداری‌ها و ارتباط مستقیم آن با مجموعه شهرداری حقیقتی غیر قابل کتمان است به گونه ای که برخی  از فعالان مدنی در محافل خصوصیشان شوراهای برخی شهرهای شمالی را کارچاقکنان دلال و یا شورای شهرداری معرفی میکنند.

حال با توجه به نقش اصلی شهردار در توسعه و رشد شهرها به این مهم دست می یابیم که شهردارها باید توسط شورا انتخاب و تحت نظارت آنها به وظایف خود عمل کند همانگونه که ماده 71 قانون شوراها، انتخاب شهردار، تصویب بودجه و حسابرسی و مانند آن را از وظایف اصلی منتخبین مردم می داند این امر آنقدر مهم و حیاتی می باشد که ماده یک قانون شوراها به انتخاب شهردارها اشاره دارد موضوعی که بعضا در استان مازندران کمتر به آن توجه شده است با رصد اخبار و بررسی سیر شهردارها در شهرهای شمالی دریای خزر اخبار مناسب و خبرهای خوشی را شاهد نیستیم و دود این انتخاب های سفارشی به چشم مردمان سخت کوش شهرهای شمالی رفته است و گرد رکود بر چهره این استان نشسته است.

با اندکی بررسی به نحوه انتخاب برخی شهردارها در استان مازندران و به تبع این انتخاب های سفارشی که ارتباطات ارجح برشایستگی های فردی می باشد عدم رشد و تحقق حقوق شهروندی و عدم دستیابی به رفاه و عدالت عمومی را شاهد هستیم به گونه ای که باعث ایجاد مشکلات فراوانی در زندگی روز مره  مردم استان مازندران شده است. با توجه به اینکه عموم مردم و کسبه روزانه با شهرداری ها ارتباط داشته و  دست و پنجه نرم می کنند قطعا  انتخاب شهردار کارآمد و مفید و لایق ، موتور محرک توسعه شهری خواهد بود و بذر امید و نشاط را در شهر مابین شهروندان پخش خواهد کرد منتخبین بدانند که بر اساس قانون و اختیارات قانونیشان عملکرد و ضعف شهردار به حساب اعضای شوراها می باشد و نمی توانند پس از پایان دوره مسئولیتشان تصمیمات ناصوابی که منفعت عمومی را دچار آسیب کرده است را از سر خود واکنند.

* فعال فرهنگی اجتماعی/کارشناس ارشد حقوق خصوصی