مازند شورا: عباس آخوندی در حاشیه مراسم بازدید خود از فاز اول آزادراه تهران شمال خطاب به مردم تاکید کرد: این آزادراه هیچ دسترسی به اراضی اطراف ندارد لذا کسانی که بورس زمین را در اطراف آزادراه تهران شمال با تصور پر ارزش شدن اراضی اطراف آن راه انداختند، فرضیه باطلی را دنبال میکنند. وی با بیان اینکه این پروژه از مهمترین پروژههای حوزه راه محسوب میشود، گفت: اولین قرارداد این پروژه در سال 75 بین وزارت راه و ترابری و بنیاد مستضعفان منعقد شد اما پس از گذشت 17 سال هنوز تکمیل نشده است.
آخوندی با اشاره به اهمیت این پروژه و ضرورت تسریع در اجرای آن اظهار کرد: با توجه به میزان مسافرتهایی که بین تهران و شمال صورت میگیرد و میزان تلفات جادهای که در این منطقه داریم اهمیت این آزادراه از جهت ایمنی مردم بسیار مهم است که باید در اسرع وقت به سرانجام برسد.
وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه متاسفانه اندیشه خوبی از ابتدا روی مسائل کاری، مالی، حقوقی این پروژه صورت نگرفته است،گفت: ایده اولیه این کار و در واقع پیشنهادی که پیمانکار داده بود این بود که منابعی از خارج تامین کند و پس از آن در برابر اجرای پروژه از اراضی و سایر امکاناتی که درحاشیه پروژه ایجاد میشود استفاده کند.
آغاز ساخت آزادراه تهران - شمال پس از 17 سال
وی افزود: بعد از مدتی پروژه به یک پیمانکار ایرانی داده شد و بحث تامین منابع از خارج منتفی شد لذا کار اجرایی پروژه بعد از 17 سال آغاز شده و اصلیترین موضوع آن مسائل مالی و حقوقی است و مشکل فنی در مرحله دوم اهمیت قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در در حال جمعآوری اطلاعات است، گفت: از دکتر سلامی، رییس انجمن حسابرسان ایران درخواست کردهام که طی دو - سه هفته یک گزارش مالی از این پروژه تهیه کند و از لحظه شروع پروژه تا امروز تمام موارد، تعهدات، طرفین پیمانکاران، مشاوران و افراد مختلفی که درگیر پروژه هستند را ارائه کند.
آخوندی با تاکید بر اینکه بدون حل و فصل مسائل مالی و حقوقی این پروژه سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی یک اقدام لحظهای است، گفت: براساس گزارش نهایی موضوع را با رییسجمهور مطرح میکنم و تصمیم جدی نسبت به مسائل پایه، حقوقی و مالی پروژه با هماهنگی همه اطراف درگیر در این پروژه اتخاذ خواهیم کرد.
پیمانکار چینی توانایی ساخت آزادراه را دارد
وی با بیان اینکه به نظر میرسد پیمانکار چینی که در این پروژه کار میکند توانایی انجام کار را دارد، اظهار کرد: گزارشهایی که دراین سفر گرفتم و براساس گزارشاتی که خود آنها دادند به اعتقاد من پیمانکار توانایی انجام کار را دارد و تا این لحظه کسی به من نگفته که این پیمانکار نمیتواند این پروژه را به سرانجام برساند بنابراین میتوانیم در نظر بگیریم که اگر مشکلات مالی و حقوقی پروژه حل شود این پروژه تکمیل خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالاتی مبنی بر زمان افتتاح این پروژه تاکید کرد: من از مشاور این پروژه سوال کردم که زودترین زمان برای افتتاح این پروژه چه زمانی است و همه آنها زمان دادن برای اتمام پروژه را به حل مسائل مالی و حقوقی آن منوط کردهاند و هر نوع اظهارنظری را بدون حل این مشکلات وعدهای بی پشتوانه دانستهاند.
وعده برای اتمام آزادراه تهران شمال بیپشتوانه است
آخوندی گفت: به اعتقاد من نیز هر گونه وعدهای در این زمینه بیپشتوانه و غیر فنی است. وی با بیان اینکه اصلیترین موضوع پروژه مسئله مالی و حقوقی است و نه مسائل فنی اظهار کرد: کارشناسان و مشاوران همراهم افرادی معتبر و کارشناس هستند که قرار است گزارشی از وضعیت مالی و حقوقی این پروژه تهیه کنند و این گزارش مبنای تصمیمگیری خواهد بود و در حال حاضر بررسی اولیه و آشنایی با محیط پروژه صورت گرفته است.
آخوندی درباره قطعات دو و سه این آزادراه گفت: این قطعات هنوز شروع نشده و قرارداد آن نیز منعقد نشده است و تا زمانی که تکلیف کل پروژه از جهت فنی و حقوقی با بنیاد مستضعفان و دولت روشن نشود اساسا شروع کردن فاز دوم و سوم تعمیق مشکل است. وی تاکید کرد: تصمیمگیری در خصوص روند ادامه این پروژه براساس ساختار مالی و حقوقی آن است که پس از بررسی و مطالعه گزارش نهایی صورت میگیرد.
آزادراه تهران شمال هیچ دسترسی به اراضی اطراف ندارد
وزیرراه و شهرسازی گفت: حرف شعاری نمیخواهم بزنم اما این پروژه فوق العاده بزرگ و مهم است. وی در پاسخ به اینکه شنیده میشود اشتباهات محاسباتی در رابطه با مسیر این پروژه انجام شده است، تاکید کرد: من هیچ ارزیابی ندارم.
آخوندی با بیان اینکه آزادراه تهران شمال از تهران شروع شده و در شمال خروجی دارد و در مسیر هیچ دسترسی به محیطهای مسکونی اطراف ندارد، گفت: افرادی که بورس زمین در اطراف آزادراه راه انداختهاند و گمان میکنند اراضی اطراف آن پر ارزش میشود به اعتقاد من فرضیه باطلی را دنبال میکنند. وزیر راه و شهرسازی خطاب به مردم گفت: این پروژه در مسیر هیچ دسترسی به هیچ کدام از اراضی اطراف ندارد.