مازند شورا: با گذشت قریب به 10 سال از تصویب قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس و گذر از دولت های نهم و دهم همچنان اجرای قانون تشکیل این سازمان تنها در نام تشکیل باقی مانده است.
سازمانی که طی یک مصوبه در دی ماه 80 از سوی مجلس مقرر گردید تا سازمانهای میراث فرهنگی کشور و ایرانگردی و جهانگردی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا و از ادغام آنها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شود.
بعد از تصويب اين قانون وظائف حاكميتي سازمان ايرانگردي و جهانگردي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منتقل شد و وظائف اجرايي و تصدي آن با همه امكانات، اعتبارات، نيروي انساني، اموال و دارايي ها و تعهدات در قالب يك شركت دولتي با عنوان شركت توسعه ايرانگردي و جهانگردي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وابسته سپرده شد.
همچنين با تصويب شوراي عالي اداري در فروردین 85 با هدف تقويت و توسعه صنايع دستي كشور و ايجاد هماهنگي با سياست هاي توسعه صنعت گردشگري سازمان صنايع دستي ايران از وزارت صنايع و معادن منتزع و در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادغام شد.
بازنگری در ادغام میراث فرهنگی
تخریب ها و آسیب های محوطه های باستانی و تاریخی- فرهنگی و متوقف ماندن بودجه برای پژوهش های باستان شناختی در پژوهشکده های باستان شناسی در سالهای اخیر بدلیل اجرای برنامه های توسعه ای و عمرانی در بخش های گردشگری باعث شده تا بنظر بسیاری از کارشناسان برآیندِ ادغام مجموعه های صنایع دستی و گردشگری با میراث فرهنگی را به زیان میراث فرهنگی کشور ارزیابی نمایند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با مهر با اشاره به آنکه از اول هم با ادغام این سازمان مخالف بوده است خاطرنشان کرد: متاسفانه میراث فرهنگی پس از ادغام صنایع دستی و گردشگری در مظلومیت فرو رفته است.
سیف الله فرزانه با انتقاد از روند ادغام میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب یک سازمان و ناکارشناسانه خواندن این طرح از ابتدا اظهار داشت: از سوی دیگر هم صنایع دستی کشور و بالطبع صنایع دستی استان نیز پس از ادغام در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی بسمت نابودی کشیده شده است و با یک الحاقی غیر کارشناسانه در سال 85 صنایع دستی نیز بین میراث فرهنگی و گردشگری دچار خفگی شد.
وی اضافه کرد: در چند سال گذشته انجام طرحهایی مانند انتقال بخش های مختلف سازمان میراث فرهنگی به شهرستان ها نیز در عمل موجباب ضعف و فروپاشی ساختار این سازمان را بیشتر تسریع بخشیده است.
قوانین گردشگری قدیمی است
فرزانه با اشاره به قوانین حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان داشت: قوانین دست و پا گیر گردشگری مربوط به 40 تا 50 سال قبل است و نیازمند بروز شدن دارد بویژه در استان مازندران این قوانین به سبب دارا یودن متولین مختلف مناطق طبیعی باعث شده تا روند توسعه پروژه های گردشگری و توریستی با کندی صورت پذیرد.
وی با بیان آنکه جاذبه های طبیعی همانند کوه و جنگل و دریا باعث فراموشی مناطق و بناهای تاریخی و میراث فرهنگی در مازندران شده است اظهار داشت: 2 هزار و 500 بنای تاریخی در استان وجود دارد که از آن غفلت شده و بدلیل عدم تخصیص بودجه مناسب در حوزه میراث فرهنگی، توان نگهداری و حفظ از این بناها وجود ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در بخش دیگر با انتقاد از نحوه رویارویی بانک های عامل استان در اعطای تسهیلات به بخش های گردشگری عنوان داشت: تناسبی میان ظرفیت های گردشگری استان با زیرساخت های وجود ندارد و این زیرساختها بدلیل مقاومت بانک ها بسیار عقب تر مانده است.
مصوبات کاغذی سفر دولت در بخش تسهیلات گردشگری
فرزانه افزود: مصوبات سفر دولت نهم و دهم در بخش تسهیلات بانکی تنها بر روی کاغذ باقی مانده است و بانک ها با بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه های گردشگری از این مساله سر باز می زنند.
وی با اشاره به ظرفیت های تسهیلاتی در بخش گردشگری خاطرنشان کرد: بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال ظرفیت شناسایی شده که بر اساس توافق نامه های بانکی و مصوبات سفر بایستی دو هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک ها به بخش های گردشگری اختصاص می یافت اما بانک ها در این خصوص خودداری کردند.
وی با بیان آنکه برنامه های گردشگری تنها با تعامل دستگاه های اجرایی محقق می شود افزود: نباید قابلیت های مسافرخیز بودن استان در پیچ و خم دستگاه های اجرایی تبدیل به فرصت سوزی شود.
اسنان مازندران هرساله میزبان بیش از 30 میلیون گردشگر و مسافر است. / مهر
مازند شورا: دیماه سال 80 ادغام دو سازمان در کشور کلید خورد که بر غربت و مهجوریت میراث فرهنگی و تاریخی کشور افزوده است و در این بین آثار تاریخی مازندران نیز مستثنی نیست